Columbine után Az iskolai erőszak szociálpszichológiája

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Nagybajomi Általános Művelődési Központ tagiskolája
Advertisements

SZELLEMEK Közöttünk vannak... Nem hiszed??? Várnak Rád !!!
A Családoktól tanulunk Kutatást végezte: Hegedűs Réka és Dávid Beáta 2005 Home-Start International Otthon Segítünk Alapítvány MTA Szociológiai Kutatóintézet.
Jánosi Beatrix szeptember 08.
GRAFFITI Brassai Orsolya június 2. …így is lehet!?
Európai Lányok prezentációja Révai Miklós Gimnázium és Kollégium Győr,
Powerpoint Templates. Page 2  Tehetetlenek  Sajnálatra méltóak  Nem tudnak önmagukról gondoskodni  Nem képesek tanulni  Nem tudnak dolgozni  Az.
Deviancia Minden tünet kialakulásánál szerepet játszik:
GYERMEKBÁNTALMAZÁSOK A TABULA RASA ALAPÍTVÁNY TEVÉKENYSÉGE Kovácsné Duró Andrea ME BTK Tanárképző Intézet
Értékelés a pedagógiában
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
a szülői elégedettségmérés legfontosabb eredményeiről
“13 tanács egy életre".
© Reménység Nevelőszülői Hálózat, Dél-Dunántúl
Létezik valamilyen emberi alkotás, amely megközelíti a természet szépségét? Talán a zene! Kapcsolja be a hangszórókat!
MAG Megelőzés Alkalmazkodás Gondoskodás Készítette: Fidler Mária
A média mint nevelési intézmény
A nevelés stílusa.
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
A bőr színe…..
Csecsemőkortól az ifjúkorig.
Személyiségzavar Rokszin Mónika.
Szocializáció Dr. Szabó-Tóth Kinga.
Szigor vagy engedékenység a gyermeknevelésben
Játék.... KISISKOLÁSOK KÖZÖTTI KOMMUNIKÁCIÓ Készítette: Nagy Erzsébet Mátis Katalin Bóné Orsolya.
Mit tehetünk az erőszakmentes iskolákért? A párbeszéd, mint gyógyító stratégia Felházi Anett.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Isten akarata-e, hogy megházasodjam? A házastárs kiválasztása.
Növeli-e a középiskolai erőszak esélyét a televízió, a számítógépes játékok használata, valamint a vallásosság hiánya ? A Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Gyerekem a városban avagy amit Önök nem tudnak Miskolc Városi Diákönkormányzat Diákjogi – és Érdekvédelmi Bizottság.
IN / TOLERANCIA Strédl Terézia Selye János Egyetem, Komárom
Az én szüleim és a te szüleid
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
GYERMEKKORÚ ELKÖVETŐK BÜNTETŐJOGI BELÁTÁSI KÉPESSÉGE
Dr. Szabó-Thalmeiner Noémi. Nevelő Szaktanár Hivatalnok Szakmai szervezet tagja Családtag Barát (nő) rokon szülő gyermek testvérházastárs …
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
A kriminálpszichológia
avagy lehetőség a konfliktusok kezelésére a tanórán
Egészségi állapot és öngyilkosság kapcsolata serdülőkorúaknál 2001/2, OKTK pályázat dr. Hajnal Ágnes, Susánszky Éva.
Az iskola tényleges feladata és a valós helyzet
TÁMOP / jelű Együtt, hogy jobb legyen című projekt Kettős mentorálás Készítette: Bagi Lászlóné február 24. Hódmezővásárhely.
Adalékok a magyar tizenévesek vallásosságáról a rendszerváltás után Csákó Mihály CSc egyetemi docens WJLF Pedagógiai Tanszék.
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Létezik valamilyen emberi alkotás, amely megközelíti a természet szépségét? Talán a zene! Kapcsolja be a hangszórókat! Automatikus diatovábbítás.
Erőszakmentes iskola. Az erőszakosságot úgy írhatnánk körül, mint az egyén testi, szóbeli és érzelmi bántalmazása egy vagy több személy részéről Az erőszakosságot.
A szociális képességek fejlesztése módszertana
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
A szülői példa jelentősége az utódok életében
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
A beiskolázás előkészítése
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Példa egy ppt prezentációhoz
A nevelő munka hatékonyságának mérése
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Fiatalok szegmentálása táplálkozási szokásaik szerint
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
Öngyilkosság megelőzés Öngyilkossági gondolatai vannak? Krízisben van? Kérjen segítséget! Hívja a at! (ingyenes, vezetékes- és mobiltelefonról,
Tovább együtt eredményesen … A FELSŐ TAGOZAT ÍGY.
Az iskolai zaklatás jelensége alapfogalmai. Az agresszió fogalma pszichológiai háttere Agresszió minden olyan szándékos cselekvés, amelynek indítéka,
Picasso: Festival Mondial HUNGART © LEGE ARTIS Felnőttképzési Intézmény E – /2014 A „rossz osztály” Iskolai mediációs eset bemutatása 2015 október.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Agresszív magatartásformák a közoktatási intézményekben
Langerné dr. Buchwald Judit Pannon Egyetem Neveléstudományi Intézet
Szeptember 1. Nem az első nap a nehéz, hanem az, amikor rádöbben felnőtt és gyerek, hogy még vár rá 179 nap…az iskolában.
Előadás másolata:

Columbine után Az iskolai erőszak szociálpszichológiája Elliot Aronson Columbine után Az iskolai erőszak szociálpszichológiája

Voltál már DEPRESSZIÓS? Piszkáltak már? Voltál már MAGÁNYOS? Érezted úgy, hogy ELSZAKAD A CÉRNA?

Mi történt a Columbine középiskolában? 1999. Április 20. Littleton, Columbine középiskola Eric Harris és Dylan Klebold Lelőttek 12 diákot és egy tanárt 23 diákot súlyosan megsebesítettek Magukkal is végeztek

Eric (18) és Dylan (17)

Az áldozatok

Mi váltotta ki belőlük. Hogyan lehetne megelőzni. Ki a felelős Mi váltotta ki belőlük? Hogyan lehetne megelőzni? Ki a felelős? Miért nem vették észre a szülők? Javulna az iskolák helyzete, ha betiltanák a videojátékokat és akciófilmeket?

Ha meghatározzuk az okot, meg tudjuk oldani a problémát… erkölcsi viselkedésre nevelés – tízparancsolat kifüggesztése az iskolákban Fémérzékelő berendezések, térfigyelő kamerák Átlátszó hátizsákok, személyazonosító rendszerek Személyiségtesztek

A probléma tudományos megközelítése POLITIKAI SZEMPONTBÓL ELŐNYÖS INTÉZKEDÉSEK PROBLÉMA AZONNALI MEGOLDÁS NEM FEKTETNEK KELLŐ HANGSÚLYT AZ ERKÖLCSI NEVELÉSRE AZ ISKOLÁK? IMÁDKOZÁS ENGEDÉLYEZÉSE, TÍZPARANCSOLAT KIFÜGGESZTÉSE TÚL SOK AZ ERŐSZAK A MÉDIÁBAN? KORLÁTOZÓ INTÉZKEDÉSEK AZ ERŐSZAKOS FILMEK ÉS VIDEOJÁTÉKOK VISSZASZORÍTÁSÁRA TÚL SOK FEGYVER, TÚL KÖNNYEN HOZZÁFÉRHETŐEK? SZIGORÚBB FEGYVERTARTÁSI SZABÁLYOK FIATALOK NEM KELLŐEN TISZTELETTUDÓK? KÖTELEZŐ „URAM” ÉS „HÖLGYEM” MEGSZÓLÍTÁSA A TANÁROKNAK ÁLTALÁNOS NORMÁTÓL ELTÉRŐ VISELKEDÉS? TARTSUK ŐKET MEGFIGYELÉS ALATT, KÖTELEZZÜK ŐKET INTENZÍV KEZELÉSRE, MÍG NEM ÚGY VISELKEDNEK, MINT MÁSOK

Jelentsük, ha furán öltözik,viselkedik valaki ROSSZ Jelentsük, ha furán öltözik,viselkedik valaki ROSSZ! Az iskola tele van KLIKKEKKEL. A diákok félnek, rosszul érzik magukat, az iskolai életük pokol. Ezzel az eljárással jóváhagyják egyes tanulók kirekesztését! CÉL: Olyan légkör megteremtése, amelyben nincs senki akit „gyűlölni” lehet!

Az ember mint társas lény Ismerjük meg az emberek hátterét, mielőtt elítéljük őket -Nem mindenkinek a személyiségével van probléma, aki furcsán, nekünk nem tetszően viselkedik! -Aronson példája: A goromba picérnő: sütik között válogatunk >> türelmetlen a nő>> gorombán szól hozzánk>> azt hisszük ilyen a természete>> ha megismernénk tudnánk: gyermekeit egyedül neveli- az egyik halálos beteg-munkába menet lerobbant a kocsija- nincs pénze megjavíttatni stb. NE ÍTÉLJÜNK ELSŐRE!

Ki láthatta volna előre a tragédiát? Szülők Otthon normálisan viselkedtek, szerették szüleiket. Szoba átkutatása: rossz! Találhatunk olyan ártalmatlan dolgot ami zavarba hozza a gyereket. Pszichiáter (Ericé) Ismerte Ericet, mégsem gyanított semmit Nevelőtiszt Jövőjüket illetően bizakodóan nyilatkozott

„fegyverek, mindig csak a fegyverek” Minden iskolai vérontásnál az elkövetők lőfegyvert használtak, ezekhez nem volt nehéz hozzáférni Lehetséges megoldások: Lőfegyverek betiltása >> LEHETETLEN Fegyvertartást jogosítványhoz kötni

KÚTLEZÁRÓ MEGOLDÁSOK Fémdetektorok, őrök Nagyvárosi iskolákban jó, mert sok diáknak az iskola jelentené a biztonságos helyet (gettók Vidéki iskolákban nem jelentene jót >> nem biztonságos hely érzetét keltené >> Nem akadályozná meg a fegyverrel rendelkezőket, iskolán kívül is megteszik amit akarnak Pl: tűzriadót csináltak - iskolát körülvevő fák között lövöldöztek

Erőszak a médiában Hajlamosak leszünk-e az erőszakra ha erőszakot látunk? Adatok: TV programok 58%-a tartalmaz erőszakot Ezek 78%-a nem tartalmaz megbánást, büntető kritikát Erőszakos cselekmények 40%-át a gyerekek számára hősként beállított szereplők kezdeményezik Egy átlag amerikai gyerek 7. osztályos korára több mint 100.000 erőszakos cselekményt lát a TV-ben

A gyilkosok serdülőkorú fiúk voltak Általában fiúk követik el az iskolai lövöldözéseket, de a lányokban is meg van a hajlam A serdülő fiúk tesztoszteron szintje a gyerekkori szint tizennyolcszorosa Nem csak a szexualitásra, hanem az agresszivitásra is hatással van „ A serdülőkor a verbális és testi bántalmazás, a kegyetlenkedések és megalázások időszaka”

A tömeggyilkosságok legfőbb oka az iskolai légkör >> figyelmen kívül hagyja a kirekesztést, verbális bántalmazást A másság elfogadására kell nevelni a diákokat Minden iskolában jelen van a klikkesedés Élen a sportolók, pomponlányok, gazdagok, és a „brancs” Legalul a visszahúzódó diákok, akiknek nincsenek barátaik Kevesen nyílvánulnak meg úgy mint Harris és Klebold, de gondolkodnak az elégtételen

A tizenévesek számára a középiskola nem életük átmeneti szakasza, hanem az ÉLETÜK Megtanulják hogy viszonyuljanak egymáshoz A szülőknek komolyan kell venniük gyermekeik problémáját

Érzelmi intelligencia: Saját érzéseink tudatos felismerésének és kezelésének képessége Típusai: Intraperszonális: önmagunk megismerése Interperszonális: másokkal való együttműködés képessége Harris és Klebold IQ-ja magas volt, de hiányzott belőlük az érzelmi intelligencia

A fiúk szabályai Légy kemény, mint a kőszikla !– ha megütnek tilos sírni, vagy bármit is mondani. Mutasd meg neki! – legyenek kemények és vállalják a vakmerő fellépést Törj nagyra! – színlelni kell, hogy minden rendben van. Státuszra és hatalomra kell törekedni Csak semmi nyavalygás! – kinevetik a fiúkat ha feminin érzéseiket kimutatják. A harag az egyetlen érzelmi megnyilvánulás ami társadalmi szinten elfogadható

A fiúk nem élnek érzelmileg teljes életet Harris és Klebold is követték a fiúk szabályait Az érzelmi stressz megelőzésében döntő szerepű az iskola Meg kell előzni a depresszió kialakulását >> erre depresszió megelőző programok Meg kell előzni a bántalmazást és megszégyenítést >> ez ellen tennie kell az iskolának is >> ha ráhagyják a diákokra, hogy egymást zaklatják, bűnözőket nevelnek

Amerikában több száz állami iskolában alkalmazzák a konfliktusmegoldás elnevezésű programot Célja: az erőszak megelőzése Tanárok, diákok, szülők vesznek részt ezen

Empátia A jobb empátiakészséggel rendelkezők kevésbé agresszívak Ha tudja milyen lehet más bőrében, nagyon nehezen tud támadóan fellépni az adott személy ellen

Gyerekkori kiközösítés felnőttkori önértékelés problémához vezet Népszerűtlen gyerekek érzelmi intelligenciája fejletlen >> indulatos reakciók, sértődés, szorongás, félénkség Érzelmi fejlődésben fontos, ha van legalább egy barátjuk Általános iskolásoknak >> barátságra nevelő programok Akik részt vettek ebben a program után egy évvel a középmezőnybe tornázták fel magukat 3.-4. osztályban működnek a legjobban Középiskolákban mentorokat kellene felfogadni az új diákok mellé >> segítenek kapcsolatot teremteni másokkal Columbine-ban be is vezették

Empátia, együttérzés és kooperáció osztályon belül Mozaikmódszer a tanórán Csoportban tanulás egyik formája a „mozaikalkotás” Célja: együttműködés- minden egyes tanuló (mozaikdarabka)nélkülözhetetlen ahhoz, hogy összeálljon és érthetővé váljon a végeredmény Ha minden tanuló feladatrésze fontos, akkor minden tanuló maga is fontos Előnye: Egymásra figyelés

Együttérzés és empátia kialakulása Csapatként kell dolgozni Minden személy a többiekre van utalva Az empátia gyakorlással fejleszthető Erre alkalmas a mozaikmódszer Ha ezt a módszert a Columbine középiskolában bevezették volna, örömtelibb lett volna a hely, így a tragédia is megelőzhető lett volna (könyv 157. oldal. Idézete)

ÖSSZEGZÉS Meg kell tanulni empátiával és együttérzéssel viszonyulni egymáshoz Nem törvényekkel kell megoldani a problémákat A megoldások az orrunk előtt vannak – nekünk kell gondoskodnunk arról, hogy alkalmazzuk is

1997. december: egy 14 éves diák három társát ölte meg Kentuckyban. 1998. március: négy diákot és egy tanárt lőtt agyon két diák egy arkansasi iskolában. 1999. április: Coloradóban két diák 13 társát ölte meg, megsebesítve további 23-at egy hatórás mészárlásban. 1999. május: Georgiában hat társát lőtte agyon az iskolában egy diák. 2000. február: egy michigani elsős agyonlőtte hatéves osztálytársát. 2000. május: Floridában egy 13 éves diák lelőtte a tanárát. 2002. január: New Yorkban lövöldözés volt a Martin Luther King középiskolában. Két 16 éves fiú megsebesült. 2002. január: a virginiai Grundy településen működő jogi felsőoktatási intézményben hat személyt lőttek meg, közülük hárman meghaltak. 2002. október: Tucsonban, Arizona állam egyetemén egy 41 éves bukott diák lelőtte három tanárát, majd magával is végzett. 2006. január: Floridában a rendőrök lelőttek egy 15 éves fiút, aki hátizsákjában pisztollyal érkezett az iskolába, és túszul ejtette osztálytársát. 2006. szeptember: a coloradói Bailey város középiskolájába egy férfi lövöldözni kezdett, majd hat diákot túszul ejtve bezárkózott egy terembe. A túszok kiszabadításakor a férfi egy diáklányt súlyosan megsebesített, majd öngyilkos lett. 2006. október: lövöldözés tört ki egy túszszedő akció közben az amerikai Pennsylvania államban az amis vallási közösség iskolájában. A vérengzésnek öt halálos áldozata volt. 2007. január: Washington államban egy tacomai középiskolában egy 18 éves diák háromszor rálőtt 17 éves társára.

Köszönöm a figyelmet!