A távmunka válasza az aktuális munkaerő-piaci problémákra Simon Gábor Országgyűlési képviselő Távmunka Tanács elnöke Az Országgyűlés Foglalkoztatási és munkaügyi bizottságának elnöke
1. Fogalmi alapvetés: A távmunka munkaerő-piaci „besorolása” 1. Fogalmi alapvetés: A távmunka munkaerő-piaci „besorolása” Tipikus (szokásos) munkavégzés Atipikus (rugalmas) munkavégzés Részmunkaidős Határozott időtartamú Önfoglalkoztató munkavégzési formák Távmunka Munkaerő kölcsönzés Outsourcing
1. Fogalmi alapvetés: A távmunka fogalmának összetettsége 1. Fogalmi alapvetés: A távmunka fogalmának összetettsége
2. Új típusú munkaerő-piaci problémák – A távmunka kitörési pontjai? 2. Új típusú munkaerő-piaci problémák – A távmunka kitörési pontjai? Strukturális munkanélküliség, inaktivitás munkanélküliség és hiányszakmák együttes jelenléte a tényleges munkanélküliek jelentős része nem regisztrált álláskereső (inaktívak) Rugalmatlan kereslet és kínálat nehezen alkalmazkodó vállalatok, korszerűtlen vezetési szemlélettel változásokra alig nyitott munkaerő Hagyományos (8 órás) munkavégzésre szocializálódott munkaerő közvetítés munkaügyi központok működési logikája a rugalmas munkavégzési módoknak nem kedvez
2. Új típusú munkaerő-piaci problémák – Strukturális munkanélküliség, inaktivitás 2. Új típusú munkaerő-piaci problémák – Strukturális munkanélküliség, inaktivitás Munkanélküliség fő (2006. I. negyedév) fő (2007. II. negyedév) Inaktivitás fő (2006. I. negyedév) fő (2007. II. negyedév) Hiányszakmák jellemzően a szakmunkás-, szakközép- vagy felsőfokú végzettséget igénylő munkakörök közül kerülnek ki
2. Új típusú munkaerő-piaci problémák – Rugalmatlan kereslet és kínálat Vállalatok (keresleti oldal) korszerűtlen vállalatirányítási módszerek elavult vezetési technikák költséghatékonyság, termelékenység szempontjai Potenciális foglalkoztatottak (kínálati oldal) mobilitás hiánya (pl. földrajzi) 8 órás munkavégzéssel kapcsolatos (kötöttségbeli) problémák Ahol a rugalmasság „létkérdés” foglalkozatási rehabilitációban érintettek hátrányos helyzetűek közszféra reformja által érintettek
2. Új típusú munkaerő-piaci problémák – Munkaerő közvetítés Munkaügyi központok hagyományos (8 órás) munkavégzésre koncentrálnak rugalmas foglalkoztatásra kevés hangsúlyt fektetnek Piaci alapú munkaerő közvetítők kevésbé munkaerő-barát megoldásokat preferálják
3. Hazai és Uniós források a távmunka „szolgálatában” 3. Hazai és Uniós források a távmunka „szolgálatában” Hazai programok ( ) 5 távmunka pályázat (FMM-TFP, SZMM-TP) fő foglalkoztatott (2007-es még folyamatban van) 2,5 milliárd forint (6 havi bér, járulékok, egyszeri képzési támogatás átlagosan ft/fő) Európai Uniós források ( ) TAMOP FSZH (ÁFSZ) kiemelt projektjei keretében milliárd forint Mire fordíthatók az Európai Uniós források? alkalmazkodóképességet javító szemléletformáló akciókra hátrányos helyzetű személyek munkaerő-piaci integrációjára képzésekre
Szemléletformálás, attitűdváltás előmozdítása Üzleti- és működési folyamatok újragondolása Képzések szervezése Mentori tevékenység bővítése Munkaügyi központok tevékenységének kiegészítése Kísérleti projekt(ek) indítása 4. Megoldás: az atipikus (rugalmas) munkavégzési formák - azon belül a távmunka – kiterjesztése? 4. Megoldás: az atipikus (rugalmas) munkavégzési formák - azon belül a távmunka – kiterjesztése?
5. A távmunka Magyarországi elterjedésének érdekében tett lépések 5. A távmunka Magyarországi elterjedésének érdekében tett lépések MT módosítása (2004. évi XXVIII. tv.) 5 távmunka pályázat 5 országos távmunka konferencia Kiadványok Távmunka tanulmánykötet (nyomtatott és digitális) távmunka Zöld majd Fehér Könyve távmunkát népszerűsítő filmek, tananyagok Szervezetek Távmunka Tanács BMIK Távmunka Programiroda
Cél: fő foglalkoztatása rugalmas munkavégzés, távmunka keretében rugalmas munkavégzés, távmunka „iparág” megteremtése társadalmi tudatformálás, spontán, piaci folyamatok beindítása Időhorizont: szeptember – december Támogatás formája, mértéke bér, bérjárulék képzési támogatás személyre szabott tanácsadás, ismeretnyújtás Költségvetés: milliárd forint 6. Kísérleti projekt: A Foglalkoztatási és Szociális Hivatal távmunka foglakoztatási programja 6. Kísérleti projekt: A Foglalkoztatási és Szociális Hivatal távmunka foglakoztatási programja
A program pillérei: ismeretterjesztés, képzés munkaadói orientáció fenntarthatóság kezelése (célcsoport/tevékenység metszetek) meglévő jó gyakorlatok beépítése, továbbgondolása Szervezeti oldal Távmunka Tanács Központi Projektiroda Foglalkoztatási és Szociális Hivatal Modernizációs Programiroda Regionális Munkaügyi Központok 6. Kísérleti projekt: A Foglalkoztatási és Szociális Hivatal távmunka foglakoztatási programja 6. Kísérleti projekt: A Foglalkoztatási és Szociális Hivatal távmunka foglakoztatási programja
7. A projekt dimenziói – célcsoportok 7. A projekt dimenziói – célcsoportok Hátrányos helyzetű csoportok Foglal koztatási rehabilitációban érintettek Közszféra (közalkalmazottak, köztisztviselők) Fenntartható -ság Call-center üzemeltetők, Digitalizációs műhelyek Civil szervezetekKKV szektor
Tevékenységek nagy létszámú munkahelyek (digitalizáció, call-center, mentori hálózat) kis létszámú munkahelyek Kommunikáció ismeretterjesztés („bizalmatlanok”) képzés („kipróbálók”, „megvalósítók”) tudatformálás (társadalmi szint) 7. A projekt dimenziói – tevékenységek, kommunikáció 7. A projekt dimenziói – tevékenységek, kommunikáció
8. Várt eredmények 8. Várt eredmények munkahely munkahely Társadalmi integráció A foglalkoztatás bővítése, foglalkoztatási aktivitás növekedése. A munkavállalói célcsoportok inaktivitása csökken, társadalomba való integrációjuk erősödik, mely az érintett családokon és mikroközösségeken keresztül fejti ki további jótékony hatásait szélesebb körben is. Közvetve, a továbbgyűrűző hatások miatt, várhatóan munkahely keletkezik, potenciális foglalkoztató vállalkozás szerez tudomást a rugalmas munkavégzésben rejlő lehetőségekről. Közvetlenül személy jut tartós (fenntartható) munkahelyhez, 600 vállalkozás részesül személyre szabott képzésben, tanácsadásban.
Köszönöm a figyelmüket! Simon Gábor Országgyűlési képviselő Távmunka Tanács elnöke Az Országgyűlés Foglalkoztatási és Munkaügyi Bizottságának elnöke