Az értelmi fogyatékosság korai felismerése és kezelése.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A nevelési tanácsadók szerepe a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének tartós és súlyos organikus okra vissza nem vezethető rendellenessége.
Advertisements

Korai fejlesztés a bölcsődénkben
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
A koragyermekkori intervenció múltja, jelene és remélt jövője
Rehabilitáció és dementia
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
A társadalmi környezet hatása a gyermekek fejlődésére
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Mikor beszélünk koraszülésről?
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
A TÁMOP pályázat bemutatása. A támogatás célja -A befogadó közoktatási rendszer megteremtése -A sajátos nevelési igényű gyerekek, tanulók sikeres.
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Fiatal anyák a gyermekvédelmi szakellátásban
Összeállította: Horváth Csabáné NKI Árpád Fejedelem Általános Iskola Instrukció – kompetencia Megelőzés – Alkalmazkodás - Gondoskodás.
Készítette: Pelle Mónika Szoc. ped. II. évfolyam
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
Szocializáció Dr. Szabó-Tóth Kinga.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
TÁMOP /A/ számú pályázat Projektzáró előadás
Harmadik előadás.
A dystrophiától a gyermekbántalmazásig
XXX. Jubileumi Országos Tudományos Diákköri Konferencia április FOGYATÉKOSSÁG ÉS CSALÁDI SZEREPEK Készítette: VÁGÁSI JÚLIA.
A gyerekek nem várnak Gyerekesélyprogram 2007
Az anyanyelv elsajátításának elméletei
Korai felismerés, gyermek-re/habilitáció
Konszenzus a korai agysérülés kezelésére
A szülő szerepe Dr Sólyom Enikő Konszenzus tanácskozás a korai fejlesztés és neurohabilitáció kérdéseiről Május 4-5. Seregélyes.
Dr. Békefi Dezső Programtanács Seregélyes
MENTORI MEGSEGÍTÉS A GÖLLESZ VIKTOR SPECIÁLIS SZAKISKOLÁBAN.
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Az egészségügy, a foglalkoztatás, a szociális ellátás találkozási pontjai avagy: Hova változzunk? dr. Harangozó Judit SE Közösségi Pszichiátriai Centrum,
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
Tájékoztató a 2011/2012-es tanév legfontosabb feladatairól
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Integráló iskolák a közoktatásban
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
A „diszes” problémák korai jelei
SZTE JGYPK Gyógypedagógus-képző Intézet
Az iskoláskor küszöbén
Fehérvári Katalin gyógypedagógus Ferencvárosi Nevelési Tanácsadó
Inkluzív pedagógia Előadó: Török Mária.
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
M.Tamás Márta Mentálhygiéne M.Tamás Márta
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
A befogadó kisgyerekkori fejlesztés szakpolitikai kihívásai és megoldásai A Biztos Kezdettől a gyermekvédelmi gondoskodásig 25 éves az ENSZ Gyermekjogi.
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Integráció és inklúzió
Speciális gyermekvédelem
Találkozásaim a szülőkkel Együttműködések, párbeszédek a fogyatékkal élők családjaival Szász Emese, Gyulafehérvári Caritas – Szociális gondozás fogyatékkal.
A KORAI FEJLESZTÉS LEHETŐSÉGE A DUNAÚJVÁROSI JÁRÁSBAN
Minden iskola alapvető érdeke, hogy eredményes és sikeres legyen! Mert:  Vonzónak kell lennie  Láthatóan jó eredményeket kell produkálnia  Az alapdokumentumokban.
II. Kerületi PSZSZ Honfiné Nagy Andrea Gál Nóra
Barcsák Marianna - KPSZTI
MINŐSÉGBIZTOSÍTÁS Boros Boglárka (gyógypedagógus-pszichológus)
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
Szakszolgálati feladatellátás a JNSZMPSZ Kunhegyesi Tagintézményben
Ágazatközi együttműködés
Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak BA
Kisgyermekes Anyukáknak, Apukáknak
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Az értelmi fogyatékosság korai felismerése és kezelése. Czeizel Barbara 2006. 05. 04. Seregélyes Gyógypedagógus-intézményvezető

Tartalom A definícióról A normál és az eltérő fejlődés meghatározói „Rizikó” gyerekek Mit kell vizsgálni? Az érzékszervek, mozgás és értelmi fejlődés elmaradásának korai jelei A kora gyermekkori intervenció fogalma, célja, elmélete és gyakorlata. A kora gyermekkori intervenció hatékonysága.

A definícióról Mentális retardáció Értelmi fogyatékosság Megkésett pszichomotoros fejlődésmenet

A normál és az eltérő fejlődés meghatározói Genetikai - biológiai Egyéni élettörténeti Szociális - környezeti

„Rizikó” gyerekek Koraszülöttek Ikrek Hospitalizált gyerekek .

Mit kell vizsgálni? Érzékszervek Mozgás Értelem .

Hallássérülés a hallószerv fejlődési rendellenességei beszédre, zajokra gyengén vagy nem reagál éneklés, beszéd, zenélő játékok nem nyugtatják meg ezek figyelmét nem, vagy nehezen terelik el feltűnően figyeli a beszélő arcát, szájmozgását megijed egy személy, tárgy hirtelen megjelenésekor, ha előzőleg nem látta meg kedveli a hangot adó játékokat, azokkal túl hangosan játszik gagyogása, hangadása inkább ritkul, mint gyarapszik, gazdagodik 2 éves korára nem, vagy alig érti a hozzá intézett beszédet, ha arra nem következtethet a helyzetből. Alig (1-2 szót), vagy nem beszél.

Látássérülés a szem rendellenességei gyenge pupillareflex gyakori szemdörzsölés, a szem nyomkodása, eltakarása tétlenség, hallgatva figyelés tekintete nem célirányos gyengén fixál és/vagy követ tárgyakat kedveli a hangot adó, közvetlen a keze ügyébe kerülő játékokat a tárgyakat erőteljesen explorálja orálisan, taktilisan és szaglással mozgásfejlődése megkésett a tárgyak mellé nyúl gyakran, vagy nem is nyúl nézéshez alternatívákat alkalmaz (ferde fejtartás, periférián való fixálás, stb.) viselkedésbeli változás (passzív/aktív, figyelmetlen, fáradékony, stb.) .

Mozgásfejlődés Nagymozgások mérföldkövei Izomtónus megváltozása Aszimmetria Nyúlás, fogás, elengedés

Az értelmi fejlődés előfutárai Alvás-ébrenlét, napszaki ritmus, evés Sírás – önszabályozás Viselkedés, érzelmek Figyelem, érdeklődés Akaratlagosság fejlődése Utánzás, társas viselkedés, kommunikáció Tárgyállandóság Problémamegoldás cselekvéses formái Egyszerű, elemi ok-okozati összefüggések felismerése

A kora gyermekkori intervenció fogalma A korai életszakaszban megkezdett, eltérő fejlődésmenetű, vagy fejlődési zavar szempontjából veszélyeztetett gyermekek és családjaik számára nyújtott, összehangolt, komplex segítségnyújtás formájában szerveződő, interdiszciplináris team által végzett szolgáltatások rendszere.

A kora gyermekkori intervenció célja A gyermek egészséges fejlődésének és kompetenciájának elősegítése A fejlődési elmaradás csökkentése Kompenzálási lehetőségek megtalálása Az elmaradás növekedésének megakadályozása Az adaptív szülői funkciók és a családi élet segítése .

a szolgáltató rendszer struktúrája várakozások és eredmények pedagógiai kompetenciák tanácsadói kompetenciák orvos Traumaelméletek (pl.: Kübler - Ross) gyógypedagógus mozgásfejlesztő szakember pszichológus A sérült gyermek családja, mint rendszer szociális munkás Szolgáltató(k) A gyermek és a probléma kettős értelmezése (Isarin Jet) Anya Apa Testvér(ek) Sérült, vagy veszélyeztetett gyermek a család biográfiai és szociográfiai sajátosságai szembesülések, várakozások és szükségletek megküzdési stratégiák alkalmazkodás informális szociális háló stb. biológiai rizikófaktorok, pl.: a károsodás és a rizikó fajtája és foka pszichológiai rizikófaktorok, pl.: a szülő – gyermek interakció, gyermeki viselkedés stb. Michael Brambring: The triangle-model of early intervention including family, child, and expert-related variables .

A kora gyermekkori intervenció gyakorlata Gyanú Orvos Védőnő Korai fejlesztő Komplex vizsgálat Fejlesztés,terápiák Folyamatdiagnosztika Kontrollvizsgálat Közösségi elhelyezés

Fejlesztés / terápia A gyermek – szülő kommunikatív képességeinek fejlesztése Otthoni fejlesztő környezet kialakítása, felhasználása Tárgyi tudás gyarapítása. Funkció-fejlesztés

A kora gyermekkori intervenció hatékonysága Kognitív mutatók - IQ növekedés Szociális kompetencia Közösségi elhelyezés - iskola-érettség Pénzügyi szempontok

Köszönöm a figyelmet!