a Seveso II. EU irányelvvel összefüggő

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
Advertisements

Az esemény vagy eseménysorozat katasztrófává minősítése Jogszabályi háttér § §1999. évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról, szervezetéről.
BM OKF Országos Iparbiztonsági Főfelügyelőség
Nemzetbiztonsági Szakszolgálat Kormányzati Eseménykezelő Központ
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
A védelmi bizottság elnökének katasztrófavédelmi feladatai Jogszabályi háttér: § §1999. évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról,
Tájékoztatás a as EMVA társfinanszírozású vidékfejlesztési program évi éves végrehajtási jelentésben foglalt eredményekről ÚMVP MB 2013.
A polgári védelmi tervezés Jogszabályi háttér § §1949. évi XX. törvény a Magyar Köztársaság Alkotmánya § §1996. évi XXXVII. törvény a polgári védelemről.
„Demo-Rendelet” 23/2011.(III.18.) Korm. Rendelet A zenés, táncos rendezvények működésének biztonságosabbá tételéről.
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
ENVI-ART Környezetvédelmi Tanácsadó és Szolgáltató Kft.
2008. I.-VIII. HÓNAP ESEMÉNYEI KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok, Orosz Dalma főosztályvezető.
Új szabályok, új fogalmak az elektronikus ügyintézésben dr
A környezetvédelem intézményrendszere
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
A civil lakosság kapcsolódási, önkéntes szerepvállalásának lehetőségei
375/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet a kisebbségi önkormányzatoknak a központi költségvetésből nyújtott feladatarányos támogatások feltételrendszeréről.
Az egyes termékek kiegészítő oltalmára vonatkozó európai közösségi szabályozás (SPC) és annak hazai végrehajtása dr. Kiss Marietta Magyar Szabadalmi Hivatal.
Dobogókő, január Az előzetes vizsgálati eljárás (Kvt. 67. §, R §) Dancsokné Fóris Edina.
Dr. Bujdosó András Imre főosztályvezető
A pályáztatási eljárás általános bemutatása, kiemelt projektek Czégér Zsuzsanna főosztályvezető KvVM FI KEOP KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZET Székesfehérvár 2007.április.
Állam munkavédelmi feladatai
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
A vasúti ágazatot érintő aktuális szabályozási feladatok
1 A KBSZ BEMUTATÁSA év eseményei KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, március 31. Orosz Dalma főosztályvezető.
Tűz-, polgári védelmi és katasztrófavédelmi igazgatás
A Ket. módosításaival kapcsolatos jogalkalmazási tapasztalatok
A települési önkormányzatok állategészségüggyel és élelmiszerlánc-felügyelettel kapcsolatos feladatai Dr. Bakos Pál Igazgató-helyettes főállatorvos Békés.
A POLGÁRMESTEREK VÉDELMI IGAZGATÁSI FELADATAI A JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK TÜKRÉBEN MISKOLC, JÚNIUS 06. FAZEKAS GYÖRGY ALEZREDES.
ÖNKORMÁNYZATI SZAKMAI NAP
Gulyás László tű. hadnagy kiemelt főelőadó Tatabánya, november 6. Iparbiztonsági feladatok a nem rendszeres hulladékszállítással kapcsolatosan (az.
Az erdők megelőző tűzvédelme Magyarországon (aktualitások, tervek)
Új kihívások a katasztrófavédelemben
Seveso Szakértői Csoport II. félévi Értekezlete Göd, november Tájékoztató a súlyos balesetek elleni védekezésről szóló szabályozás módosulásáról.
Katasztrófavédelem a védelmi igazgatás rendszerében
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Jogszabályi háttér A katasztrófavédelem a polgári védelem és a tűzoltóság országos és területi szerveinek összevonásával alakult meg január 1- jével,
Ajánlás a felkészítések (gyakorlás, munkaműhely) tartalmára és módszerére A gyakorlat bemutatása A gyakorlat célja az etilén termékvezetékek sérülése következtében.
A területi szervek fő feladatai a nukleárisbaleset - elhárítás területén Jogszabályi háttér § §248/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási.
A települések polgári védelmi sorolásának szabályai Jogszabályi háttér § §114/1995. (IX. 27.) Korm. rendelet a települések polgári védelmi besorolásának.
A területi szervek fő feladatai a nukleárisbaleset - elhárítás területén Jogszabályi háttér § §248/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási.
„A tivadari térségben lefolytatott supervisori ellenőrzés tapasztalati” Készítette: Gyenge László tű. őrnagy.
Készítette: Hegyesi- Németh Márta MPI Győr, április 29.
1.2. Könyvviteli szolgáltatást végzők továbbképzésének átalakítása.
Vasútszabályozási Osztály
Tisztelettel köszöntöm a konferencia résztvevőit! Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi Bányakapitányság Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi.
Tájékoztatás a polgármesterek katasztrófavédelmi feladatairól
Dr. Farkas Klára r. őrnagy
Belügyminisztérium Önkormányzati Feladatok Főosztálya
A felszíni vizek védelmének új szabályozása Botond György vezető főtanácsos Környezetvédelmi Minisztérium Környezeti Elemek Védelmének Főosztálya.
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
AZ ÁNTSZ HATÓSÁGI FELADATMEGOSZTÁSÁNAK ÉS MŰKÖDÉSI RENDSZERÉNEK VÁLTOZÁSAI
AZ IVÓVÍZVIZSGÁLATOK VÉGZÉSÉNEK, ÉS A LABORATÓRIUMI EREDMÉNYEK JELENTÉSI RENDSZERÉNEK VÁLTOZÁSAI Laczkó András közegészségügyi felügyelő.
Tájékoztató A hígtrágya kijuttatásával és tápanyagként történő hasznosításával kapcsolatos talajvédelmi előírások betartásáról és az adatszolgáltatási.
dr. Nagy Ádám főosztályvezető Ipari és Építésgazdasági Főosztály
A vis maior esemény bekövetkezését követően az érintett Önkormányzatnak 5 munkanap áll rendelkezésére, hogy azt bejelentse az ebr42 rendszeren, valamint.
A raktározásra vonatkozó szabályozási tervek.
JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK A TOVÁBBKÉPZÉS TERÜLETÉN
kockázat risk Risiko Риск
Alapvető jogszabályok A évi LXIV. kulturális örökségvédelmi törvény (2005. évi LXXXIX. törvénnyel módosított, hatályos január 1-től) alapján.
Elmúlt évek eredményei, tapasztalatai
A tűz-, a polgári- és a katasztrófavédelem kérdései Hoffmann Imre tű. ddtbk. Hatósági Főigazgató-helyettes.
40/2006. (VI. 26.) GKM rendelet BIZTONSÁGI JELENTÉS & ÉVES BESZÁMOLÓ.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
-1- Katasztrófavédelmi bírság és katasztrófavédelmi hozzájárulás Horváth Gergely tű. fhdgy február 9.
A pénzügyi szolgáltatások közvetítőit érintő jogszabályi változások
A környezet védelmének általános szabályairól szóló évi LIII. tv.
Pécs, szeptember 25. Jegyzői értekezlet Hatósági Főosztály Törvényességi Felügyeleti Osztály.
Kárelhárítás Zöldi Irma OVF.
Előadás másolata:

a Seveso II. EU irányelvvel összefüggő TÁJÉKOZTATÓ a Seveso II. EU irányelvvel összefüggő jogszabályi változásokról, és azok végrehajtási tapasztalatairól Dr. Vass Gyula tű. ezredes főosztályvezető Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság

Az előadás tartalma Bevezető A hazai jogszabályok változása A Kat. tv. Módosítása Új rendelet megalkotása A veszélyes katonai objektumokkal kapcsolatos szabályozás A törvény és a Korm. rendelet módosításának eddigi tapasztalatai A felkészítés és tájékoztatás feladatai Végrehajtási intézkedések További feladatok

Bevezető 1. 1976. július 10. Seveso, Olaszország 2017.04.04. Bevezető 1. 1976. július 10. Seveso, Olaszország 2 kg dioxin kikerülése 600 ember kitelepítése 2000 ember dioxin mérgezése (37000 érintett) Az Irányelv elnevezését is adó balesetnél a veszélyes anyagok tökéletlen égésé során keletkező égéstermékek és a dioxin hatásai veszélyeztették a környezetet és a lakosságot. 10 négyzetmérföld földterület és növényzet azonnal elszennyeződött A helyben termesztett élelmiszer felhasználását több hónapra megtiltották és a felső talajréteget el kellett távolítani és megsemmisíteni Állatállomány megsemmisítése (80.000 db)

Bevezető 2. 1984. december 3. Bhopal, India 2017.04.04. Bevezető 2. 1984. december 3. Bhopal, India 41 t metil-izocianát kikerülése 3598 halott 100000 ember mérgezése 200000 ember kitelepítése A vegyiparra jellemző egyik legveszélyesebb eseménysor a mérgező gázok kibocsátása és terjedése. A képen látható eseményhez hasonló, de szerencsére nem ilyen súlyos kimenetelű baleset volt az 1999-es sajóbábonyi klórgázömlés is.

Bevezető 3. Uniós szabályok Seveso I. irányelv ~ az egyes ipari tevékenységek súlyos baleseti veszélyeiről szóló 82/501/EGK Irányelv Seveso II. irányelv ~ a veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek veszélyeinek ellenőrzéséről szóló 96/82/EK Tanácsi Irányelv Seveso II. irányelv módosítása ~ 2003/105/EK Irányelv

2017.04.04. Bevezető 4. Az Irányelv módosítása. 2000. május 13. Enschede, Hollandia Az utóbbi évtizedben egyre több a jelentős anyagi kárral és sérüléssel (gyakran halálesettel) járó tűz és robbanás, ami egy indok volt a Seveso II. Irányelv módosításakor. Pirotechnikai termékekkel kapcsolatos esemény képeit láthatjuk a dián. 21 ember meghalt 1000 ember megsebesült 400 m - es sugarú körön belül az összes épület megsemmisült.

2017.04.04. Bevezető 5. Az Irányelv módosítása. 2001. szeptember 21. Toulouse, Franciaország Az Irányelv módosításának másik indoka a műtrágyák (ammónium nitrát és kálium nitrát) jelenlétében folyó tevékenységek katasztrófavédelmi felügyelete. 29 ember meghalt (22 dolgozó) 2442 ember megsérült több, mint 500 ház lakhatatlanná vált több, mint 11 000 otthon károsodott A teljes kár 10 - 15 milliárd FF

Bevezető 6. Az Irányelv módosítása 2000. január 30. Nagybánya, Románia 2017.04.04. Bevezető 6. Az Irányelv módosítása 2000. január 30. Nagybánya, Románia Közel 100 000 m3 magas cianid -, és nehézfém koncentrációval szennyezett víz ömlött ki egy vízgyűjtő medencéből A szennyezés elérte a Zazar és a Lapos vízfolyásokat a Szamos/Somes folyó felső vízgyűjtő területén, és azt követően a Duna folyót. A szennyezés nagyszámú növény - és állatfajt pusztított el a folyó rendszerekben. A hatóságok gyors cselekvése megakadályozta a szennyeződés bejutását az ivóvízellátó hálózatba. A 6 hónapos halászati tilalom súlyosan befolyásolta az ipart és a turizmust. Az országhatáron túli hatással járó nagybányai nehézfém és cianid szennyezés következménye jelentős környezeti kár. A Seveso Irányelv módosításhoz ez az esemény is hozzájárult.

Bevezető 7. Belső jogi szabályozás Kat. tv. ~ a katasztrófák elleni védekezés irányításáról, szervezetéről és a veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezésről szóló 1999. évi LXXIV. törvény IV. fejezete – hatályos: 2002. január 1-től Rendelet ~ a veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezésről szóló 2/2001. (I. 17.) Korm. rendelet – hatályos: 2002. január 1-től GM rendelet ~ a Műszaki Biztonsági Főfelügyelet (MBF) veszélyes ipari üzemekre vonatkozó szakhatósági hozzájárulásának kiadásával kapcsolatos eljárásairól, valamint a veszélyes tevékenységekkel összefüggő adatközlési és bejelentési kötelezettségekről szóló 42/2001. (XII. 23.) GM rendelet – hatályos: 2002. január 1-től

A hazai jogszabályok változása A Kat. tv. Módosítása Új rendelet megalkotása A veszélyes katonai objektumokkal kapcsolatos szabályozás

A Kat. tv. és a Rendelet módosításának indokai és célja Seveso II. irányelv módosítása Ket. hatálybalépése Jogalkalmazói tapasztalatok EU irányelv átültetése – veszélyeztetés csökkentése Engedélyezési eljárás átláthatóbbá tétele Jogbiztonság, egységes értelmezés elősegítése

A szabályozás változásai Seveso II. Irányelv Áe. Kat. tv. Rendelet GM rendelet 2003/105/EK Irányelv (2003. dec. 31-től hatályos) Ket. (2005. nov. 1-jétől hatályos) 2006: VIII. tv. (2006. jan. 12-től hatályos) 18/2006. (I. 26.) Korm. r. (2006. febr. 3-tól hatályos) 128/2005. (XII. 29.) GKM rendelet (2006. jan. 1-jétől hatályos)

Az irányelv-módosítás főbb tárgykörei 1. Tárgyi hatály kiterjesztése: a) a bányászatban folyó tárolási és feldolgozási tevékenységekre, b) egyes hulladéklerakó létesítményekre; 2. Egyes fogalom-meghatározások pontosítása (pirotechnikai és robbanásveszélyes anyagok); 3. Ammónium-nitrát alapú műtrágyák és karcinogén anyagok kategóriáinak felülvizsgálata és kiegészítése, küszöbmennyiségek módosítása; 4. Biztonsági intézkedések és védelmi tervek kialakításának egyes eljárási kérdései (érintett személyzet és alvállalkozók bevonása); 5. Fokozott együttműködés a polgári védelmi segítség-nyújtási beavatkozások területén; 6. A településrendezési eljárások tervezése; 7. Nyilvánosság tájékoztatásának egyes kérdései; 8. Kötelező információ-szolgáltatás a Bizottság számára műszaki adatbázis kiépítéséhez.

A Kat. tv. módosítása (1) Meghatározások – pontosítások, egységes szóhasználat alkalmazása, ‘veszélyességi övezet’ áthelyezése a rendeletből; Hatály – kivétel kivételének alkalmazásával kiterjesztés: a) a bányászatban folyó tárolási és feldolgozási tevékenységekre, kiemelten a vegyi vagy termikus feldolgozásban, tárolásban résztvevő veszélyes anyagok, b) egyes hulladéklerakó létesítményekre, kiemelten a veszélyes anyag jelenlétére, amely a hulladékok vegyi vagy termikus feldolgozása során keletkezik;

A Kat. tv. módosítása (2) Dokumentációk – ‘védendő adat’ meghatározása, betekintés és másolás korlátozása, egyértelmű szabály a benyújtandó dokumentációkra; Eljárási szabályok – hiánypótlási felhívás és annak teljesítése, benyújtott dokumentációkkal kapcsolatos hatósági döntés, üzemeltetői bejelentések pontosítása; Dominóhatás – a hatóság intézkedik az érintett üzemek biztonsági irányítási rendszerének és belső védelmi terveinek összehangolására a BJ/BE soron kívüli felülvizsgálatának kezdeményezésével, valamint tájékoztatja a külső védelmi tervek és lakossági tájékoztatók elkészítésében érintetteket

A Kat. tv. módosítása (3) Lakossági tájékoztatás, értesítés – veszélyességi övezet határán belül történő fejlesztésekről lakossági vélemény-nyilvánítás biztosítása, döntésről értesítendők körének pontosítása; Üzemeltetők értesítési kötelezettsége – a megyei katasztrófavédelmi igazgatóságok ügyeleti szolgálata útján kell értesíteni a felsoroltakat a balesetről, rendkívüli eseményről, intézkedésekről.

Új rendelet megalkotása (1) Miért új rendelet? Egységes értelmezés, egységes fogalom- és szóhasználat megteremtése érdekében átfogó módosítás: benyújtandó biztonsági dokumentációk elnevezése, tartalmi és formai követelményeinek egyértelmű meghatározása, eljárási szabályok egységesítése – üzemeltetők számára kiszámítható eljárás és döntés, pl. hatósági ellenőrzés szabályai, hatósági felügyelet gyakorlati végrehajtását elősegítő új rendelkezések, pl. belső védelmi terv gyakorlásáról a hatóság előzetes értesítése, nyilvános meghallgatás szabályainak egyszerűsítése, pl. meghallgatás időpontjának meghatározása, továbbá BE nyilvánosságának biztosítása új létesítmény, vagy meglévő jelentős bővítése esetén.

Új rendelet megalkotása (2) Településrendezési tervezés - veszélyességi övezetben történő fejlesztés Jelentősebb fejlesztés esetén 5. sz. melléklet 2.2. pont Kisebb létszámú érintett esetén Bizottsági állásfoglalás Szakhatóság ÁNTSZ Környezetvédelmi felügyelőség Veszélyes ipari üzem Települési önkormányzat Hatósági állásfoglalás

Új rendelet megalkotása (3) A BJ és BE nyilvánossága Kat. 36. § (1) bek. A telepítés helye szerint illetékes polgármesternek az üzemeltetővel és a hatósággal együttműködve külön jogszabályban meghatározottak szerint biztosítania kell, hogy a lakosság véleményt nyilváníthasson új veszélyes ipari üzem engedélyének vagy a már működő veszélyes ipari üzem tevékenységének jelentős változtatására, illetve módosítására vonatkozó engedély kiadása előtt. R. 17. és 19. § A polgármester a hatóságtól érkezett biztonsági jelentés kézhezvételét követő tizenöt napon belül a hatóság területi szervével együttműködésben elkészíti a külső védelmi terv koncepcióját, és erről, valamint a biztonsági jelentésről hirdetményt tesz közzé. A Kat. 36. § (1) bekezdése szerinti engedélykérelem esetén a polgármester a hatóságtól érkezett biztonsági elemzés kézhezvételét követő tizenöt napon belül a biztonsági elemzésről hirdetményt tesz közzé a 8. melléklet 6. pontjában felsoroltaknak megfelelően.

Új rendelet megalkotása (4) Balesetről vagy rendkívüli eseményről az üzemeltetők többlépcsős jelentési rendszere: azonnali tájékoztatás – bekövetkezéskor előzetes jelentés a 9. sz. melléklet szerinti balesetet követő 8 napon belül részletes, szükség szerint kiegészítő jelentés a baleset kivizsgálását követően tájékoztatás a baleset közép- és hosszútávú következményeinek elhárítása és a hasonló balesetek megelőzése érdekében tett intézkedésekről.

Új rendelet megalkotása (5) A hatóság jelentési rendszere az EU illetékes szerve felé: Üzemeltetői jelentések alapján Rendszeres és eseti jelentések Nyilvántartások készítése Ket. eljárási eltérések: Ügyintézési határidő 90 nap Elektronikus ügyintézés csak a kis terjedelmű, egyszerű iratok, pl. melléklet nélküli kérelmek, hiánypótlások esetében lehetséges

Új rendelet megalkotása (6) A mellékletek: 1. sz. melléklet – A veszélyes ipari üzem azonosítása küszöbmennyiségek, összegzési szabály, anyaglista, értelmező megjegyzések, veszélyességi osztályok 2. sz. melléklet – A BJ tartalmi és formai követelményei 3. sz. melléklet – A BE tartalmi és formai követelményei a BJ bázisán, egyszerűsítésekkel 4. sz. melléklet – Felmentési szabályok kiterjesztve az alsó küszöbértékű üzemekre is

Új rendelet megalkotása (7) 5. sz. melléklet – A hatósági engedélyezési és felügyeleti tevékenység során alkalmazott követelmények, módszerek és kritériumok A társadalmi kockázat elfogadhatósága

Új rendelet megalkotása (8) 6. sz. melléklet – A belső védelmi terv tartalmi és formai követelményei A BJ és BE követelményeiben történt változást követő módosítások 7. sz. melléklet – A külső védelmi terv tartalmi és formai követelményei 8. sz. melléklet A lakossági tájékoztatás követelményei 9. sz. melléklet – A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetről történő jelentés küldésének feltételei

Hatálybalépés – végrehajtási határidők Jogalkotási kötelezettség: OKF előkészítés, OGY és Korm. döntés OGY 2005. december 19. Korm. 2006. január 19. Üzemeltetői kötelezettségek: – bejelentés a hatóság felé – 2006. febr. 3-tól számított 3 hónapon belül – biztonsági dokumentáció elkészítése – 2006. február 3-tól 1 éven belül

A veszélyes katonai objektumokkal kapcsolatos szabályozás 1. a Seveso II. irányelv kivonja a szabályozás hatálya alól a katonai célú létesítményeket, a Magyar Honvédség részéről felkérés érkezett a jogi szabályozásban és a végrehajtó intézményrendszer létrehozásában történő segítségnyújtásra, a veszélyes katonai objektumokkal kapcsolatos hatósági eljárás rendjéről szóló 95/2006. (IV. 18.) Korm. rendelet A „polgári” veszélyes ipari üzemekre vonatkozó rendelkezések mintájára került megalkotásra a hatóság a Magyar Honvédség illetékes szerve, a szakhatóság a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal Súlyos Baleset- megelőzési Főosztály.

A veszélyes katonai objektumokkal kapcsolatos szabályozás 2. A katasztrófavédelem (OKF és területi szervei) a településrendezést érintő eljárások a külső védelmi tervezés, a lakossági tájékoztatása és a nyilvánosság biztosítása A veszélyes katonai objektumok engedélyezése megkezdődött az OKF szakértői segítséget nyújt már meglévő és működő katonai létesítményeknél a katonai Seveso hatóság helyszíni bejárásokat és konzultációkat tartott, megtörtént a bejelentkezések elbírálása A HM Központi Engedélyezési és Hatósági Hivatal tájékoztatása szerint 9 HM üzemeltetői szervezetnél összesen 17 objektum tartozik a „katonai Seveso szabályozás” hatálya alá.

A törvény és a Korm. rendelet módosításának eddigi tapasztalatai A felkészítés és tájékoztatás feladatai Végrehajtási intézkedések További feladatok

A felkészítés és a tájékoztatás feladatai Az ipari baleset-megelőzési szakterületén dolgozók továbbképzése 2006. február 8-9. között kétnapos felkészítő tanfolyam a balatonföldvári Hotel Jogar Továbbképző Központban. Az üzemeltetői és ipari biztonsági szakértői terület képviselőinek tájékoztatása az OKF szakmai támogatásával 2006. március 02-03. között Velencén rendezett Konferencia

A végrehajtási intézkedések 1. A végrehajtási intézkedések az alábbi fő területekre terjedtek ki: a bejelentkezett veszélyes ipari üzemek bejelentkezéseinek feldolgozása; a be nem jelentkezett üzemeltetők megkeresése és bejelentkezésre való felhívása; a bejelentkezéskor benyújtott dokumentáció elbírálása, ahol szükséges helyszíni szemle és/vagy hatósági konzultáció tartása, illetve az üzemeltetők felhívása az esetleges hiányosságok pótlására, majd annak ellenőrzése; az üzemeltetők tájékoztatása a bejelentkezések feldolgozásának eredményeiről.

A végrehajtási intézkedések 2. A bejelentkezési határidőig (2006. május 03-ig) 33 üzemeltető jelentkezett be, 12 új alsó- és 4 új felső küszöbértékű veszélyes ipari üzem teljesítette kötelezettségét. 7 üzem lépett a felső küszöbértékű veszélyes ipari üzemek körébe 10 üzemeltető jelezte, hogy nem tartozik a Korm. hatálya alá. 2006. júniusában megkezdődött szabályozás hatálya alá tartozó veszélyes ipar üzemek megkeresése és bejelentkezésre való felhívása. A vizsgálatokat az alábbi tevékenységekre terjesztettük ki: robbanóanyag és pirotechnikai termékgyártók, raktározók és forgalmazók; kőolajtermékeket tároló üzemek, erőművek; veszélyes áruval foglalkozó raktárbázisok; veszélyes hulladékkal foglalkozó üzemeltetők; egyéb veszélyes anyagot gyártó, tároló, felhasználó üzemek.

A végrehajtási intézkedések 3. 2007. február 28-ig a bejelentkezések és a hatósági megkeresések eredménye A bejelentkezett üzemeken túl 66 üzemeltető 77 telephelyére vonatkozóan adtunk ki adatszolgáltatási kötelezettséget, 18 alsó és 4 felső küszöbértékű veszélyes ipari üzemet azonosítottunk, 53 üzem nem tartozik a Korm. hatálya alá; 2 telephely bejelentkezésének feldolgozása, azonosítása folyamatban van. 2007. február végéig mindösszesen 27 alsó küszöbértékű veszélyes ipari üzem került újonnan a rendelet hatálya alá, illetve 15 felső küszöbértékű üzemet vettünk újonnan nyilvántartásba A 2007. február 28-i állapotnak megfelelően 87 alsó- és 60 felső küszöbértékű veszélyes ipari üzem szerepel a nyilvántartásunkban

Felső küszöbértékű veszélyes ipari üzemek (2007 Felső küszöbértékű veszélyes ipari üzemek (2007. február 28-i adatok alapján)

Alsó küszöbértékű veszélyes ipari üzemek (2007. február 28-i adatok) 2006. február 3-tól a szabályozás hatálya alá kerülő üzemek (összesen: 27) 2002. január 1-tól a szabályozás hatálya alá tartozó üzemek (összesen: 60)

2006. február 3-tól a szabályozás hatálya alá került üzemek ágazati bontásban (2007. február 28-i adatok alapján)

Veszélyes ipari üzemek Magyarországon ágazati bontás szerint (2006 Veszélyes ipari üzemek Magyarországon ágazati bontás szerint (2006. február 28-i adatok alapján)

A végrehajtási intézkedések Biztonsági dokumentáció benyújtása (hi A végrehajtási intézkedések Biztonsági dokumentáció benyújtása (hi. 2007. február 3.) Főbb tapasztalatok, problémák: elektronikus formában nem került benyújtásra a biztonsági dokumentáció, a veszélyes ipari üzem környezetének bemutatása nagyon hiányos, meteorológiai viszonyok figyelmen kívül hagyása, a veszélyhelyzeti feladatok ellátását szolgáló infrastruktúra bemutatására nem került sor, (biztonsági) irányítási rendszer elnagyolt, nem került beépítésre a veszélyes ipari üzem általános vezetési rendszerébe, a belső védelmi tervek részletesebb kidolgozásra szorulnak, következményelemzés sok helyen nem megfelelő, vagy hiányzik, veszélyes övezet kijelölésére vonatkozó javaslat hiányzik.

További feladatok a bejelentkezések vizsgálatának befejezése módszertani útmutató a veszélyes hulladékok azonosítására a környezetvédelmi jogszabályok átfogó felülvizsgálata további veszélyes anyagok tárolásával, forgalmazásával foglalkozó üzemek azonosítása az „új” veszélyes ipari üzemek biztonsági dokumentációinak elbírálása a dokumentációk vizsgálatát és elfogadását követően 2007. második felében kezdődhet meg az újonnan a Korm. hatálya alá kerülő felső küszöbértékű veszélyes ipari üzemeknél a külső védelmi tervezési és lakosság tájékoztatási tevékenység

Köszönöm a figyelmet!