Az emberi tanulás
Gall-féle lelki tulajdonságok agykérgi lokalizációja, Hámori József nyomán
A tanulást és emlékezést az idegrendszer plaszticitása teszi lehetővé Emlékezet a viselkedés megváltozása tapasztalatszerzés hatására az információ kódolására, tárolására és előhívására való képesség A tanulást és emlékezést az idegrendszer plaszticitása teszi lehetővé
Az emlékezet három szakasza
Emlékezeti rendszerek •Felosztás a tárolás időtartama alapján: –rövid távú emlékezet (munkamemória): információ átmeneti megtartása és manipulálása –hosszú távú emlékezet: információ tárolása hosszabb időn keresztül
Hosszú távú emlékezet •Deklaratív (explicit) emlékezet: szándékos felidézés számára hozzáférhető emlékek –Epizodikus emlékezet: egyedi eseményekre való emlékezést lehetővé tevő rendszer –Szemantikus emlékezet: a világról meglévő általános tudásunk, ismereteink tárolását végző rendszer •Nem-deklaratív (implicit) emlékezet: a teljesítményben mutatkozik meg, nem a tudatos felidézésben vagy felismerésben
Rövid távú emlékezet •Rövid távú emlékezet:kis mennyiségű információ fejben tartása rövid ideig (néhány másodperc vagy perc) –Verbális –Téri-vizuális •A rövid távú emlékezet a munkamemóriarésze •A munkamemória lehetővé teszi az információ rövid ideig történő fejben tartását és manipulálását –tanulás, következtetés, megértés
Emlékezeti rendszerek
A szociális tanulás Minden olyan tanulást, amely révén bekövetkező viselkedésváltozás társas kölcsönhatások, szociális interakciók következtében alakul ki. Brit meghatározása szerint az a folyamat, amely által az egyének olyan tudásra, képességekre és állapotokra tesznek szert, amely alkalmassá teszi őket arra, hogy különböző csoportoknak és a társadalomnak többé-kevésbé hasznos tagjaivá váljanak. A szocializációt felfoghatjuk úgy is, mint a személyiség fejlődésének társadalmi vetületét.
Formái Utánzás Modellkövetés Azonosulás (identifikáció) Belsővé tétel (interiorizáció)
Iskolai szocializáció A kortárs csoport jelentősége a hozzá való átpártolást követően válik fontossá, amikor a többiek szava fontosabb a viselkedés és teljesítmény megítélésében mint a felnőtteké. Ekkor a csoporthoz tartozás erősebbé válik mint a felnőttekhez való viszony.
A tanulók négy különböző társas helyzetét különböztethetjük meg: A népszerű gyerekeknek sok barátjuk van, önérvényesítő törekvéseik vannak. Jó kapcsolatteremtő képességeik vannak. Az elutasított tanulók ennek ellentéte, zárkózottság és agresszivitás figyelhető meg náluk. Ellentmondásos: A legagresszívabb csoport, de tagjai jó kapcsolatteremtő és fejlett értelmi képességekkel rendelkeznek. A kívül maradók gyenge kapcsolatteremtő képességgel rendelkeznek, magányukat egy-két "jó barát" oldja.
Készítette: 10.a Veres Nikolett