Kartell Készítette: Fischer Bernadett.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A klaszterek jogállása, jogi szabályozása Magyarországon
Advertisements

MINŐSÉGMENEDZSMENT 11. előadás PTE PMMK MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK
A Gazdasági Versenyhivatal fogyasztóvédelmi tevékenysége dr. Grimm Krisztina október 21.
A hatályos és a január 1-jén hatályba lépő közbeszerzési szabályozás
Az artista sem ugrik védőháló nélkül avagy miben segíthet a jog ?
Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
JOGORVOSLATI IRÁNYELVEK • A kormányzati árubeszerzésre és építési beruházásra irányuló közbeszerzési eljárásokhoz kapcsolódó jogorvoslatokkal foglalkozó.
A JOGHARMONIZÁCIÓ. Az államok konszenzusa alapján elfogadott, szerződéses és szokásjogi magatartási normák összessége, amelyek a nemzetközi jogalanyok:
AZ ÚJ SZABÁLYSÉRTÉSI TÖRVÉNY
A távközlési piac állami felügyelete dr. Orosi Renáta Hírközlési Felügyelet Hírközlési Felügyelet.
A polgári védelmi tervezés Jogszabályi háttér § §1949. évi XX. törvény a Magyar Köztársaság Alkotmánya § §1996. évi XXXVII. törvény a polgári védelemről.
A vízjog időszerű kérdései
Bűntelenség vagy büntetlenség? A jogi személlyel szemben alkalmazható büntetőjogi intézkedésekről szóló törvény alkalmazásának gyakorlati tapasztalatai.
E-KERESKEDELEM SZABÁLYOSAN
Verseny Versenyfelügyelet az egészségügyben és a kapcsolódó piacokon Torjákné Amberger Teréz Gazdasági Versenyhivatal – Versenypolitikai Iroda január.
CLV Partners Ügyvédi Iroda
Az UCP irányelv rendelkezéseinek hatása a GVH gyakorlatára (Fttv) október 21. dr. Nagy Márta.
Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság
Állam munkavédelmi feladatai
Prof. Dr. Nagy János Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanács Elnöke Budapest, február 24. A felsőoktatási intézmények vagyongazdálkodása.
A fogyasztóvédelmi szabályozás rendszere Fogyasztóvédelmi törvény (1997. évi CLV. törvény) 10 fejezetből áll: pl.: -fogyasztók életének, egészségének,
Versenyjog és fogyasztóvédelem
NAV ÁNTSZ OMMF Fogyasztóvédelem Jogszabályfigyelés
A versenytörvény alkalmazásának gyakorlata
Az első lépések Dr. Kadocsa Ildikó, osztályvezető
Jogi személyek és büntetőjog
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Változások a szabálysértési jogban
Távhőszolgáltatás és fogyasztóvédelem dr. Balku Orsolya főosztályvezető Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Távhőszolgáltatási Konferencia és KiállításPécs,
Fél lábbal a börtönben …?. Megelőzés - Reagálás nem lehet verseny…
Vince Péter MTA Közgazdaságtudományi Intézet
Jogszabályi háttér A katasztrófavédelem a polgári védelem és a tűzoltóság országos és területi szerveinek összevonásával alakult meg január 1- jével,
Fogyasztói igényérvényesítés – közérdekű keresetek
dr. Szöllősy András UCP Osztály július 29.
A VÁLLALKOZÁSOK SZEREPE A FOGYASZTÓVÉDELEMBEN Dr. Kohuth Viktor
Hatósági és civil fogyasztóvédelmi feladatok, merre tovább fogyasztóvédelem? Dr. Baranovszky György Gödöllő, április 22.
BÁCS-KISKUN MEGYEI KORMÁNYHIVATAL FOGYASZTÓVÉDELMI FELÜGYELŐSÉGE Közösen a fogyasztókért: a békéltető testületek és a fogyasztóvédelmi hatóság együttműködésének.
Electricity network in Europe Berlin, március 21.
Munkahelyi egészség és biztonság
Az orvos szabálysértési felelőssége
MUTATVÁNYOS BERENDEZÉSEK PIACFELÜGYELETI ELLENŐRZÉSE
Tisztelettel köszöntöm a konferencia résztvevőit! Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi Bányakapitányság Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi.
A választási eljárásról szóló évi XXXVI. törvény EP választásra vonatkozó különös részi szabályai Előadó: Dr. Molnár Krisztián főjegyző, TVI vezető.
Kormányszóvivői tájékoztató A fogyasztók biztonságáért Középtávú fogyasztóvédelmi politika Csizmár Gábor államtitkár Szociális és Munkaügyi Minisztérium.
A klaszterek jogi szabályozottsága
Egészségügyi panaszok az Európai Fogyasztói Központ gyakorlatában „Egészségügyi szolgáltatások – békéltető testületek szerepe és jövője a fogyasztóvédelemben”
Új közbeszerzési szabályok július 1-től
Jogi alapfogalmak. Társadalmi normák A társadalmi normáknak nevezzük az emberek életét, tevékenységét meghatározó magatartási szabályok összességét, amelyeknek.
Az agrárpiaci rendtartásról szóló évi VI. törvény.
Az adatvédelem szabályozása
Versenypolitika az Európai Unióban. Az összeurópai versenypolitika alapvető céljai: A szabad piaci verseny korlátozásának megakadályozása A szabad piaci.
A fogyasztó és a vállalkozás fogalma, gyakorlati kérdések az Fgytv. végrehajtása során Országos szakmai konferencia Budapest, Dr. Eitmann.
Európai Uniós ismeretek Az Európai Unió jogrendszere; Versenyjog.
Dr. Fülöp Zsuzsanna szóvivő, osztályvezető Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Békéscsaba, szeptember 10. Változások, célkitűzések,tervek - a fogyasztóvédelem.
Üzleti Jog I. Versenyjog I. Dr. Pázmándi Kinga Tanszékvezető e.doc. Üzleti Jog Tanszék.
Dr. Andrássy Gergely Herendi és Purebl Ügyvédi Iroda tel:
Dr. Kovács Krisztina 1 HOVÁ FORDULJON A FOGYASZTÓ? Az egészségügyi szolgáltatásokkal kapcsolatos jogorvoslati lehetőségek.
Simon Gábor a Fogyasztóvédelmi bizottság elnöke Budapest, december 16. A fogyasztóvédelem ügyei a évi őszi ülésszakban.
Önkormányzat és állam.
A közigazgatási eljárás II.
Az ügyészi szervezet és feladatok
Az off-label gyógyszerhasználat és az orvosi felelősség
Az állami támogatások versenyszempontú ellenőrzése Magyarországon
A Versenyjogi szabályozás rendszere Dr. Pázmándi Kinga
Gyakorlati útmutató kis- és középvállalkozásoknak az EK versenyjogról
A jogforrási rendszer II.
Közbeszerzési kartellek és a korrupció elhatárolása
az összeférhetetlenségre vonatkozó magyar szabályozás bemutatása
Előadás másolata:

Kartell Készítette: Fischer Bernadett

Tartalom Jelentése, Célja, Módszerei OPEC Szabályok alól való mentesség Hagyományos szóhasználat Közgazdaságtani háttér Szankciók Törvény Engedékenységi politika 

Jelentése, Célja, Módszerei - A kartell konkurens versenytárs vállalatok írásbeli vagy szóbeli megállapodása az egymás közti verseny korlátozására. - A kartell létrehozásának célja, hogy még több profitot termeljen a vállalat az árak és a piacok mesterséges és versenyellenes szabályozásán keresztül. A kartell megállapodás történhet írásban és szóban is. - Leggyakoribb módszerei az árak szabályozása, az eladandó mennyiség korlátozása, vagy a piac felosztása.

OPEC - Az egyik leghíresebb, ma is nyíltan működő kartell az OPEC - A OPEC az angol Organization of the Petroleum Exporting Countries név rövidítése, magyarul: Olajexportáló Országok Nemzetközi Szervezete. 1960-ban alapult meg a szervezet, központja Bécsben van. Évente kétszer ülésezik a döntéshozó szerve, a Konferencia, melynek tagjai a tagországok kormányainak képviselői.

OPEC Tagjai, belépésük dátuma és jelenlegi kvótáik (ezer hordó/nap): Líbia 1962 1 500 Nigéria 1971 2 306 Szaud-Arábia 1960 10 099 Egyesült Arab Emirátusok 1967 2 444 Venezuela 3 223 Indonézia 1962-2008 ---- Gabon 1975-94 Algéria 1969 894 Angola 2007 1 900 EcuadorIrán 1973-92, 2007 520 Irán 1960 4 110 Irak ---- Katar 1961 726 Kuvait 2 247

Szabályok alól való mentesség A kormány öt rendeletben mentesíti különböző piaci szereplők megállapodásait a kartell-tilalom alól, a jogszabályok a legutóbbi Magyar Közlönyben jelentek meg. első rendelet: szakosított megállapodásokat - második rendelet: a múltbeli adatokból - közös adatbázisokat hozhatnak létre harmadik rendelet : gépjármű utópiacot - az alkatrész- és szervizpiacot negyedik rendelet: közös beszerzésre szövetkezett kiskereskedők ötödik rendelet: kormány a kutatás-fejlesztési megállapodás A rendeletek 2011 október 22-én lépnek hatályba.

Hagyományos Szóhasználat - Régebben valamennyi, vállalatok közötti  versenykorlátozó megállapodást kartell megállapodásnak nevezték, így beszéltek például vertikális kartellről is, amikor a termelési lánc különböző szintjein elhelyezkedő - Példa: termelő és kereskedő kötött egymással megállapodást.

Közgazdaságtani Háttér - Kartell: a közgazdaságtan szerint olyan szervezet, mely kettő vagy több, többnyire hasonló piacon tevékenykedő vállalat kartell megállapodásából jön létre - Célja - Ugyanakkor az egyes kartelltagok ösztönözve vannak arra, hogy míg a többi kartelltag visszafogja értékesítését, addig ők 'csaljanak' és kicsit több terméket vigyenek piacra.

Szankciók - Versenyhivatalok: Magyarországon a Gazdasági Versenyhivatal, illetve az Európai Bizottság Verseny Főigazgatósága - a kartellekkel szemben hivatalból fellépnek, a kartellező cégekkel szemben - az érintett cég előző évi nettó árbevételének 10%-ig terjedő - bírságot vethetnek ki.

Törvény - A közbeszerzési törvény :61. § (1) bekezdés szerint a versenyeztetési eljárás során elkövetett versenyjogsértéssel öt évnél nem régebben jogerősen bírsággal marasztalt vállalkozás az ajánlati felhívásban kizárható az ajánlattevők illetve a 10% feletti alvállalkozók közül. - Bűntető törvénykönyv:296/B. §- a szerint a közbeszerzési kartellért felelős vállalati tisztviselő öt évig terjedő szabadságvesztéssel sújtható. - Polgári törvénykönyv:a jogszabályba ütköző szerződéseket, így a kartellszerződéseket a semmiség jogkövetkezményével sújtja. - A kartellben résztvevő cégekkel szemben a kartell által megkárosított cégek, fogyasztók a bíróságon kártérítési pert indíthatnak.

Engedékenységi Politika - Az ún. engedékenységi politika lényege annak a kilátásba helyezése, hogy amennyiben egy érintett részletes beismerő vallomást tesz, mentesülhet a kartellért járó szankciók (bírság, börtönbüntetés, közbeszerzésből való kizárás) alól. A beismeréssel mindenképpen meg kell előznie kartelltársait a vallomással. -  fogyolydilemma mutatja, hogy a fenti lehetőség nem tartható fenn hosszú időn át.

Gazdasági versenyhivatal és Fogyasztóvédelem Készítette: Antal Adrienn

Tartalom GVH Fogalma GVH Tevékenysége Szervezet és eljárás Fogyasztóvédelem fogalma Hatályos fogyasztóvédelmi jogszabályok 13

Gazdasági versenyhivatal fogalma A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) központi költségvetési szerv, országos hatáskörrel és illetékességgel: eljár minden olyan versenyfelügyeleti ügyben, amely nem tartozik a bíróság hatáskörébe, elvégzi mindazokat a feladatokat, amelyeket az európai közösségi versenyszabályok a tagállami versenyhatóság hatáskörébe utalnak . A GVH részére feladatot csak törvény írhat elő, a szerv a kormánytól független és az Országgyűlés ellenőrzése alatt áll . 14

GHV Tevékenysége A GVH azért dolgozik, hogy a piacok jól, vagyis versenyző módon és a fogyasztók hasznára működjenek. Ennek biztosítására verseny felügyeleti eljárásokat folytat versenyt pártol Megvizsgálja, hogy konkrét esetekben történt-e versenyjogsértés: tisztességtelenül befolyásolták-e a fogyasztó döntését, megtévesztették-e a fogyasztót, hogy egy különlegesen jó piaci helyzetben lévő cég visszaélt-e erőfölényével és így megpróbálta-e kiszorítani versenytársait illetve kizsákmányolni vevőit, vagy hogy vállalkozások versenykorlátozó megállapodást kötöttek-e, kartelleztek-e vállalkozások - például megállapodtak-e versenytárs cégek az általuk alkalmazandó üzleti feltételekről, felosztották-e a piacot, közösen határoztak-e meg árat, illetve hogy a kereskedelemben valamely vállalkozás visszaélt-e piaci erejével a beszállítóival szemben. 15

GHV Tevékenysége versenyt pártol A verseny érdekében megpróbálja befolyásolni más állami szervek döntéseit, például a törvénytervezetek előkészítése során, fejleszti a versenykultúrát A versenyre és a versenypolitikával kapcsolatos információkat oszt meg a közvéleménnyel, a vállalkozásokkal, támogatja a verseny közgazdasági és jogi kérdéseivel foglalkozó szakmai közéletet. 16

Szervezete és eljárása A GVH élén az elnök áll, akinek munkáját két elnökhelyettes: a Versenytanács elnöke illetve a szakmai irodákat irányító elnökhelyettes segíti. Az elnököt a miniszterelnök javaslatára a köztársasági elnök nevezi ki hat évre, az elnökhelyettesek személyére a GVH elnöke tesz javaslatot a miniszterelnöknek, aki – egyetértése esetén – hat évre szóló kinevezésre tesz előterjesztést a köztársasági elnöknek. 17

Szervezete és eljárása A GVH- hoz érkezett panaszokat, bejelentéseket a szakmai irodák (például Fogyasztóvédelmi Iroda, Kartell Iroda) vizsgálják meg, és amennyiben indokolt, verseny felügyeleti eljárás keretében ők vizsgálják ki. Ebben más szervezeti egységek (Nemzetközi Iroda, Jogi Iroda, Versenypolitikai Iroda, Vezető Közgazdász) is segítik őket. A vizsgálat eredményét összefoglaló vizsgálati jelentés a Versenytanács elé kerül. A Versenytanács független bírói testület - melyet a GVH elnöke sem utasíthat - három illetve ötfős tanácsokban eljárva bírálja el az ügyet, az eljárás alá vont (megvizsgált) vállalkozásokat, szakértőket is bevonva. Döntésében például bírságot vethet ki, eltilthat a kérdéses magatartástól. Döntéseit a Fővárosi Bíróságon, illetve másodfokon a Fővárosi Ítélőtáblán lehet megfellebbezni. 18

Fogyasztóvédelem fogalma A fogyasztó védelme, a fogyasztó életének, egészségének és biztonságának, valamint vagyoni érdekeinek védelme, a fogyasztó megfelelő tájékoztatása, oktatása, a fogyasztói jogok hatékony érvényesítése. Cél: a forgalmazók, szolgáltatók, valamint a fogyasztók közötti egyensúlykülönbség kiegyenlítése a fogyasztói jogok érvényesítésének elősegítése útján 19

Hatályos fogyasztóvédelmi jogszabályok 1. Törvények A Magyar Köztársaság Alkotmánya (1949. évi XX. törvény) nem fogalmazza meg kifejezetten a fogyasztói alapjogokat, a közvetetten tartalmazza a az embert mint fogyasztót védő rendelkezéseket az állampolgárok (fogyasztók) vagyoni és egyes személyi viszonyait szabályozza 20

Hatályos fogyasztóvédelmi jogszabályok 1. Törvények jóhiszeműség, tisztesség követelményeinek megfelelő eljárás kötelezettsége a fogyasztói szerződések, illetve az általános szerződési feltételek tisztességtelen kikötéseinek megtámadhatósága „Tisztességtelen az általános szerződési feltétel, illetve a gazdálkodó szervezet és a fogyasztó közötti szerződés kikötése, ha a jóhiszeműség követelményének megsértésével a feleknek a szerződésből eredő jogosultságait és kötelezettségeit egyoldalúan és indokolatlanul az egyik fél hátrányára állapítja meg.” 21

Hatályos fogyasztóvédelmi jogszabályok 1. Törvények A Büntető Törvénykönyv – BTK. (1978. évi IV. törvény) Bűncselekmény: az a szándékosan vagy — ha a törvény a gondatlan elkövetést is bünteti — gondatlanságból elkövetett cselekmény, amely veszélyes a társadalomra, és amelyre a törvény büntetés kiszabását rendeli Társadalomra veszélyes cselekmény: az a tevékenység vagy mulasztás, amely a Magyar Köztársaság állami, társadalmi vagy gazdasági rendjét, az állampolgárok személyét vagy jogait sérti vagy veszélyezteti 22

Hatályos fogyasztóvédelmi jogszabályok 1. Törvények nemzetközileg ellenőrzött termékek és technológiák forgalmazására vonatkozó kötelezettség megszegése rossz minőségű termék forgalomba hozatala minőség hamis tanúsítása áru hamis megjelölése a fogyasztó megtévesztése árdrágítás vásárlók megkárosítása 23

Hatályos fogyasztóvédelmi jogszabályok 1. Törvények A szabálysértésekről szóló 1999. évi LXIX. Törvény Szabálysértés: az a jogellenes, tevékenységben vagy mulasztásban megnyilvánuló cselekmény, melyet törvény, kormányrendelet vagy önkormányzati rendelet szabálysértésnek nyilvánít, s amelynek elkövetőit a törvényben meghatározott joghátrány fenyeget. 24

Hatályos fogyasztóvédelmi jogszabályok 1. Törvények Egyéb törvények: a belkereskedelemről szóló 1978. évi I. törvény az árak megállapításáról szóló 1990. évi LXXXVII. törvény a termékfelelősségről szóló 1993. évi X. törvény az élelmiszerekről szóló 1995. évi XC. törvény A tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló 1996. évi LVII. törvény a gazdasági reklámtevékenységről szóló 1997. évi LVIII. törvény a fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény 25

Hatályos fogyasztóvédelmi jogszabályok 1. Törvények A törvény fejezetei a fogyasztók életének, egészségének és biztonságának védelme a fogyasztók vagyoni érdekeinek védelme a fogyasztók tájékoztatása a fogyasztók oktatása a fogyasztói jogok érvényesítése a fogyasztóvédelem állami, önkormányzati és érdek-képviseleti intézményrendszere 26

Köszönjük a figyelmet!