A nők és férfiak közötti társadalmi egyenlőség 2009. november 11.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Emberi Erőforrások Minisztériuma Családpolitikai Főosztály
Advertisements

Mit lehet tudni a célcsoportról?
Az Európában élő körülbelül 10–12 millió roma közül sokan naponta szembesülnek az előítéletekkel, a tolerancia hiányával, a hátrányos megkülönböztetéssel.
FES-Vasas konferencia Integráció női szemmel október 1-2. A nők munkaerő-piaci helyzete Magyarországon Dr. Koncz Katalin Egyetemi tanár.
Komplex kistérségi programok a gyerekszegénység csökkentéséért Kun Zsuzsa, MTA KTI Gyerekprogram Iroda.
Merre tart a magyar foglalkoztatáspolitika? Garzó Lilla.
10 éves a Jól-lét Alapítvány Jubileumi konferencia
Egyenlő Bánásmód Hatóság. A védett tulajdonsággal rendelkezők hátrányos megkülönböztetése  nemi diszkrimináció  a romák hátrányos megkülönböztetése.
rétegek munkaerő-piaci integrációjáért”
ISKOLATÁSKÁBÓL RIDIKÜL, AVAGY OKTATÁS ÉS MUNKA KELETEN ÉS NYUGATON
A nők érdekvédelme a BDSZ-ben - a fúzió előtt és után - Varga Éva BDSZ alelnök, Ruhaipari tagozatvezető.
JÓL-LÉT Közhasznú Alapítvány let.com A munkavállalást befolyásoló egyéb tényezők • Kereslet a csak a munkafeladatra koncentráló, ahhoz időben.
Az Országos Esélyegyenlőségi Hálózat tevékenysége és céljai
El ő adó: Kiszner Levente.  Melyek azok a legfontosabb társadalmi rétegek, amelyek valamilyen szempontból speciális helyzetben vannak?  Milyen nehézségek.
dr. Juhász Péter Fogyatékosságügyi és Rehabilitációs Főosztály
1. A családpolitika társadalmi hatásai
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
Nyitó rendezvény „Motiváló képzések és kapcsolódó szolgáltatások a ”Pro-Team” Nonprofit Kft-nél.” TAMOP A2-12/ október 18.
általános főig. helyettes
Az Európai Női Lobbi nézőpontja Juhász Borbála.
M ű szaki és Természettudományi Egyesületek Szövetsége Szabolcs – Szatmár – Bereg Megyei Szervezete.
Ahol a nők nincsenek hátrányos helyzetben Patai Ágnes humánpolitikai igazgató november 15.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
A családbarát intézkedések előnyei, hasznai és lehetőségei
Szeretettel köszöntjük a TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai szakmai fórum résztvevőit! szakmai fórum résztvevőit!
ENSZ Egyezmény a Fogyatékossággal Élő Személyek Jogairól Diszkriminációk a társadalomban és jogi kezelésük.
Oktatási reform – 2007 Dr. Hiller István
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
Családi napközi.
1 Oktatás és iskolázottság – nemi egyenlőtlenségek konferencia Az előadás címe: A hátrányos helyzetűek oktatásban való részvétele gender szempontból (különös.
A (társadalmi) nemek kérdése a foglalkoztatáspolitikában: a pályaválasztástól a hivatásig Nagy Beáta.
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Az esélyegyenlőség megteremtésének törekvései Magyarországon
Az Európai Női Lobbi E gyütt a nők jogaiért és a társadalmi nemek egyenlőségéért Európában “Mérlegen az atipikus foglalkoztatás” Budapest,
Esélyegyenlőség a dokumentumokban és a gyakorlatban Budapest, November 10.
Foglalkoztatási Programok Osztálya – osztályvezető
NŐ az ESÉLY! Esélyegyenlőségi program Zala megyében A projekt az Európai Unió és a Magyar Köztársaság támogatásával valósul meg.
Legyen jobb a gyerekeknek! Gyerekszegénység – egészségügy XVI. Magyarországi Egészségügyi Napok Balatonfüred, október 7-9.
Védtelen „védett csoportok” A nemi és az etnikai diszkrimináció sajátosságai Kovács Edina.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
A szociálpolitika kulcsproblémái gyermekvédelmi metszetben Gyermekvédelmi napok 2011 „Szakmafejlesztés a gyermekvédelemben” konferencia Budapest, 2011.
A nők foglalkoztatása, családi napközi, atipikus foglalkozatás,
Az Országos Fogyatékosügyi Tanács sajátos szerepe az Európai Uniós szabályozások érvényesítésében hazai nemzeti és helyi szintű szabályozásokban Horváth.
Foglalkoztatáspolitika az Európai Unióban
EURÓPAI UNIÓS POLITIKÁK
Esélyegyenlőség a foglalkoztatásban a TÁMOP projekt képzési tapasztalatai alapján Szabó Zsóka Nők a Holnapért Alapítvány Várpalota 2011,
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
TÁMOP /1/B Gyermekek és fiatalok integrációs programjai Csomópont - Ifjúsági Információs Pont kialakítás Álláskereső klub.
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
Social Europe Beruházások a gyermekek érdekében Európai szakpolitiai keretek és prioritások október 13. Husz Dóra Európai Bizottság Foglalkoztatásért,
Helyi Esélyegyenlőségi Program Nők munkaerő piaci helyzetfelmérése Bükön 2014.augusztus 27.
ViaD’oro Közigazgatásfejlesztési Tanácsadó és Szolgáltató Készült az Új Magyarország Fejlesztési terv Államreform.
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
TÖOSZ Polgármesternői Tagozat Vitaindító – 2007-re tervezett tevékenységek.
Kormányszóvivői tájékoztató Tájékoztató a Népesedési Kormánybizottság munkájáról.
„NŐ AZ ESÉLY” TÁMOP B-2- 12/ , 0012.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
Emberi erőforrás fejlesztési operatív program
Salgótarján május 8.. Mit értünk érdekvédelem alatt? Milyen feladatokat jelenthet? Kik védenek érdeket? Hogyan lehet érdeket védeni? Alkossuk.
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
Nők és férfiak társadalmi egyenlőségének munkaerőpiaci és családügyi vonatkozásai december 3.
Európa válasz(kísérlete) a gyermekszegénységre Dr. Lux Ágnes Országgyűlési Biztos Hivatala Eurochild Április Szécsény.
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
Esélyegyenlőség, társadalmi felzárkózás Emberi Erőforrások Minisztériuma Szociális Ügyekért és Társadalmi Felzárkózásért Felelős Államtitkárság Langerné.
Az EQUAL program és sajátosságai TE IS + ÉN IS = MI IS PÉCS 2007 május 09.
Hogyan segíti az EKKR az európai munkaerőpiac működését? WORKSHOP 4.
2016. június 10: „A tudásáramlás és a tudás megtérülésének egyes vetületei” című konferencia Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal (NKFIH)
„NŐ az esély” TÁMOP B-2-12/
Területi alapú célzás a szociálpolitikában
Előadás másolata:

A nők és férfiak közötti társadalmi egyenlőség november 11.

Az előadás felépítése Nemzetközi és haza jogi háttér Nemzetközi és haza jogi háttér A nők és férfiak helyzete A nők és férfiak helyzete A Szociális és Munkaügyi Minisztérium A Szociális és Munkaügyi Minisztérium A munkahelyek szerepe A munkahelyek szerepe

Nemzetköziség - ENSZ Több évtizedre visszatekintő munka Több évtizedre visszatekintő munka „nő-központúság” → „gender- központúság” „nő-központúság” → „gender- központúság” Pekingi Nyilatkozat és Cselekvési Terv Pekingi Nyilatkozat és Cselekvési Terv A nők elleni diszkrimináció valamennyi formájának felszámolásáról szóló egyezmény (CEDAW) A nők elleni diszkrimináció valamennyi formájának felszámolásáról szóló egyezmény (CEDAW)

A Pekingi Nyilatkozat és Cselekvési Terv 12 kritikus cselekvési terület kijelölése (szegénység, oktatás, egészség, erőszak, fegyveres konfliktusok, gazdaság, döntéshozatal, intézményesítés, emberi jogok, média, környezet, kiskorú lányok) 12 kritikus cselekvési terület kijelölése (szegénység, oktatás, egészség, erőszak, fegyveres konfliktusok, gazdaság, döntéshozatal, intézményesítés, emberi jogok, média, környezet, kiskorú lányok) Valamennyi kritikus területhez stratégiai célokat rendel, valamint az egyes szereplők cselekvési irányait is kijelöli Valamennyi kritikus területhez stratégiai célokat rendel, valamint az egyes szereplők cselekvési irányait is kijelöli

A CEDAW Egyezmény A nőkkel szembeni hátrányos megkülönböztetés minden formájának felszámolásáról szóló december 18- án, New Yorkban elfogadott ENSZ egyezmény A nőkkel szembeni hátrányos megkülönböztetés minden formájának felszámolásáról szóló december 18- án, New Yorkban elfogadott ENSZ egyezmény 25 kapcsolódó ajánlás 25 kapcsolódó ajánlás Periodikus országjelentések Periodikus országjelentések CEDAW Bizottság CEDAW Bizottság

Nemzetköziség - EU Kettős megközelítés Kettős megközelítés Gender mainstreaming (a nemek közötti egyenlőség elvének általános érvényesítése) Gender mainstreaming (a nemek közötti egyenlőség elvének általános érvényesítése) Célzott programok (kifejezetten gender témájú támogatási programok) Célzott programok (kifejezetten gender témájú támogatási programok) Elsődleges jog Elsődleges jog Alapszerződések (Római szerződés, Amszterdami Szerződés) Alapszerződések (Római szerződés, Amszterdami Szerződés) Másodlagos jog Másodlagos jog irányelvek irányelvek Esetjog Esetjog

Az utóbbi évek fejleményei Gender Equality Pact Gender Equality Pact Roadmap Roadmap 6 cselekvési terület 6 cselekvési terület gazdasági függetlenség gazdasági függetlenség szakmai, a magán- és a családi élet fokozottabb összehangolása szakmai, a magán- és a családi élet fokozottabb összehangolása döntéshozatal döntéshozatal a nemi bűncselekmények és az emberkereskedelem a nemi bűncselekmények és az emberkereskedelem nemekhez kötődő sztereotípiák felszámolása nemekhez kötődő sztereotípiák felszámolása nemek közötti egyenlőség előmozdítása az EU-n kívül nemek közötti egyenlőség előmozdítása az EU-n kívül

Oktatás Iskolarendszer minősége és elérhetősége A nők átlagos iskolai végzettsége magasabb a férfiakénál - elég-e ez önmagában? A nők átlagos iskolai végzettsége magasabb a férfiakénál - elég-e ez önmagában? Bizonyos szakterületek, így különösen a műszaki jellegűek még mindig „férfiasnak” számítanak, míg más szakmák – pl. tanítói, tanári – szinte teljesen feminizálódnak. Bizonyos szakterületek, így különösen a műszaki jellegűek még mindig „férfiasnak” számítanak, míg más szakmák – pl. tanítói, tanári – szinte teljesen feminizálódnak. A könnyebb elhelyezkedést és magasabb fizetést ígérő műszaki, informatikai szakokon a nőhallgatók aránya 18,7, illetve 12,3% volt 2006-ban. A könnyebb elhelyezkedést és magasabb fizetést ígérő műszaki, informatikai szakokon a nőhallgatók aránya 18,7, illetve 12,3% volt 2006-ban. Cél a versenyképes és foglalkoztatható női munkaerő biztosítása. Cél a versenyképes és foglalkoztatható női munkaerő biztosítása.

Foglalkoztatás Magyarország foglalkoztatási rátája a legalacsonyabbak közé tartozik az OECD országok között, ezen belül Európában. Magyarország foglalkoztatási rátája a legalacsonyabbak közé tartozik az OECD országok között, ezen belül Európában. A női inaktivitás szorosan összefügg a gyermekvállalással. A női inaktivitás szorosan összefügg a gyermekvállalással. Lehetőség a munkavállalásra a gyermek egy éves kora után, a gyes összegének megtartása mellett. Lehetőség a munkavállalásra a gyermek egy éves kora után, a gyes összegének megtartása mellett. Gyermekek napközbeni ellátása: bölcsőde, óvoda, családi napközi. Gyermekek napközbeni ellátása: bölcsőde, óvoda, családi napközi. A munka és magánélet összehangolása A munka és magánélet összehangolása

Foglalkoztatás II. A foglalkoztatási szegregáció A foglalkoztatási szegregáció Rugalmatlanná teszi a munkaerő-piacot. Rugalmatlanná teszi a munkaerő-piacot. Horizontális szegregáció: a foglalkoztatás szektoraiban és ágazataiban érzékelhető. Horizontális szegregáció: a foglalkoztatás szektoraiban és ágazataiban érzékelhető. Vertikális szegregáció: a nők és férfiak jelenléte a munkavállalás hierarchiájában. Vertikális szegregáció: a nők és férfiak jelenléte a munkavállalás hierarchiájában. Ez jellemzi a gazdasági és a politikai döntéshozatal magasabb szintjeit is. Ez jellemzi a gazdasági és a politikai döntéshozatal magasabb szintjeit is.

A politikai döntéshozatal A nők igen alulreprezentáltak. A nők igen alulreprezentáltak. A képviselők között a nők aránya évek óta 10% körül mozog, ami számukra egyértelműen kisebbségi helyzetet teremt. A képviselők között a nők aránya évek óta 10% körül mozog, ami számukra egyértelműen kisebbségi helyzetet teremt. A politikai színterén a nők alulreprezentáltsága szintén akadályozza a gender mainstreaming megvalósítását. A politikai színterén a nők alulreprezentáltsága szintén akadályozza a gender mainstreaming megvalósítását.

Szociális és Munkaügyi Minisztérium Szociális és Munkaügyi Minisztérium Esélyegyenlőségi Szakállamtitkársága Roma Integrációs Főosztály Roma Integrációs Főosztály Fogyatékosügyi és Rehabilitációs Főosztály Fogyatékosügyi és Rehabilitációs Főosztály Esélyegyenlőségi Főosztály Esélyegyenlőségi Főosztály Nők és Férfiak Társadalmi Egyenlősége Osztály Nők és Férfiak Társadalmi Egyenlősége Osztály Programiroda Programiroda Gyermek és Ifjúsági Osztály Gyermek és Ifjúsági Osztály Idősügyi Titkárság Idősügyi Titkárság

A munkahelyek szerepe Munka és magánélet összehangolása Munka és magánélet összehangolása Rugalmas munkaszervezés Rugalmas munkaszervezés Belső előmeneteli rendszer Belső előmeneteli rendszer Megfelelő bérpolitika Megfelelő bérpolitika Gyermekek napközbeni ellátása Gyermekek napközbeni ellátása Képzés, továbbképzés Képzés, továbbképzés A munkába való visszatérés elősegítése A munkába való visszatérés elősegítése

Köszönöm a figyelmet! Dr. Makár Orsolya Szociális és Munkaügyi Minisztérium Nők és Férfiak Társadalmi Egyenlősége Osztály