Ellenőrzés, visszacsatolás
Ellenőrzés A menedzser által vezetett szervezeti egységek ellenőrzése minden menedzser joga és kötelezettsége. Az ellenőrzés magába foglalja az összehasonlíthatósági lehetőséget a megvalósítás és a terv között, de egyúttal az azonnali reagálást az eltérésekre a kitűzött mértékektől és a tervtől.
A vezetés feltételei Menedzsment Információs rendszer – Vezetői információs rendszer (VIR) döntésekhez információ, informálja a döntések végrehajtásáról - visszacsatolás
Mit is ellenőrzünk? Emberi erőforrások számbavétele (ellnőrzés) Anyagi erőforrások számbavétele Pénzügyi ellenőrzés Termelés ellenőrzése – folyamatok, minőség
Ellenőrzés formái Rendszeres beszámoltatás Időszakos beszámoltatás Adatszolgáltatás Közvetlen helyszíni ellenőrzés Szakellenőrzés
Mikulás Gábor szerint az elvégzett tevékenységek és az elért eredmények összevetése a célokkal, szabványokkal és tervekkel; a további tervezés feltételeinek megteremtése. Irányításon érthetünk ellenőrzést is
Irányítás a működéshez szükséges erőforrások biztosítása (pl. pénzforrások) az irányítás a szervezeti egységek bemenetét (inputját) határozza meg. a rendelkezésre álló erőforrások meghatározzák egy szervezeti egység cselekvési lehetőségeit.
Ellenőrzés - Controlling Controlling munkafolyamata Standardek megállapítása Teljesítmény mérése Korrekciók
Standardek meghatározása Mennyiségi és minőségi normatívák megállapítása; Menedzser standard, technikai standard; Munkaköri leírás – egyéni teljesítmény mutatók; Minőségmenedzsment Service level agreement
Teljesítmény mérése A tények és a standardok összehasonlítása; Az eltérés nagyságának, elfogadhatóságának és okainak megállapítása.
A korrekció elvégzése Azoknak a feladatoknak és tevékenységeknek a meghatározása, amelyek a hibás működés vagy a hiba kiküszöbölésére alkalmasak.
A controlling három típusa Megelőző (preventív) Előretekintő Visszacsatoló – tevékenység utáni
Total Quality Management (TQM) Minőség az első perctől kezdve Tények és adatok által történő irányítás Folyamatos visszacsatolás
TQM általános jellemzői közös vízióval rendelkező közösség kialakítása, fejlesztése. kliensorientált stratégia választása. a stratégia világos, de kihívást jelentő célokká fordítása. az egyes emberek megerősítése teamek és az önmagukban való hit megszilárdítása által. A napi vezetési feladatok ellátására és a tanulásra rendelkezésre álló eszközök hatékony használata MINOSÉGBIZTOSÍTÁS ALAPJAI
MINOSÉGBIZTOSÍTÁS ALAPJAI TQM Irányítás Az alkalmazottak elkötelezettsége a minőség mellett A munkafolyamat és a munkaszervezés állandó javítása A hibaelhárító intézkedések elkészítése, végrehajtása Az állandó tanulás és továbbképzés biztosítása MINOSÉGBIZTOSÍTÁS ALAPJAI
Összefoglalás – az értékelés menedzser joga és kötelessége Standardokon alapul Korrekció elvégzése Teljesítmény értékelés TQM