A MÁSSÁG.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
Kapcsolattartás a szülői házzal
A gyermekjóléti alapellátások aktuális kérdései
Bölcsőde – óvoda közös intézményként történő működtetése
TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
Záró Konferencia Nógrád Megyei Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Gyermekotthon TÁMOP /
T UDATOS INNOVÁCIÓ VAGY MÓKUSKERÉK ? Locsmándi Alajos Budapest, szeptember 25.
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
A Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány bemutatása az egyenlő esélyű hozzáférés tükrében Budapest, június 17. Szentkatolnay Miklós.
Mobil: (30) Cím: 4100 Berettyóújfalu, Széchenyi u. 13.
A TISZK támogató szerepe a szakképzésben április 18. Szebenyiné Csóka Beáta szakmai vezető.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
A tanácsadói tevékenység koordinálása Páll Viktória Ec-Pec Alapítvány.
Fiatal anyák a gyermekvédelmi szakellátásban
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
Változások – kompetenciafejlesztés az óvodai nevelésben
Pedagógusok és tanárjelöltek felkészültsége az integrált nevelésre
A gyakorlatvezető mentor
A sikeres integráció, inklúzió feltételei
CSALÁD.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Dr. Szilágyi Klára Szent István Egyetem
1 Óvodapedagógiai konferencia Sopron, május.
A halmozottan hátrányos helyzetű általános- és középiskolások nevelését/oktatását segítő pedagógiai rendszer Győr, Mosolits Lászlóné, Ildikó.
Resztoratív eljárások bevezetésének lehetőségei a pártfogó felügyelői munkában “A harmonikus szabad életért” Közösségi Szolgáltatások Alapítványa Negrea.
A nők és férfiak közötti társadalmi egyenlőség november 11.
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
Az esélyegyenlőséget szolgáló törekvések a törvényalkotásban, különös tekintettel az SNI témakörére.
IN / TOLERANCIA Strédl Terézia Selye János Egyetem, Komárom
Albert István Téri Napovi Kisvaszar
„Méltóképpen Időskorban” Az országgyűlési biztos idősügyi projektje Dr. Borza Beáta projektvezető.
DECEMBER 3. A FOGYATÉKKAL ÉLŐK VILÁGNAPJA A másság elfogadása
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Mi is az a társadalmi integráció?
Felkészítés az Integrált /inkluzív nevelésre a pedagógusképzésben
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Speciális célcsoportok a szakmai protokollban Biró Dániel Budapest május 7.
Dr. Szabó-Thalmeiner Noémi. Nevelő Szaktanár Hivatalnok Szakmai szervezet tagja Családtag Barát (nő) rokon szülő gyermek testvérházastárs …
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
1 Mégis, kinek az érdeke? Szakvélemények, tantárgyi felmentések a nevelési tanácsadó, a szakértői bizottság és az iskolák szemszögéből Fehérvári Katalin.
„Míg élsz, egyre tanulj, és soha abba ne hagyd.” Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
Integráló iskolák a közoktatásban
Bárczi Gusztáv Módszertani Központ 2005/2006.tanév I. félév Csíkvárné Takács Anikó Módszertani Központ vezetője.
MÓDSZERTANI KÖZPONT MŰKÖDÉSE A KAPOSVÁRI KISTÉRSÉGBEN
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
A beiskolázás előkészítése
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Inklúzív nevelés Magyarországon
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Speciális gyermekvédelem
Dr. Schiffer Csilla.  Negatív hatásai miatt (előítélet, félreértés, elutasítás) a címkézés elkerülése  Azok alapján való csoportba sorolás gyakori 
A Magyar Tehetséggondozó Társaság tehetségfejlesztést segítő tevékenysége a gyakorlati programokban Debrecen, szept Dr. Polonkai Mária a.
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Gyermek- és ifjúságvédelmi alapismeretek
Az inkluzív nevelés programjának kidolgozása
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók együttnevelésének.
TÁMOP A-11/2. A pályázati célja, hogy a sajátos nevelési igényű gyermekek nevelésében, oktatásában részt vevő intézmények (speciális és többségi)
Nagyné Heidenwolf Erzsébet Hallássérült gyermekek integrált oktatásának segítése.
„FÜGGŐSÉG ÉS/VAGY MUNKAKÉPESSÉG” konferencia
Család – és Gyermekjóléti Központ
Jelen lenni nem elég, szakértelem kell
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

A MÁSSÁG

Jelentéstartalma: nem a szokásos nem azonos valakivel, vagy valamivel nem egyező jelentésű a „különbség” szóval (a különbség= eltérés, megkülönböztetés)

a „más” szóval megjelölt a minőségi különbséget ragadja meg utal a szokásos különbségek között meghúzható kategoriális határra, amelyen túl a különbözőség, az eltérés az eltérő minőség jelentésével bővül

Kritikus határ Másság Különbség, alternativitás Minősített különbség Nem minősített különbség Kategoriális különbség

Másságszemlélet Viszonyulás, ahhoz aki más Stigmatizáció Sajátos stigmajelölő szavak használatával utalunk az eltérő sajátosságra

A stigmajelölő kifejezések negatív töltést hordoznak stigmatizált személyre utaló kellemetlen vonatkozásuk érezhető

Stigmatizáció előítéletes gondolkodásmód módosítja a stigmát hordozó személyekkel szembeni viselkedést A negatív érzelmek gátolják a másnak látott személy belső elfogadását

A stigmatizált személlyel kapcsolatos viselkedési formák (Allport) Szóbeli előítéletesség a legtöbb előítéletes ember hangoztatja előítéleteit hasonló barátok körében, alkalomadtán idegenek között is teljesen gátlástalanul juttatják kifejezésre idegenkedésüket és ellenérzéseiket

Elkerülés erősebb előítélet esetén a személy kerülni igyekszik a kellemetlennek ítélt csoport tagjait, még akkor is, ha ez tetemes kellemetlenséget okoz számára Hátrányos megkülönböztetés az előítéletes személy ilyenkor aktív jellegű, ártalmas viselkedésre vállalkozik

Testi erőszak felfokozott érzelmi tényezők esetén az előítélet erőszakos vagy az erőszakkal egyenértékű cselekvésekhez vezethet Kiirtás az előítéletek erőszakos kifejeződésének végső fokozata (lincselés, tömeggyilkosság)

A „másság” kiváltó okai Endogén ártalmak: öröklött, genetikailag meghatározott biológiai okok Exogén tényezők: - biológiai-környezeti ártalmak, - tartós szociális ártalmak, - traumák, - hibás terhelések

A „más” szülő reakciói

I. Miért pont én? Bezárkózás Az ego és a sérelem (a gyermek a szülő kiterjesztett én-je) Tagadás, kétségbeesés Rémület és fájdalom Önvád és vád – a bűnbak Elszigetelődés

II. A nyitás Szeretet, kötődés – ha a gyermek „más” Az elfogadás Segítségkérés – a szövetségesek

A szülő szerepköre a gyermek terápiájában A szülő a gyermek képviselője a különleges gondoskodás intézményeiben. Lehet, hogy a szülő (család) a gyermek tüneteinek okozója A szülő (család) a gyermek másik gyógyítója

A pedagógus és a „más ” gyermek

Integráció ENSZ hivatalos állásfoglalása (1993)>> hangsúlyozza a fogyatékos személyek esélyegyenlőségét az oktatásban UNESCO (1994) „Speciális szükségletek pedagógiája: lehetőség és minőség” című konferencia eredményeként létrejött egy Cselekvési Program

Cselekvési Program= ajánlásgyűjtemény: az integrált oktatás, nevelés országos szintű előkészítéséhez, különös tekintettel jogi, szervezési kérdésekre, a befogadó iskolák szerepére és a pedagógusképzés iránt felmerülő új igényekre

A Program főbb irányelvei

Jogi eljárások, törvénykezés: Az oktatás integrált megvalósításával biztosítsa a törvényalkotás a tanulók esélyegyenlőségét. Párhuzamos és kiegészítő törvények kidolgozása az egészségügy, a szociálpolitika, a szakmai képzés és a munkavállalás terén. A fogyatékos gyermekek integrációja legyen a nemzeti terv szerves része.

Az oktatás vezető elvei: Tantervi rugalmasság (differenciált oktatás, kiegészítő támogatás) Oktatásirányítás (iskolaigazgató feladata>> segíteni a pozitív hozzáállást az iskolaközösségen belül) Információ és kutatás

Pedagógusképzés Szemináriumok, továbbképzések szervezése Gyógypedagógus-képzés >> a speciális szakemberek különböző iskolaszervezési formákban is képesek legyenek hatékonyan dolgozni

Kiemelt területek: Korai felismerés és fejlesztés Felkészítés a felnőttek világra >> speciális átmeneti programmal

Anyagi háttér biztosítása Befogadó iskolák kialakításával érhetőek el az anyagi források Koordináció a szaktárcák között

A befogadás megszervezése tárgyi feltételek, erőteljesebb ingerek> világítás, élénk színű tárgyak stb.) nagyobb tér személyi feltételek > befolyásolás (cél: elfogadó és támogató környezet)