Szaktanácsadói támogatás az életpályamodellben TÁMOP 3.1.5/12 - 2012 – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Miről lesz szó? A pedagógiai professzió alakulása A pedagógiai professzió megjelenése az életpályában A támogatás szükségessége, jellemzői és az első tapasztalatok A támogatás – értékelés – minősítés egysége
Folyamatos szakmai fejlődés A szakemberré válás az egész karrieren átívelő folyamat Elméleti ismeretek + tapasztalati tudás = szakmai bölcsesség Mit? Hogyan? Miért? A szakmai professzió alakulása fogalmazódik meg az életpálya pedagógiai szintleírásaiban.
A pedagógus-életpálya szakaszai Gyakornok: mentori támogatással dolgozó pedagógus. Pedagógus 1.: önálló pedagógus, osztályfőnök, vizsgáztató tanár. Pedagógus 2.: tapasztalt pedagógus, munkaközösség-vezető, érettségi elnök, vezető. Mesterpedagógus: professzionális pedagógus, szakértő, szaktanácsadó, vezetőtanár, mentortanár. Kutatótanár: tudományos fokozattal rendelkező, rendszeresen publikáló pedagógus.
A pedagógiai professzió alakulása Gyakornok Pedagógus I. Pedagógus II. Mester-pedagógus Kutatótanár Hossza 2-4 év 6-9 év 1-…. Nem kötelező Életkor 23-25 év 26-33 év 34 év felett 37 év felett Erényei Elméleti tudás, IKT - használat, nyelvtudás, nyitottság, közel áll a diákokhoz Frissesség, gazdagodó módszertan, önálló arculat, fejlődés Elmélyült tapasztalati tudás, stabil énkép, hatékony csapattag Biztos szakmai tudás, sokrétű tapasztalat, (specialista), elhivatott, Egy szakterület en speciális tudás, tényekre alapozott fejlesztő
Elvárások
Támogatás, segítés „A szaktanácsadó a pedagógusok szakirányú munkájának segítője.” [Nkt.61.§ (4)]
Az eredményes iskolafejlesztés … Tanár/ tantestület Támogatás Célok Kihívás
Megújuló szaktanácsadás Jogszabály: Nkt. 61. § (4), 48/2012. (XII. 12.) EMMI rendelete Cél: A pedagógusok fejlesztő célú támogatása Módszer: dokumentumelemzés szakos óra és foglalkozáslátogatás óraelemzés a pedagógussal megbeszélés (pedagógussal, munkaközösséggel, intézményvezetéssel) jó gyakorlatok ismertetése összegzés; a mesterségbeli tudás fejlesztésére vonatkozó javaslatok megfogalmazása
A szaktanácsadás szempontjai
Szaktanácsadói típusok Az egyes pedagógust támogató Tantárgygondozó (tantárgyanként, óvodai nevelés, alsó tagozat, kollégium, iskolai könyvtár) Speciális országos (kiemelt figyelmet igénylő tanulók, konfliktuskezelés, HHH, nemzetiségi, országos köznevelés-fejlesztési pályázatokhoz kapcsolódó) Az intézményvezetést támogató Intézményfejlesztő
Szaktanácsadás, tanfelügyelet, minősítés Cél Támogatás (pedagógus) Külső értékelés (3 érintett szereplő) Komplex értékelés (pedagógus) Gyakoriság évente legalább ötévenként az egyes fokozatok szerint Megvalósítók OFI, MPI-k/ szaktanácsadók OH/köznevelési szakértők OH, kormányhivatalok/ 3 fős bizottság Következmény fejlesztési javaslat/egyéni fejlődési terv jegyzőkönyv magasabb fokozatba kerül (vagy nem; vagy munkaviszonya megszűnik) A tanfelügyelet fejlesztő célú értékelést végez (pedagógusok, intézményvezetők, intézmények ) A pedagógusok minősítését végző bizottság tagjai: köznevelési szakértő (szakos!), intézményvezető, a pedagógusképző intézmény felkészített oktatója
A pilot tapasztalatai 10 intézmény (különböző típus, méret, helyzet) Az életpályán való előrehaladás segítése általában Szaktárgyi segítés A pedagógusok számára nem világos a „triptichon” Nagy az igény a pedagógiai problémák kezelésének támogatására
Dr. Szabó Mária szabo.maria@ofi.hu KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! Dr. Szabó Mária szabo.maria@ofi.hu