ÖSSZEFOGLALÁS Egy játék és tanulságai Hitünk valósága Minden mindenben
Egy játék tanulságai Az asztalra teszünk különféle apró dolgokat. Jól megnézzük, aztán letakarjuk. Az a feladatunk, hogy emlékezetből felsoroljuk a szemünk elől eltakart dolgokat. Ha helyes a megismerésünk; ha emlékszünk mindegyik letakart dologra, és nem gondolunk olyan dolgot a takaró alá, ami nincs ott, akkor képesek vagyunk a feladat megoldására. A helyes megismerésben minden egyes dolognak megfelel egy emlékkép és mindegyik emlékképnek megfelel egy dolog. A dolgok fogalmai benne vannak az emlékezetünkben, és az emlékezetünkben jelenlévő dolgok fogalmai benne vannak a dolgokban. A takaró alatti dolgok fogalmai, ugyanazok, mint az emlékezetünkben lévő fogalmak. Ha két dolog közül az egyik dolog tartalmazza a másik dolgot, és ugyanakkor a másik dolog is tartalmazza az egyik dolgot, akkor ez a két dolog nem két dolog, hanem egy dolog. (ekvivalencia reláció) Sok minden valóságos dolog láthatatlan előttünk, de meggyőződve lehetünk valóságukról. „A hit a remélt dolgok valósága, és a nem látott dolgokról való meggyőződés.” Zsid 11:01
Hitünk valósága „Azon a napon majd megtudjátok, hogy Atyámban vagyok, ti bennem, és én bennetek.” Jn 14:20 Ebben hiszünk, ez az egymásban valóság hitünk valósága. Ez már most így van, csak töredékes megismerésünk nem érzékeli a valóság teljességét. Jézus megígér egy napot, amikor meg fogjuk tudni azt, hogy ez így van.
Minden, mindenben a Szentírásban „Itt már nincs görög vagy zsidó, körülmetélt vagy körülmetéletlen, barbár vagy szittya, szolga vagy szabad, hanem Krisztus minden mindenben.” Kol 3:11 „S ha majd minden alá lesz neki vetve, maga a Fiú is aláveti magát annak, aki mindent alávetett neki, hogy Isten legyen minden mindenben.” 1Kor 15:28 Kezdetben csak az Isten volt, Isten volt a világ. A vég ehhez a kezdeti állapothoz hasonló: Isten lesz minden mindenben. Ez már most így van, csak a töredékes, a térben és időben kibontakozó megismerésünk elrejti előlünk. Azonban a minden mindenben érthetősége, logikája megmutatkozhat előttünk.
Minden, mindenben, mint meghatározottságok Legyen egymástól két különböző dolog: Egy „a” dolog és egy „b” dolog és a különbözőségük „c” dolog. Az „a” dolog „c” dologtól való különbözősége „b” dolog. És „b” dolog „c” dologtól való különbözősége „a” dolog. „a”, „b” és „c” közül bármely kettő meghatározza a harmadikat. Mivel „a” és „b” bármi lehet, a minden mindenben meghatározottságként adott.
A minden, mindenben, azaz a különbözőségek megmutatkozásai A tőlem egészen másban van az egészen mástól való különbözőségem is. Az egészen más, ahogy különbözik a benne lévő tőle való különbözőségemtől, az én vagyok. Két dolog különbözősége, mint egy harmadik dolog a számok között nyilvánvaló. Pl: 011, 101 különbözősége 110; azaz tízes számrendszerben 3, 5 különbözősége 6 Egy valóságos asztal jóllehet különbözik egy valóságos széktől, de csak annyit tudhatunk biztosan erről a létezőről, hogy ez a különbözőség van. Egy esetben rámutathatunk két valóságos dolog valóságos, különbözőségére: A valóságos Isten és valóságos ember különbözősége; Jézus Krisztus, a valóságos Istenember. Az Istenember és az Isten közötti különbözőség az ember. Az Istenember és az ember közötti különbözőség az Isten. Az Isten és az ember közötti különbözőség az Istenember.