1 JOGHARMONIZÁCIÓ AZ EURÓPAI UNIÓ SZABÁLYAIVAL Prágay István Pénzforgalmi, Emissziószabályozási és –szervezési főosztály.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kovácsné Kerepesi Márta felülvizsgálati referens
Advertisements

A jog Önt védi. Mi az Ön jogait.
Projektek pénzügyi végrehajtása. Pénzügyi megvalósítás alapvető dokumentumai  Támogatási szerződés  Szakmai és pénzügyi végrehajtásra vonatkozó előírásokat.
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
2012. december 3. ÉSZAK KELET-PEST MEGYEI LEADER EGYESÜLET Tájékoztató Fórum.
A 17/2010. (III. 4.) FVM rendelet a családi gazdálkodók által igénybe vehető átmeneti állami támogatásról Szeged, március 31.
A JOGHARMONIZÁCIÓ. Az államok konszenzusa alapján elfogadott, szerződéses és szokásjogi magatartási normák összessége, amelyek a nemzetközi jogalanyok:
PÉNZÜGYI INFORMÁCIÓS OSZTÁLY Vám- és Pénzügyőrség Központi Bűnüldözési Parancsnoksága Budapest, április 16.
Értékpapírok értékelése és főkönyvi könyvelése
Szavatosság, jótállás, termékfelelősség
CREDEURO & ICP Zabó László. CREDEURO Standard n Az Európai Fizetési Tanács (EPC) által kibocsátott „üzleti szabvány” a kisösszegű, határon.
Nemzetközi pénzügyi ügyletek
Az IKSZT címbirtokos szervezetek működtetési kötelezettségeiről VM Vidékfejlesztési, Képzési és Szaktanácsadási Intézet Budinszki István szeptember.
Szállítmányozási és fuvarozási szerződés
Tájékoztató Fórum Észak Kelet-Pest Megyei Leader Egyesület 2170 Aszód Pesti út
A felelős műszaki vezetőkre vonatkozó szabályok változása A munkavédelem időszerű kérdései a bányászatban és a gáziparban konferencia Visegrád november.
Zalaegerszeg december 13.
Az egyes termékek kiegészítő oltalmára vonatkozó európai közösségi szabályozás (SPC) és annak hazai végrehajtása dr. Kiss Marietta Magyar Szabadalmi Hivatal.
1 Általános forgalmi adó január 01-től módosul a belföldön nem letelepedett adóalanyok adó-visszatéríttetésére vonatkozó eljárásának rendje (a.
1 A KIFIZETÉSEK ÉS PÉNZÜGYI ELLENŐRZÉSEK FOLYAMATA A KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZETNÉL.
Biztosításgazdaságtan 6. téma
A projektek megvalósítása II. A projekt pénzügyi megvalósítása A támogatás lehívása 8. modul Ponácz György Márk SAKK-tréner.
Állam munkavédelmi feladatai
A fogyasztók tájékoztatása
© dr. Horváth Zsófia – Ujváriné dr. Antal Edit. Üzlethelyiségen kívül kötött szerződés Szabályozás 85/577/EGK tanácsi irányelv 370/2004. (XII.26.) Kormány.
Áfa Várható változások 2012  Közhatalmi tevékenység fogalma  ig: feltétel az, hogy a tevékenység során az államigazgatási jogkörben.
Az anyakönyvi igazgatás
Fogyasztóvédelmi tapasztalatok a tőkepiacon
EBA STEP2 Az első pán-európai elszámolási rendszer a kisösszegű euró átutalások teljesítésére Bartha Lajos február 23.
A LÁTHATATLAN PÉNZ TITKAI
Szarvasné Vadászi Csilla
szakmérnök hallgatók számára
2010. március 03. Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alapból az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program I. és II. intézkedéscsoportjához kapcsolódó.
NVT AKG kötelező képzés 2006 FVM Képzési és Szaktanácsadási Intézet 1.Modul: 1.Modul: Általános kérdések, jogszabályok, eljárásrend Lukács-Lőrincz Rita.
A szaktanácsadási szolgáltatások igénybevételéhez nyújtandó támogatás igénybevételéről és elszámolásáról november 16. Sebestyén Andrea EMVA jogcím-felelős.
Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság
1 Foglalkoztatási formák, díjazásuk Munkaidő és a kapcsolódó nyilvántartások november 23. Gottgeisl Rita.
CSŐDELJÁRÁSSAL KAPCSOLATOS MÓDOSÍTÁSOK
III. Tengely – I. forduló Térségünk nyertesei számára szervezett szeminárium Március 10. Páliné Keller Csilla.
Adatvédelmi alapelvek
A felszíni vizek védelmének új szabályozása Botond György vezető főtanácsos Környezetvédelmi Minisztérium Környezeti Elemek Védelmének Főosztálya.
HEFOP 2.1 Pályázati Kiírás Projektindító február 14. Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium.
Eötvös Loránd tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Kar
INTÉZMÉNYI KÖR NYILVÁNTARTÁS AKKREDITÁCIÓ ENGEDÉLYEZÉS.
A köztisztviselők jogállásáról…
A munkaviszony megszüntetése
A hitelintézet prudens működésének szabályozása
A Bit módosítása évi LXXXVI. tv június január január 1.
Gyura Gábor Szanálási keretrendszer – Piaci konzultáció
A Befektet ő - védelmi Alap (Beva) PÉNZPORTÁL május 5.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
ORSZÁGOS KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI FŐFELÜGYELŐSÉG 1 Gábriel Edit Engedélyezési Főosztály január 21. felsőfokú ügyintéző.
A SZÁMVITELI TÖRVÉNY VÁLTOZÁSAI Készítette: Szűcs Krisztina.
Pénzforgalmi elszámolás az általános forgalmi adóban.
(Horányi Márton) Lényegi változás nincs, pontosítások, értelmezések.
Dr. Dávid Ivett Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Hatósági és Jogi Főosztály április 22. Várható szankcionálási eszközök.
112 Dr. Dósa Imre.  Áttekintő  Új adatvédelmi törvény  Alapjogi beágyazás  Ráncfelvarrás  Újdonságok  Javaslatok a felkészüléshez.
A SZAKSZERVEZETEKRE VONATKOZÓ ÚJ SZABÁLYOZÁS Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd Székesfehérvár, május 17.
1 Számvitel- pénzkezelés, vagyon elszámolás 2 Bevezetés Számviteli törvény változásai Indoka.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
Az ideiglenes biztosítási intézkedés elrendelésének általános és különös szabályai Villányi- Kollár Károly Dusán okleveles nemzetközi adószakértő.
A pénzügyi szolgáltatások közvetítőit érintő jogszabályi változások
Egyszerűsített foglalkoztatás szabályai
A környezet védelmének általános szabályairól szóló évi LIII. tv.
A bírósági végrehajtás I.
A JOGSZERŰ ELLENŐRZÉSEK MIKÉNTJE A MUNKAHELYEN
Előzetes piaci konzultáció
Üdvözöljük az előadás résztvevőit!
Kötelezettségvállalás nyilvántartása, számvitele
Új adatvédelmi szabályok – Az EU adatvédelmi rendelete
Előadás másolata:

1 JOGHARMONIZÁCIÓ AZ EURÓPAI UNIÓ SZABÁLYAIVAL Prágay István Pénzforgalmi, Emissziószabályozási és –szervezési főosztály

2 A jogharmonizáció szükségessége Magyarország vállalta a pénzforgalomra, a fizetési- és értékpapír elszámolási rendszerekre vonatkozó EU szabályrendszer teljes harmonizációját az EU csatlakozásig jótékony hatású lehet a piacra

3 Harmonizált és harmonizálásra váró EU szabályok a tagállamok közötti átutalásokról szóló 97/5/EK irányelv az elektronikus fizetési eszközökkel végzett műveletekről, kibocsátó és birtokos közötti kapcsolatról szóló 97/489/EK ajánlás a fizetési- és értékpapír-elszámolási rendszerekben történő teljesítés véglegességéről szóló 98/26/EK irányelv

4 A tagállamok közötti átutalásokról szóló 97/5/EK irányelv

5 A harmonizáltság mértéke Az irányelvet, amely a kisösszegű átutalásokra vonatkozik, a pénzforgalmi kormányrendeletben teljes egészében átvettük.

6 EU-n belüli átutalások szabályai új fogalmakat vezetünk be: intézmény, közvetítő intézmény, tagállamok közötti átutalás, a megbízás befogadásának időpontja, megbízó, jogosult, irányadó kamat

7 EU-n belüli átutalások szabályai a szabályok az EU-n belüli, a tagállamok saját pénznemében és euróban lebonyolított, határon átnyúló, legfeljebb euró vagy ennek megfelelő, a tagállamok pénznemeiben meghatározott átutalásokra vonatkoznak

8 EU-n belüli átutalások szabályai az ügyfelek részére előzetes és utólagos tájékoztatási kötelezettség az átutalás feltételeiről illetve a megbízás teljesítéséről a tagállamok közötti átutalások költségeit, általános szabályként a megbízó viseli, kivéve, ha a felek másként nem állapodtak meg illetve jogszabály mást nem ír elő

9 EU-n belüli átutalások szabályai az átutalás összegét a jogosult javára teljes összegben jóvá kell írni, kivéve, ha a megbízó másképpen rendelkezik a tagállamok közötti átutalás továbbítása és a jogosult intézményének bankszámláján történő jóváírás legfeljebb öt munkanap lehet

10 EU-n belüli átutalások szabályai kárpótlási kötelezettség előírása, ha a megbízó számláján a megbízás beadásától számított ötödik munkanapon nem írják jóvá az átutalt összeget vagy, ha az átutalás a közvetítő intézmény hibájából nem teljesül vagy, ha a jogosult intézményének hibájából a jogosult nem rendelkezhet az átutalt összeg felett

11 EU-n belüli átutalások szabályai a kárpótlás mértékének és a számítási időszaknak a meghatározása a befogadott, de a jogosult számláján nem jóváírt átutalás esetén, a megbízó rendelkezése alapján legfeljebb eurónak megfelelő összeget részére jóvá kell írni és azokat a kamatokat és költségeket is, amelyek a megbízás időpontjától a jóváírásig felmerültek

12 EU-n belüli átutalások szabályai a közvetítő intézmény felelősségvállalása arra, hogy visszatérítik az átutalás összegét a költségekkel és kamatokkal együtt az őt megbízó intézménynek ha az átutalás a jogosult intézménye által választott közvetítő intézmény miatt nem teljesül, a jogosult intézménye köteles legfeljebb eurónak megfelelő összeget a jogosult számláján jóváírni

13 EU-n belüli átutalások szabályai ha az átutalás a megbízó hibájából, vagy a megbízó által választott közvetítő intézmény mulasztása miatt nem teljesült, törekedni kell az átutalás összegének mielőbbi visszatérítésére visszatérítéskor a megbízó intézményének nem kell a kamatokat és az átutalás költségeit visszatéríteni

14 EU-n belüli átutalások szabályai vis major esetén az intézmények mentesülnek az átutalási megbízás nem teljesítése miatti jogkövetkezmények alól

15 Az elektronikus fizetési eszközökkel végzett műveletekről szóló 97/489/EK ajánlás

16 A harmonizáltság mértéke A pénzforgalmi szabályok most tervezett módosítását követően az ajánlást teljes egészében harmonizáljuk

17 Elektronikus fizetési eszközök az elektronikus fizetési eszköz csak ott használható, ahol a befogadó a kibocsátóval szerződést kötött a kibocsátó nemcsak az ügyfél írásbeli kérelmére bocsáthat rendelkezésre elektronikus fizetési eszközt a szerződés feltételeit írásba kell foglalni, vagy elektronikus úton rögzíteni és hozzáférhetővé tenni

18 Elektronikus fizetési eszközök a PIN kód mások által történő megismeréstől való védelme, feltüntetésének tilalma az elektronikus fizetési eszközön vagy azzal együtt hordozott tárgyon a birtokos fizetési megbízása visszavonásának tilalma, kivéve, ha a megbízáskor a fizetendő összeg még nem ismert

19 Elektronikus fizetési eszközök részletes előírások a szerződés minimálisan kötelező tartalmára a birtokos bejelentési kötelezettségei, ha az elektronikus fizetési eszköz kikerül birtokából, a PIN kód jogosulatlan személy birtokába jutott, ha a számlakivonaton (forgalmi kivonaton) jogosulatlan művelet szerepel, a számlavezetéssel kapcsolatban rendellenességet észlel

20 Elektronikus fizetési eszközök a kibocsátónak olyan feltételeket kell teremtenie, hogy a birtokos bejelentését bármikor megtehesse megbízható, megváltoztathatatlan és az adatokat belőle utólag 5 évig megállapítható nyilvántartás vezetése

21 Elektronikus fizetési eszközök a birtokos kárviselése a bejelentést megelőzően (legfeljebb 45 ezer Ft-ig, illetve teljes összegben, ha a kár súlyosan gondatlan és szándékos magatartása miatt következett be)

22 Elektronikus fizetési eszközök a birtokos kárviselési felelőssége a bejelentést megelőzően (kivéve, ha a birtokos a kötelezettségeit szándékosan megszegte) a birtokos akkor sem tehető felelőssé, ha a fizetési eszközt annak fizikai jelenléte vagy elektronikus azonosítása nélkül használták

23 Elektronikus fizetési eszközök a kibocsátó felelőssége a végre nem hajtott fizetési és pénzfelvételi műveletekért (kivéve: ha a művelet a kibocsátó által nem engedélyezett terminálon történt), a birtokos által nem engedélyezett műveletek végrehajtásáért, a kibocsátónak tulajdonítható számlavezetéssel kapcsolatos rendellenességért, tévedésért

24 Elektronikus fizetési eszközök A kibocsátó köteles bejelentéskor megtenni minden intézkedést akkor is, ha a birtokos a fizetési eszköz használata és őrzése során megszegte a szerződés előírásait A kibocsátó felel azért a kárért is, amelyet a bejelentéshez szükséges feltételek meg nem teremtéséből, illetve a bejelentési nyilvántartás hiányosságai miatt keletkezik

25 Elektronikus fizetési eszközök a kibocsátót terheli annak bizonyítása, hogy a műveletet pontosan rögzítették és könyvelték a birtokos számláján a kibocsátó felel azért a kárért is, amely az elektronikus fizetési eszköz használatához szükséges technikai-műszaki hiba miatt következett be

26 A fizetési- és értékpapír- elszámolási rendszerekben történő teljesítés véglegességéről szóló 98/26/Ek irányelv

27 Az irányelv célja a fizetési- és értékpapírelszámolási rendszerek résztvevőinek esetleges fizetésképtelenségéből adódó kockázatok korlátozása, ennek érdekében kiváltságos jogi védelem –a rendszerben továbbított átutalások –azok elszámolása, nettósítása –fedezetül szolgáló biztosítékok tekintetében

28 Az irányelv honosítása a jogharmonizációs programról és a program végrehajtásával összefüggő feladatokról szóló 2099/2002. (III.29.) Korm. határozat alapján december 31-ei határidővel új törvény formájában EU csatlakozáskori hatályba lépéssel

29 Alanyi hatály magyar jog alapján működő rendszerek magyar, illetve az EU tagállamainak joga alapján működő rendszerek magyar résztvevője magyar, illetve az EU tagállamainak joga alapján működő rendszerekben nyújtott, Magyarországon nyilvántartott biztosítékok

30 Főbb fogalmak a kijelölhető fizetési- és értékpapír- elszámolási rendszer –három, vagy több résztvevő –közűlük legalább egy Magyarországon bejegyzett székhelyű –egymás közötti transzfer megbízásaik teljesítésére közös szabályok és eljárási rend –teljesíti az egyéb törvényi feltételeket

31 Főbb fogalmak fizetésképtelenség miatti eljárás –csődtörvény szerinti csőd- és felszámolási eljárás –Hpt. és Tpt. szerinti kivételes felügyeleti intézkedés –bármely eljárás, ami a résztvevő rendszerbeli kötelezettségeinek teljesítését veszélyezteti

32 Jogi védettség a transzfer megbízások rendszerbe történő befogadási, illetve azok résztvevők általi visszavonhatósági végső időpontjának meghatározása e végső idponttól kezdődően a megbízás teljesítése és az elszámolás nettósítása harmadik személyekre nézve kötelező érvényű

33 Jogi védettség ha a rendszer résztvevője ellen fizetésképtelenségi eljárás indul –a végső időpontig befogadott, illetve vissza nem vont megbízások teljesítése és a nettósítás jogi úton nem támadható meg –a résztvevő kiegyenlítési számláján nyilvántartott pénzeszközök és értékpapírok az eljárás megindításának a napján nem vonhatók el

34 Jogi védettség –a résztvevőnek a rendszerhez kapcsolódó hitelkerete, a ténylegesen meglévő fedezetek erejéig a rendszerben fennálló kötelezettségek teljesítésére felhasználható –az eljárás nem csorbíthatja a rendszernek, illetve résztvevőinek a fizetésképtelenné vált résztvevő által nyújtott fedezeti biztosítékokhoz fűződő jogait

35 Kijelölési eljárás kijelölő hatóság az MNB a kijelölés szempont- és feltételrendszerét jegybanki rendelkezés fogja meghatározni a kijelölés államigazgatási eljárás keretében hozott határozattal fog megtörténni