„A tudomány kereke” Szociológia módszertan WJLF SZM BA Pecze Mariann.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Összetett kísérleti tervek és kiértékelésük:
Advertisements

Események formális leírása, műveletek
Kondicionális Eddig: Boole-konnektívumok ( , ,  ) Ezek igazságkonnektívumok (truth-functional connectives) A megfelelő köznyelvi konnektívumok: nem.
I. előadás.
Oktatásszervezés gyakorlat tavasz VIZSGAANYAG Tudásszintek, beválás.
Kvantitatív módszerek
Kvantitatív Módszerek
Pedagógiatörténet Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem február 16. Körmendy Zsolt.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
A fizika világ- és Isten-képe
A társadalomtudomány alapjai
Eseményalgebra Eseményalgebra.
Összetett kísérleti tervek és kiértékelésük
A megismerésről másként – konstruktivista pedagógia
A szociológia, mint tudomány
AZ ÜGYINTÉZÉS MODELLEZÉSE I. BEVEZETÉS, ELVI ALAPOZÁS
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS FOLYAMATA
Az empirikus ellenőrizhetőség mint kritérium
Általános lélektan IV. 1. Nyelv és Gondolkodás.
A VEZETÉS FOGALMA ÉS MEGHATÁROZÁSA
Mi a filozófia? bevezetés. Mi a filozófia? bevezetés.
ARISZTOTELÉSZ (Kr. e ).
F. Bacon ( ) és a modern tudományok alapvetése.
Közgazdaság: tudomány vagy tan? A "modern elmélet" a válság tükrében.
Hit és Tudás Szombathely, SEK, április 4. Dr. Németh Norbert.
A társadalomtudományi kutatás módszerei
Regresszióanalízis 10. gyakorlat.
Amint fent, úgy lent. Amint belül, úgy kívül.
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS Dr. Molnár Béla Ph.D.. 1. PEDAGÓGIAI KUTATÁS CÉLJA, TÁRGYA Célja, hogy az új ismeretek feltárásával, pontosabbá tételével, elmélyítésével.
A konstruktivista pedagógia alapjai
Elméleti közgazdaságtan
KÉT FÜGGETLEN, ILL. KÉT ÖSSZETARTOZÓ CSOPORT ÖSZEHASONLÍTÁSA
A TUDOMÁNY KOGNITÍV MODELLJEI: elnöki zárszó MTA november 7 Pléh Csaba BME Kognitív Tudományi Tanszék MTA-BME Neuropszichológiai és Pszicholingvisztikai.
Kvantitatív módszerek
Buddhista logika és paradoxonok
Szép múlt vár ránk Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány.
Az elméletek és a gyakorlat viszonya a szociális munkában Összeállította: Ágoston Magdolna Forrás: Malcolm Payne: Modern Social Work Macmillan Press Ltd,
Érték és etika a szociális munka gyakorlatában / F. Loewenberg-R
Élete ( ) Filozófiája - prekritikai korszak (1750 előtt) - természettudományok - kritikai korszak: - Mit lehet tudnom? - Mit kell tennem? -
A pszichológia mint tudomány
A MEGISMERÉS Az ember kíváncsisága természetes tulajdonság Az emberek törekszenek a körülöttük lévő világ általánosabb megértésére, meg akarják ismerni.
Személyiségelméletek
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Gazdaságstatisztika 10. előadás.
Szociológia - Jogszociológia
Alapsokaság (populáció)
Tudományos magyarázat
Tudományfilozófia Rédei Miklós
Laudan: A tudomány áltudománya Lehetséges-e szociológiailag megmagyarázni, hogy a tudósok miért fogadják el a vélekedéseiket a világról? -> Bloor állítása.
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
Paradigmák mentén tudomány = kvantifikálhatóság? Minden mérhető?
A valószínűségi magyarázat induktív jellege
VI.1. A Principia jelentősége: a szintetikus elmélet A forradalmiság tartalma A forradalmiság tartalma a szintézis a szintézis a halmozódó tudás szükségszerűen.
I. előadás.
XVIII. sz. , skót felvilágosodás Empirista, szkeptikus
AZ ÖSSZEFÜGGÉS- KEZELÉS
A CSALÁDOK HITVALLÁSA.
A fenntartható fejlődés
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Üzleti Információgazdálkodási és Módszertani Intézet Regresszió-számítás március 30. Dr. Varga Beatrix egyetemi.
Kutatásmódszertani dilemmák
Albert Einstein és a gravitáció.
 KUTATÁS ÉS MEGÉRTÉS  ELÕREJELZÉS  ÜZEMIRÁNYÍTÁS  TERVEZÉS  STRATÉGIA ÉS SZABÁLYOZÁS  DÖNTÉSELÕKÉSZÍTÉS CÉLOK.
Bevezetés a tudományos kutatás és írás gyakorlatába 3. alkalom október 21.
Bevezetés a tudományos kutatás és írás gyakorlatába 2. alkalom október 7.
Logika szeminárium Barwise-Etchemendy: Language, Proof and Logic
A FEJLŐDÉSLÉLEKTAN TÁRGYA, JELENTŐSÉGE, MÓDSZEREI
A pedagógiai kutatás általános kérdései. A téma váza A pedagógiai kutatás tárgya, célja, helye a tudományos kutatások rendszerében A pedagógiai kutatás.
A kutatás filozófiája.
Dr. Varga Beatrix egyetemi docens
Előadás másolata:

„A tudomány kereke” Szociológia módszertan WJLF SZM BA Pecze Mariann

1. A tudomány két pillére Tudomány= logo- empirikus jelenség A világ értelmezésének logikailag is összhangban kell állnia azzal, amit tapasztalunk. Logika=ésszerűség megfigyelés

Logika és empíria viszonya Deduktív logika: megfigyelés elmélet Minden ember halandó Szókratész ember Szókratész halandó Induktív logika: megfigyelés elmélet Minden ember halandó Valamennyi megfigyelt ember halandó Szókratész halandó

A tudományos megismerés két alapvető logikája INDUKCIÓ (a konkrét eseménytől az általános elvek felé) az empíriától az elmélet felé haladunk: a megfigyelt adatokból indulunk ki, és olyan általánosításokat fogalmazunk meg, amelyek magyarázzák a megfigyelt összefüggéseket DEDUKCIÓ (általánostól a konkrét felé) az elmélettől az empíria felé haladunk: kiindulunk valamilyen általános törvényből, és azt alkalmazzuk egy konkrét esetre A tudományos vizsgálódás során a dedukció és az indukció váltakozva lép fel (Wallace: „a tudomány kereke”)

A dedukció és az indukció módszere Babbie p74

Hagyományos deduktív modell Elméletalkotás Elméleti hipotézisek levezetése A fogalmak operacionalizálása (mérhetővé tétele) Empirikus adatok gyűjtése A hipotézisek ellenőrzése

A tudomány kereke elméletek DEDUKCIÓ INDUKCIÓ Empirikus általánosítások hipotézisek megfigyelések

Determinált események Az okság természete Alapvető feladat: megmagyarázni, hogy mi miért van! A társadalomtudományos magyarázatok az „ok-okozat” kapcsolat fogalmán nyugszanak. DETERMINIZMUS? Természettudományban: az események determináltak az előidéző okok által (az okok megléte esetén „nem történhet másképpen”) Mi okozza a növények növekedését? Miért esik le az alma a fáról? Társadalomtudományban: Ezt a determinisztikus oksági modellt alkalmazzuk itt is, DE: hol a szabad akarat? Alapkérdés: saját személyes akaratunk eredménye a cselekedetünk, vagy „külső erők és tényezők kormányoznak”, amelyeknek talán nem is vagyunk tudatában? Determinált események Szabad akarat

„determinizmus szélesebb távlatokban” Fiatalkori bűnözés vizsgálata Okok: az elkövető szabad választása ettől független tényezők Az okoknak is vannak okai! – okok hosszú és összetett láncolata! determinizmus szélesebb távlatokban: 1. Nem hisszük, hogy minden gondolat, tett determinált 2. Nem következik, hogy a dolgoknak egyszerű okai lennének 3. Nem hisszük, hogy mindannyiunkra ugyanazok az okok hatnak 4. Nem hisszük, hogy minden okot ismerünk (mi az oka, h az emberek olyanok, amilyenek, azt teszik, amit? A cselekedeteket, jellemvonásokat rájuk ható erők, tényezők határozzák meg. NEM jelenti azt, h az emberek teljes mértékben determináltak, de a magyarázat-keresésnél a determinisztikus logikát alkalmazzuk) VALÓSZÍNŰSÉGI OKSÁGI MODELL

Oksági kapcsolatok 3 ismérve (Paul Lazarsfeld 1959) az ok időben megelőzze az okozatot (pl. puskapor és golyó) néha nehéz a változók időbeliségét megállapítani (pl. tanulás) a két változó között tapasztalati együttjárás (empirikus összefüggés) legyen nem szükséges a tökéletes együttjárás (pl. iskolázottság – előítélet) kérdés: milyen mértékű az elfogadható? Az együttjárás sem jelez szükségképpen ok-okozati viszonyt! Ne legyen harmadik tényező a két változó közötti empirikus korrelációt ne magyarázhassuk valamely harmadik változóval (pl. lábfájás-eső-páratartam)

Sztohasztikus (valószínűségi) modell A változók tökéletes együttjárása nem feltétele az okságnak Két típusú ok: Szükséges ok: Olyan feltétel, melynek fenn kell állnia ahhoz, h az okozat bekövetkezzen Pl: diplomához kurzusok kellenek, vizsgák Terhességhez szexuális együttlét szükséges Elégséges ok: Olyan feltétel, melynek fennállása garantálja az okozatot, mindig előidézi azt Pl: ha nem vizsgázunk, az elégséges feltétele annak, hogy ne legyen diplománk házasság elégséges feltétele a nemi kapcsolatnak Szükséges és elégséges ok A gyakorlatban ilyen nem jellemző! Pl. szexuális kapcsolatot csak szerelemből létesít Akár egy szükséges, akár egy elégséges feltétel elegendő az oksági kapcsolathoz Szükséges, de nem elégséges Elégséges, de nem szükséges