A kulturális antropológia etológiai aspektusa. "Az embernek mint fajnak nagy evolúciós újítása a közösség kifejlődése. Nem az egyének versenye a döntő.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Valóban a majmok bolygója?
Advertisements

BEENGEDTEK? BEENGEDÜNK?! AZ EMBEREK ATTITŰDJE AZ AUTISTÁKKAL SZEMBEN
Pedagógiatörténet Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem február 16. Körmendy Zsolt.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Megnyitó Új közgazdasági perspektívák szakpolitikai relevanciái Fazekas Károly főigazgató MTA KRTK AZ MTA KRTK Közgazdaságtudományi Intézet és az MTA Emberi.
1-2.óra: Bevezetés a biológiába
A tudomány természete Társadalomtudomány = Elmélet + kutatásmódszertan + statisztika Paradigma Eredetileg mintapélda (pl igeragozás) Adott tudós közösség.
Az „ösztönlény” nevelése és lelkigondozása
Antropológa III. Az élet.
Szakirodalmi és publikációs ismeretek Dr. Erős Gábor.
Tanulási elméletek, modellek elveinek alkalmazása az oktatásban
Nevelés- és oktatásszociológia
7. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
Kétnyelvűség és kognitív fejlődés 1. Kétnyelvűség és intelligencia.
A társadalmi modernizáció és a szociológiai gondolkodás gyökerei
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
“Ha az ember eltűnik, lesz-e reménye a gorillának? Ha a gorilla eltűnik, lesz-e reménye az embernek?”
A társadalomtudományi kutatás módszerei
38. A magyar illetve előmagyar történelem, a magyarság származása (bevezető) A 6. és a Középiskola 2. osztályában használható Dr. Mészáros Zoltán.
Összehasonlító politikatudomány. 3 egymással összefüggő elem Más országok berendezkedésének izolált tanulmányozása – angolszász kultúra – így csak implicit.
Altbacker Vilmos Miklósi Ádám Topál József ELTE TTK Etológia Tanszék
Bevezető előadás ANDRAGÓGIA IFJÚSÁGSEGÍTŐKNEK Az akkreditált, iskolai rendszerű, felsőfokú szakképzésben 1. előadás.
Lélek-központú asztrológia. Lélek: olyan egyesítő és kollektivizáló energia, amelynek elbűvölő vonzereje a SZERETET!!
Szigeti Eszter PTE BTK Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszék 2011
Közigazgatási kommunikáció
Kulturális antropológia II.. Evolucionizmus* Evolúció = Változás? Fejlődés? Rendezőelv? Integráció ~ differenciálódás Szociáldarwinizmus * Teoretikus.
A konstruktivista pedagógia alapjai
Az óvodai gyermekcsoportok szerveződésének és működésének alapjai
A humánetológia szerepe a modern emberkép kialakulásában
Az emberi természet természettudományos vizsgálata
Kultúra és kultúrák Humánetológia.
Kultúra és kultúrák Az emberi kultúra mint evolúciós rejtvény.
Az ember mint evolúciós rejtvény
Filozófia és Tudománytörténet Tanszék
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
Az anyanyelv elsajátításának elméletei
Kompetenciafejlesztés3
A tanulás reneszánsza Dr. Vass Vilmos egyetemi docens ELTE PPK
1. zárthelyi dolgozat 60 perc 1.A darwini elmélet előzményei 2.A szociáldarwinizmus kialakulása (19. sz.) 3.A behaviorizmus.
MI A TUDOMÁNY?. 1.A világegyetem és saját magunk megismerésének egyik legfontosabb útját, a tudományos kutatást mint folyamatot, cselekvést, és társadalmi.
Történelemtanítási stratégiák a nemzetközi történelemdidaktikai koncepciók tükrében F. Dárdai Ágnes
Edward Sapir ( ).
Nyíregyházi Főiskola, 2006/2007. II. félév
A sírás és nyelvkiöltés a magzati korból származó viselkedésmintázat
A MEGFIGYELÉS Hosszabb-rövidebb ideig tartó észlelés, mely bizonyos hatások okozta jelenségek, folyamatok megfigyelésére ad lehetőséget.
Személyiségelméletek
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Marie Curie Skłodowska (Varsó,1867-Sallanches, 1934)
Tudomány,hit,apologetika
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Az innováció forrásai.
Pszichológiai Ismeretek
A gender-kutatások kritikai jellege Dr. Molnár László PhD egyetemi docens NYME FMK Tanárképző Intézet.
3. Mit tudunk biztosan, és mit tanítsunk az iskolákban az élőlények származásáról?
Az evolúció fényében Szathmáry Eörs Collegium Budapest ELTE.
7.Az elméleti redukció 1.A mechanizmus-vitalizmus vita –Szélesebb értelemben: redukálható-e a biológia a fizikára és a kémiára, vagy beszélhetünk-e autonóm.
Előadás és szeminárium Összegzés I.
Evolúció Modell vagy metafora? Csányi Vilmos. Metafora : sejtés, hiedelem, megfigyelés elnevezés jellegzetes tulajdonság alapján Modell: struktúrák és.
Az egyén társadalmi integrációja Dr. Skrabski Árpád Apor Vilmos Katolikus Főiskola.
GÉNEK ÉS VISELKEDÉS.
Aldo Rossi ( ) The Architecture of the City.
Információ Tudás Tartalom Dr. Budai Balázs Benjámin.
BIOLÓGIA TÁRGYA, RÉSZTUDOMÁNYAI, SZERVEZŐDÉSI SZINTEK
Bevezetés a pszichológiába Illés Anikó. Gondolkodás Propozícionális gondolkodás Képzeleti gondolkodás Motoros gondolkodás.
JÖVŐKUTATÁSI PARADIGMÁK Magyar UNESCO Bizottság Társadalomtudományi Albizottságának Jövőkutatási Bizottsága Budapest, június 4. Dr. Hideg Éva egyetemi.
Közösségszervezés BA.
Antropológusok – a Földön
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Komenczi Bertalan Információelmélet
A felnőttek tanításának tanulásának, értékelésének pszichológiai aspektusai Előadó: Ludányi Ágnes.
Előadás másolata:

A kulturális antropológia etológiai aspektusa

"Az embernek mint fajnak nagy evolúciós újítása a közösség kifejlődése. Nem az egyének versenye a döntő az emberi evolúcióban, hanem a közösségeké. A közösség sokfejű, százkezű, mindenre figyelő biológiai és kulturális konstrukció, amely kialakította a társadalmat, ezt a minden előző élettevékenységnél magasabb rendű formát. Millió éves fejlődése alatt megbízható, kiegyensúlyozott környezetet biztosított az emberi életnek. Evolúciós sikere a bolygó urává emelte, de egyben önnön konstrukciója zsákutcájába is kergette az embert." /Csányi Vilmos/ "

Etológia : „szokás”-tan ~ a viselkedés biológiai alapjait kutató tudomány. Központi paradigmája: az evolúciós elmélet. Viselkedés = bármely, az egyedhez köthető jelleg/ változás, amelyet a külső megfigyelő képes észlelni. Humán etológia = segít megérteni, honnan jövünk, s merre tartunk…

HATÁRTUDOMÁNYAI: Biológia Genetika Pszichológia (kognitív és összehasonlító) Szociológia Antropológia

Az etológiai kutatás szintjei Niko Tinbergen : 4 kérdéscsoportja: 1.Mechanizmusra 2.Ontogenezisre 3.Funkcióra 4.Evolúcióra vonatkozók Proximális kérdések („Hogyan ?”(1.+2.) Ultimáliskérdések („Miért ?” (3.+4.)

Az etológia születése Antropomorfizáló irányzat: állati viselkedést emberi módon szemléli Behaviorista: állat = egyfajta „reflexgép”,mechanikus ingerválaszok láncolata

Etológia mint a természettudományos objektivitás és az intuitív kreativitás kompromisszuma: 1973 Nobel-díj: Karl von Frisch ( ), Konrad Lorenz ( ), Nikolas Tinbergen ( )részére az állati (és emberi) viselkedést összehasonlító, evolúciós szemléletű tudomány, az etológia megalkotásáért.

Kutatások Karl von Frisch: méhek „tánca”: 1.Körkörös ( m) 2.Potrohrázós (12 km-ig) Hangyapopulációk diverzitása A násztánc jelentősége

Kutatás módszerei Megfigyelés: pl.kutya ugatása Kérdés: Képes-e az ember meghatározni ismeretlenül az ugatás kontextusát? Hipotézis: az ember képes erre Kísérlet: ugatások analízise Eredmény: az emberek képesek felismerni ugatásaikban a kutya hangulatát Következtetés. A kísérlet igazolta, hogy az ember képes információt nyerni a kutya ugatásából, így tölt be az ugatás kommunikációs szerepet ember és állat között.

Köszönöm a figyelmet !