Kisvakond on-line Kisgyermekek számítógép- és internethasználata.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Egyenlőbb és egészségesebb társadalom
Advertisements

Forrás: Educatio folyóirat 2003/III szám, - E-LEARNING / Buda András: Virtuális oktatás című cikke Előadó: Burai István György cím:
„Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián,
Nemzetközi Médiakonferencia Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat
Óvoda.
Internetes attitűdváltozások a felsőoktatási hallgatók körében 2002–2007 Dr. Vig Zoltán augusztus 26.
A digitális jövő kutatási előrejelzések tükrében
Teleházakban telementorálás •Cél korosztály év •„Virtuális kitekintés” •„ On-line ” képességfejlesztés •Informatika tanárok hiánya a régióban Egyéni.
A tanári munka értékelése
Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
A dunaújvárosi fiatalok szabadidő eltöltési szokásai
Ahány ház, annyi szabály Székely Levente
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
IKT az oktatásban február 25. Körmendy Zsolt
Kellenek-e nekünk a TISZKEK? Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet A Vas Megyei Szakképzés-szervezési Társulás Országos TISZK Konferenciája.
Hogyan készüljünk az óvodás évekre?
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Dr. Élő Gábor július 9. MKE HKSZ 15. Országos Konferenciája
Modern tanulási környezet Civitas Pedagógiai Intézet DPM TISZK 2007.
SZÜLŐI KÉRDŐÍV Az intézményi minőségfejlesztési keretében között kitöltött szülői kérdőívek kiértékelése (A kérdőív kitöltésére.
10 állítás a gyerekek internethasználatáról
E-learning és a multimédia
A számítógép veszélyei és káros hatásai
Szociális tanulás formái
Szocializáció Dr. Szabó-Tóth Kinga.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Információs társadalom és a társadalmi egyenlőtlenségek Tausz Katalin.
Afrika alul- és felülnézetből Nemzetközi egyenlőtlenségek Afrika szemszögéből France Mutombo Afrikáért Alapítvány
A gyerekek nem várnak Gyerekesélyprogram 2007
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Digitális világ – interaktív táblán
Élet a Ságvári Bence digitális VII. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi, szeptember 25. ökoszisztémában kisgyerekként...
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében Benedek András Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében VI. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
„Polgár az Európai Demokráciában OTV” Enpaszmációs jelenségek Csapat: 0. Generáció Előadók:Börcsök Gyula Frank Rudolf Keszthelyi Balázs Sulyok Zoltán.
DECEMBER 3. A FOGYATÉKKAL ÉLŐK VILÁGNAPJA A másság elfogadása
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Biztos Kezdet gyerekházak hálózata
Merre tovább? Előre gondolkodás © Reménység Nevelőszülői Hálózat, Dél-Dunántúl 6. Nevelőszülői módszertan.
Digitális, vagy információs? Műveltség! Koltay Tibor.
Vajda Zsuzsanna Siettetett gyerekek
2005. március 24.Politika és iskola - az Eötvös Károly Intézet konferenciája ISKOLA ÉS POLITIKAI SZOCIALIZÁCIÓ Csákó Mihály ELTE TáTK.
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
KIÉGETTSÉG VIZSGÁLAT 2011/12.
A Varga Tamás Általános Iskola és az SZTE Neveléstudományi Intézet együttműködése a TAMOP pályázat keretében Fejes József Balázs
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Miért nem internetezik mindenki? Pintér Róbert Információs Társadalom és Trendkutató Központ Internethajó Be kell hozni a hátrányt,
1. Anya – gyermek kapcsolat
OK! Tanársegéd Online Könyvek
DIGITÁLIS KULTÚRA ÉS MÉDIAOKTATÁS – Amit a TÁMOP kutatási eredményei üzennek Készítette: Jakab György Budapest december 6.
MTT MA Mérnöktanár mesterszak Elektronikus tanulás 2. konferencia.
Az új köznevelési rendszer jellemzői és várható eredményei
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
Internet a családban Székely Levente –
 Sajó Képzési és Humán Fejlesztési Központ Alapítvány  Bükk 900 Természetbarát Egyesület Jókai Mór Református Magyar - Angol Két Tanítási Nyelvű Általános.
Élet az Ságvári Bence eszközökben VIII. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi, szeptember 29. A fiatalok internet- és médiahasználati szokásairól.
Összeállította: Szabó Ilona
Digitális generáció az iskolapadban Bedő Ferenc
Erőszakos médiatartalmak fiatal fogyasztói Székely Levente.
Biztos kezdet program a gyerekszegénység ellen? A gyerekek fejlődnek, a társadalom befogadó képessége nem.
A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN Budapest augusztus 31.
Szeretnéd, hogy gyermeked szívesen és gátlások nélkül beszéljen majd angolul? Szeretnéd, ha minél korábban, Te magad vezethetnéd be játékosan az angol.
Játékszenvedély Készítette:ViniczayGábor Forrás:Wikipedia.
Nemzeti Köznevelési Portál
ISKOLA ÉS POLITIKAI SZOCIALIZÁCIÓ
1 Jóga mint kiegészítő medicina publikációs trendek statisztikák előadó: Dr. Kováts Dea Judit 1.
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
Előadás másolata:

Kisvakond on-line Kisgyermekek számítógép- és internethasználata

„ Kisvakond és a felvilágosítás”

A kisgyermekek számítógéphasználatának tényei Magyarországi felmérés: 2001-ben - ekkor az óvodások 1/3-a találkozott a számítógéppel - mára ez az adat bizonyára módosult, minthogy a háztartások számítógéppel való ellátottsága radikálisan növekedett - a számítógép és az internet használat penetranciája ma már Magyarországon is eléri a 70%-ot -statisztikai adatok szerint a digitális kommunikációba való belépés egyre fiatalabb korban történik -a gyerekek egészen kicsi korukban elkezdenek ismerkedni a digitális médiával

Hogyan használják a kisgyermekek a számítógépet? Gyakran hangoztatott állítás: a gyerekek spontán érdeklődését felkelti a számítógép Az ok valójában: utánzás. A szülők egyre több időt töltenek a számítógép előtt -A számítógéphasználat a szülővel közös tevékenységet biztosít -3-4 éves kortól sok gyerek már önállóan bekapcsolja a számítógépet, 5 éves kortól önállóan képesek használni a keresőket, még mielőtt megtanultak volna írni -A kisgyermekeket lenyűgözik a képek, a gyors mozgás -A számítógépes játékok beépülnek a szerepjátékokba -A számítógép gyorsan a gyereki szubkultúra részévé válik – egymástól tanulnak

A kisgyermekek számítógéphasználatának körülményei Komoly szolgáltatói infrastruktúra épült ki a kisgyerekek kiszolgálására Néhány példa: -Gyerek- startlap -National Geographic – zöld kids -Kölyökweb – „ha már mindent kipróbáltál, nézz körül itt” -Egyszervolt.hu Mit kínálnak ezek az oldalak? -kifestők -mesék -varázsceruza -hírek gyerekeknek gyerekektől – hirdetések -fejlesztő foglalkozások -Interaktív játékok: pl. „Games for children 1-5”- angol nyelvű, azt ígéri a szülőknek, hogy ezek a játékok segítenek a gyerekeknek, hogy felismerjék az ok-okozati összefüggéseket

Mit tudhatunk számítógép korai használatról? Rendkívül gazdag szakirodalom, kevéssé igazít el Jellegzetességek: Esettanulmányok, korlátozott általánosíthatóság Minimális mértékben merül fel a hosszabb távú hatások vizsgálatának szükségessége Mérési nehézségek -A gyerekek intellektuális fejlődését gyakorlatilag nem lehet mérni iskoláskor előtt – az intelligenciamérés a gondolkodás rendszerezettségéhez kötött Tehát nincsen képünk sem az ártalmakról, sem a haszonról Rendkívül gyors változások -A számítógép- és internethasználat szinte évről évre átalakul. Ma az olcsó laptopok és a mobil internet terjedése jelenti az új fejleményeket Kritikus hozzáállással nagyon kevés szerzővel találkozunk, ezek inkább a ciklus elejéről (2000 körül) datálódnak Elhallgatási spirál

Kritikai megállapítások kisgyermekek számítógéphasználatával kapcsolatban 1 A számítógép interaktív jellege növeli az előnyös felhasználás lehetőségeit, de a kockázatokat is Bár minden szakértő fontosnak tartja a szülői asszisztenciát, a számítógéphasználat egyéni – így is épülnek fel a gyerekeknek szóló oldalak i A számítógéphasználatot nem a szakértők, hanem a gyártók ellenőrzik Rendre előfordul, hogy a számítógép-használat bekerül a tananyagba, mielőtt a pedagógusok felkészültek volna Teljesíthetetlen feltételeket állítanak a gyerekek elé - Ausztrália: 5 éves gyerekek legyenek képesek adatokat menteni létező állományokba A szervezett tanulás – „fejlesztés” ma a fejlett országokban egyre korábban kezdődik A New York Times cikke szerint ma az amerikai óvodákban az óvodások strukturálatlan játékára mindössze az összidő 20%-a jut

Kritikai megállapítások kisgyermekek számítógéphasználatával kapcsolatban 2 Tekintélyes gyermekorvosi társaságok, pl. az American Association of Pediatry, AAP határozottan állást foglalnak amellett, hogy két éves kor alatt a képernyő kedvezőtlen hatást gyakorol a gyerekek fejlődésére „Computer vision syndrome” Elhízás, mozgáshiány Igen komoly kockázat, hogy az egérhasználat redukált kézmozgást igényel, a számítógéppel rajzoló gyerekeknek nehézségei lesznek a ceruzafogással, a nagy mozgatópályák nem érnek meg, ha nem használják őket Izolálódás a családtól, a társas környezettől A tizenéves gyerekek ma az Egyesült Államokban multimédia- használók, vagyis több eszközt használnak egyidejűleg (mobil, televízió, internet) – egyre kevésbé fontos a tartalom Tömeges szocializációs problémák vannak a fejlett országokban

Gyerekek és felnőttek A felvilágosodás és a modernizáció gyermekképe „ A gyerek nem kis felnőtt”, minőségi ugrás, szakaszosság Mára a gyerekek megkülönböztetett helyzete felszámolódóban van Ál-emancipáció: a gyerekek is tudják azt, amit a felnőttek a gyerekeknek kell eldöntenie, mit szeretnének csinálni Látszólag a gyerekek jogainak tiszteletben tartása, a valóságban azonban: a gyereki sajátosságok figyelmen kívül hagyása, a felnőtti felelősség elhárítása A gyerekek nem spontán fejlődnek, hanem a környezet hatására – ez utóbbi egyre inkább kicsúszik a azoknak a kezéből, akik számára szempont a gyerek jól-léte „Corporate curriculum” – a szocializáció menetét gazdasági szervezetek alakítják Kidsmart program – a gazdasági érdekek és a jótékonyság célja egybeesik A számítógép mielőtti használatbavételét szorgalmazók nem foglalkoznak érdemben az ellenérvekkel: -„morális pánik” -„átható és leküzdhetetlen ideológiai meggyőződés, hogy a kisgyermekkor az ártatlanság és a szentség időszaka” (Roberts – Howard, 2007)

Miért van szükség a számítógéphasználat megtanulására minél előbb? Állandó kampány: sietni kell, behozhatatlan lemaradás A „munkaerő” felkészítése már az óvodában: „Az információs társadalom …önállóan gondolkodó, az informatikában jártas munkaerőt keres” Felszólító mód, diktátum jelleg: „Fel kell készülnünk, mert óvodásaink közül felnőtt korukban azok fognak érvényesülni, akik ismerik az önálló és folyamatos tanulás módszereit, akik képesek lesznek kommunikálni térben és időben, akik hatékonyan tudnak együttműködni a különböző rendszerekben. Ezt pedig ma kell elkezdeniük elsajátítani, nekünk pedig ma kell elkezdeni felkészíteni erre őket.”

Nem igazolható állítások a korai számítógéphasználat előnyeiről Érv: aki kicsi korában nem tanulta meg a számítógép megfelelő használatát, az később ügyetlenebb lesz Ellenérv: a ma élők túlnyomó többsége felnőtt korában tanulta meg a számítógép használatát Érv: a korai számítógép-használat csökkenti a társadalmi különbségeket, szűkíti a szakadékot a gazdagok és a szegények között Ellenérv: Török Balázs Magyarországon végzett kutatása szerint éppen a műveltebb, magasabb iskolázottságú szülők nem pártolják, hogy a gyerekük túl korán kezdje a számítógép-használatot, szelektálják, együttműködnek velük Az alacsonyabb társadalmi rétegbe tartozók viszont ambícionálják, mert a társadalmi felemelkedés szimbólumának tartják – ezekben a csoportokban a korai számítógéphasználat hozzájárul a szülői befolyás visszaszorulásához, ami egyébként is jellemző a társadalmilag kevésbé integrált csoportokra

Mitől függ a nevelés? “ Különböző népek vizsgálata azt mutatja, hogy aligha létezhet olyan nevelési mód, amely nem volna lehetséges. Az elképzelhető legnagyobb szabadságtól a legnagyobb zsarnokságig már minden volt és a gyerekek mindent el tudtak viselni. Az egyes kultúrák azok, amelyek nem tűrnek el tetszőleges nevelési rendszert.” Bálint Alice: Nevelési rendszerünk alapjai Előadás a II. Psychoanalitika Vierlandertagungon. Budapest, Anya és gyermek, Párbeszéd, Budapest, 1990

Szemelvények a felhasznált irodalomból Roberts, S-Howard, S., 2007: Watching Teletubbies. In Marsch J. (szerk.): Popular Culture, New Media and Digital Literacy in Early Childhood Kőrösné Dr Mikis M.: Dörzspapír és számítógép. Pillantás az informatika kisgyermekkori használatára Török Balázs: Számítógéphasználat óvodáskorban. Egy országos szülővizsgálat tapasztalatai. Wartell, E.A-Jennings, N. 2000:Children and Computers: New Technology. Old Concerns. The Future of Children, Vol. 10, No. 2, Children and Computer Technology (Autumn -Winter, 2000), pp Facer, K.- Furlong, J.-Furlong, R. Sutherland, R. 2001:Constructing the Child Computer User: From Public Policy to Private Practices. British Journal of Sociology of Education, Vol. 22, No. 1 (Mar., 2001), pp