Egy 20 évvel ezelőtt indult pedagógiai kísérlet eredményességi vizsgálatainak töredéke Visszapillantás az első logopédiai osztály indulására és a rendelkezésre.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Egy innováció nyomában
Advertisements

A sportiskolába járó tanulók szüleinek válaszai a kérdőíves felmérésre (1245 válaszadó)
Jelige: „Isa, por es homou vogymuk.”
Változások az iskola pedagógiai programjában (2013/14-től): 1.Nem lesz es rendszer (azaz NYEK-be nem jelentkezhetnek a mostani 5-8. osztályos tanulók)
Kutatási gyorsjelentés Omnibuszos kutatás meghatározott szakpolitikai témában – Egészségügy január.
Mit olvas az utca embere – Mit olvasunk mi?. Bevezetés  Az én személyes kíváncsiságom  Szövegértési kompetencia fejlesztése az 5-8. évfolyamokon (TÁMOP.
Témavezető tanár: Kerekes Noémi Készítette: Somogyi Ildikó
Közérdekű munka büntetés Dr. Hatvani Erzsébet főigazgató Igazságügyi Hivatal december 12.
2003. január Tanulói munkaterhek. A kutatás módszere  Válaszadók: 2700 tanuló és szüleik (elsősorban az édesanya)  Kérdezés módja: személyes interjúk.
Cím: 5008 Szolnok, Gorkij út 47. Telefon/fax: Web: Igazgató: Dr. Kállai Mária.
A hátrányos helyzet kezelésének középiskolai modellkísérletei Vályi Péter Szakképző Iskola és Kollégium Tamási június 4.
VII. NEVELÉSÜGYI KONGRESSZUS augusztus A pedagógus kollektíva az iskolában, az iskolafejlesztés személyi feltételei dr. Várnai Andrásné.
Az együttműködés színterei a segítő pedagógus szemszögéből
Értékelés a pedagógiában
Anyanyelvi mérések Magyarországon Oktatás és foglalkoztatás – Versenyképes gazdaság Magyarországon a XXI. században Szeged, Molnár Edit Katalin.
Integrált oktatás az 50 éves Trefort SZKI-ban
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
A Logopédiai Szakszolgálat működése 2010
Méltányossági elvek a közoktatásban
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
Pályaorientáció ÁMK Báta Hunyadi János Általános Iskola
Bánhidi M. (2007): Bevezetés a tudományos kutatásba NYME AK, Győr KÉRDŐÍVES VIZSGÁLATOK.
Kisiskolások élményszerű környezeti nevelése
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Kedvezőtlen iskolai hatások,az iskolai környezeti ártalom
A sikeres integráció, inklúzió feltételei
Neveléstudományi doktori iskola A tapasztalatok hatása a pedagógusok szakmai életútjára (Nádasi Mária – Hunyady Györgyné) Speciálkollégium november.
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
SZAKDOLGOZAT CÍME szakdolgozat
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS Dr. Molnár Béla Ph.D.. 1. PEDAGÓGIAI KUTATÁS CÉLJA, TÁRGYA Célja, hogy az új ismeretek feltárásával, pontosabbá tételével, elmélyítésével.
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Az informatika tanítása Montessori-jellegű iskolában
A kerettantervek fejlesztése
Középpontban a fejlődés
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Az ember futhat, de nem menekülhet a megmérettetés elől. Az egyetlen gyerek se maradjon ki a mérésből jelszavát hangoztató korban az oktatásban dolgozóknak.
Óvodai és iskolai szűrő vizsgálatok
Tájékoztató a 2011/2012-es tanév legfontosabb feladatairól
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
Szakkör címe Tantárgy, évfolyam Tanár neve Tanulmányi intézmény neve Település neve.
1 Mégis, kinek az érdeke? Szakvélemények, tantárgyi felmentések a nevelési tanácsadó, a szakértői bizottság és az iskolák szemszögéből Fehérvári Katalin.
Mozgásterápia a mindennapi gyakorlatban
Az iskola tényleges feladata és a valós helyzet
Nyugat-magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar
VERES PÉTER GIMNÁZIUM Tanulmányi eredmények 2005.
Tanulói utánkövetés 2009/2010. A 2009/2010-es tanévben iskolánkban 210 tanuló végzett. 77 fő a szakközépiskola valamelyik tagozatán 133 fő szakmát szerzett.
Adalékok a magyar tizenévesek vallásosságáról a rendszerváltás után Csákó Mihály CSc egyetemi docens WJLF Pedagógiai Tanszék.
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
GYŐR A TÖRTÉNELEMBEN – A TÖRTÉNELEM GYŐRBEN Kísérleti tanterv a Xántus János Múzeum és a Kazinczy Ferenc Gimnázium együttműködésével az 5. évfolyam számára.
Differenciált tanulásszervezés TKM1016L
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
Tényekre alapozott oktatáspolitika és gyakorlat ONK 2011, Szimpózium a tények, bizonyítékok természetéről, szerepéről az oktatásban Evidence Based Education.
Békéscsabai Petőfi Utcai Általános Iskola
Simon Gabriella A papíralapú portfólió
SZÜLŐI ELÉGEDETTSÉG MÉRÉS ÓVODAI FEJLESZTÉS 2011/2012
Inklúzív nevelés Magyarországon
Szociálpedagógus a „SÉF” Szakképző Iskolában „Fontos vagy nekünk” QALL – Végzettséget mindenkinek! Regionális konferencia Székesfehérvár 2013.
Tehetséggondozás 1962 óta ének-zene tagozat indításával.
A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN Budapest augusztus 31.
A korai felismerés és a státuszdiagnózis jelentősége és konzekvenciái a nyelv- és beszédfejlődési zavarral küzdő gyermekek logopédiai terápiájában Konzulens:
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
A tankerületi szakértői bizottsági tevékenység feladatai
A szakiskola jelene és jövője
Idegen nyelvek tanítása az alternatív iskolákban
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
A pedagógiai kutatás általános kérdései. A téma váza A pedagógiai kutatás tárgya, célja, helye a tudományos kutatások rendszerében A pedagógiai kutatás.
Előadás másolata:

Egy 20 évvel ezelőtt indult pedagógiai kísérlet eredményességi vizsgálatainak töredéke Visszapillantás az első logopédiai osztály indulására és a rendelkezésre álló nyomon-követési eredmények ismertetése. Herzogné Fürst Beáta MFFLT Kongresszus Kőszeg, 2005. június 16-18.

A logopédiai osztály indulása 1984. szeptemberében – kísérleti jelleggel – Budapesten szerveződött a XI. Baranyai utcai általános iskolában. A kísérlet hipotézise az volt, hogy nem szükséges az első osztályos tantervet módosítani, hanem az osztályfoknak megfelelő tantervi követelmények megtartásával, differenciált neveléssel-oktatással, intenzív logopédiai terápiával megelőzhetők a későbbi tanulási sikertelenségek. A kísérlet szakmai irányítója Meixner Ildikó volt. Az olvasás és írás elsajátítása a gyermekek egyéni lehetőségeinek és saját haladási tempójuknak megfelelően történt. Minden gyermek minden nap részesült logopédiai terápiában, átlagosan napi 2, de igény szerint napi 3 alkalommal.

A gyermekek diagnózisa felvételkor: Sensomotoros dysphasia Motoros dysphasia Rhinophonia aperta Balbuties Dyslalia Hypacusis Elektív mutismus Dyslexia veszélyeztetettség

Egy pedagógiai kísérlet két évtized után mutatkozó eredményeinek megismerésére való törekvés A logopédiai első osztály milyen segítséget nyújtott számukra? Valóban megelőztük a tanulási sikertelenségeket?

A kutatási probléma értékelése - Az ilyen jellegű kutatás: hozzájárulhat a pedagógia elméleti ismeretanyagához hasznos lehet a gyakorlat számára és időszerű újabb kutatásokra ösztönözhet A téma kutatható a kutató (jelen esetben jómagam, aki annakidején a logopédiai első osztály logopédusa voltam) számára megfelel a kutatás metodikájának fejlődéséhez nem járul ugyan hozzá, de talán mégsem haszontalan

A kutatás hipotézise A logopédiai első osztály személyre szabottan, hatásosan segítette a gyermekek fejlődését és társadalmi beilleszkedését.

A kutatás módszere, mintavétel: Írásbeli kikérdezés, kérdőív az 1984/85, 1985/86, 1986/87 és 1987/88-ban logopédiai első osztályba járt egykori tanulóknak, 9 nőnek, 46 férfinek, összesen 55 főnek. 21 kérdőív kitöltve visszaérkezett

Az általános iskolai évek alatt 19 fő nem ismételt osztályt 1 fő az első osztályt ismételte 1 fő a második osztályt ismételte

Hogyan illeszkedett be a logopédiai első osztály után?

Milyen mértékben érezte a pedagógusok segítségét az általános iskolában?

Kedvenc tantárgyaik *történelem 11 fő *magyar 7 fő *matematika 7 fő *testnevelés 5 fő *technika 2 fő *földrajz 2 fő *fizika 2 fő *biológia 2 fő *pszichológia 1 fő

Logopédiai kezelés a logopédiai első osztály után A továbbiakban kezelésben: nem részesült 13 fő fél évig 1 fő 2 évig 2 fő 3 évig 2 fő 4 évig 2 fő 6 évig 1 fő (dadogó leány, Vácott és Kőszegen, beszédjavító általános iskolában) részesült.

Hol tanult tovább az általános iskola után?

Melyik az eddig megszerzett legmagasabb iskolai végzettsége?

Jelenleg mivel foglalkozik?

Mivel foglalkozik szabadidejében?

Következtetés Az első négy évfolyam (3 kísérleti és még egy év) logopédiai 1. osztályosai közül 38 %-uk iskolai pályafutásáról, életútjáról vannak adataink. Nyilvánvaló, hogy motiváltak a munkára, tanulásra, egy válaszadó kivételével (persze, ez az egy is sok!). Végül is munkánk célja a logopédiai osztályokban éppúgy, mint más osztályokban, hogy a közösségért, az előrevivő célokért fáradozó embereket neveljünk. Nekik, akik különböző kommunikációs hátránnyal kezdik el iskolai tanulmányaikat, de nekünk is, akik értük fáradozunk, „hozzá kell tennünk a magunk kövét az emberi erőfeszítés épületéhez”.

Nekünk is hozzá kell tennünk a magunk kövét az emberi erőfeszítés épületéhez. Guy de Larigaudie