Vállalati arculat
Vállalati arculat kialakulása Corporate Identity (CI) Az egymást helyettesítő termékek sokasága és a növekvő piaci verseny arra kényszeríti a vállalkozásokat, hogy a piaci helyzetüket nyomatékosabban érzékeltessék, azaz piaci megjelenésük sajátos, mással összetéveszthetetlen vonásokat hordozzon.
Vállalati arculat „konyhanyelven” Amit a közvélemény lát a vállalatból. (személyzet megjelenése = munkaruha, szálloda képe, berendezése, vállalati jelek, szimbólumok)
Neckermann CI Programfüzet (egységesen kialakítva): Téli programfüzet Nyári programfüzet Neckermann logó (honlapon) Neckermann színek
Neckermann árengedmény
Vállalati arculat története USA-ból ered Kezdetben: CI = vállalat „személyi igazolványa” Vagyis olyan dolgokat értettek rajta, amelynek segítségével az adott cég könnyen azonosítható.
Vállalati arculat története 2. Megkezdődik a reklámtevékenységekben az egységesítés Névjegykártyák Levélpapírok Cég formaruhája
Példa: Club Tihany
Club Tihany animációs formaruha 1.
Club Tihany névjegykártya 1.
Vállalati arculat története 3. A cégek hamar felismerik, hogy a külső eszközöket önmagukban használni nem elég, önazonosságra van szükség, azaz, a cégnek tudnia kell ki ő a piacon és mit akar. A vállalat egésze kell, hogy kialakítsa és képviselje.
Turisztikai arculat egy szállodában Levélpapír Névjegykártya Emléklapok Díszek Reklámajándékok Csomagolás Szalvéta
Azonosulás a céggel A cég önazonosságának előfeltétele az azonosulás a céggel – a cég dolgozói részéről.
CI, mint a piaci siker eleme Tudatos CI ======= Siker Ha a vállalat tudatos (tudja, ki ő a piacon, s mit akar elérni), akkor könnyebben el is fogja érni.
CI-politika összetevője A CI-politika egy vállalat megtervezett és végrehajtott, kifelé és befelé irányuló önmegjelenése és magatartásmódja. Eszközei: Vállalati megjelenés (Corporate Design) Vállalati kommunikáció (Corporate Communications) Vállalati magatartás (Corporate Attitude)
1. Vállalati megjelenés Termékmegjelenés (termék és csomagolás) Grafika (nyomtatványok, levélpapírok, űrlapok, betűtípusok, színalkalmazás)
2. Vállalati kommunikáció Reklám PR-tevékenység Eladásösztönzés
3. Vállalati magatartás Tartalmazza a vállalatnak munkatársaival, a vevőkkel, szállítókkal, versenytársakkal, tőkebefektetőkkel szemben alkalmazott magatartását a céghez tartozó összes személy esetében, valamint a vállalaton belüli normákat (vezetési stílust).
CI-mix 1+2+3 eszköz együttes alkalmazása. Irányai: Kifelé Befelé
A vállalat „személyiségének” célirányos alakítása A legtöbb esetben a megálmodott vállalati személyiség nem esik egybe a már kialakult imázzsal. Ezért a vállalati arculatot hosszú távra kell tervezni.
CI-tevékenységek tervezése 1. 1. Vállalat jelenlegi helyzetének vizsgálata (vállalat története, SWOT, imázs, önkép) 2. CI-célok kialakítása (a vállalat élenjáró piaci szerepének elmélyítése a köztudatban, mi a csúcs termékem?)
CI-tevékenységek tervezése 2. 3. A vállalati arculat stratégiai koncepciójának kialakítása Vagyis: a célba vett imázs megfogalmazása 4. CI-eszközök egységes alkalmazása
CI-tevékenységek tervezése 3. 5. A vállalati arculat kialakításának ellenőrzése Össze kell állandóan hasonlítani, hol áll az arculat az imázshoz képest. ===== Vállalati önismeret (központ)