Értelmi fejlődési elmaradással küzdő óvodások gyógypedagógiai megsegítése Készítette: Ódor Henriette szakvizsgázott gyógypedagógiai tanár odiheni@zmpi.hu.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

A gyermeki viselkedés pszichés zavarai
Kapcsolattartás a szülői házzal
A nevelési tanácsadók szerepe a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének tartós és súlyos organikus okra vissza nem vezethető rendellenessége.
Korai fejlesztés a bölcsődénkben
Gyógytestnevelés tanítására felkészítő szakirányú továbbképzési szak
A sajátos nevelési igényű gyermekek, és a pedagógiai szakszolgálatok finanszírozása 2010-ben Előadó: Dr. Gergőné Babina Jusztina- igazgatónő Egységes Pedagógiai.
A Nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény
Peőcz Veronika Béki Andrea
Bölcsőde – óvoda közös intézményként történő működtetése
Sajátos nevelési igényű (SNI) gyermekek utáni normatív hozzájárulások
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Az együttműködés színterei a segítő pedagógus szemszögéből
A FEJLESZTŐ PEDAGÓGIA SZEREPE AZ ÓVODÁBAN
Előadó: Faragóné Bircsák Márta
EGYMÁS-KÖZT Szakmai fórum l Nyíri Úti EGYMI - Kecskemét, Nyíri út Web:
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Az együttnevelés jogszabályi háttere
SNI együttnevelés törvényi szabályozása és intézményi gyakorlata 2012
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézség, sajátos nevelési igény
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
Készítette: Pelle Mónika Szoc. ped. II. évfolyam
TÁMOP /A/ számú pályázat Projektzáró előadás
Intézményegységünk működésének törvényi szabályozói:
Az értelmi fogyatékosság korai felismerése és kezelése.
A sajátos nevelési igényű tanulók ellátásának új törvényi szabályozása
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
A sajátos nevelési igényű tanulókkal kapcsolatos változások Dömötör Monika, gyógypedagógiai tanár szeptember 8.
Pályaorientációs program SNI tanulók számára Éltes Mátyás Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény Pécs.
GYERMEKKORÚ ELKÖVETŐK BÜNTETŐJOGI BELÁTÁSI KÉPESSÉGE
Törvények, feladatok, vizsgálatok, szakvélemények,
Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő tanulók ellátása a jogszabályi előírások alapján Ammerné Nagymihály Emília közoktatási szakértő.
Tájékoztató a 2011/2012-es tanév legfontosabb feladatairól
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
A sajátos nevelési igényű gyermekek, és a pedagógiai szakszolgálatok finanszírozása 2008-ban Előadó: Dr. Gergőné Babina Jusztina- igazgatónő Egységes Pedagógiai.
1 Mégis, kinek az érdeke? Szakvélemények, tantárgyi felmentések a nevelési tanácsadó, a szakértői bizottság és az iskolák szemszögéből Fehérvári Katalin.
14/1994 MKM r. változásai Nevelési tanácsadásra vonatkozó részek Dr. Szakács Katalin Készült az Oktatási és Kulturális Minisztérium támogatásával.
RMÁI Kazinczy Ferenc Tagiskola Kincsesbánya, Iskola u. 1.
Gyermekpszichiátriai zavarok felismerése és szerepe a különleges gondozást igénylő esetekben dr. Farkas Edina gyermekpszichiáter.
Integráló iskolák a közoktatásban
Sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók nevelésének-oktatásának törvényi szabályozása Összeállította: JANKÓ ISTVÁN.
Az iskoláskor küszöbén
Inkluzív pedagógia Előadó: Török Mária.
SNI gyerekek az iskolában (1.) A sajátos nevelési igény
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
HEF OP / A SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ TANULÓK EGYÜTTNEVELÉSE
Inklúzív nevelés Magyarországon
Integráció és inklúzió
A sajátos nevelési igényű tanulók
Sajátos nevelési igényű tanulók a szakiskolai programban Kapcsáné Németi Júlia.
Az általános iskolából kilépő SNI tanulók pályaválasztását segítő ÁTVEZETÉSI terv Jálics Ernő Közoktatási Intézmény Kadarkút Mecsárné Jády Geraldine.
Nagyné Heidenwolf Erzsébet Hallássérült gyermekek integrált oktatásának segítése.
A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN Budapest augusztus 31.
A korai felismerés és a státuszdiagnózis jelentősége és konzekvenciái a nyelv- és beszédfejlődési zavarral küzdő gyermekek logopédiai terápiájában Konzulens:
II. Kerületi PSZSZ Honfiné Nagy Andrea Gál Nóra
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
A tankerületi szakértői bizottsági tevékenység feladatai
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
Szakszolgálati feladatellátás a JNSZMPSZ Kunhegyesi Tagintézményben
Ágazatközi együttműködés
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Jelen lenni nem elég, szakértelem kell
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Értelmi fejlődési elmaradással küzdő óvodások gyógypedagógiai megsegítése Készítette: Ódor Henriette szakvizsgázott gyógypedagógiai tanár odiheni@zmpi.hu 2009.04.21. „Segíteni annyi, mint mások örömtengerében lubickolni, és magunkénak érezni minden cseppet a tengerből”

Vázlat 3. Sajátos nevelési igény fogalma (SNI) 4. A megkésett beszédfejlődés és a hallássérülés felismerése óvodáskorban 5. Aktivitás és figyelemzavar felismerése óvodáskorban 6. Az autizmus spektrumzavar felismerése óvodáskorban 7. Az értelmi fogyatékosság (fejlődési elmaradás) fogalma, típusai 8. Az enyhe fokú értelmi fejlődési elmaradással küzdő óvodás kisgyermek játék, szocialitásbeli sajátosságai 9.Az enyhe fokú értelmi fejlődési elmaradással küzdő óvodás kisgyermek mozgás, beszédbeli sajátosságai 10.Az enyhe fokú értelmi fejlődési elmaradással küzdő óvodás kisgyermek gondolkodásbeli sajátosságai 11.Eltérő fejlődésmenet felismerésekor óvodai beszélgetés a szülővel, kérdések megfogalmazása, feltevése 12.Vizsgálati kérelem 13. Szakértői bizottsági vizsgálat részei, pedagógiai vizsgálat 14. Szakértői bizottsági vizsgálat részei, pszichológiai, orvosi vizsgálat 15..Javaslattétel, vizsgálati összefoglaló 16. Pedagógiai megközelítések 17. Az értelmi fogyatékosok fejlesztéséhez történő hozzáállás 18. Értelmi fejlődésben elmaradt óvodások fejlesztése (mozgás, beszéd) 19. Értelmi fejlődésben elmaradt óvodások fejlesztése (ismeretelsajátítás) 20.Az integráció személyi, tárgyi feltételei

Sajátos nevelési igény fogalma (1993. évi LXXIX. tv. 121. §(1) 29 Sajátos nevelési igény fogalma (1993.évi LXXIX.tv.121.§(1) 29.a), 29.b) 29.a) Az a gyermek, tanuló, aki a tanulási képességet vizsgáló szakértői és rehabilitációs bizottság véleménye alapján: Testi Érzékszervi Értelmi Beszédfogyatékos Autista A megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének organikus okokra visszavezethető tartós és súlyos rendellenességével küzd 29.b) A megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének organikus okokra vissza NEM vezethető tartós és súlyos rendellenességével küzd

Az integráció személyi, tárgyi feltételei Tárgyi feltételek: alapító okirat ( SNI lebontva, amely fogyatékossági típust az intézmény fel tudja vállalni csak azt szabad beleírni) pedagógiai program ( adaptált vagy helyi) Személyi feltételek: A fogyatékossági típusnak megfelelő szakos gyógypedagógiai tanár, konduktor tanulási zavar estében fejlesztő pedagógus vagy a szakértői bizottság által meghatározott végzettségű szakember

Az autizmus felismerése óvodáskorban Szociális viselkedés: Nem játszik a gyerekekkel, közös tevékenységet nem kezdeményez, magányosan tevékenykedik, ebből nehezen zökkenthető ki A változások ellen tiltakozik, ismeretlen környezetet, személyt nehezen vagy nem fogad el pl.: nagyon nehezen szokik be az óvodai csoportba Új helyzetben megrémül, elzárkózik, elutasító lesz, tipikus pánikreakcióval válaszol pl.: szélsőségesen visít, fülét befogja, szemét eltakarja stb. Kommunikáció, reciprok kommunikáció: Nem vagy ritkán néz mások szemébe, szemkontaktust titkán vagy nem vesz fel Kapcsolatfelvételt ritkán vagy nem kezdeményez, nem kér inkább megteszi, amit szeretne Szóbeli kéréseket, összetett szituációkat nehezen vagy nem értelmez A felnőtt kezével jelzi szükségletét, cselekedtet Későn kezd el beszélni, ezért a megkésett beszédfejlődéssel is összetéveszthető Papagájszerűen utánozza a beszédet, feltett kérdést, elhangzott választ után mondja Szereotípiák: Repdeső kézmozgás (kézmanír), ugrálás, törzshajlítgatás Tárgyakat fogdossa, pörgeti, forgatja, dobálja, szagolja, kopogtat velük, érintgeti Egyes területeken kiemelkedő lehet, de nem szociálisan (Asperger szindróma)

Szakértői bizottsági vizsgálat részei pszichológiai és orvosi vizsgálat Pszichológiai (metrikus) vizsgálat : verbális intelligencia teszttel: Binet-Simon Intelligencia Teszt , MAWGYI, MAWIK, WISC-IV, nem verbális intelligencia teszttel: Snijders Omen Nonverbális Intelligencia Teszt óvodás ill. iskolás változata (SON), Raven Teszt iskolás ill. felnőtt változata (bizottságunkban csak részfoglalkoztatású pszichológus dolgozik, így az IQ teszteket gyógypedagógusok veszik fel és pszichológus támogatásával értékelik ki, a problémát már több ízben jeleztük a fenntartó felé, intézkedés nem történt) Orvosi vizsgálat: oki háttér, társuló fogyatékosság feltárása születési, családi anamnézis, reflexvizsgálat, hallás-, látásvizsgálat, további orvosi vizsgálatok elvégzésének megítélése, javaslattétel (audiológia,neurológia, EEG stb.)

Pedagógiai megközelítések Általános pedagógiai szemlélet: hiány orientált (deficit) Mit nem tud a gyerek? Mit kell még megtanulnia a gyereknek? Gyógypedagógiai szemlélet – sikerorientált Mit tud már a gyermek? Mire építhetek, mi a következő fejlődési lépcső? Mit és hogyan kell még megtanítanom a gyermeknek? Mi a szociális helyzete? Mik a gyermek távlati lehetőségei?

Az értelmi fogyatékosok fejlesztéséhez történő hozzáállás Feltétel nélküli elfogadás elvének megvalósítása Szeretetteljes, oldott légkör megteremtése A fejlettségi és nem az életkori szint figyelembe vétele A következő fejlődési lépcső megcélozása Kis lépésekben gondolkodni „ Az apró örömök az életben” képességének újra tanulása, együtt örülni a gyermekkel a sikereknek Pozitív megerősítés, gyakori dicséret A szülőt partnerként kezelni, kéréseit, elvárásait meghallgatni A gyermek állapotáról mindig reális képet adni, kellő empátiával

Értelmi fejlődésben elmaradt óvodások fejlesztése (mozgás, beszéd) Egyensúlyérzék, mozgáskoordináció – hinta, ugráló labda, hálóhinta, forgó tölcsér, (AYRES ) Grafomotoros készséget meghatározza az idegrendszer érése, váll-könyök-csuklómozgás fejlettsége és kéztőcsontok fejlődése (aszfaltkréta, gyurma, ujjal festés, papír tépése, vágása) Beszédértés segítése egyszerű mondathasználattal, szókincsbővítés, képről mesélés, önálló mesemondás minden megismerő tevékenységhez eszköz biztosítás, gyakorlati ismeret Tér-, időbeli orientáció -téri irányok ismerete önmagához, tárgyhoz viszonyítva térben - síkban, naptárhasználat

Értelmi fejlődésben elmaradt óvodások fejlesztése (ismeretelsajátítás) Több idő biztosítása az adott ismeret elsajátításához - lassúbb ingerfeldolgozás miatt Az anyag több kisebb egységre osztása Konkrét szemléltetés – gyenge elvonatkoztatás miatt Az új ismeret több szempontú feldolgozása – látás, hallás, tapintás, szaglás stb. Hosszabb begyakorlási idő, többszöri ismétlés Állandóság biztosítása a tanulási technikában, a visszakérdezés módjában Elméleti ismeretek gyakorlati alkalmazásának segítése Szocializáció, társas kapcsolatok segítése