Hazai szabályozás és nemzetközi kitekintés

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A pedagógusok előmeneteli rendszerének jogszabályi háttere
Advertisements

A pedagógusok minősítési rendszere
Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
2014 MUNKAJOGI ELŐADÁS.
„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
Pedagógus-továbbképzés
Szervezetfejlesztési Program
A PEDAGÓGUS ÉLETPÁLYAMODELL
A köznevelés fejlesztési irányai és eredményei KPSZTI február 12. Emberi Erőforrások Minisztériuma Köznevelésért Felelős Államtitkárság MTI Fotó.
A tanári mesterszakról és a TÁMOP 3.1.5/A pályázatról Stéger Csilla OKM Felsőoktatási Főosztály Pécs, november 18.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
3. alprojekt A hátrányos, ill. halmozottan hátrányos helyzetű, a sajátos nevelési igényű illetve tanulási nehézségekkel küzdő tanulók fejlesztésére létrehozandó.
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ Az átalakuló tanárképzés és a pedagógiai szolgáltató rendszer kapcsolódási pontjai.
A szaktanácsadás támogató szerepe
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Új utakon a szaktanácsadás, tantárgygondozás A TÁMOP 3. 1
Az EU támogatáspolitikája és az oktatásfejlesztés Halász Gábor tudományos tanácsadó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
A pedagógusminősítési rendszer
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
Az Európai Unió története
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B.
ISKOLAI MENTOR SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK
A gyakorlatvezető mentor
Mentorképzés a Debreceni Egyetemen
EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM TÁMOP /2/B KMR PÁLYÁZAT
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
Szaktanácsadói támogatás az életpályamodellben
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Keretrendszer az egész napos iskola nevelési-oktatási programjának fejlesztéséhez.
A nevelési-oktatási program előzményei
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ A „segítő tanár” rendszer működése az Új Buda Alma Mater-ben Turányi Zsófia Budapest február.
Német nyelvtanárok a pedagógiai minősítés küszöbén;
Előzetes ajánlások a pedagógus témában május
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
Ajánlás-változások Pedagógus-továbbképzés „Kongresszus után - a változások folyamatában” Konferencia Csillag Márta Budapest, május 27.
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
Szakál Ferenc Pál EMMI Köznevelés-fejlesztési Főosztály
Pedagógus-továbbképzések hasznosulása
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ A szaktanácsadás támogató szerepe Dr. Szabó Mária Budapest február 27.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Kinek áll érdekében? - KERETRENDSZER az egész napos iskola nevelési-oktatási.
Szaktanácsadás, pedagógiai-szakmai szolgáltatások
Simon Gabriella A papíralapú portfólió
BEVEZETŐ.
Felkészülés a pedagógusok szakmai ellenőrzésére
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ Az OFI szerepe pedagógiai szakmai szolgáltatások megújításában Hancock Márta Budapest február.
A tanári munka és foglalkoztatás indikátorai nemzetközi tükörben Imre Anna Oktatáskutatási és Fejlesztési Intézet november.
A Nemzeti Fejlesztési Terv és a partnerség Civil részvétel és EU források – december 3. Európai Ifjúsági Központ Dr. Arató Krisztina ELTE.
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ A szaktanácsadó összetett szerepe a TÁMOP kiemelt projektben.
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
MTT Felsőoktatási Szekció Tisztelettel köszöntöm a Szekció előadóit, résztvevőit! szeptember 20.
Pedagógusok egy nemzetközi tanárvizsgálat (OECD TALIS) tükrében
AZ ÚJ TÍPUSÚ SZAKTANÁCSADÁS Szabó Klára január 28.
A közoktatás tanárképzéssel kapcsolatos elvárásai Budapest, június 10. Csillag Márta Közoktatási Főosztály
A 2016.ÉVI PEDAGÓGUS MINŐSÍTÉSRŐL
A tanári mesterszak gyakorlatai Vezetőtanári tájékoztató szeptember 7. Salát Magdolna PK OTF Tanárképzési Osztály.
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
„A gyakornokokkal foglalkozó mesterpedagógusok mentorálási feladatai”
A SZAKTANÁCSADÁS INTÉZMÉNYI ÖNÉRTÉKELÉS TANFELÜGYELET MINŐSÍTÉS KAPCSOLÓDÁSA.
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Barcsák Marianna KPSZTI
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
Benedek András, BME Felnőttképzés és iskola – a szakértői kompetenciafejlesztés lehetőségei december 1.
Közalkalmazottak besorolása, illetménye, pedagógusokra vonatkozó új munkajogi szabályok, előmeneteli rendszer.
Előadás másolata:

Hazai szabályozás és nemzetközi kitekintés 5. szekció- Kihívások és lehetőségek a pedagógus pályán Mentori szerepek Simon Gabriella Budapest 2013. február 27.

Oktatáspolitikai célok az EU-ban A Lisszaboni csúcs stratégiai céljai - munkacsoportok Egyik feladat: pedagógusképzés és – továbbképzés fejlesztése, megújítása Tanárok és oktatók képzése és továbbképzése munkacsoport Gyakorlati munkaprogram kidolgozása Tevékenység megkezdése: 2001 Magyarország: 2002-től csatlakozott (Milotay, 2004)

Tematikus tanárvizsgálat - OECD Az OECD tematikus tanárvizsgálata (2002 – 2005) Kérdés: az iskolai oktatás eredményességének javulása a pedagógusok kezdő képzésének a továbbképzésének, vagy a munkahelyi betanításuknak a támogatásán múlik (Halász, 2007, In: McKenzie és Santiago, 2005)

A tanári munka vonzereje hivatás szakmai autonómia együtt dolgozni hallgatókkal és tanár kollégákkal személyes és intellektuális gyarapodás A pályán maradást alapvetően meghatározzák az első években szerzett tapasztalatok (McKenzie és Santiago, 2005, In: Vámos G.,2010; Sági és Ercsei, 2012)

Korai pályaelhagyás Leggyakoribb okok: első években szerzett tapasztalatok, a napi munka realitása elmélet vs. gyakorlat – „gyakorlati sokk” pedagógiai eszköztár és tapasztalatok hiánya szakmai támogatás elmaradása (McKenzie és Santiago, 2005; Falus, 2005; 2006, In. Dömsödy, 2010; Sági és Ercsei, 2012)

A pályakezdés jelentősége A pályakezdés időszaka, a pályakezdők szakmai támogatása kiemelten fontos átmenet a képzésből a gyakorlatba szocializációs szakasz: beilleszkedés a szakmai közösségbe és az adott iskolába (Feiman-Nemser és tsai, 1999, id. Szénásiné, 2010) tanári identitás érlelődése, kiforrása (Stéger, 2010)

A pályakezdés támogatása 2010: „Pályakezdő tanárok koherens és rendszer szintű bevezető programjának kialakítása – oktatáspolitikusok kézikönyve” c. Európai Uniós dokumentum A támogatás területei: szakmai támogatás: szaktárgyi, oktatási-nevelési kérdésekben; személyes támogatás: a saját tanári identitás kialakításába (érzelmi támogatás is); - közösségi beilleszkedés: az iskolai, a szakmai közösségbe való integrációban

A támogatás alrendszerei További, egymást erősítő alrendszerek: - a mentorrendszer, - a szakértői támogatási rendszer, - a társak rendszere, - az önelemzés rendszere (Stéger, 2010)

Gondoljuk újra az oktatást 2012. november - Európai Bizottság: „Gondoljuk újra az oktatást” - új stratégia Fontos elem: a reformok támogatása - jól képzett, motivált és vállalkozó szellemű tanárokkal Melléklet: „A tanári professzió támogatása a jobb tanulási eredmények eléréséhez” - a gyakornoki (bevezető) szakasz támogatásának jelentősége „Minden kezdő tanárnak egy olyan rendszerszerű programban kellene tevékenykednie, amely személyes és szakmai támogatást nyújt („bevezető szakasz/program”) a munkájuk első, kritikus éveiben (A tanári professzió támogatása, 2012, 33.).”

Magyarország – gyakornoki státusz A közoktatásban dolgozó tanárok esetében 2007. szeptember 1- jétől (A közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény módosítása, valamint a 138/1992. (X. 8.) korm. rendelet a közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény végrehajtásáról a közoktatási intézményekben 4.A§) Gyakornok: „Az a közalkalmazott, aki nem rendelkezik három évet meghaladó szakmai gyakorlattal, és az alaptevékenységhez tartozó munkakörbe, határozatlan időre történik a kinevezése.” Gyakornok támogatása: az a szakmai segítő figyelemmel kíséri a gyakornok tevékenységét, segíti a gyakornoki követelmények teljesítését félévente írásban értékeli a gyakornok munkavégzését. (2008. évi LXI. törvény a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény módosításáról, hatályos 2009. január elsejétől) Gyakornoki szabályzat

Köznevelési törvény 2011. évi CXC. Törvény a nemzeti köznevelésről 97.§ (20) A nevelési-oktatási intézményben … aki két évnél kevesebb szakmai gyakorlattal rendelkezik, Gyakornok fokozatba kerül besorolásra. 138/1992. (X. 8.) korm. rendelet a közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény végrehajtásáról a közoktatási intézményekben a - Szakmai segítőről 4/A§ (6) (7) (8) (9) - Gyakornoki szabályzatról 4/B§ Hatályos: 2013. január 1.

A mentor és a pályakezdő tanár kapcsolata - egyenrangú felek (szemben a tanárképzési programok gyakorlatvezető mentora és a tanárjelölt kapcsolatával) kapcsolatukat elfogadás és bizalom jellemzi, mely teret engedhet a pályakezdő tanár önelemző és önfejlesztő munkájának nem egyirányú, a pályakezdő is hat a mentorra, az intézményre a támogatás fontos eleme: folyamatosság és gyakoriság lényeges az érzelmi támogatás, amely a sikerélmény, és így a pályán maradás forrása lehet (Stéger, 2010)

A kapcsolat jellege baráti, kollegiális kapcsolat szakmai tapasztalatkülönbség a mentor kritikus barát szerepben kommunikáció példamutatás a munka tudatos elemzésének megmutatása reflexiók megfogalmazása az önálló tanulási folyamat segítője (Kotschy, 2011)

Támogató rendszerek - különbségek Európában, az Egyesült Államokban, a Távol - Keleten Eltérések területei: támogatási formák rendszerszerű egysége releváns időszak a megvalósulás formája szereplők feladatai és felelőssége bevezető szakasz végén szükséges-e a minősítő értékelés célja: a pályakezdő tanár pályán maradása, vagy a szakmai standardok teljesítése a pályán való aktív tevékenység előfeltétele (Stéger, 2010)

Támogató rendszerek - értelmezések A bevezető támogató rendszer a tanárképzés záró fázisa az oklevél megszerzése után, tanári jogosultság megszerzése előtt (nem teljes értékű szakképzettség esetén kötelező jellegű támogató és ellenőrző tevékenységek szakasza) a megszerzett oklevélre és ezzel együtt a tanári jogosultságra épít (Major, 2010; Stéger, 2010; Szénásiné, 2010; Vámos G., 2010)

Támogató rendszerek - Európa Támogatást húsz ország nyújt a bevezető szakaszban Szervezett rendszerek: Ausztria, Egyesült Királyság (Anglia, Wales, Észak-Írország, Skócia), Észtország, Írország, Franciaország, Luxemburg, Portugália, Szlovénia, Törökország A támogatás hossza: tíz hónaptól két évig terjed, de jellemzően egy év (Stéger, 2010; Vámos G., 2010.)

Támogató rendszerek - Amerika Amerikában a támogatás helyi, iskolai, vagy egész államra kiterjedő (Feiman-Nemser és tsai, 1999, In. Szénásiné, 2010) A kezdő tanárok támogatása lehet alacsony intenzitású (egyszeri vagy kevés eligazítással, alacsony hatékonyságú, olcsó program), vagy nagy intenzitású (hosszabb idejű program: képzést biztosít a mentor számára, a mentor és a kezdő tanár is részesül munkaidő- kedvezményben) (Stansbury és Zimmerman (2000), In: Vámos G., 2010).

Támogató rendszerek - Japán nagyon csekély hangsúlyt helyez a gyakorlati képzésre (3-5 hét) cél: a legjobban képezhetők kerüljenek a pedagógus pályára a kezdeti időszakban mentortanár kíséri a szakmai fejlődést óralátogatások és más iskolák, intézmények látogatása tanártársaiknak tartanak órákat (Gordon Győri, 2002)

A bevezető támogatás formái Európában rendszeres találkozók óratervezési segítség óra értékelési segítség órai megfigyelés választható tréning speciális kötelező tréning látogatás más iskolákba, intézményekbe (Eurydice, 2009, In: Stéger, 2010 Major, 2010)

Köszönöm a figyelmet! Simon Gabriella simon.gabriella@ofi.hu www.ofi.hu