Útvonaltervezés Stratégiai manőverezés Érvelés és elemzési módszerek Készítették: Elek Nikolett, Farkas Babett, Halász Gergely, Horváth Tímea és Nyakó András 2013. október 16.
Miről lesz szó? Stratégiai manőverezés- Útvonaltervezés Ki a legény a gáton? Tv-néző vagyok, ments ki innen!- Órai gyakorlat Házi feladat 2
Stratégiai manőverezés elemei Útvonaltervezés Meghatározzák, hogy a kommunikációnk célba ér-e, hogyan lesz hatásos. Kommunikációnk → értsd: minden fajta! - Házi feladat - Vitahelyzet - Prezentáció Zh - Hivatalos levél, kérvény Újságcikk - Szóbeli vizsga 3
Korlátok Út (eszköz) CÉL + közönség Elvárások, elköteleződések Intézményi keretek Médium követelményei (szakcikk, blog) Társas szerepek (Kiszel T. – Vágó I.) Vita típusa CÉL + közönség Hallgatósághoz illesztés! Elvárások, elköteleződések Út (eszköz) Mit? (tartalom) Premisszák, konklúzió Hogyan? (stílus) Ismétlések, tudományra hivatkozás, szakértőre hivatkozás, közvélekedésre apellálás, érzelmi töltet, analógiák Előfeltételek: hogyan kell(ene) gondolkodnia a célközönségnek, hogy „átmenjen” az üzenet Csak érzelmi töltet kelti fel az érdeklődést / szakmainak kell maradni, stb. 2011. 10. 26. 4
Egy jól ismert példa 2011. 10. 26. 5
Ki a legény a gáton? Van még lejjeb, MSZP? Megjelenési hely: Magyar Hírlap http://www.magyarhirlap.hu/velemeny/ujbuda_uj_plakat.html Dátum: 2010. április 21. 6
Cél + közönség Az eredeti cél Jobboldali olvasók, azon belül elsősorban a Fideszes elkötelezettségűek. Az eredeti cél A cél az MSZP nevetségessé tétele, lejáratása az LMP-s konfliktusok kapcsán. 7
Út Mit? Tartalmi aspektus 1. A konklúzió az, hogy az MSZP kommunikációjának színvonala egyre csökken. 1.1 Az MSZP önmagának ellentmondva közeledik az LMP-hez. 1.2 Az MSZP saját nevét sem vállalja fel. 1.3 Az MSZP ellopta az LMP szlogenjét. (1.4) Az MSZP nevetséges, színvonaltalan rigmusokat használ a plakátjain, szórólapjain. (implicit tartalom) 8
Út Hogyan? Stiláris aspektus A szöveg ironikus, csípős hangvételű, érzékletes jelzőkben, kifejezésekben gazdag. 9
Korlátok A cikk műfaját tekintve jegyzet, mely a vélemény-újságírás műfajai közé tartozik. A jegyzet egy hírre, eseményre reagál, abból kiindulva egy nagyobb súlyú jelenségre mutat rá. Rövid, könnyed, de feszes műfaj. Megjelenés helye: Magyar Hírlap (jobboldali, Fidesz közeli lap) 10
Elvárások, elkötelezettségek A célközönség a jobboldali olvasókat jelentette, azon belül elsősorban a Fideszes elkötelezettségűeket. A plagizálás megléte és annak elítélendősége előfeltételként jelent meg, ahogy az inkonzisztencia elítélése is. 11
Az új recept Változik: Megmarad: Út (Hogyan?): Cél: Markánsabb kifejezések Elvárások,elkötelezettségek: Fideszes elkötelezettségek mellőzése Célközönség: Jobboldaliak, nem csak Fidesz Megmarad: Cél: Nevetségessé tétel Út (Mit?)? Érvek Korlátok: Jegyzet műfaj, Magyar Hírlapban 12
Az átírt változat: VAN MÉG LEJJEBB, MSZP? Molnár Gyula újbudai polgármester, aki vesztes pozícióból vág neki a második fordulónak, választási plakátján már saját pártja nevét sem vállalja fel, de ez az elmúlt nyolc év tükrében nem is csoda. Egy szó sem esik a szocialista pártról, a vörös csillagot, akarom mondani, szegfűt, szívecskére cserélték. Sebaj! Van másik, ahogy Eötvös bohóc mondotta volt, mielőtt elővett egy kisebb trombitát a kabátja alól. Molnár Gyula most egy, még az MSZP-nél is kisebb pártot húzott elő: az LMP-t. 13
Az MSZP nagyon szeretne az LMP közelébe férkőzni Az MSZP nagyon szeretne az LMP közelébe férkőzni. Az MSZP nagyasszonya, Lendvai Ildikó, remegő kézzel igyekszik parolázni az LMP-vel, mintegy a múlt jótékony homályába száműzve azt a három héttel előbb elhangzott mondatát, hogy kidobott voks az LMP-re szavazni. Persze mondott ő már sok mindent. Lassan mondta, hogy mindenki megértse: nem lesz gáz-ár-e-me-lés. A következményt ismerjük… 14
Hiába utasítja el az LMP egyre-másra megszállott udvarlóját, az nem érti a nemet. Sőt már lop is tőle, csak egy kis darab jusson már neki is belőle! De az MSZP és mások lenyúlása nem először jár kéz a kézben, legfeljebb eddig nem volt ily nyílt. Molnár Gyula a plakát tanúsága szerint „16 éve bizonyítja, hogy városunkban tényleg LEHET MÁS A POLITIKA.” Ő lenne a garancia a másfajta politikára? Ebben még igazság is lehet, ha a Kopaszi-gát panamára gondolunk… 15
A plakát gondos tervezői azért a nép iskolázatlanabb rétegeinek is tartogattak üzeneteket apró rigmusok formájában. Hogy is írja a lánglelkű költő: »Ha szereti Újbudát, válassza Molnár Gyulát«, vagy »Ha fontos önnek közös otthonunk, Újbuda, akkor a jó választás ismét Molnár Gyula«. Kedves MSZP, van még ennél is lejjebb? 16
2. Példa Tv-néző vagyok, ments ki innen Megjelenés helye: Magyar Hírlap http://www.magyarhirlap.hu/velemeny/stohl_visszater.html Dátum: 2010. október 16. Megjelenés helye: Magyar Hírlap http://www.magyarhirlap.hu/velemeny/stohl_visszater.html Dátum: 2010. október 16. 17 17
Eredeti szempontok Eredeti célközönség: Eredeti cél: Tv-nézők, Rtl Klubbal és Stohl Andrással kevésbé szimpatizálók Eredeti cél: a cikk célja az Rtl Klub nevetségessé tétele Stohl András kábítószer botránya kapcsán, valamint a valóság show-k és a kereskedelmi televíziók lejáratása 18 18
Eredeti szempontok Út-tartalmi aspektus: Konklúzió: az Rtl Klub és más kereskedelmi tv-k pénzéhesek és gátlástalanok. P1: Egyre gyengébb műsorokat vetítenek. 1.1: Máté Kriszta műsora műalázás volt. 1.2: Bogárzabálós vetélkedőket készítettek. 1.3: A Mónika show csatornatöltelékeit kaptuk. 1.4: Kuruzslók hazudozásait kaptuk. 1.5: Nem túl intelligens szereplők gondolatait ismerhettük meg a valóságshow-kban. P2: Kábítószeres, zűrös magánéletű műsorvezetőt szerepeltetnek. P3: Fizetőssé kívánják tenni a színvonaltalan műsoraikat. 19 19
Eredeti szempontok Út-stiláris aspektus: Korlátok: Szókimondó, csípős hangvételű, és jelzőkben gazdag Korlátok: A cikk műfaját tekintve jegyzet, mely a vélemény-újságírás műfajai közé tartozik. A jegyzet egy hírre, eseményre reagál, abból kiindulva egy nagyobb súlyú jelenségre mutat rá. Rövid, könnyed, de feszes műfaj. Elvárások, elkötelezettségek: A valóságshow-szereplők nem intelligensek, Stohl András tette elítélendő, a Mónika Show, Máté Krisztina műsora nem votlak értékesek. 20 20
Új szempontok Órai gyakorlat Célközönség: Tv-nézők, a „reality”-műsorokkal kevésbé szimpatizálók Cél: a valóság show-k és a kereskedelmi televíziók lejáratása (Stohl-lal vagy nélküle) vagy bebizonyítani, hogy a kereskedelmi tv-k értékesek és vannak még színvonalas műsorok Út: tartalmi aspektus: Rátok bízzuk, az eredeti cikkéből is lehet válogatni. Út: stiláris aspektus: Szókimondó, csípős hangvételű, és jelzőkben gazdag Vagy tárgyilagos, egyszerű Korlát: Megmarad a régi. Magyar Hírlap és jegyzet. Elkötelezettségek, elvárások: Az olvasók olyan tv-nézők, akik elvárják a színvonalas műsorok sugárzását. 21 21
Házi feladat Keress egy érvelő szöveget! Nem kell politikai jellegű! Hobby, érdeklődési kör… Premissza, konklúzió rekonstrukció Stratégiai manőverezés – szöveg elemzése Új stratégiai manőverezési szempontok Új szöveg Maximális terjedelem: 2 oldal (eredeti szöveg mellékletben csatolva, nem számít bele!!!) 22
Elvárások Konklúzió, főbb premisszák, implicit premisszák (nem kell ágrajz…) Azonosítani a célt, közönséget, utat, korlátokat, elvárásokat, elköteleződéseket Jelezni mik a változatlan és az új szempontok Új szöveget megírni a (3.) szempontjai alapján! Október 30. szerda 12:15, kinyomtatva Formai követelmények… 23