A reklám alapjai és formái Kommunikáció és vevői információbefogadás Miért beszélünk reklámról? A reklám formái Hirdetés Public Relations Eladásösztönzés Közvetlen (direkt) marketing Reklámeszközök egyes jellemzői
Kommunikáció és vevői információbefogadás (1) Reklám: információ-kibocsátás vásárlói attitűd és magatartás befolyásolása Az információ gazdasági szerepe Reklám: tranzakciós költségcsökkentés manipulatív befolyásolás
Kommunikáció és vevői információbefogadás (2) Általános kommunikációs modell Magatartás és attitűdváltozás logikája Centrális és periferikus út az attitűdváltozáshoz
KÓDOLÁS DEKÓDOLÁS ÜZENET CSATORNA VEVŐ ADÓ ZAJ
VÁLLALAT REKLÁM MÉDIUM VEVŐ MÁS REKLÁM REKLÁMKÉSZÍTÉS FELDOLGOZÁS
REKLÁMKÉSZÍTÉS FELDOLGOZÁS REKLÁM MÉDIUM VEVŐ VÁLLALAT MÁS VEVŐK MÁS REKLÁM
Elaboration Likelihood Model Reklám Motiváltság az információ feldolgozásra Képesség az információ feldolgozásra Centrális út az attitűd megváltoztatásához igen nem Periférikus jelzések jelenléte Periférikus út az attitűd megváltoztatásához
Kommunikáció és vevői információbefogadás (3) Eltérő érdekeltség a vásárlásban erősen: fogékony a szájreklámra kevéssé: nem fogékony a szájreklámra Eltérő érdekeltség a termékkategóriák szerint a pezsgőtől az izzóig A reklám formái: Hirdetés PR Eladásösztönzés Integrált reklám: optimalizálás
A reklám formái Reklám Cél Időtáv Elsődleges célcsoport imázs-építés Hirdetés Értékesítés- Rövid Fogyasztói célcsoport növelés, imázs-építés Public Relations Imázsépítés Hosszú Általános vélemény- alkotók Eladásösztönzés Értékesítés- Rövid Potenciális vásárlók növelés
Hirdetés (1) Hirdetésnek tekintünk minden olyan személytelen vállalati üzenetet, melyért megrendelő fizet, s tömegkommunikációs eszközökön keresztül jut el a befogadóhoz.
Hirdetés (2) Bevezető és fenntartó reklám figyelemfelkeltés szemben megerősítés Kreatív stratégia egyediség, különleges hatások: Postabank támogató szereplő, személyiség: CIB, Cserhalmi György Hirdetési kampány: koncentrált, ütemezett
1993
1994
1995
1996
1997
1998
1999
2000
Public Relations (PR) (1) A hirdetéstől eltérően az elsődlegesen nem közvetlenül eladási célokat szolgáló vállalati üzeneteket PR (közönségkapcsolatok) néven foglaljuk össze.
Public Relations (PR) (2) Vállalati arculat elemei tárgyi, vizuális megjelenés (épületek, levelek) munkatársak megjelenése (öltözet, formaruha) .
Public Relations (PR) (3) A szponzorálás egy eseménnyel, egyénnel, csoporttal való képzettársítás megvásárlása és felhasználás speciális marketingcélokra
Eladásösztönzés (1) Eladásösztönzés mindaz, a vásárlók érdeklődését felkeltő reklámtevékenység, amely nem tartozik a hirdetés, a PR és a személyes eladás témakörébe.
Eladásösztönzés (2) Ösztönző eszközök: versenyek, utazások, bonus, díjak, hirdetési támogatás, ingyenes minta, költségátvállalás Árral kapcsolatos eszközök: kuponok, engedmények, visszatérítés, készpénzfizetési engedmények Információnyújtás: Direct Mail, kirakat, bemutatók, szóróanyag, katalógus, reklámtárgy, vásár
Eladásösztönzési hatások és eszközök Hatás Eszköz Próbavásárlás Termékminta, bevezető árcsökkentés, keresztösztönzés Újravásárlás Kupon,engedmény,árcsomagok Mennyiség növelése Mennyiségi engedmények, nyereséges akciók,közös akciók Vásárlási gyakoriság Időhöz kötött akciók növelése Verseny növelése Keresztkuponok
Közvetlen marketing (1) Közvetlen marketingen a vevőkhöz személy szerint szóló és a választ mérhetővé tevő reklámeszközök alkalmazását értjük.
Közvetlen marketing (2) Hatása közvetlenül mérhető válaszadók azonosíthatók Fogyasztói magazinok a termék vásárlóinak (OPEL) Adatbázisok: létrehozás, karbantartás, vétel Adatbázis-marketing, szakvállalatok
A reklámeszközök jellemzői Reklámeszköz Jellemzői Napilap rugalmas, szegmentált, informatív Televizió tömeges elérés, kevésbé szegmentált Rádió tömeges, szegmentált, rugalmas Plakát lokális, speciális kör, növekvő Szóróanyag szegmentált, rugalmas,alacsony olvasottság
Az érték és a márka PLUSSSZ Balance új reklám Üdvözlöm Somody Imre kezdeményezését, különösképpen azért, mert Magyarország Európai Unióhoz való csatlakozása küszöbén a magyar értékek és tradíciók megőrzése alapvető fontossággal bír. Ismerve Somody Imre képességeit nincs kétségem, hogy terveit sikerre viszi. Tervei megvalósításához kívánok Neki minden jót! Zwack Péter Mindannyian büszkék vagyunk a magyar sikerekre. Különösen jó hír ezért, hogy egy sikertörténet most folytatódik: újra magyar kézbe került a Plusssz márka. Ismét bizonyíthat a magyar tehetség és ötletesség. Kicsi is, pezseg is, plusssz a miénk! Örüljünk neki együtt! www.plusssz.hu A magyar ember egyik legáldottabb tulajdonsága, hogy a semmit valamivé képes fogalmazni. Ha ez a tevékenység tehetséggel és áldott fantáziával párosul, kivételes magasságok elérésére képes. Kívánom, hogy ez a tulajdonságunk egyre többször találjon teremtő talajra Magyarországon. Koltai Lajos