Magyarország fenntartható fejlődésének kulcskérdései: hosszú távú energiastratégia, zöld gazdaságfejlesztés 2010. október 1., Szeged Bencsik János energiaügyi.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Megújuló forrásokból előállított villamos energia támogatása
Advertisements

A fenntartható fejlődés és a Nemzeti Fenntartható Fejlődési Stratégia
Az Új Széchenyi Terv Közép-magyarországi regionális környezetvédelmi konferencia Budapest, november 11. Dr. Nikodémus Antal főosztályvezető Nemzetgazdasági.
Az Észak-Alföldi régió energiastratégiája
"vállalkozások klímatudatossága" Melyek vagy melyek lennének a legjobb, leghatékonyabb állami eszközök a vállalkozások klímatudatosságának erősítésére?
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
Nemzeti Fenntartható Fejlődési Keretstratégia. Nemzeti Fenntartható Fejlődési Tanács Széleskörű társadalmi képviselet (pártok, szakszervezetek, kamarák,
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
OLAJOS Péter Környezetvédelmi szakmérnök Uniós környezetpolitikai szakértő Megújuló energia alapú térségfejlesztés itthon és külföldön május 27.
Tájékoztató a megyei gazdaságfejlesztési részprogram tervezéséről
A Magyar Természetvédők Szövetsége az Éghajlatváltozási Stratégiáról Farkas István, ügyvezető elnök Magyar Természetvédők Szövetsége Föld Barátai Európa.
Népfőiskola a helyi tudás megtöbbszörözésére, a településfejlesztés eszközeként Lakitelek, március 26. Lakitelek, március 26.
A távhőszolgáltatás időszerű (hatósági) kérdései
MEGÚJULÓ, ZÖLDENERGIA FORDULAT Hungary after 2014: A new path for sustainable growth Szabó Imre, január 23.
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉS KÉRDŐJELEI A TÁRSADALOM, A GAZDASÁG ÉS AZ ÖKOLÓGIA ÖSSZEFÜGGÉSE A GLOBÁLIS WILÁGBAN.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
EU KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS A CSATLAKOZÁS MAGYAR VONATKOZÁSAI Dr. Fogarassy Csaba
1 A hazai energiapolitika teendői Kaderják Péter Budapesti Corvinus Egyetem Regionális Energiagazdasági Kutatóközpont.
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
A spanyol gazdaság jelenlegi problémái Éltető Andrea - MTA VKI április 15.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
A klímaváltozás és a legfontosabb hazai feladatok A klímaváltozás és a legfontosabb hazai feladatok Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
A Kormány fenntartható fejlődéssel kapcsolatos stratégiai tervei Bencsik János államtitkár Fenntarthatósági Csúcs – november
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Kreatív Iparágak a Digitális térben Új Széchenyi Terv konzultációs konferencia és eFestival Gála Digitális stratégia Közérdekű és kulturális adatok és.
1 A magyar energiapolitika „ Az energiahatékonysági indikátorok az EU-ban és Magyarországon” nemzetközi szeminárium Budapest, október 5. Hatvani.
KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM előadó: dr. Bujáki Gábor igazgazó Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.
Energiapolitika 2011 A Nemzeti Együttműködés Programja GTTSZ Konferencia - BNV Bencsik János 2010.
Tudásalapú társadalom és fenntartható fejlődés a globális felmelegedés korában Milyen globális és európai kihívásokra kell válaszokat találnunk? Herczog.
Területpolitikai eszközök és a klímaváltozás
ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSI TERV DR. NÉMETH IMRE AUGUSZTUS 7.
Előtérbe kerül-e a természeti erőforrások fenntartható használata, vagy a gazdaság és a fogyasztás okozta környezetszennyezést minimalizálandó még ebben.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
AZ ÉGHAJLATVÁLTOZÁS VESZÉLYE ÉS A HAZAI KLÍMAPOLITIKA Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium február 27.
A zöld energia jövője Magyarországon Dr. Jávor Benedek elnök Országgyűlés Fenntartható Fejlődés Bizottsága november 17.
Korszakváltás küszöbén Közép-EurópaiIngatlankonferencia Győr, március 24. Bencsik János.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
„Megújuló energia-megújuló vidék” Az agrárgazálkodás lehetőségei a zöld energia előállításában Kovács Kálmán államtitkár Tájékoztató Fórum, Nagykanizsa.
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
A 21. század energiapolitikai kérdései és hazai válaszai: a „Magyarország energiapolitikája ” című stratégia és a lezajlott társadalmi-szakmai.
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
A tartamos erdőgazdálkodás és a faenergetika optimális kapcsolata „A biomassza felhasználásának formái” Budapest, október 25. Jung László vezérigazgató-helyettes.
A muzeális intézményrendszer átalakítása
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
Az Új Széchenyi Terv Megújuló Magyarország kitörési iránya Nemzeti Konzultáció Olajos Péter Energia- és Klímapolitikai Helyettes Államtitkár Október.
„Megújuló energiaforrások a térségfejlesztés szolgálatában” Gulyás Gréta 12.a Bartha Szabolcs 10.a Hegedűs Márton 10.a Gyöngyösi József Attila Szakközépiskola,
Az E-KÖZIGAZGATÁS INFORMATIKAI STRATÉGIÁJA október 16.
Mitől innovatív egy vállalkozás? Pályázati lehetőségek önkormányzatok számára.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
EGER TÉRSÉGE FEJLESZTÉSI EGYESÜLET „Területfejlesztés civil szemmel” Előadó: Pozsikné Hidvégi Éva, elnök.
„ A megújuló energia helye a Somogy megyei fejlesztési elképzelésekben” Budapest, március 30.
1 A Kormány energiapolitikai célkitűzései Bencsik János államtitkár Nemzeti Fejlesztési Minisztérium.
A Veszprém Megyei Önkormányzat aktuális területfejlesztési tervezési feladatai, a megyei integrált területi program bemutatása Somlóvásárhely, július.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
Csongrád megye as területfejlesztési programja május 15.
Vidékfejlesztési Program Kovács Melinda Projektmenedzser Hajdú-Bihar Megyei Fejlesztési Ügynökség Nonprofit Kft.
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI PICHLER BALÁZS FŐOSZTÁLYVEZETŐ.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Az atomenergia szerepe a Nemzeti Energiastratégiában dr. Aradszki András energiaügyért felelős államtitkár A Gazdálkodási és Tudományos Társaságok Szövetségének.
AZ ENERGIAPOLITKA 2000 TÁRSULAT
prezentációja A bemutató és annak tartalma a HT ZRT szellemi terméke!
GLOBÁLIS CÉLOK A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉSÉRT Global Goals.
Előadás másolata:

Magyarország fenntartható fejlődésének kulcskérdései: hosszú távú energiastratégia, zöld gazdaságfejlesztés október 1., Szeged Bencsik János energiaügyi és otthonteremtési államtitkár

2 Korszakváltás küszöbén állunk A globális és helyi szinten jelentkező pénzügyi és gazdasági problémák csak tünetek. A valódi ok az erőforrások túlfogyasztása. A kialakult válság kezelését és tartós megoldását is ennek megfelelően, merőben új gondolkodással kell megközelíteni.

3

4 Az igazságosság próbaköve  Ha ma nagymennyiségű üvegházhatású gázt juttatunk a levegőbe, akkor az több évtized múltán is érzékelteti kedvezőtlen hatását - Az éghajlatváltozás ezért a nemzedékek közötti igazságosság próbaköve  Az éghajlatváltozás hatására a természeti környezet is megváltozik, ezért egyben a teremtéssel szembeni igazságosság próbája is  A gyengéket és szegényeket különösképpen is sújtja, ezért az emberek és a nemzetek közötti igazságosság próbája is

5 A klímaváltozás, nemzetbiztonsági kérdés  Az elsődleges szempont azon képességek fejlesztése lesz, amelyek segítségével a romló életkörülmények is túlélhetőek lesznek, és amelyekkel hosszútávon is biztosítható az egyén és a közösség fennmaradása  A magyar lakosságot és gazdaságot fel kell készíteni egy melegebb és szárazabb időszakra, illetve a szélsőséges időjárási jelenségekre, és ezek következményeire  Az egyes régiók, kistérségek, települési típusok, társadalmi csoportok nem egyformán sérülékenyek

6 Értékváltásra van szükség  Az állam nem lehet közömbös az igazságossággal szemben, és minden ember, valamint a természet iránt is szolidárisnak kell lennie, és felelősséget kell vállalnia értük  Értékváltás nélkül semmilyen technikai megoldás, vagy az éghajlatvédelmet célzó politikai tárgyalás sem vezethet célra  Az új érték lényege, hogy minden embert azonos méltóságúnak tekint, képességeitől függetlenül, és mindenki számára emberhez méltó körülményeket követel meg

7 Kormányprogram június „A 21. században a világ visszatér az emberiség alapjaihoz: újból a termőföld, a víz, az élelem, az energia lesz a fontos. Furcsa dolog, de mi magyarok éppen annak vagyunk bővében, ami a 21. században a világ sok helyén szűk keresztmetszetté válik. Magyarország gazdag földalatti vizekben, ivóvízben és termálvízben.”

8 Kormányprogram – június „Az alacsony népsűrűség és a tágasság is előny az életminőségre építő európai stratégiában. Az alternatív energiaforrások, különösen a nap-, a geotermikus energia, és a bioenergiák terén is bőségben vagyunk. A sikerhez azonban az anyagi erőforrásokon túl szellemi és lelki forrásokra is szükség van.”

9 Nemzeti Együttműködési Program  Gazdaság talpra állítása  Rend  Egészségügy  Szociális biztonság  Demokratikus normák

10 A fenntartható fejlődés társadalmi feltétele Olyan harmonikus, értékkövető és értékőrző társadalom kialakulása, amelyben a boldogulás alapja az egészség, a tudás, az erkölcs - amely többek között a hiten, a bizalmon és tisztességen alapul -, valamint a családi, közösségi és nemzeti összetartozás.

11 A fenntartható fejlődés gazdasági feltételei Olyan új közmegegyezés, amelyben a gazdaság és a társadalom szereplői, valamint a közhatalom gyakorlói elfogadják a termékek és szolgáltatások reális árazását. C serébe tartós és egyszerű szabályozó környezetre, valamint bürokrácia- és korrupció mentes hivatalokra számíthatnak.

12 A fenntartható fejlődés közhatalmi feltételei Elsődleges feltétel, a szilárd politikai konszenzuson nyugvó tartós közbizalom. A politika feladata olyan normaalkotó szabályozást kidolgozni, amelyet a végrehajtás iránti széleskörű elkötelezettség övez. A másik fontos feltétel a példamutatás, azaz a közhatalom gyakorlóinak hiteles, közbizalmat építő intézményrendszert kell kiépítenie.

13 A fenntartható fejlődés kulcsterületei az élelmiszer önrendelkezés biztosítása az ivóvízellátás nemzeti kézben tartása az energiafüggésünk csökkentése vízkormányzási, hidrológiai fejlesztések megvalósítása katasztrófavédelem felkészítése és megerősítése kockázatelemzés a kritikus infrastruktúra típusokra demográfiai helyzetünk stabilizálása és fejlesztése a lakosság környezeti- és klímatudatosságának fejlesztése az oktatás minden szintjén az éghajlatváltozáshoz kapcsolódó K+F támogatása A biztonságos energiaellátás mindezek egyik háttérfeltétele

14 Magyarország energiatükre a fenntarthatóság szemszögéből Földgázfelhasználásunk túlsúlyos Megújuló energia hasznosításunk minimális A hazai épületállomány részesedése meghatározó a végenergia-felhasználásban Épületeink energiafelhasználása pazarló Nincs energiatakarékos közlekedés-fejlesztési stratégiánk

15 Alapvetések Erősebb állami szerepvállalásra van szükség Nemzetközi kötelezettségeinket nemzeti érdekeinknek megfelelően kell megtervezni Az ország súlyával és erőforrásaival arányos részvétel a globális problémák megoldásában Szabályozási hitelesség helyreállítása – átlátható és elszámoltatható iparági szabályozás Az ország területén gazdaságosan „kitermelhető” megújuló energia az éves energiaszükséglet 36%-át képes biztosítani

16 Energiapolitikai célkitűzések Energia importfüggőség mérséklése  Energiatakarékossággal  Energiahatékonysággal  Megújulók részarányának növelésével  Beszerzési útvonalak diverzifikálásával Energiaszegénység csökkentése Állam szabályozó szerepének erősítése Új megállapodás az energiaszolgáltatókkal Támogatások extraprofittá konvertálásának megakadályozása Fogyasztóvédelem szerepének megerősítése

17 Szükséges intézkedések Intézményrendszer átalakítása  Szabályozó rendszer hitelességének helyreállítása  Átlátható és elszámoltatható iparági szabályozás megteremtése Energetikai információkhoz való szabad hozzáférés biztosítása Felsőfokú energetikai képzés megerősítése K+F források átcsoportosítása Realista, közösségi érdekű, fogyasztóbarát, objektív helyzetértékelésen alapuló energiapolitika

18 Célok A hazai energia-szerkezet módosítása és a megújuló energiaforrások részarányának növelése Az energiatermelés és felhasználás hatékonyságának fokozása A kapcsolódó ipar és szolgáltatás tudatos bővítése

19 Szükséges lépések Fel kell értékelni a magyar társadalom jelenleg „kis befolyású” szereplőinek – lakosság, önkormányzat, KKV – érdekeit Intézményi háttér megteremtése: „zöld fejlesztési és finanszírozási alap” létrehozása

20 Kötelező átvételi rendszer átalakítása Átvételi szabályok és engedélyek egyszerűsítése; Differenciált támogatási formák (biomassza, nap, szél, kapcsolt stb.); Háztartási kiserőművek kérdése, szigetüzem rendszerek jogi és szabályozási feltételeinek megteremtése; Kapcsolt energiatermelés során a megújulók előnyben részesítése; Kis- és közepes rendszerek támogatása, zöldáram és „zöldhő” támogatási feltételeinek megteremtése (összekapcsolás) Prémium rendszerek kidolgozása (előnyt élvez az, aki komplex projektet valósít meg, munkahelyeket teremt, veszélyes hulladékot semmisít meg stb.) Hosszú átvétel biztosítása a kiszámíthatóság elve mentén Nagyerőművek zöldáram támogatásának fokozatos leépítése

21 Zöld gazdaságfejlesztés Természeti-társadalmi egyensúly megteremtése Nemzetközi vállalások teljesítése

22 Új Széchenyi Terv 7 kitörési pont: Gyógyító Magyarország Megújuló Magyarország – Zöld gazdaságfejlesztés Otthonteremtés Vállalkozásfejlesztés Tudomány - Innováció – növekedés Foglalkoztatás Közlekedés - tranzitgazdaság

23 Új Széchenyi Terv Zöld gazdaságfejlesztés – hatása a fenntarthatóságra Természeti rendszerek egyensúlyának helyreállítása Évtizedekre szóló belső piac építés Foglalkoztatás bővülése - társadalmi egyensúly helyreállítása Mérséklődő energiaimport – csökkenő függőség Zöld innováció - új piacok elérhetősége Növekvő GDP - javuló fizetési mérleg Önkormányzati, mezőgazdasági, és KKV szektor felértékelődés Mitigációs és adaptációs feladatok teljesítése

24 Az energetikai feladatok megosztása a központi kormányzati intézmények között Nemzetgazdasági Minisztérium  Stratégia- és programalkotás Nemzeti Fejlesztési Minisztérium  Szabályozás, jogszabályalkotás, végrehajtás

25 Államtitkárság feladatai Új Széchenyi Terv H osszú távú nemzeti energia stratégiája (2030) Nemzeti fenntartható fejlődés stratégia Európa 2020 stratégia Épületenergetikai, energiatakarékossági programok O tthonteremtési program Öko-gazdasági mutatórendszer Energiastratégiáért és Otthonteremtésért felelős Államtitkár Otthonteremtés és építésgazdaság Bencsik János Olajos Péter

26 Köszönöm a figyelmet!