2010. március 29. Az adminisztratív adatállományok statisztikai célú hasznosítása – különös tekintettel a népszámlálásra 1 Adminisztratív adatok statisztikai.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A időszak végrehajtási intézményrendszere
Advertisements

Adatvédelem a statisztikai munkában
AKTUÁLIS FELADATOK A TANÜGYIGAZGATÁSBAN
•Adathozzáférési csatornák Adatvédelem Vereczkei Zoltán Módszertani főosztály Adatfelhasználói fórum
Marketing Mészáros Judit Renczes Ágoston Adatbázis
Az adminisztratív adatbázisok állományainak hozzáférhetősége.
2005. április 15.Kulcsár Zoltán - ppos.hu1 Adatvédelem az önkormányzatoknál Kulcsár Zoltán.
Az információs jogok.
Összeállította: Könyves Tóth Pál
Közigazgatási alapismeretek
Tájékoztatás az EKOP-1.A.2 projektnek az OSAP összeállítására gyakorolt hatásáról Mag Kornélia OST február 24.
Az egyes termékek kiegészítő oltalmára vonatkozó európai közösségi szabályozás (SPC) és annak hazai végrehajtása dr. Kiss Marietta Magyar Szabadalmi Hivatal.
„Geotermia a XXI. században” Kistelek február 26. Geotermia hasznosítás a bányatörvény módosításának tükrében Szabados Gábor elnök Magyar Bányászati.
Munkavédelmi előírások rendszere
Állam munkavédelmi feladatai
Egységes egészségügyi információrendszer
Adatvédelmi fogalmak.
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM Monitoring és értékelés.
Az első lépések Dr. Kadocsa Ildikó, osztályvezető
A POLGÁRMESTEREK VÉDELMI IGAZGATÁSI FELADATAI A JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK TÜKRÉBEN MISKOLC, JÚNIUS 06. FAZEKAS GYÖRGY ALEZREDES.
Az OKJ bevezetésének, a szakmai vizsgáztatásnak jogszabályi háttere.
A diplomás pályakövetés egyes jogi aspektusai Dr. Görög Márta, SZTE ÁJTK egyetemi docens Szeged, április 29.
Az államigazgatási adatvagyon közcélú hasznosításának lehetőségei Kodaj Katalin.
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
Köszöntő avagy néhány mondat a felsőoktatásról. Adatkezelés a felsőoktatási intézményekben Bakonyi László elnök, Oktatási Hivatal.
2011. július 27. OST adminisztratív és hatósági nyilvántartások statisztikai célú felhasználását elősegítő munkabizottságának 1 Adminisztratív adatok statisztikai.
1 Az Országos Statisztikai Adatgyűjtési Program (OSAP) Dr. Tóth Róbert Jogi és Igazgatási Főosztály Szeptember 11.
1 Tájékoztató rojektről április 23. Tájékoztató az EKOP1.A „Adatállományok központosított átvételét, átadását kezelő, valamint.
A statisztikai adatvédelem szabályozása az Európai Unióban MTA Statisztikai és Jövőkutatási Tudományos Bizottsága Statisztikai Tudományos Albizottsága.
MTA Statisztikai és Jövőkutatási Tudományos Bizottsága
A területi szervek fő feladatai a nukleárisbaleset - elhárítás területén Jogszabályi háttér § §248/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási.
Transzparencia, információszabadság és közérdekű adatok nyilvánossága Dr. Fazekas Judit Igazságügyi Minisztérium európai uniós ügyekért felelős helyettes.
Cselekedni most és mindenkiért Kormányszóvivői tájékoztató „A közpénzek felhasználásáról és a köztulajdon használatának nyilvánosságáról, átláthatóbbá.
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
A NEMZETI ADATVAGYON INTEGRÁCIÓJA DIGITALIZÁLÁSI KONFERENCIA MÁJUS 21 – 22. DEBRECEN UJVÁRI MÁRIA.
ADATVÉDELEM – JOG évi LXIII. tv. a személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról.
A múlt megismerhetősége, mint a közérdekű és személyes adatok kapcsolódási pontjai C SINK L ÓRÁNT főosztályvezető (KIM) egyetemi adjunktus (KRE)
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
ÉRDEKEGYEZTETÉS ÉRDEKKÉPVISELET
Új Magyarország Vidékfejlesztési Program III. tengelyes nem horizontális intézkedéseinek és a IV. tengelyes intézkedéseinek végrehajtási folyamata.
Alkotmányos jogi védelem
Adatvédelmi alapelvek
Az érintettek jogai, jogérvényesítési lehetőségek.
A FIZETÉSIMÉRLEG-STATISZTIKA ADATGYŰJTÉSI RENDSZERÉNEK ÁTALAKÍTÁSA Sándor György igazgató Piaci műveletek és statisztika június 13.
Az Országos Statisztikai Adatgyűjtési Program (OSAP)
A FIZETÉSIMÉRLEG-STATISZTIKA ADATGYŰJTÉSI RENDSZERÉNEK ÁTALAKÍTÁSA Sándor György igazgató Piaci műveletek és statisztika december 8.
A DIGITÁLIS MARKETING JOGI VONATKOZÁSAI
Az adatvédelem szabályozása
Kovács Beatrix Közérdekű adatok az egészségügy területén közfeladatot ellátó szervek honlapjain A könyvtárak szerepe az elektronikus információszabadságról.
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
112 Dr. Dósa Imre.  Áttekintő  Új adatvédelmi törvény  Alapjogi beágyazás  Ráncfelvarrás  Újdonságok  Javaslatok a felkészüléshez.
Az Országos Statisztikai Adatgyűjtési Program (OSAP) Országos Statisztikai Tanács szeptember 16 Mezősiné Rózsár Erika KSH Igazgatási osztály.
A Nemzeti Statisztika Gyakorlati Kódexe
Adatvédelem – közérdekűség, átláthatóság, nyilvánosság
Országos Statisztikai Tanács
Paradigmaváltás, fejlesztések a gazdaságstatisztikában
ADATVÉDELEM – JOG évi LXIII. tv. a személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról.
Országos Statisztikai Tanács
A hivatalos statisztikára vonatkozó új jogszabályok bemutatása Dr
Országos Statisztikai Tanács
A hivatalos statisztikáról szóló évi CLV. törvény bemutatása Dr
Országos Statisztikai Tanács Statisztikai koordinációs főosztály
A Nemzeti Statisztika Gyakorlati Kódexe
Tájékoztató a évi OSAP összeállításának előrehaladásáról
Ide kerülhet az előadás címe
Tájékoztatás a évi Országos Statisztikai Adatfelvételi Program (OSAP) teljesüléséről az Országos Statisztikai Tanács és a Nemzeti Statisztikai Koordinációs.
A statisztikai adatvédelem szabályozása az Európai Unióban
Paradigmaváltás, fejlesztések a gazdaságstatisztikában
ECRIS-TCN dr. Borza Gabriella Nemzetközi és Belső Koordinációs Osztály
Előadás másolata:

2010. március 29. Az adminisztratív adatállományok statisztikai célú hasznosítása – különös tekintettel a népszámlálásra 1 Adminisztratív adatok statisztikai célú hasznosítása Általános ismertet ő Gárdos Éva

március 29. Mi az az adminisztratív adat? I.  Közigazgatási szervezet hazai jogszabályban vagy EU-s követelményben meghatározott igazgatási feladatának végrehajtása során keletkező adat. Ide tartoznak a nyilvános, a közhitelű és egyéb nyilvántartások, valamint a hatósági ellenőrzési, gazdasági vagy egyéb tevékenységgel járó adatgyűjtések.  Azok az intézményektől származó információk, amelyek a saját tevékenységükre vonatkoznak, és kérdőív vagy az adatgyűjtés egyéb szokásos eszközével kerül összegyűjtésre nem tekinthető adminisztratív adatnak.  Közigazgatási szervezet által statisztikai célra gyűjtött adat nem adminisztratív adat!

Gárdos Éva március 29. Mi az az adminisztratív adat? II.  Olyan adatállomány, regiszter, amelyet egy közigazgatási szervezet hozott létre annak érdekében, hogy a saját, jogszabályban meghatározott igazgatási feladatának végrehajtását támogassa.  Az adminisztratív nyilvántartások: nem- statisztikai programok végrehajtása céljából gyűjtöttek. Például:  Adó adatok – APEH  Népesség-nyilvántartás adatai – KEKKH  BIR – baromfikeltetők listája – OMMI

Gárdos Éva március 29. Mi a különbség a statisztikai és az adminisztratív adat között? Az egyedi adat és az egyedi azonosítás adminisztratív adatgyűjtés során maga a cél, a statisztikai adatgyűjtés esetén csak eszköz a statisztikai becslések elkészítéséhez! !!

Gárdos Éva március 29. Mire használja a statisztika az adminisztratív adatokat?  felvételi keret, közvetlenül vagy a meglévő kiegészítéseként;  statisztikai adatgyűjtések helyettesítése  editálás és imputálás  közvetett használat a becslésekben – kiegészítő adatok  a statisztikai adatfelvételek értékelése, validálása beleértve a különböző forrásokból származó adatok ütköztetését  tájékoztatás kiegészítése, gazdagítása

Gárdos Éva március 29. Előnyök  Az erőforrásigény hosszútávon várható csökkenése bele értve az adatszolgáltatói terhek csökkenését is  Adatonként egyetlen adatforrás  Részletezettebb adatok  Lehetőség a statisztikai mutatók gyakoribb összeállítására, publikálására;  Az adatok teljessége a célsokaságát tekintve, nincs mintavételi hiba, és a nem-válaszolás aránya is lényegesen alacsonyabb,  Esetenként gyorsabb publikálás lehetősége;  A statisztika egészét érintő jobb megítélés a hatékonyabb és gyorsabb működés miatt  Néha nincs is alternatíva  Egyre több adminisztratív nyilvántartás áll rendelkezésre elektronikus formában  Javul az adminisztratív adatok minősége is

Gárdos Éva március 29.  Hiányos az egyértelmű, részletes jogszabályi háttér,  El kell nyerni a közvélemény egyetértését,  Nem a statisztika határozza meg a koncepciót és a tartalmat, a célsokaság egysége; az adatok vonatkozási ideje; a definíciók és nómenklatúrák; prioritások; az átvett bonyolult adatrendszerekből nehéz kinyerni a statisztika igényeinek megfelelő információkat,  Az adatgazda nem adja időben az adatokat;  Az ágazati politikai szempontok változásával a nyilvántartás tartalma, szerkezete módosulhat;  Összekapcsolhatóság más adminisztratív vagy statisztikai adatforrásból származó adatokkal;  Javítani kell a koordinációt, az igazgatási és statisztikai célok összehangolására. Hátrányok, nehézségek

Gárdos Éva március 29. Nemzetközi tapasztalatok  A kisebb országokban, ahol nagy a társadalmi konszenzus, kevés a feszültség  A skandináv országokban és Szlovéniában a statisztika alapvetően az adminisztratív adatforrásokon alapul  1986 óta a francia statisztikai törvény széles hozzáférést biztosít az adminisztratív adatforrásokhoz nemcsak a statisztikai hivatal, hanem a minisztériumok statisztikai egységei számára is  Németországban az összekapcsolás okoz olykor problémát

Gárdos Éva március 29. Hozzáférhetőség statisztikai célra - nemzetközi gyakorlat 1.A magyar gyakorlathoz hasonlóan egyesével rendezik az adatgazdával, tárgyalás, dokumentum 2.Általános felhatalmazás a statisztikai hivatal részére bizonyos megszorításokkal

Gárdos Éva március 29. Finnország  Az adatok ~95%-a adminisztratív adatforrásból származik  Stat. törvény: hacsak lehetséges azokat az adatokat kell használni, amelyek az adatszolgáltatók rendszeres tevékenysége során előáll  A közvélemény egyetértése  Egységes azonosítási rendszer – személyi szám, 1963  Vállalkozásokra, épületekre, lakásokra is  Utolsó kérdőíves népszámlálás, 1980  Szoros együttműködés az adatgazdák és a statisztikai hivatal között - fórumok

Gárdos Éva március 29. Svédország  Svédország kizárólagosan a regisztereken alapuló népszámlálások hazája lett (1975 – 2000).  Személyes adatok: érzékeny személyes adatok statisztikai és tudományos céllal feldolgozhatók, (egyébként nem), ha a társadalmi érdek erősebb, mint a személyes integritás megsértésének kockázata.  Kutatási etikai bizottságok – egyetemekhez csatlakozva működnek – problémás helyzetek

Gárdos Éva március 29. Szlovénia  Szlovéniában is nagy hagyománya van a különféle regiszterek alkalmazásának, a regiszterek egy rendszerben való összekapcsolásának és a regiszteren alapuló adatok statisztikai célú felhasználásának.  1980-ra kialakították a személyi szám rendszerét  2002-ben már felhasználtak adminisztratív adatforrásokat népszámlálási céllal  A évi népszámlálás kizárólag regiszteren alapul

Gárdos Éva március 29. Hollandia  1971-ben lezárult a hagyományos módon végzett népszámlálások gyakorlata, azóta négyféle adminisztratív nyilvántartást használnak. A népesség-nyilvántartás 16 milliós adatbázisa tartalmazza az állampolgárok lakcímeit, feltünteti nemüket, életkorukat; a foglalkoztatási regiszter 8,5 milliós nyilvántartása a munkaügyi adatokat; az adóhatóság 7,2 millió adófizetőről vezet nyilvántartást, a társadalombiztosítás pedig 2 millió főről. Az egyes regiszterek összekapcsolása a társadalombiztosítási azonosítási jel segítségével történik, ez a lakónépesség mindössze 0,03 százalékánál jár meghiúsulással.

Gárdos Éva március 29. A Tanács 322/97/EK rendelete a közösségi statisztikákról cikk  (1) A válaszadók terheinek csökkentése érdekében és a (2) bekezdésnek megfelelően, a nemzeti hatóságoknak és a közösségi hatóságnak, saját közigazgatási tevékenységi területükön, olyan mértékben kell hozzáférniük az adminisztratív adatforrásokhoz, amilyen mértékben ezek az adatok a közösségi statisztikák előállításához szükségesek.  (2) A hatékony hozzáférés megvalósítására vonatkozó gyakorlati rendelkezéseket, valamint a hozzáférés korlátait és feltételeit, ha szükséges, az egyes tagállamok és a Bizottság állapítják meg saját hatáskörükön belül.  (3) A közösségi statisztikák előállítása céljából a nemzeti hatóságok és a közösségi hatóság által közigazgatási vagy egyéb forrásokból megszerzett bizalmas adatok felhasználása nem érinti az adatoknak azokra a célokra történő felhasználását, amelyekhez azokat eredetileg összegyűjtötték.

Gárdos Éva március 29. EU: Gyakorlati Kódex  2. elv — Felhatalmazás adatgyűjtésre (2) A vezető statisztikai intézménynek a nemzeti jogalkotás keretében felhatalmazása van az adminisztratív nyilvántartások adataihoz való statisztikai célú hozzáférésre.  8. elv — Megfelelő statisztikai eljárások (1) Ahol az európai statisztikák adminisztratív nyilvántartásokon alapulnak, ott az adminisztratív célú alkalmazások definíciói és fogalmai jól közelítik a statisztikai célú követelményeket.  9. elv — Az adatszolgáltatók terheinek csökkentése (5) Az információgyűjtés megkettőzésének elkerülése végett – ahol lehetséges – adminisztratív forrásokat alkalmaznak.  10. elv — Költséghatékonyság (4) A költséges közvetlen adatfelvételek elkerülése érdekében hatékony megelőző lépések történnek az adminisztratív nyilvántartások statisztikai potenciáljának jobb kihasználására.

Gárdos Éva március 29. Hazai jogszabályok  Adatvédelmi törvény  Statisztikai törvény  Elektronikus információszabadság törvénye  Döntéselőkészítés - törvény  2212/2007. kormányhatározat

Gárdos Éva március évi LXIII. törvény a személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról  A törvény célja: 1.§ (1) … annak biztosítása, hogy - ha e törvényben meghatározott jogszabály kivételt nem tesz  személyes adatával mindenki maga rendelkezzen, és  a közérdekű adatokat mindenki megismerhesse.  Adatkezelés, adatfeldolgozás, az adatkezelés célhoz kötöttsége, az adatok minősége, adattovábbítás, az adatkezelések összekapcsolása, adatbiztonság  7. § (2) Korlátozás nélkül használható, általános és egységes személyazonosító jel alkalmazása tilos.

Gárdos Éva március évi XLVI. törvény a statisztikáról - jogosultság- 21.§ (4)/b)  A KSH jogosult az OSAP-ban, valamint nemzetközi kötelezettség- vállalásban szereplő adatgyűjtéseiben meghatározott adatkörben, az adatgyűjtés céljának és időtartamának megjelölésével a hatósági, ellenőrzési és gazdasági tevékenységgel járó, továbbá a nyilvános és közhitelű nyilvántartások vezetésével összefüggő adatgyűjtést végző szervtől a rendelkezésre álló személyes és nem személyes adatokat - ha törvény eltérően nem rendelkezik - egyedi azonosításra alkalmas módon, statisztikai felhasználás céljából, az adatvédelemre vonatkozó szabályok megtartása mellett átvenni.

Gárdos Éva március évi XLVI. törvény a statisztikáról – összekapcsolás - 21.§ (5)  A hivatalos statisztikai szolgálathoz tartozó szerv a saját statisztikai adatállományait statisztikai célra összekapcsolhatja. Személyesadat-állományok összekapcsolása csak az adatgyűjtés meghatározott célját meg nem haladó mértékben, a cél eléréséhez szükséges ideig történhet. Az eredeti célt meghaladó adatkezelés új adatkezelésnek minősül.

Gárdos Éva március évi XLVI. törvény a statisztikáról – egységes fogalmak – osztályozások §  A hatósági, ellenőrzési, gazdasági vagy egyéb tevékenységgel járó, a szerv belső, ügyviteli célját szolgáló, valamint a nyilvános, a közhitelű és egyéb nyilvántartások vezetésével összefüggő adatgyűjtéseknél és adatszolgáltatásoknál a KSH által közzétett fogalmakat és osztályozási rendszereket kell figyelembe venni.

Gárdos Éva március évi XLVI. törvény a statisztikáról - adatvédelem I §  (1) Egyedi adat csak statisztikai célra használható, mással csak akkor közölhető, és abban az esetben adható át, valamint hozható nyilvánosságra, ha ehhez az adatszolgáltató előzetesen írásban hozzájárult. Ez a korlátozás nem vonatkozik az azonos szerven belül statisztikai tevékenységet végző személyek egymás közötti adatközlésére.  (2) Közérdekű feladatot ellátó szerv, illetőleg társadalmi szervezet, valamint a költségvetési szerv ezen tevékenységére vonatkozó egyedi adat az adatszolgáltató írásbeli hozzájárulása nélkül is nyilvánosságra hozható.  (3) Egyedi adat - az (1) bekezdésben foglaltakon túlmenően - csak statisztikai célból, statisztikai tevékenységgel foglalkozó nemzetközi szervezetnek, jogszabályban meghatározott nemzetközi kötelezettség teljesítése érdekében adható át az adatszolgáltató írásbeli hozzájárulása nélkül.

Gárdos Éva március évi XLVI. törvény a statisztikáról - adatvédelem II.  19. § (1) A természetes személy személyére vonatkozó adatgyűjtésnél az érintett nevét és a lakcímét (…) - … - a statisztikai feldolgozás befejezésekor, az adatok teljességének és összefüggésének ellenőrzését követően, de legkésőbb a tárgyidőszakot követő egy éven belül kell törölni ….  20. § Az egyedi adatok más jogszabályok alkalmazása szempontjából magántitoknak minősülnek. Az ezek védelmére vonatkozó szabályok betartásáért a statisztikai tevékenységet végző, valamint az abban közreműködő személyek felelősek.

Gárdos Éva március évi XC. törvény az elek- tronikus információszabadságról A törvény célja 1. § E törvény célja annak biztosítása, hogy a közvélemény pontos és gyors tájékoztatása érdekében a közérdekű adatok e törvényben meghatározott körét elektronikus úton bárki számára személyazonosítás és adatigénylési eljárás nélkül, folyamatosan és díjmentesen közzétegyék. Az elektronikus közzététel kötelezettsége 3. § (1) A 6. § szerinti közzétételi listákon meghatározott adatait saját honlapján - ha törvény másként nem rendelkezik - közzéteszi A közérdekű adatok központi elektronikus jegyzéke és az egységes közadatkereső rendszer 7. § (1) Az elektronikusan közzétett adatok egyszerű és gyors elérhetősége érdekében a törvény hatálya alá tartozó szervek közérdekű adatokat tartalmazó honlapjaira, valamint az általuk fenntartott adatbázisokra, illetve nyilvántartásokra vonatkozó leíró adatokat az erre a célra létrehozott és az informatikáért felelős miniszter által működtetett központi elektronikus jegyzék összesítve tartalmazza. A jegyzéket a működtető az erre a célra fenntartott honlapon közzéteszi.

Gárdos Éva március évi CI. törvény a döntés- előkészítéshez szükséges adatok hozzáférhetőségének biztosításáról  1. § A költségvetési szerv és a többségi állami tulajdonban lévő gazdálkodó szervezet (a továbbiakban: adatkezelő) a kezelésében lévő közérdekű adatot 15 napon belül, költségtérítés megállapítása nélkül továbbítja az ezt igénylő központi államigazgatási szervnek.  2. § (1) Az állami vezető és a kormányhivatal vezetője jelentős társadalmi, vagy gazdasági hatású, és különösen az európai uniós kötelezettségek teljesítését érintő döntések előkészítése érdekében kérheti, hogy az adatkezelő a kezelésében lévő személyes adatról, adótitokról, vagy egyedi statisztikai adatról készített másolatot visszafordíthatatlan módon úgy módosítsa, hogy az az érintettel ne legyen kapcsolatba hozható, és kérheti a személyes vagy bizalmas jellegétől így megfosztott adat 1. § szerinti átadását.

Gárdos Éva március /2007. kormányhatározat  az államigazgatási nyilvántartások adatainak statisztikai célra történő felhasználásáról  felhívja a hivatalos statisztikai szolgálathoz tartozó minisztériumokat, hogy vizsgálják meg az államigazgatási nyilvántartások statisztikai célú hasznosítása bővítési lehetőségeit, különös tekintettel a nyerhető statisztikai célú információk körének bővítésére, a statisztikák minőségének javítására és az adatszolgáltatók terheinek csökkentésére;

Gárdos Éva március 29. KSH – stratégiai főirány  2004-től hivatali szervezeti keretek OST Regiszter Munkabizottság nyilvántartás – meta rendszer értékelő kérdőív felmérés – új adminisztratív adatkörök bevonása együttműködési megállapodás koordinált kapcsolattartás  OSAP-összeállítás

Gárdos Éva március 29. Népszámlálási célú adat- összekapcsolás feltételei  Jogi alap. A megfelelő jogi szabályozásnak tartalmaznia kell az adatvédelem részletes meghatározását is.  Lakossági jóváhagyás. Nyilvános vita - a regiszterek használatának értelmét és hasznát. A regiszterekért felelős hatóságok nyilvános és átlátható tevékenysége.  Egységes azonosító kódrendszer. Minden (népszámlálási) statisztikai egységnek legyen! Az adat-összekapcsolást egyéni szinten kell lehetővé tenni. A rendszernek biztosítania kell továbbá a népszámlálási egységek helymeghatározását földrajzi azonosítók alkalmazásával.  Megbízható adminisztratív regiszterek elérhetősége és ezek stabilitása is.  Az adminisztratív hatóságok közötti együttműködés. Az adminisztratív regiszterek harmonizált rendszere, és az államigazgatás lehető legfelsőbb szintjén megnyilvánuló elkötelezettséget kívánják meg.  Humánerőforrás.

Gárdos Éva március 29. Adminisztratív alapokon nyugvó népszámlálás dilemmái  Valóságos vs. hivatalos adat  Hiányzó adatok lemondunk róluk mintavételes adatokkal pótoljuk  becslés!!! hagyományos népszámlálási módszerekkel teljeskörű adatfelvétel  Kompromisszum

Gárdos Éva március 29. KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!