Mobilitás és közösségi média – „Szép új világ?”

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Fehér Péter PhD Edutus Főiskola Budapest
Advertisements

IKT ESZKÖZÖK A VAJDASÁG ISKOLÁIBAN
Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
Intelligens közlekedési rendszerek
Valós idejű tesztlefedettség- monitorozás JEE környezetben Dr. Ferenc Rudolf, Szegedi Tudományegyetem Bakota Tibor, FrontEndART Szoftver Kft.
INFORMATION DISCLOSURE avagy a digitális inkontinencia
Navigáció mobiltelefonnal
Házi dolgozat Csibésztábor, Csibésztanya – feketén - fehéren
• Pro: Energia felhasználás • Pro: Sebesség • Kontra: Pontosság • Kontra: Lefedettség Rádió tornyok • Energia felhasználás • Sebesség • Pontosság.
Gazdaháló Konferencia, augusztus 30. GPS a kézben – hogyan lesz a területmérésből támogatási kérelem? Markócs József Kereskedelmi igazgató.
TÁMOP B-09/ Digitális Középiskola beindítása a Leövey Klára Gimnáziumban Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium.
Media Smart Digitális Világ 1. MediaSmart Hungary Oktatás Közhasznú Nonprofit Kft.
Szociális és gyermekjóléti területhez kapcsolódó lehetséges szolgáltatások.
Hisszük, hogy ezeknél is több! A szelektív hulladékgyûjtés mára a közszolgáltatás egyik elengedhetetlenül fontos elemévé vált. Bár, amíg a jogszabályok,
Az evolúció régen és most
Mókuskerék háromszögben Avagy a változások természetrajza By Nyirő András 2012 Mese kizárólag felnőtteknek !
A globális netgeneráció – aktuális helyzetkép itthon és külföldön Fehér Péter PhD.
A természettudományok helye a közoktatásban Szabó Gábor egyetemi tanár, Szegedi Tudományegyetem & ELFT főtitkár.
Számítógép, navigáció az autóban (GPS).
Okostelefonok. A PDA gyártók egy része felismerte, hogy a piacon maradáshoz muszáj integrálni a tenyér számítógépekbe is a telefon részt. Miért van erre.
KI AZ EMBER? Erdő Péter From Darkness, the Light Borúra derü Hungarian Academy Of Sciences Pázmány Péter Katolikus Egyetem Információs Technológia Kar.
Kereskedelmi és Vendéglátóipari Tagintézménye
MAG – Magyar Gazdaságfejlesztési Központ Ügyfélbarát ügyintézés, partneri kapcsolat a pályázatkezelésben – Az Új Széchenyi Terv pályázatok tanulságai Biró.
Tanulási eredmények – papír vagy valóság? Bánki Horváth Mihály
Hogyan lehet értékes zenét tanítani a gyerekeknek a médián keresztül? Stachó László Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Kodály Intézet.
Media Smart Digitális Világ 1. MediaSmart Hungary Oktatás Közhasznú Nonprofit Kft.
Digitális világ – interaktív táblán
Élet a Ságvári Bence digitális VII. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi, szeptember 25. ökoszisztémában kisgyerekként...
László Miklós Legutolsó dolog, amit megtudsz egy könyv írása közben az, hogy mivel kellett volna kezdened v 1.0 A kutatási sorozat a múlt és jelen kontextusában.
Gyermekeink védelme a Digitális Világban Kutas István, Vállalalti kommunikációs igazgató, Telenor.
Hordozható médialejátszók napjainkban
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Ady Endre Karácsony előadja Szabó Gyula.
Mit gondolunk arról, mi a tanulás és hogyan szervezzük meg ?
„Polgár az Európai Demokráciában OTV” Enpaszmációs jelenségek Csapat: 0. Generáció Előadók:Börcsök Gyula Frank Rudolf Keszthelyi Balázs Sulyok Zoltán.
Tiéd vagyok, tiéd életem. Uram, Te vagy kegyelmes erős Isten
valós-idejű helymeghatározás WLAN-nal
Intelligens közlekedési rendszerek az ÁAK zrt. hálózatán Jákli Zoltán hálózatkezelési igazgató 37. Útügyi Napok, Sopron, szeptember 9-10.
ÚJ TUDÁS – MŰVELTSÉG MINDENKINEK A digitális írástudás elterjesztése Az idegennyelv-tanulás ösztönzése Az integrált természetismeret-oktatás bevezetése.
Adatgyűjtés (felmérés, geodézia)
A képernyő kezelése: kiíratások
Leica Zeno GIS Leica Geosystems Térinformatika és Eszközmenedzsment Gombás László December 2012.
BEISKOLÁZÁSI MUNKAÉRTEKEZLET
Sikeres ipar-egyetemi együttműködés Pannon Egyetem - KÜRT Zrt. Dr Remzső Tibor pályázati igazgató egyetemi docens Microsoft Innovációs Nap november.
i.e. SMART üzleti ötletek versenye SWOT analízis workshop
Nyisd meg a szívem, ó Jézus
Ez az én művem! Készítette: Govor Emőke Felkészítő tanár neve: Hegyesi Judit Iskola neve: Érmihályfalvi 1. számú Mezőgazdasási Főgimnázium Colegiul Agricol.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Az ökoiskolák előtt álló jelenlegi kihívások és a lehetséges válaszlehetőségek.
IT ESZKÖZÖK KEZELÉSE. P ROJEKT HÁTTERE, KONTEXTUSA, HELYI IGÉNYEKRE REFLEKTÁLÁS A technikai eszközök megosztják az idősebb és a fiatalabb generációt.
Komplex kormányzati cselekvési terv négy pillér mentén – Digitális Magyarország „Networkshop 2015” konferencia Sárospatak.
Megosztok, tehát vagyok
Megosztok, tehát vagyok
Élet az Ságvári Bence eszközökben VIII. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi, szeptember 29. A fiatalok internet- és médiahasználati szokásairól.
„Szezon előtt” – Turisztikai programok, fejlesztések összehangolása Információs Technológiák a Turizmusban Heves Megyei Kereskedelmi és Iparkamara HKIK.
Nagy Béla Kereskedelmi igazgató Gyomai Kner Nyomda Zrt.
Személyes információszervezés a gyakorlatban JÁVORKA BRIGITTA ORSZÁGOS SZÉCHÉNYI KÖNYVTÁR – KÖNYVTÁRI INTÉZET.
AZ OLVASÓSAROK MŰKÖDÉSÉNEK ELŐNYEI
A gyermekek nevelésének megerősítése (VII. fejezet)
Digitális ifjúság Andok Mónika (PPKE) Új utak – a protestáns etika
Játékszenvedély Készítette:ViniczayGábor Forrás:Wikipedia.
Digitális világ, eszközök
A vasaló nem attól meleg, mert a ruhához dörzsölik
ISTEN HOZOTT! JÓ REGGELT!.
Az ügyfél legyen lojális hozzánk, vagy mi legyünk az ügyfélhez?
Configuration Manager alias Konfig úr
Esély a szülőknek, lehetőség
Az okos vásárlás lehetőségei a Kaposvár Kincse példáján
Nagyvállalat=Transzformátorház
A világ sarkából is elérhető könyvtár, a könyvtár sarkából is elérhető világ Winkler Bea.
Osztályközösségben jelentkező problémák, közösségépítő foglalkozások
Előadás másolata:

Mobilitás és közösségi média – „Szép új világ?” Előadó: Hegedűs Gyula szakértő gyula.hegedus@kurt.hu KÜRT Zrt. Információmenedzsment • www.kurt.hu • © 2012

Szép új világ! Milyen szerencsések vagyunk manapság: - már a 10-12 éves gyereknek is van mobiltelefonja bármikor, bárhonnan felhívhatjuk gyermekünket, megtudhatjuk éppen hol van, mit csinál, továbbá ez folyamatos biztonságérzetet nyújt nekünk, hisz tudjuk, hogy minden rendben van, ha baj lenne, úgyis telefonálna Ezzel önmagában még nincsen semmi probléma, egész addig, amíg gyermekünket egy internethozzáférés nélküli, hagyományos mobiltelefonnal láttuk el (max. elveszik tőle). A gond ott kezdődik, amikor gyermekeink kezében megjelennek az ún. okostelefonok (számítógépek). Hogy ez pontosan milyen veszélyeket is rejt magában, erről fog szólni a rövid előadásom. KÜRT Zrt. Információmenedzsment • www.kurt.hu • © 2012

DIGITÁLIS ADATTEST Mielőtt továbbmennénk, szeretném deifinálni a digitális ADATTEST fogalmát, mely szorosan kapcsolódik előadásom témájához. Digitális adattestnek nevezzük a rólunk eltárolt valamennyi digitális információ összességét, mely napjainkban legfőképp már a világhálón (egy elméletileg mindenki által elérhető helyen) található. Ide tartozik pl. a közösségi oldalon elhelyezett valamennyi személyes információ, a bankunknál vezetett számlához kapcsolódó valamennyi személyes és pénzügyi adatunk, a pontgyűjtőkártyák általi összes vásárlásunk adata, stb.. Adattestünk világra jövetelünk előtt megszületik (ultrahang), gyermekéveink alatt folyamatosan növekszik, és mire abba a korba jutunk, hogy saját magunk is használni kezdenénk a rendszereket, egyenesen hátrahőkölünk, hogy tudtunk nélkül mennyi adat halmozódott fel rólunk a világháló különböző szegleteiben, melynek igen jelentős része publikus, mások által is elérhető információ. A nem kellőképp biztonságtudatos felhasználó – és a gyermekek jellemzően természetüknél fogva ilyenek – a közösségi oldalak és hozzájuk kapcsolódó trendek kapcsán rohamos léptékkel növelik adattestüket, és nem is gondolnak bele annak esetleges következményeibe. KÜRT Zrt. Információmenedzsment • www.kurt.hu • © 2012

INFORMÁCIÓBIZTONSÁGI ANALFABETIZMUS A „Digital Natives” generáció Nincs kellő hangsúly az információbiztonságon (mit, kivel, hogyan, hol osztanak meg) INFORMÁCIÓBIZTONSÁGI ANALFABETIZMUS Nincsenek tisztában a cselekedeteik lehetséges veszélyeivel Természetesnek veszik, mert „mindenki csinálja” Digital natives (digitális bennszülött) generáció (vagy Z Generáció), aki már beleszületett a digitális korba, nem Digital Immigrant (digitális bevándorló). Ők már természetesnek veszik az Internet, a mobiltelefonok meglétét, el sem tudják képzelni, milyen volt az élet nélkülük. Virtuális közösségekben élnek és kapcsolataikat elsősorban közösségi oldalakon kötik és ápolják. Mivel ők már beleszülettek a technológiába, nem kellőképp elővigyázatosak szemben a digitális bevándorlókkal, akikben jellemzően él egyfajta egészséges szkepticizmus a rendszerrel kapcsolatosan. Ezáltal érzik, hogy „tartoznak valahova” KÜRT Zrt. Információmenedzsment • www.kurt.hu • © 2012

Hol kezdődik a probléma?? A probléma ott kezdődik, amikor a digitális korba beleszületett gyermekünk kezébe megfelelő oktatás és felkészítés nélkül internetelérésre és fényképezésre (netán gps-es) okostelefont nyomunk. A gyermekek pillanatok alatt elsajátítják a készülékük legrejtettebb funkcióit, gyorsabban mint gondolnánk. (Facebook-on 13 éves kortól lehet regisztrálni hivatalosan.) Innentől kezdve semmi sem állhat útjukba, hogy a nap bármely időpontjában bármilyen eseményt megosszanak a hálón, melyet előszeretettel meg is tesznek, hisz ez ma az új trend az iskolákban! KÜRT Zrt. Információmenedzsment • www.kurt.hu • © 2012

Elérhető technológia… A ma kapható okostelefonok jelentős hányada beépített GPS-szel rendelkezik GPS híján a GSM hálózat segítségével is már néhány méteres pontossággal meghatározható a pozíciónk (háromszögelés) Már az is kellőképp „veszélyes” lehet, ha a telefonnal internetezni és fényképezni lehet, mára azonban a legtöbb okostelefont már gps-szel szerelik, mely az átlagszülő által is elérhető, megfizethető technológiává vált. GPS híján GSM háromszögelés. KÜRT Zrt. Információmenedzsment • www.kurt.hu • © 2012

…és a rá épülő alkalmazások A GPS-szel szerelt mobiltelefonok elterjedésével párhuzamosan megjelentek a hozzá kapcsolódó alkalmazások is, ilyen a facebook places és a foursquare, csak hogy a legnagyobbakat említsük. A facebook places lényege, hogy a felhasználó gps-es mobiltelefonja segítségével pillanatnyi földrajzi helyzetét oszthatja meg online. (GSM cellainformáció alapján is működik!) A mobil GPS-adatait, vagy a GSM-cellainformációkat alapul véve a Facebook felsorolja a közelben lévő üzleti egységeket, illetve címeket, ahová a felhasználó egy gombnyomással be tud jelentkezni, ennek tényét pedig a szokott módon megoszthatja ismerőseivel. Természetesen a bejelentkezések adataiból szemezgetve megkereshetjük ismerőseinket, akik a környékünkön tartózkodnak, csakúgy, mint a Foursquare-ben. A Foursquare a fizikai lokáció megosztásán alapuló ismeretségi hálózat. Használatakor a leggyakrabban használt funkció az úgynevezett check-in, mellyel helyszínekre (venue-kra) jelentkezhetnek be a felhasználók. A felhasználók tipeket, fotókat csatolhatnak a venue-hoz. Gyakori ajánlás például éttermeknél a hely kedvelt étele, menüje, de jellemző a helyi wifi hálózat jelszavának megosztása is, vagy éppen a helyre jellemző negatív tulajdonságaira történő figyelem felhívás. A checkinekért pontokat ad a rendszer. Bizonyos feltételek teljesülésekor badgekkel jutalmazza a felhasználó tevékenységét. A badgek megszerzése valamilyen feltételhez kötött, ez a feltétel általában valamilyen check-in tevékenység elvégzése. A megszerezhető badgek egy része fizikális lokációhoz kötött, azaz csak adott helyen, adott országban, adott városban vagy földrajzi egységen szerezhető meg. Az említett alkalmazások segítségével a felhasználóról pontosan tudni lehet, hogy mikor és hol, valamint sokszor azt is, hogy kivel és mit csinál. Biztosan meg akarjuk osztani ezeket az információkat valamennyi ismerősünkkel (beleértve pl. tanárainkat, később főnökünket)? KÜRT Zrt. Információmenedzsment • www.kurt.hu • © 2012

Teljes lekövethetőség! Az imént említett technológiának és a rá épülő alkalmazásoknak, valamint az őket körülölelő trendeknek köszönhetően nem kellő elővigyázatosság mellett a felhasználó – jelen esetben gyermekünk – mindennapi élete szinte teljes mértékben lekövethetővé válik: tudjuk kikkel és hova megy iskola után, mit csinál, mik a hobbijai, milyen a személyisége stb. Nem szabad elfelejtenünk, hogy bár a legtöbb közösségi oldalon beállítható, hogy ki lássa a minket érintő eseményeket, ez a legtöbbször külön figyelmet és tudatosságot igényel. Kiemelkedő fontosságú, hogy csak olyan személyeket engedjünk az ismerőseink közé, akit valóban ismerünk, és akiben megbízunk, hogy nem fogja rossz célra használni vagy továbbítani a velünk kapcsolatos információkat. A fiatalok szociális életében kiemelkedő szerepet tölt be a közösségi média, amin keresztül próbálnak minél szélesebb tömeget elérni, ezáltal megmutatni magukat a világnak, felhívni a figyelmet magukra és cselekedeteikre, így gyakran szánt szándékkal állítják publikusra a profilbeállításaikat, hogy ezáltal még több like-ot és esetleges új ismerőst szerezhessenek. Gyakran olyan képek is felkerülnek a közösségi oldal fényképalbumába, amit az előző esti party-n készítettünk (vagy még akkor feltöltöttük alkoholos állapotban) és nem gondolkozunk el, hogy kik is látják pontosan rólunk ezeket és milyen fényben tüntet fel bennünket (tanár, főnök, szülők, stb.). Ami egyszer felkerül a netre, az fenn is marad!! KÜRT Zrt. Információmenedzsment • www.kurt.hu • © 2012

Teljes lekövethetőség! Nem egy eset fordult már elő a világban, hogy a család gyermeke twitteren, facebookon közzé tette, hogy Hurrá, nyaralni megy a család! Nem megfelelő biztonsági beállítások mellett ez az információ bizonyos nem kívánatos köröknek komoly információval bír, és amíg mi a tengerparton süttetjük a hasunkat, ők kirámolják házunkat, elviszik az autónkat. Az esetek többségében a szülőknek fogalmuk nem volt, hogy valójában gyermekük meggondolatlan tweetjének köszönhették veszteségeiket. Nem teljesen ezzel összefüggő, de hasonló eset történt a közelmúltban az Egyesült Államokban, amikor egy fiatal hölgy úgy döntött, hogy a születésnapi partyját szétkürtöli az Interneten és mindenki meg van hívva aki el szeretne jönni. Ennek az eredménye, hogy több ezren érkeztek a környékre, és mivel a házba pár száz embernél több nem tudott bejutni, a környéken is elkezdtek randalírozni, rendőri erőkkel kellett a tömeget feloszlatni, nem beszélve arról, hogy mi maradt másnap reggelre a házból. KÜRT Zrt. Információmenedzsment • www.kurt.hu • © 2012

Teljes lekövethetőség! Mindenképpen szót kell ejtenünk az online tőrbecsalás kérdésköréről, mely a 90-es évek végén a publikus chatszobák elterjedésével vált világszintű problémává a gyermekes szülők körében. Nem lehet kellőképp hangsúlyozni a szülői oktatás fontosságát, miszerint is be kell vernünk gyermekünk fejébe, hogy semmilyen magánjellegű adatot ne adjon ki magáról idegeneknek, és legfőképp semmi szín alatt ne találkozzon senkivel akit interneten ismert meg egész addig, amíg nem bizonyosodott meg az illető valós kilétéről. KÜRT Zrt. Információmenedzsment • www.kurt.hu • © 2012

Folyamatos szülői tájékoztatás Lehetséges megoldások az információbiztonsági analfabetizmus csökkentésére Folyamatos szülői tájékoztatás (kritikus a szülők naprakész tájékozottsága!) Oktatás az iskolában Monitoring GPS-szel felszerelt mobiltelefonok követésére ma már bárki számára elérhető megoldások találhatóak a piacon, mindösszesen a szülőnek egy alkalmazást kell feltelepíteni a telefonra, amely segítségével utána interneten keresztül pontosan nyomon követheti a készülék pillanatnyi helyzetét. Ez egyébként közkedvelt eszköze a féltékeny férjeknek és feleségeknek is, de ez nem tartozik előadásunk témájához. KÜRT Zrt. Információmenedzsment • www.kurt.hu • © 2012

KÜRT Zrt. Információmenedzsment • www.kurt.hu • © 2012