Az emberi tanulás.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Neveléselmélet, nevelésfilozófia
Advertisements

Médiapedagógia.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Baranya Megyei Munkaügyi Központ Állami Foglalkoztatási Szolgálat Pécs, Király u. 46.
Értékelés a pedagógiában
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
A személyiség.
Tanulás és tanítás a kulturális evolúció rendszerében
EMLÉKEZÉS.
Tanulási elméletek, modellek elveinek alkalmazása az oktatásban
Szocializáció Fogalmak:
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
A munka világával kapcsolatos tudás
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
Szociális tanulás formái
Szocializáció Dr. Szabó-Tóth Kinga.
Kognitív modellek, sémák, attribúciók
A SZOCIÁLIS KÉSZSÉGEK ÉS KÉPESSÉGEK FEJLESZTÉSE
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Bevezetés a pszichológiába
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A család szerepe, jellemzői
A felnőttoktatás funkciói Magyarországon
Új megközelítés - Anyaklubok Magyarországon Jónás Jánosné Szarvasi Fiatalok a Holnapért Egyesület április 3.
Kultúra és Szocializáció
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
A kommunikáció Az emlékezet
Emlékezés, tanulás, felejtés, butulás
Projektmunka.
Speciális tanulási nehézségek
Társas megismerés Automatikus gondolkodás – nem tudatos, nem szándékolt, akaratlan és különösebb erőfeszítés nélküli (2Kor. 4.18) Sémák – mentális struktúrák,
ÖRÖKLÉS, KÖRNYEZET, NEVELÉS
KOMMUNIKÁCIÓ Gyula,
A pszichikumról általában
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
PEDAGÓGIAI KUTATÁS BARTHA ( ZSEBENYI) KLEMENTINA TEMPFLI (MARTIN) GABRIELLA II. éves hallgatók- távoktatás.
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Hosszútávú memória HTM.
A kriminálpszichológia
Pszichológiai Ismeretek
IKT az oktatásban március 18. Körmendy Zsolt
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
A „diszes” problémák korai jelei
A dyslexia veszélyeztetettség tünetei
A szocializáció. A családi és az intézményes szocializáció fő jellegzetességei. Szocializációs zavarok.
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
Jó gyakorlat bemutató.  Az interaktív tábla használata manapság egyre több iskolában elérhető az európai uniós pályázatok révén.  A mai kor követelményeinek.
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Egyéni fejlesztési tervek készítése és használata az iskolában
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Erdei barátaink – Szakács Sándor.
„…gép és akarata nincs többé” Somfalvi Aliz Eötvös József Collegium.
A KOGNITIVIZMUS HATÁSA A SZEMÉLYISÉG TANULMÁNYOZÁSÁRA.
Érzelmi intelligencia
Út a sikeres tanuláshoz A tanítás és a tanulás módszertana
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
AZ MNKSZ RÉSZVÉTELE A „TRAME” PROJEKTBEN AZ EU / GRUNDTVIG FELNŐTTOKTATÁSI PROGRAM KERETÉBEN ( ) TAPASZTALATOK ÉS EREDMÉNYEK KONFERENCIA A self-narration.
..
Képes Érzelmi Intelligencia Teszt a éves korosztály számára
A kamaszok és mi Dr. Gyenge Eszter. Történeti szempontok Archaikus társadalmak Felnőttéválás beavatási rítusok: Átmenet a gyermeki – profán- világból.
A NAT 2007 implementációja Dr. Vass Vilmos Pannon Egyetem,
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
A szocializáció folyamata
Szociális kompetencia
Csoportos technikák, kompetencia-fejlesztő foglalkozások
A nyelvi tudatosság fejlesztése Meixner Iskola, Szakmai nap
Tanulás és emlékezet 5. előadás.
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Előadás másolata:

Az emberi tanulás

Gall-féle lelki tulajdonságok agykérgi lokalizációja, Hámori József nyomán

A tanulást és emlékezést az idegrendszer plaszticitása teszi lehetővé Emlékezet a viselkedés megváltozása tapasztalatszerzés hatására az információ kódolására, tárolására és előhívására való képesség A tanulást és emlékezést az idegrendszer plaszticitása teszi lehetővé

Az emlékezet három szakasza

Emlékezeti rendszerek •Felosztás a tárolás időtartama alapján: –rövid távú emlékezet (munkamemória): információ átmeneti megtartása és manipulálása –hosszú távú emlékezet: információ tárolása hosszabb időn keresztül

Hosszú távú emlékezet •Deklaratív (explicit) emlékezet: szándékos felidézés számára hozzáférhető emlékek –Epizodikus emlékezet: egyedi eseményekre való emlékezést lehetővé tevő rendszer –Szemantikus emlékezet: a világról meglévő általános tudásunk, ismereteink tárolását végző rendszer •Nem-deklaratív (implicit) emlékezet: a teljesítményben mutatkozik meg, nem a tudatos felidézésben vagy felismerésben

Rövid távú emlékezet •Rövid távú emlékezet:kis mennyiségű információ fejben tartása rövid ideig (néhány másodperc vagy perc) –Verbális –Téri-vizuális •A rövid távú emlékezet a munkamemóriarésze •A munkamemória lehetővé teszi az információ rövid ideig történő fejben tartását és manipulálását –tanulás, következtetés, megértés

Emlékezeti rendszerek

A szociális tanulás Minden olyan tanulást, amely révén bekövetkező viselkedésváltozás társas kölcsönhatások, szociális interakciók következtében alakul ki. Brit meghatározása szerint az a folyamat, amely által az egyének olyan tudásra, képességekre és állapotokra tesznek szert, amely alkalmassá teszi őket arra, hogy különböző csoportoknak és a társadalomnak többé-kevésbé hasznos tagjaivá váljanak. A szocializációt felfoghatjuk úgy is, mint a személyiség fejlődésének társadalmi vetületét.

Formái Utánzás Modellkövetés Azonosulás (identifikáció) Belsővé tétel (interiorizáció)

Iskolai szocializáció A kortárs csoport jelentősége a hozzá való átpártolást követően válik fontossá, amikor a többiek szava fontosabb a viselkedés és teljesítmény megítélésében mint a felnőtteké. Ekkor a csoporthoz tartozás erősebbé válik mint a felnőttekhez való viszony.

A tanulók négy különböző társas helyzetét különböztethetjük meg: A népszerű gyerekeknek sok barátjuk van, önérvényesítő törekvéseik vannak. Jó kapcsolatteremtő képességeik vannak. Az elutasított tanulók ennek ellentéte, zárkózottság és agresszivitás figyelhető meg náluk. Ellentmondásos: A legagresszívabb csoport, de tagjai jó kapcsolatteremtő és fejlett értelmi képességekkel rendelkeznek. A kívül maradók gyenge kapcsolatteremtő képességgel rendelkeznek, magányukat egy-két "jó barát" oldja.

Készítette: 10.a Veres Nikolett