Dr. habil. Benczik Vilmos főiskolai tanár, ELTE TÓK

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A gyermekek nyelvelsajátítása
Advertisements

Dr. habil. Benczik Vilmos főiskolai tanár, ELTE TÓK
Korpusz-alapú szövegfelolvasó rendszer fejlesztése
Az Internet elterjedése Lakossági felhasználás. Internet terjedése.
A fonológia alapfogalmai
Az információs forradalom
Matematika a mindennapokban
Angol nyelvi kompetencia
Magyar gyorsíró billentyűzet
Szociális beszéd, egocentrikus beszéd, belső beszéd
Miről szól a Katégoriák? Cat.3: „Amikor valamit másvalamiről, mint alanyról állítunk, mindaz, amit az állítmányról mondunk, az alanyról is mondható. Pl.
A fejhallgatók története
3. tétel: A nyelvek típus szerinti felosztása
A beszéd.
1. tétel: A JELEK ÉS A NYELV
TANTÁRGY-ORIENTÁLT IDEGEN NYELV OKTATÁS Istvánffy Miklós Általános Iskola.
Diszlexia veszélyeztetettség jelei az óvodában
Beszédfelismerés és beszédszintézis Spektrális módszerek a beszédfeldolgozásban Takács György 3. előadás Beszedfelism és szint
Autoszegmentális fonológia, ábrázolások, jegygeometria
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A tankönyv az új Tanügyi törvény előírásai szerint a márc
Terézvárosi Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szakszolgálat
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A kisebbségi (magyar) felsőoktatás kialakulása és perspektívái Szatmárnémetiben Készült a Debreceni Egyetem Nevelés – és Művelődéstudományi Doktori Program.
Kultúra és Szocializáció
A dysarthria megjelenési formái a spontán beszédben
Hangtani imétlés.
Szinger Veronika HANGTAN Szinger Veronika
Hogyan tanítsuk meg a számítógépet magyarul? Számítógép és nyelv Varasdi Károly MTA Nyelvtudományi Intézet
AZ ÍRÁS Ókori Hellász írása.
Bevezetés. A jó pap holtig tanul – tartja a mondás A múlt század közepéig azonban, általában, csak azokra az emberekre volt ez igaz,  akiknek a génjeiben.
GRÁFELMÉLET Alapfogalmak 1..
Miért jó az informatika a hallássérülteknek?
A létezés válasz arra a kérdésre, hogy „Hogyan van?”, a lényeg térbeli és időbeli megnyilvánulásait foglalja magába, és megnevezi az ember sajátos létmódját:
Összeállította: Dóber Valéria
A nyelv, mint jelrendszer
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
A „diszes” problémák korai jelei
Jelek, jelrendszerek.
Nyelvi visszacsatolás karakter-, kézírás- és beszédfelismerő rendszerek számára OM, november 21.
Szókincsünk bővülésének forrásai
Az idegen nyelvi képzés kihívásai, tanulás-módszertani problémái
T.Gy. Beszedfelism es szint
Nicsak, ki beszél – már a számítógépek is... Szita István Eötvös Collegium.
Az anyanyelvtanítás alapozásától a tudatos nyelvhasználatig
Gyógypedagógiai munkája  váci intézet /Váci Siketnéma Intézet/ tanára  Tanítványai a „kezdő magyar siketnémák”  1808-tól igazgatója  Simon.
Alma a fán – az iskola nyitott világa Dr. Laczkó Mária
A kisgyermekkori nyelvi fejlődés jellemzői,
A nyelvi jel és jelrendszer
C Programozási alapok.
Programozási alapismeretek 8. előadás. ELTE Szlávi-Zsakó: Programozási alapismeretek 8.2/  További programozási.
Beszédészlelés fejlesztése óvodáskorban
Belépésem a digitális nemzedékbe
AZ AFÁZIÁK TIPOLÓGIAI OSZTÁLYOZÁSA
Nyelvészeti módszerek és irányzatok, bibliai és rabbinikus héber BMA-HEBD-111, P/TÖ/HB-1, BBV , BMVD Biró Tamás április 14.: Strukturalista.
Varga Noémi Judit. Mi köze a szövegnek a matematikához?
11.A magyar helyesírás alapelveinek alkalmazása, magyarázata
Szeretnéd, hogy gyermeked szívesen és gátlások nélkül beszéljen majd angolul? Szeretnéd, ha minél korábban, Te magad vezethetnéd be játékosan az angol.
3 éves gyermekek szűrése, ellátása
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Bevezetés a nyelvtudományba 3. Nyelvi szintek
Nyelvi szintek: hangtan
Bevezetés a nyelvtudományba
A nyelv mint jelrendszer
Leíró nyelvtan - adatbázisból
A MORPHOLOGIC - BME EGYÜTTMŰKÖDÉSEK
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Segédlet a Kommunikáció-akusztika tanulásához VIHIAV 035
Előadás másolata:

Dr. habil. Benczik Vilmos főiskolai tanár, ELTE TÓK FONÉMA, FONÉMAHALLÁS Dr. habil. Benczik Vilmos főiskolai tanár, ELTE TÓK Fonéma, fonémahallás

beszédhang ≠ fonéma Fonémának a beszédhangoknak azt a nyalábját nevezzük, amelynek jelentésmegkülönböztető szerepe van. Fonéma, fonémahallás

tanul – 2. ing Az 1. szó ‘n’ hangját elöl képezzük, a 2 tanul – 2. ing Az 1. szó ‘n’ hangját elöl képezzük, a 2. szó ‘n’ hangját hátul. 1. kín – 2. kán Az 1. szó ‘k’ hangját elöl képezzük, a második szó ‘k’ hangját hátul. Fonéma, fonémahallás

A beszélt nyelvben a fonéma a hangok olyan elemi, elvont egysége, amely szavakat különböztet meg egymástól. Önálló jelentéssel nem rendelkezik, hanem jelentésmegkülönböztető szerepe van. Fonéma, fonémahallás

A fonémák a beszédhangokat reprezentáló absztrakciók A fonémák a beszédhangokat reprezentáló absztrakciók. Ez azt jelenti, hogy az ember szépen kihallja az egyes beszédhangokat, és felismeri, hogy bizonyos különböző környezetben előforduló beszédhangok ugyanazt a fonémát, más beszédhangok meg más fonémát valósítanak meg. Ez a fonémahallás. Fonéma, fonémahallás

Az írás csak a fonémákat jelöli: az 1 fonéma = 1 betű elv a legtöbb nyelvben általánosnak mondható. A magyarban egyetlen kivétel van: az ‘ly’ és a ‘j’ ugyanazt a fonémát jelöli. Az angolban ez az elv kevéssé érvényesül. Fonéma, fonémahallás

A magyarban 38 fonéma van: 14 magánhangzó és 24 mássalhangzó. Az angol nyelvet 40 fonéma alkotja. Akad nyelv, amelyben mindössze 11 fonéma létezik, s olyan nyelv is, amelyben 141. Fonéma, fonémahallás

A fonémák ejtésváltozatait allofónoknak nevezzük A fonémák ejtésváltozatait allofónoknak nevezzük. A ‘kín’ és a ‘kán’ szó egymástól különböző ‘k’ hangjai a ‘k’ fonéma allofónjai. Nem minden fonémának vannak allofónjai. Az allofónoknak – szemben a fonémákkal – NINCS jelentésmegkülönböztető szerepük. Fonéma, fonémahallás

A kisgyermek az allofónokat is megkülönbözteti egymástól, az anyanyelv fonémarendszerének megfelelő fonématudat csak a későbbiekben alakul ki fokozatosan. A fonématudat kialakulása tulajdonképpen az anyanyelvi fonémarendszernek a hallásban és az artikulációs szervekben való rögzülését jelenti. Fonéma, fonémahallás

A fonématudat egyes esetekben (pl A fonématudat egyes esetekben (pl. kín–kán) a hallás „elnagyoltabbá” válásával, más esetekben (b–p, d–t, s–sz–z) a hallás finomodásával jár. A fejletlen fonématudat nehezíti az írás elsajátítását. A beszédben is jelentkezhet probléma, pl. ‘pap’–’bab’, ‘tél’–’dél’ szavakban. Fonéma, fonémahallás

Az anyanyelvi fonémarendszer hallásbeli és artikulációs bázisbeli rögzülése az életkor növekedésével erősödik. Ez a körülmény magyarázza, hogy a felnőttkorban megkezdett idegennyelv-tanulás a kiejtés tekintetében csak ritkán lesz igazán sikeres. Fonéma, fonémahallás

Csasztvan Istvánné – Kuligáné Tamás Mária: Fonémahallást fejlesztő játékok óvodásoknak Fonéma, fonémahallás