Az eltűnt munkahelyek nyomában A foglalkoztatáspolitika és a munkaügyi tárca a kormányzaton belül Váradi Balázs Budapest Intézet Budapest, 2012. április.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A korrupció észlelése, elfogadása és gyakorlata Keller Tamás – Sik Endre Tárki Európai Társadalmi Jelentés, 2009.
Advertisements

Döntés, kormányzat, kormányzati döntés Kormányzati és politikai döntéshozatal  kurtán óra.
A időszak végrehajtási intézményrendszere
Néhány gondolat a magyar jóléti rendszer átalakításáról Váradi Balázs Budapest Szakpolitikai Elemző Intézet ELTE TÁTK.
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat modernizációjának értékelése Cseres-Gergely Zsombor – Scharle Ágota -
Kellenek-e nekünk a TISZKEK? Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet A Vas Megyei Szakképzés-szervezési Társulás Országos TISZK Konferenciája.
Ifjúságpolitika - A fiatalok, mint erőforrás -
El ő adó: Kiszner Levente.  Melyek azok a legfontosabb társadalmi rétegek, amelyek valamilyen szempontból speciális helyzetben vannak?  Milyen nehézségek.
dr. Juhász Péter Fogyatékosságügyi és Rehabilitációs Főosztály
Az EU támogatáspolitikája és az oktatásfejlesztés Halász Gábor tudományos tanácsadó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
Elkülönített állami pénzalapok
A válság és ami utána következik….
Az e-banking távlatai 1117 Budapest, Pázmány sétány 1/a / 6827
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről, s az igénybevehető szolgáltatásokról Tisza.
Szabó Pál ELTE TTK Regionális Tudományi Tanszék Budapest.
A TÁMOP felépítése Tóth István január 26.. ÚMFT prioritások és OP-k Társadalmi megújulás Gazdaság- fejlesztés Közle- kedés Környezeti és energetikai.
A HAND Szövetség javaslatai a NEFE- stratégia és NEFE- törvény kialakításához Bullain Nilda Európai Nonprofit Jogi Központ Kht. (ECNL)
Non-profit szervezetek bevételi szerkezetének elemzése.
1 A magyar gazdaság helyzete, perspektívái 2008 tavaszán Dr. Papanek Gábor Előadás Egerben május 7.-én.
Dr. Tóth Olga PTE Illyés Gyula Főiskolai Kar, Szociális munka szak Társadalmi problémák szociológiája Levelező.
Gyermekvédelmi politika I. Levelező tagozat 2008/09. tanév/őszi félév.
Az Európai Unió intézményrendszere Unger Anna december 1.
Urban Audit Az egységes városstatisztikai adatbázis.
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
FÜGGETLEN KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
Bemutató a NKH Befektetésösztönzési Főosztály munkatársai számára
Lengyelország és Magyarország foglalkoztatáspolitikájának és munkanélküliségi helyzetének összehasonlítása XXX. Jubileumi OTDK Társadalomtudományi Szekció.
A munkaerőpiaci képzési és átképzési programok eredményességének vizsgálata regionális és kistérségi vetületekben MTA Regionális Kutatások Központja Alföldi.
A SZEGÉNYSÉG ÉS KIREKESZTÉS VÁLTOZÁSA, 2001–2006 Ferge Zsuzsa beszámolója MTA MEH 2006–2007-ben végzett stratégiai kutatások eredményeit bemutató ülésszak.
Az Új Széchenyi Terv kiindulópontjai Szepesi Balázs, NGM parlamenti és gazdaság-stratégiai államtitkár kabinetfőnöke.
A fiskális és monetáris politika követelményei a fenntartható növekedésben Járai Zsigmond közgazdász véleménye.
A szociális segély indokoltsági célzása – önkormányzati esettanulmányok tapasztalatai (vázlat) Bódis Lajos – Nagy Gyula.
A közcélú munka hatása a települési tartós munkanélküliségre
A kötet felépítése és a főbb javaslatok Scharle Ágota Budapest Szakpolitikai Elemző Intézet Az eltűnt egymillió munkahely nyomában április 11.
A lokalitás szerepe a munkaerőpiaci folyamatok alakításában László Gyula Pécs, május 19.
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
A MAGDOLNA-NEGYED SAJTÓELEMZÉSE A LBERT D ÓRA – Z ÁVECZ G ERGŐ Műhelyszeminárium,
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
Szakmai tanulási utak Előadás S truktúrák és folyamatok szekció SZABÓNÉ DR. BERKI ÉVA szakképzési és felnőttképzési szakértő VII. Nevelésügyi Konferencia.
Roma Központ Nagykanizsa Magyar-Horvát Szakértői Akadémia szeminárium
A Regionális Munkaügyi Tanácsok foglalkoztatási paktumokban való részvételi lehetőségei Balatonvilágos
A magyar gazdaság várható helyzete
Eladósodási pálya helyett új munkaerőpiaci megoldások Varga Mihály február február 17.
ICEG EC KELET-EURÓPA: MAKROGAZDASÁGI KILÁTÁSOK ÉS GAZDASÁGPOLITIKAI KIHÍVÁSOK AZ EU-CSATLAKOZÁS ELŐTT MAKROGAZDASÁGI KILÁTÁSOK A BALTI ORSZÁGOKBAN 2002.
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Kisebbség-többség konfliktus és a szociális rendszer átalakítása: Az Észak- amerikai tapasztalatok Janky Béla, BME „Szegények mindig lesznek veletek” Miskolc,
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége
Az Országos Fogyatékosügyi Tanács sajátos szerepe az Európai Uniós szabályozások érvényesítésében hazai nemzeti és helyi szintű szabályozásokban Horváth.
Mi történik az euróval? Dr. Mellár Tamás, egyetemi tanár.
Társadalom- és foglalkoztatáspolitikai stratégiák hatása és hatékonysága Scharle Ágota Budapest Szakpolitikai Elemző Intézet Budapest, november 12.
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
Balatonszemes Az Európai Unió szintű szociális párbeszédben való részvétel tapasztalatai.
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
Fogyasztóvédelem: 2006 a rádöbbenés éve volt Koszorús László,
Gazdaság, politika, egészségügy- a furcsa háromszög Dr. Pusztai Erzsébet Egészségpolitikus, MDF.
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
A kitagolás költségei Verdes Tamás Scharle Ágota Váradi Balázs
Közfoglalkoztatás Magyarországon
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
18 éves tankötelezettség A probléma és a kutatás rövid bemutatása Mártonfi György Budapest január 27.
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
A foglalkoztatáspolitika jövője az Európai Unióban
Előadás másolata:

Az eltűnt munkahelyek nyomában A foglalkoztatáspolitika és a munkaügyi tárca a kormányzaton belül Váradi Balázs Budapest Intézet Budapest, április 11.

20 év hosszú idő, bruttó 35 perc rövid Amiről nem Teljeskörű intézmény- és politikatörténeti áttekintés (ennek egyrésze a kötetben megvan) Teljeskörű áttekintése a szabályoknak, törvényeknek stb. (ez a kötetben sincs) Amiről igen A politikai intézmények, szakpolitikai mechanizmusok számítanak Keveset tudunk, és amit elmondok, szinte mind csak hipotézis Keretek Tendenciák Tanulságok Amiről beszélni fogok és amiről nem

A politikai intézmények, szakpolitikai mechanizmusok számítanak Nem puszta „üzemszervezési” kérdés A bürokrácia mérete, költségvetése és politikai súlya összefügg (Niskanen 2001), A tárcák száma hat a költségvetés egyenlegére (Wehner 2010) A miniszterváltások gyakorisága hat „kemény” szakpolitikai változókra (Huber 1998) Az ex-szocialista országok eltérő foglalkoztatási pályáinak egyik magyarázata lehet

(Frey 2002, 2010), (Halmos 2010), (ÁSz 2004, 2008) Ezért: Anonim, strukturált és félig strukturált interjúk politikusokkal és köztisztviselőkkel Sajtóelemzés két napilap (Népszabadság, Magyar Nemzet) és egy hetilap (a HVG) négyévenként, választások előtt és után munkaügyi tárgyú cikkeiből Kormányprogramok áttekintése De nem egyes döntések, epizódok, kauzális összefüggések részletes, alapos vizsgálata Keveset tudunk - módszerek

Keretek #1: összehasonlító tábla

Keretek #2: Szakpolitika-alkotás, elmélet

Tendenciák #1 A munkaügy költségvetési súlya az első sokk után csökkent *1991 é s 1995 k ö z ö tt a Munkan é lk ü liek Szolidarit á si Alapja é s a Foglalkoztat á si, Szakk é pz é si, Rehabilit á ci ó s é s B é rgarancia Alapok egy ü ttes ö sszeg é t mutatja az á bra. A kiad á sok a szakt á rca á ltal ir á ny í tott k é t uni ó s program (T Á MOP 1.1 é s 1.2) kiad á sait is tartalmazz á k Forr á s: 1991 – 2001: Frey (2002), 1998 – 2010 NGM-k ö zl é s, M Á K-m é rlegek é s Frey (2010). A Munaerőpiaci Alap (1991 és 1995 között a Munkanélküliek Szolidaritási Alapja és a Foglalkoztatási, Szakképzési, Rehabilitációs és Bérgarancia Alapok együttes összege) kiadásai és a költségvetési elvonás A kiadások a szaktárca által irányított két uniós program (TÁMOP 1.1 és 1.2) kiadásait is tartalmazzák Forrás: 1991–2001: Frey (2002), 1998–2010 NGM- közlés, MÁK-mérlegek és Frey (2010).

Húsz év alatt a magyar munkaügy minisztériumi döntéselőkészítési területén a bürokrácia és a politika közötti határ fokozatosan eltolódott a politika javára: Egy magát nyeregben érző, a nyolcvanas években szocializálódott köztisztviselői réteg az Antall-Boross kormányok alatt (akik teljesen rájuk voltak utalva) és a Horn-kormány alatt jelentős autonómiával és befolyással vettek részt a döntéselőkészítésben. Ez változott az első Orbán-kormány alatt, amikortól az egyre türelmetlenebb, politikailag motivált megrendelések kodifikálására és végrehajtására szűkült a köztisztviselők feladata. Ez a folyamat nem fordult vissza 2002-ben sem, sőt, ez teljesedett ki a kormányokkal korábban is gyakran cserélődő helyettes államtitkári poszt formálisan is politikai kinevezett szakállamtitkárrá változtatásával 2006-ban. A folyamat egyrészről a kormányzati politikai akarat sikeresebb transzmissziójához vezethet, másrészről viszont a köztisztviselők demoralizálódásával, ill. a döntéselőkészítésből való kimaradásával járt. Tendenciák #2 Köztisztviselők és politikusok

Miközben a szakirodalom a nagy volumenű közmunkát a legkevésbé hatékony AMP eszközök közé sorolja… …annak volumene 2010-re (…) sosem látott magasságba szökött től a Magyar Nemzet, 1998-ban már a Népszabadság is felveti, 2006-ban is tartja magát a vélemény, hogy a munkanélküliség közmunkával orvosolható. Politikailag rendkívül vonzó (quid-pro-quo a segélyért), szeretik a polgármesterek is Laboratóriumi szembenállás: a szakma szerint rossz, a politikusok imádják. Némi ellenállás után (2007) győzött a politika: Út a Munkához Tendenciák #3 A közmunka felívelése

A foglalkoztatási helyzet fokozatosan lépdelt felfele a sajtónapirendjén 1990-ben még csak egy félelem volt a jövőtől, utána jó ideig élt a remény, hogy a gazdasági növekedés automatikusan enyhít a foglalkoztatáspolitikai problémákon, és csak 2006-ra érett meg az a vélekedés, hogy a magyar foglalkoztatási szint beragadt egy alacsony szinten. A döntéselőkészítés és a politika alig járt a sajtó előtt és nem reflektált a szakirodalomra politikai szinten 2004-től ért meg az a köztisztviselők között 2002-től elterjedt, a szakirodalomban már 1994-től megtalálható vélelem, hogy a foglalkoztatási szint beragadt. Tendenciák #4 Hathat-e foglalkoztatáspolitika a gazdasági növekedésre?

A korábbi tetszetős keret lehet a munkagazdász fejében …és taníthatjuk a diákoknak, …de nem az a magyar valóság A köztisztviselők nem ismerik/nem értik a meglevő munkakazdaságtani tudást… …és igazi döntéselőkészítéshez alig rendelnek a munkagazdászoktól. A politikusok gyakran nem célokat/kritériumokat, hanem eszközöket választanak A döntéselőkészítés az Antall-kormány óta, az EU-keretek jelentette ösztökélés dacára nem néz szembe a foglalkoztási problémahalmaz egészével, inkrementális: egyszerre csak egyet és kicsit változtatást vizsgál A politikai döntéseket pedig szinte mindig egymással is konfliktusban álló tagokból álló csoportok hozzák. (Kósáné Kovács Magda és Horn Gyula, Lamperth Mónika és Gyurcsány Ferenc) Tendenciák #5 Szakpolitika-alkotás Mo.-n

Nehéz: ki is a tanulságok címzettje? Érdemes lehet közelíteni a szakpolitika-alkotás mechanizmusait az ideálishoz, jobban építeni a tényalapú, ökonometriai vizsgálatokra, de az elemzőknek és értékelőknek is érdemes lehet elfogadni, hogy az sohasem lesz olyan, mint a tankönyvben. Amíg a foglalkoztatáspolitika ad hoc munkaerőpiaci szakpolitikák és a (gyenge) szociális partnerekkel folytatott alkuk terepe csupán, addig nem lesz fontos terület. Ha viszont prioritást kap egy, a foglalkoztatás növelésére koncentráló, koherens, tényalapú gazdaságpolitikai stratégia, annak kidolgozása és megvalósítása, az, más kormányzati egységekkel együttműködve csak egy komoly politikai súlyú munkaügyi tárca részvételével lehetséges. Tanulságok