Tanulók szabad és felelősségteljes egyéni munkája Dalton-tervvel www.hungaro-dalton.hu.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
Miből tanítsak? A taneszköz-választás kérdései a 6-10 évesek nyelvoktatásában Kuti Zsuzsa Oktatási Minisztérium.
A tanári munka értékelése
A Dalton-terv létjogosultsága és megvalósításának gyakorlata a nyugat-dunántúli régióban
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
Dalton-tervvel a sikeresebb iskoláért.
„Ezt egy életen át kell játszani”
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
Nyílt napok látogatottsága
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
VII. NEVELÉSÜGYI KONGRESSZUS augusztus A pedagógus kollektíva az iskolában, az iskolafejlesztés személyi feltételei dr. Várnai Andrásné.
A fiatalkorúak képzési, fejlesztési lehetőségeinek módszertani kihívásai Hegedűs Judit – Lénárd Sándor, ELTE PPK.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia pillére: Az alkalmazkodóképesség növelése Soós Roland Igazgató ÉRÁK.
Tanulók szabad és felelősségteljes egyéni munkája Dalton-tervvel
Fejlesztő célú szaktanácsadás
A pedagógusminősítési rendszer
TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
PROJEKTMÓDSZER „Copernicus az égitestek középpontjává
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Fontosabb fogalmak Képesség :
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
© Zsuzsa Gömöry, Györ 2005 Helen Parkhurst A Dalton-terv Gömöryné M. Zsuzsa.
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Készítette Kovács Nándor KONRACB.PTE
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
Az információs és kommunikációs technológiák szerepe a szakképzésben február 22. Dr. Tóth Péter főiskolai docens Fővárosi Pedagógiai.
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Az e-portfólió használati köre
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
SZTE BTK Spanyoltanár MA
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
Pénzügyi-gazdasági ismereteket oktató iskolák hálózatának kialakítása.
Befogadó iskolák, befogadó pedagógus-közösségek
Biztos Kezdet gyerekházak hálózata
A kompetenciafejlesztés eszközrendszere
TIOK tapasztalatok a kompetencia fejlesztésről.
„Míg élsz, egyre tanulj, és soha abba ne hagyd.” Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
Helen Parkhurst Dalton-terve Gömöry Zsuzsa Ilse Mayer mellékleteivel.
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
A gyakorlati képzés megújítása a pedagógia szakos képzésben
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
A szaktanácsadó segítő szerepe
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
IGAZGATÓI BESZÁMOLÓ 2006/07 I. FÉLÉV. TARTALMI VÁZLAT AZ ISKOLA STATISZTIKAI MUTATÓI A KOMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁSRA VALÓ ÁTTÉRÉS TAPASZTALATAI AZ INTEGRÁCIÓS.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Az ökoiskolák előtt álló jelenlegi kihívások és a lehetséges válaszlehetőségek.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
Didaktika-II. M. Nádasi Mária. Kooperatív és Kollaboratív módszer.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
ORSZÁGOS FELNŐTTKÉPZÉSI TANÉVNYITÓ KONFERENCIA
Osztatlan tanárképzés kompetenciái
Kompetencia alapú szakoktatás
Előadás másolata:

Tanulók szabad és felelősségteljes egyéni munkája Dalton-tervvel

Iskolafejlesztés az Észak-nyugat-dunántúli régióban a Dalton-terv reformpedagógiai modellel CERNET- CERNEDALTON Projekt

Kiemelt iskolafejlesztési offenzíva a Közép-európai országokban Miért ? A tudás társadalmába vezető úton felgyorsul az emberi erőforrás fejlődése. Tömegoktatás helyett –individualizálás. A megvalósítás egyik egyszerű módja Dalton-terv.

Miért? Mert megfelel a mai európai iskolarendszer elvárásainak. Esélyegyenlőség ― saját magához képes legoptimálisabb személyiségfejlesztés, tanulói teljesítmény növelése, hatékonyság. Természetesebb, emberibb iskolai légkörben az integráció megvalósítható. Igazságosabbá, demokratikusabbá válik az oktatási rendszer.

Mi is az a Dalton-terv ? Célja: önálló/önszabályozott tanulási képességek fejlesztése. Általa tanulói „softskills” fejlődik: ― személyes, ― társas, ― intellektuális, ― szakmai-módszertani kompetenciái.

A Dalton-terv legfontosabb ismérvei Meghatározott időre közvetlen tanári irányítás nélkül tanulnak a gyerekek: a szabadság/felelősség ez együttműködés a „budgeting time” időbeosztás alapelvei szerint.

Az individualizálás formai, tartalmi feltétele a PENZUM, az írásbeli munkautasítás Általa megvalósítható a tanulók különböző adottságainak, előképzettségeinek, munkatempójának, érdeklődési körének, gondozási igényének, pillanatnyi attitüdjének stb. figyelembe vétele az önszabályozott tanulási folyamat során.

Az individualizálás formai, tartalmi feltétele a PENZUM, az írásbeli munkautasítás Általa megvalósítható a tanulók különböző adottságainak, előképzettségeinek, munkatempójának, érdeklődési körének, gondozási igényének, pillanatnyi attitüdjének stb. figyelembe vétele az önszabályozott tanulási folyamat során.

Az önszabályozott tanulás folyamata penzum kiosztása, tanári instrukciók munka értelmezése, egyéni célkitűzés, tervezés felfedező, cselekvésorientált tanulás ismeretszerzés reflektáló összehasonlítás társakkal önreflexió, önértékelés

Penzum kiosztása, tanári instrukciók Problémahelyzet felismerése „aha” élmény, meglévő tudásrendszerbe beépítés, Tanár: rövid szóbeli instrukció a célról, (mit) tananyagban elfoglalt szerep, (miért) Tartalmi feldolgozás mérföldkövei, tájékozódási pontok, kapaszkodók, vezérfonal („Advance Organiser”)

Penzum kiosztása, tanári instrukciók Tanári ellenőrzés helyeinek megadása. Önelellenőrzés, számonkérés tartalma, formája, ideje.

Munkautasítás értelmezése, egyéni munka tervezése Szabadság/felelősség az egyéni célmeghatározásban. A feladatválasztásban, és az elvégzésben meghatározott strukturált keretek között mozgásteret ad a tanulóknak → motiváló hatás.

Felfedező, cselekvésorientált, önálló tanulás Önállóan, tetszőleges társakkal tanulás. Analizálás, releváns megoldási utak keresése, a hibázás a felfedező munka velejárója. Bánásmód a szöveggel. Feladat elvégzése más szinten, más-más utakon. Kompetenciái - „mint az életben”- a tanulási folyamat szerves részeként fejlődnek.

Reflektáló összehasonlítás Lehetőség és megfelelő keretfeltételek biztosítása. Célja: stratégiák, metakognitív képességek bővítése, tudatosítása. A legmegfelelőbb módszer kipróbálása. Tapasztalatcsere, nyitott tanulást megerősítő fázisai az egyéni felelősség elmélyítését is szolgálja.

A munka önértékelése, önreflexió Elértem-e a célkitűzésemet? Milyen szinten dolgoztam? Megfelelő stratégiát alkalmaztam-e? Mennyivel lettem több, mennyivel gyarapodtam, milyen kompetenciáim fejlődtek a folyamat során?

Képes vagyok…, Tanulási célkatalógus Állítások a tanulási kompetenciákhoz táblázat: szakmai/tanulási stratégiákkal, intra-, interperszonális kapcsolatokkal, gondolkodási mechanizmusokhoz köthető általános állításokat sorol fel. Tudok egy témáról nyilatkozni: beszélni, kommunikálni, írni. A penzumban felkínált tananyaghoz alapkészségek, kompetenciák megnevezésével konkretizálhatja a tanuló elért tudását,eredményét. Szabadság és utazás: - üdülési lehetőségekről beszélgetni, - saját üdülésről tudósítani - üdülési szokásokról interjút készíteni, - utazási prospektusban eligazodni - városomat, Magyarországot idegenvezetőként bemutatni stb. - német barátaimnak üdülési tervet készíteni

„Az iskolát a távcső másik feléről szemlélni” tudás megszerzése, tanulásirányítás a tanulóé; tanári tervezőmunka, előkészítés hangsúlyosabb, ― monitoring ― önreflexió, portfolió csapatmunka az elsajátítás jellegéből adódóan a tananyag mennyiségi és minőségi összetevője megváltozik, tananyagszerkezet változás; - kompetenciafejlesztés a tananyag szerves része több tanár esetén osztály, iskolaszerkezet változik

Dalton-terv bevezetése, iskolafejlesztés Szemléletváltás, tanárok, iskolavezetők, fenntartók, a fenntartható fejlődés elérése; megelégedettség, de állandóan új utak kipróbálása, életen át tartó tanulás, nyitottság.

Hozzájárul-e a Dalton-terv az új pedagógiai kultúra kialakulásához? IGEN, oktatáspolitikai jelentőséget nyerhet, mert hozzájárul paradigmaváltáshoz. mindenféle iskolában, minden szinten bevezethető; NAT- kompatibilis jól igazítható a helyi tantervhez nem igényel különösebb anyagi ráfordítást

rendkívül egyszerű más módszerekkel kombinálható állandóan alakítható – fenntartható fejlődés akár egy tanár is bevezetheti munkájában kellemesebb iskolai légkör, erőszakmentes iskola tehetséggondozás, és lemaradók egyidejű fejlesztése, Hozzájárul-e a Dalton-terv az új pedagógiai kultúra kialakulásához?

Tanulmányi eredmények jobbak: Osli Iskolában,összevont osztályokban matematika eredmények 10-15% nőttek más iskolába átlépéskor eredményeiket megtartják. Konziban: belépő átlag: 4,2 érettségin: 4,6 - 4,7 Dalton - német 3,2 – 3,9 egyéb nem Dalton közismereti tárgy

Dalton-akadémia programcsomag: akkreditált továbbképzések, nyílt Dalton-szakmai napok rendezése, bekapcsolódás a Dalton-műhelymunkába, iskolai Dalton-teamek segítése, szakmai tanácsadás, egyénre szabott iskolafejlesztési program segítése

A kiadvány megrendelhető az címen.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket Gömöryné Mészey Zsuzsa