A modern fogyasztói étosz rejtélye

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Egészséges életmód Az egészség és az egészséges életmód megfogalmazása elég nehéz. Mivel minden ember különböző igényekkel, és adottságokkal, rendelkezik.
Advertisements

Márkaépítés – Hitelesség
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
1. 2 Hol vásárol? Hogyan vásárol? Mikor vásárol? Milyen szempontok alapján dönt? Ki vagy mi befolyásolja a döntést? ( fekete doboz elmélet)
Koncepció MARKETING Cernat Kati Cernat Kati.
A humán ökorendszer A humán ökorendszer egy hasznos keret, „amelynek segítségével megértjük az ember és környezete között fellépő kölcsönhatásokat.” (Welch)
A munka fogalma és társadalmi jelentősége
Joggazdaságtan Szalai Ákos
Fogyasztás- szociológia 2008 ősz 1-2. előadás Janky Béla.
Az emberi szükségletek hierarchiájáról
MAKROKÖRNYEZET /1/ ÜZLETI KÖRNYEZET 2. előadás 2006/2007. tanév.
A FÖLD TERMÉSZETI ERŐFORRÁSAI
Negyedik előadás Március 11
Készítette: Bajkó Balázs Hullár Péter
Elmélettörténet Bevezetés.
A szociális munka elméletek – IV. Humanisztikus és egzisztenciális elméletek Malcolm Payne: Modern Social Work Macmillan Press Ltd, 1991, old.
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉS KÉRDŐJELEI A TÁRSADALOM, A GAZDASÁG ÉS AZ ÖKOLÓGIA ÖSSZEFÜGGÉSE A GLOBÁLIS WILÁGBAN.
Környezetértékelési módszerek
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Ápolásetika.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Innovációs zónák, klaszterek szerepe a regionális fejlesztésekben Szent István Egyetem Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet Dr. Nagy Henrietta,
A sörétes pisztolytól a távcsöves puskáig Hirdetői módszerek a szakmédiumokban Biró István és Szigetvári József.
Fejlesztési, stratégiai útmutató
Vezetés – Vezetési Stílusok
Az értékrend szerepe egy szilágysági falu magyar lakosainak migrációs stratégiáiban Készítette: Keresztury Ágnes Miskolci Egyetem Kulturális és Vizuális.
Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet
Amikor a tanítvány ellentmondott a mesternek
FOGYASZTÓI MAGATARTÁS
Elméleti közgazdaságtan
KULTÚRA, ÉRTÉKEK, NORMÁK, DEVIANCIA
Az anyanyelv elsajátításának elméletei
EGYETEMES ÉS MAGYAR AGRÁRFEJLŐDÉS DR KOVÁCS JÁNOS.
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET.
Fogyasztásszociológia Balogh Eszter. Miről szól a kurzus? Szociológiai aspektusok Közgazdasági aspektusok.
Vállalatgazdaságtan : vállalatelméletek
Mediátor képzés Kártérítés.
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Szociológia Közgazdászoknak BEVEZETÉS A SZOCIOLÓGIÁBA
A hippokratészi eskü értelmezése
Az innováció forrásai.
3. Mit tudunk biztosan, és mit tanítsunk az iskolákban az élőlények származásáról?
2. Döntéselméleti irányzatok
A munkával való elégedettség
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Jogi alapfogalmak. Társadalmi normák A társadalmi normáknak nevezzük az emberek életét, tevékenységét meghatározó magatartási szabályok összességét, amelyeknek.
BEVEZETÉS A VÁLLALATGAZDASÁGTANBA 5.
II. A MARKETING ALAPVETŐ FOGALMAI
Vállalkozásmenedzsment I.
A reklám centruma.
Ipari ökológia 7 A "szimbiózismenedzsment" feltételei: bizalom, távolság Dr. Bezegh András.
 A politikai berendezkedések: a demokrácia és a diktatúra  A rendszerváltás Magyarországon  Az Alkotmány  A politikai pártok ma Magyarországon.
GAZDASÁG, GAZDÁLKODÁS ÉS A TERMELÉS, HASZNOSSÁG, SZŰKÖSSÉG, GAZDASÁGI JAVAK GAZDASÁGI ALAPISMERETEK.
BME Üzleti gazdaságtan Andor György. BME Ismétlés ›1 Gazdaságpszichológiai alapok – motiváció, drive, homo oeconomicus –1.1 Motiváció, szükséglet és hasznosság.
 Üzleti szervezetek, vállalkozások, vállalatok fogalma  Üzleti szervezetek: azok a fogyasztói igényt kielégítő szervezetek, amelyek gazdasági erőforrásaikkal.
Összeállította: Piacsek László Zoltán
Freud motivációs elmélete A strukturális modell
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
MOTIVÁCIÓ FOGALMAK Személyiség tulajdonság-e?
A jólét mérésének elméleti alapjai és problémái
A vásárlási döntés folyamata
A települések szükséglet oldali vizsgálata Kerner-Hegyi Judit Ph. D
A kereskedelem fogalma, szerepe a gazdaságban
TERMÉKPOLITIKA Kószó Kriszta.
Előadás másolata:

A modern fogyasztói étosz rejtélye Készítette: Mócza Eszter és Németh László

Bevezetés Étosz: erkölcs,magatartásminta,állandó cselekvésmód Probléma vizsgálata a XVIII. sz-i angliai fogyasztói forradalom magyarázatára tett kísérletek során került napirendre. Nem megfelelő fogalmi rendszer, a probléma rossz megközelítése

Bevezetés Értékek és étoszok változásainak figyelmen kívül hagyása jellemző a közgazdaság-tudományra A mai fogyasztói magatartásról sem kapunk teljes képet a közgazdaság-tudomány által Nehezebben számíthatók ki az emberek igényei, ha nem értjük meg mitől is keletkeznek azok

Bevezetés Modern fogyasztás lényege: vágyak irányítják, nem a racionalitás Fromm: „ A ma embere korlátlan éhséggel vágyik újabb és újabb termékekre” O’Neill: „..amikor egy vágy beteljesül, rendszerint számos másik bukkan föl, hogy elfoglalja helyét.” Frusztráció mennyire lépi túl a kielégítést?-> (Lerner) vágy-megszerzés arány ( sosem 1)

Bevezetés Megelégedéshez jutni nem csak nyersanyag felhasználással,de az örömszerzés más módjaival is lehet.(új cipő <-> barátság öröme) Vágyak lanyhulása általában idővel bekövetkezik, de nem tudjuk miért -> hulladékhegyek, kiárusítások

…és még mindig Bevezetés Írástudatlan és fejletlen társadalmakban a fogyasztást és igényeket a szokások és hagyományok irányítják Új vágyak megfogalmazása veszélyes a közösségre és erkölcstelennek tűnik. Társadalomtudósok rendszerint figyelmen kívül hagyják a kül. kultúrák szerepét és egyetemes megállapításokat tesznek

Bevezetés N°6 Megkérdőjelezhető, hogy minél több az új találmány, annál több az új vágy,mivel a legtöbb találmány már meglévő szükségletek és vágyak kielégítésére szolgál. Határhaszon-elmélet nem tekinthető a fogyasztó magatartás elméletének,hiszen azt feltételezi,hogy mindenki haszonmaximalizálásra törekszik, ami nem ad magyarázatot a vágyak és kedvtelések eredetére.

Bevezetés befejezése Galbraith: Fő célja,hogy bebizonyítsa,milyen irracionális,hogy a közgazdaság minden termelésnövekedést jónak tekint.Rávilágít,hogyan egészítik ki a közgazdászok a haszon-elmélet hiányosságait,hogy a fogyasztói magatartás elméletét megalkossák. - ösztönelmélet - manipulációelmélet - vágyteremtés vebleni elmélete

Ösztönelmélet „lappangó vagy” elmélete: a vágyak velünk születettek , hirtelen a felszínre törnek Olyan alapvető szükségletek esetében,mint étkezés vagy hajlék, biológiai alapja van az étel illetve ház utáni vágynak, ez azonban nem ad magyarázatot konkrét termékek iránt érzett sóvárgásra .-> különbséget kell tenni vágy és szükséglet között.

Ösztönelmélet Az irányzathoz kapcsolódik a feltételezés,hogy az emberi motiváltságban létezik a „szükségletek-vágyak” hierarchiája, vagyis először az alapvető szükségleteket kell kielégíteni,majd a vágyakkal foglalkozni. Markin: oxigén->étel->víz->fájdalomtól való megszabadulás->fizikai szükségletek-> biztonság->kötődés->önbecsülés->presztízs-> önmegvalósítás

Ösztönelmélet Ha az egyéni fogyasztói vágyak eleve létező,öröklött hajlamok ,akkor hogyan lehetséges,hogy az emberek életük során megváltoztatják vágyaikat? Ha a vágy=szükségletek,akkor miért nem ugyanolyan minden társadalomban? ->>> az elmélet tarthatatlan

Manipuláció elmélet Közgazdaságtani hiányosság Külső hatások Verziói Tudatalatt Információ szolgáltatás Reklám ≠ Manipuláció

Manipuláció elmélet Közgazdaságtani hiányosság Külső hatások Verziói Tudatalatt Információ szolgáltatás Reklám ≠ Manipuláció

Manipuláció elmélet Hogyan vezet az az üzenetek befogadása a fogyasztói igény létrejöttéhez? Hasznosság Érzelmek > racionalitás

Vebleni szemlélet Középpontjában: a fogyasztó, aki aktívan részt vesz saját vágyainak megteremtésében fogyasztás→ szociokulturális jelentőség Veblen hatás Csatlakozási és sznob hatás A dologtalan osztály (1975)

Vebleni szemlélet Javak fogyasztása = a személy vagyoni szintje Versengés Státuszhajszolás → eszmény Magasabb életszínvonal Utánzás ≠ versengés Újgazdagok

Készítették: Mócza Eszter és Németh László Köszönjük a figyelmet! Készítették: Mócza Eszter és Németh László