A B típusú programcsomagok alkalmazása Bózsvári József 2007. augusztus 23
Kompetencia-alapú oktatás alkalmazásképes tudás képességek, készségek alkalmazásképes tudás külön-külön fejlesztett kompetenciák szervesülése
Kompetencia alapú oktatás a képességek, készségek fejlesztését, az alkalmazásképes tudást középpontba helyező oktatás, mely lehetővé teszi, hogy a külön-külön fejlesztett kompetenciák szervesüljenek, és alkalmazásuk életszerű keretet, értelmet nyerjen a gyerekek számára.
Mi szükség van rá? A tudás értelmezése megváltozott Lexikális tudás szerepének csökkenése Alkalmazni az ismereteket
Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Program (HEFOP) 3 Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Program (HEFOP) 3.1-es központi program Szövegértés-szövegalkotás Matematika Idegen nyelv (angol, német, francia, magyar mint idegen nyelv) IKT (informatika és médiahasználat) Szociális, életviteli és környezeti kompetenciák Az életpálya-építés
PROGRAMCSOMAG tantervek tankönyvek munkafüzetek gyűjtemények (szöveg- és feladatgyűjtemények), a tanári kézikönyvek és segédletek mérési-értékelési eszközök
A PROGRAMCSOMAGOK TÍPUSAI műveltségterületi programcsomag („A" típus) teljeséggel lefedi a legközvetlenebbül kapcsolódó műveltségterületet.
A PROGRAMCSOMAGOK TÍPUSAI kereszttantervi programcsomag („B" típus) a program fókuszában álló kompetencia (pl. matematika-logika) fejlesztését nem az erre elsősorban hivatott műveltségterület vagy tantárgy keretében, hanem más területek, tantárgyak tananyagában (pl. történelem, biológia, kémia stb.) valósítja meg.
A PROGRAMCSOMAGOK TÍPUSAI tanórán kívül felhasználható programcsomagok („C" típus) tanórán kívül szakkörökben, táborokban, diákkörökben, erdei iskolákban alkalmazható eszközök a szociális, életviteli és környezeti kompetencia természetfigyelési projektek szövegértés-szövegalkotás kompetenciaterületen belül az Irodalmi önképző, a Médiaismeret, a Báb-dráma stb. Matematika kompetencia- területen szakköri projektek
Matematika kompetenciaterület A – B – C programok Általános iskola Szakiskola Középiskola (még csak 11. évfolyamig) Tanmenetek Tananyagbeosztás Órabeosztás Tanári kézikönyv
Matematika B programcsomag
A fejlesztésbe bevont tárgyak természetismeret biológia fizika, földrajz kémia történelem magyar
Kompetencia-komponensek Rendszerező képesség Halmazképzés, - besorolás Definiálás Felosztás Sorképzés, sorképző osztályozás Hierarchikus osztályozás
Kompetencia-komponensek Kombinatív képesség Permutálás Variálás Kombinálás Összes részhalmaz képzése Descartes-szorzat képzése
Kompetencia-komponensek Deduktív gondolkodás Kapcsolás Választás Feltételképzés Előrelépő következtetés Visszalépő következtetés Választó következtetés Lánckövetkeztetés Kvantorok
Kompetencia-komponensek Induktív gondolkodás Kizárás Átkódolás Analógiák képzése Sorozatok képzése
Matematika B jellemzői Nem fedi le a tananyagot Új ismeretet nem, vagy alig közöl Képességfejlesztés a célja
Matematika B alkalmazása Ismétlések Összefoglalások Órai előkészítés Rendszerezés
Matematika B felépítése Tantárgyak modul modul modul modul modul 4 egység 4 egység 4 egység 4 egység 4 egység 4 feladat 4 feladat 4 feladat 4 feladat 4 feladat
A modulok szerkezete A modul tervezett időtartama 45 perc Egy egység 8-9 perc Több feladat van, mint ami elvégezhető Lehetőség a differenciálásra Szorgalmi feladatok kijelölésére
A programcsomag beépítése a dokumentumokba Pedagógia program: A komplex programban való részvétel jelzése, pályázat megírása - iskolai feladat Tanterv: a konkrét fejlesztési területek megnevezése – iskolai feladat Tanmenet: az egyes modulok és egységek elhelyezése a tanév órái között - szaktanári feladat
Az egyes egységek beillesztése a tanítási folyamatba A tananyagok és a képességfejlesztő feladatok összehangolása Nem minden tananyaghoz áll rendelkezésre képességfejlesztő feladat A fejlesztendő területek áttekintése Kooperáció az egyes tantárgyak között Szerencsés, ha több tantárgy is ugyanazon programcsomagot használja
Az egységek beépítése az órai munkába egy-egy tananyagra vagy szűkebb témára összpontosulnak az adott témakör tanításának folyamatába illesszék az egyes modulok részelemeit
Az egységek helye a tanórán óra eleji feladat az előző óra anyagának átismétlése motiváció az óra végi feladatok összefoglalás elmélyítő gyakorlás
Az óratervezés Az egyes feladatok kiválasztása A feladatok helyének kijelölése A feladatok tanulmányozása és előzetes tanári megoldása (a tanári példány tartalmazza a megoldásokat)
A feladatok megoldatása önállóan páros munkával csoportos munkával Érdemes egy-egy egységen belül a szervezési módokat (munkaformákat) variálni.
Mi legyen a választott módszer? Nincs egyedül üdvözítő módszer. A módszer függhet az osztály szintjétől összetételétől a feladatok típusától a szaktanár döntésétől
A gondolkodás a lényeg A feldolgozás során mindig a gondolkodási művelet elvégzésén van a hangsúly, nem a témakör lefedésére vagy megtanítására vonatkoznak a feladatok. A tartalmi kérdéseket már ismertnek tekintjük.
Megbeszélés helyesen használták-e a megadott fogalmakat valamennyi kifejezést felhasználták-e használtak-e olyan fogalmat, ami nem volt megadva
Megbeszélés ellenőrizzük, hogy mindenki jól oldotta-e meg az egyes feladatokat javíttassuk ki az előforduló hibákat a munkafüzetben ha különféle eredmények születtek, ezeket beszéljük meg
A tanulói munka értékelése A megoldott feladatokat mindig kövesse értékelés megbeszélés magyarázat A feladatok nem arra készültek, hogy ezek alapján osztályozzunk!
Példafeladatok történelem Biológia magyar
INDUKTÍV GONDOLKODÁS – ÁTKÓDOLÁS 1756 – 1763 között a hétéves háborúban az osztrák – francia – orosz szövetség Poroszország szétzúzására törekszik, Anglia és Franciaország között pedig gyarmati háború folyik, amelyben az angol törekvéseket Poroszország támogatja. Ausztria hagyományos ellenségével, Franciaországgal próbálta meg visszaszerezni Sziléziát Poroszországtól. Pótold az ábrában a megfelelő jeleket! Anglia Poroszország Oroszország Ausztria Franciaország
Miért hasznos? A tanuló észre sem veszi, hogy tanul Változatos munkamódszerek Változatos tananyag-tartalmak Újszerű megközelítések A tanuló észre sem veszi, hogy tanul
Köszönöm a figyelmet