Szervezeti formák Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szervezet, hálózat.
Advertisements

A Stratégiai vezetés gyakorlati kérdései
A SZERVEZET ÉS KÖRNYEZETE
2. előadás.
Készítette: Pápai Zsolt Lex Ákos Kiss Gábor Borbély Csaba
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
Eredménytervezés Fedezeti összeg számítás: Értékesítés árbevétele
Konceptuális keret.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Projektmenedzsment Költségtervezés.
Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás
Szervezeti formák.
A vállalat szervezete.
Közigazgatási alapismeretek
Szervezet és kultúra az innováció szolgálatában
A szervezés mint menedzseri tevékenység
KÖZGAZDASÁGI SZERVEZETTIPOLÓGIA
SZERVEZET FORMÁLÓ TÉNYEZŐK ÁTALAKÍTÁS - divat vagy összhangteremtés?
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
Vállalkozásgazdaságtan 1. előadás
Szervezet Szervezet: személyek és csoportok valamilyen célra történő egyesítése, ahol mindenkinek meghatározott feladata és felelőssége van, mellyel hozzájárul.
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
SZERVEZETI ALAPFORMÁK
A szervezetek elemzésekor felvetődő kérdések A szervezetek strukturális és funkcionális kérdései (a szervezetek felépítettségére vonatkozó kérdések). A.
A MÁTRIX SZERVEZETI FORMA
A SZERVEZETI FORMÁK ALAPTÍPUSAI
Divizionális (divíziós) szervezet
Kulturális tőke (Capital cultural). A kulturális tőke halmozódása, a kultúra (magas kultúra) kialakulása már az ókorban elsősorban városi jellegű, erősen.
Szervezeti Formák Tradicionális Szervezeti Formák
Szervezeti formák 2. rész
Szervezeti formák 1. rész
Logisztikai kontrolling
A STRATÉGIAI KONTROLLING SZEREPE
Konfliktus Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás Menedzsment.
A kulturális intelligencia
Vállalatérték-élet pálya szakaszok
Tudásmenedzsment eredmények és tapasztalatok a MOL Csoportban Tóth Róbert Tudásmenedzsment vezető, MOL Csoport Budapest, 2006.február 23.
SZERVEZETI FORMÁK A SZERVEZET ÉRTELMEZÉSE „mechanikai” paradigma
A szervezeti felépítés definíciója
A lineáris-funkcionális szervezeti forma
Szervezeti formák Dr. Fehér János feb..
A HEM kialakulása és fejlődése
Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede:
Szervezeti struktúra és kultúra
Szervezet, szervezeti formák
A projekt szervezeti formái
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
A controlling alrendszer helye a szervezetben 1.
Szervezeti struktúrák
A projekt szervezeti formái
Vállalatgazdaságtan a gyakorlatban
VII. Szervezeti kultúra
7.3. A szervezetek ábrázolása
8. Előadás Szervezetek és szervezeti formák
Modern Szervezeti formák
Az utazásszervezés kihívásai TO stratégia / 1 Milyen TO vállalati stratégia tesz ma versenyképessé? 1.NAPRAKÉSZ A világ kihívásainak megfelelő!
Frank Róza: Szervezési alapok Szervezet és szervezés
Frank Róza: Szervezési alapok Szervezet és szervezés
BEVEZETÉS A VÁLLALATGAZDASÁGTANBA 5.
Szervezeti alapismeretek 1. előadás
Vezetési ismeretek I. Dr. Müller Anna Rezidens törzsképzés Szeged, november 9.
Szervezeti alapformák
Kompetencia menedzsment 4. Modul BGF
A STRATÉGIA KIALAKÍTÁSÁNAK FŐBB SZEMPONTJAI
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Előadás másolata:

Szervezeti formák Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás Menedzsment Intézeti Tanszék

Szervezetet meghatározó jellemzők munkamegosztás (elsődleges) hatáskör megosztás (döntés – felelősség – hatáskör) koordináció (projektek, teamek) szervezeti séma

Szervezetet meghatározó jellemzők munkamegosztás (elsődleges) funkció tárgy (termék vagy termékcsoport) régió Egy elv szerint: egydimenziós szervezet Két vagy több elv szerint: két vagy több dimenziós szervezet

Szervezetet meghatározó jellemzők hatáskörmegosztás egyvonalas többvonalas

Egyvonalas szervezet

Többvonalas szervezet

Szervezetet meghatározó jellemzők koordináció szervezeti egységek (személyek) működését a szervezet egészére vonatkozó célok érdekében összehangolni.

Szervezetet meghatározó jellemzők szervezeti séma mélységi tagozódás (irányítási szintek száma) szélességi tagozódás (egy vezetőhöz tartozó beosztottak száma) létszám az egyes szervezeti egységekben

Szervezeti formák Egydimenziós szervezet Többdimenziós szervezet Egyvonalas szervezet Lineáris-funkcionális Lineáris-divizionális Többvonalas szervezet Funkcionális Mátrix

Egyvonalas szervezet

Többvonalas szervezet

Lineáris szervezet A függelmi és a szakmai jellegű kapcsolat nem válik külön. Jellemzők... Előnyök... Hátrányok...

Lineáris egyvonalas szervezet Igazgató K+F Termelés ...

Lineáris szervezet Jellemzője: A függelmi és a szakmai jellegű kapcsolat nem válik külön. Előnyök: Egyszerű, könnyen áttekinthető, alá-fölé rendeltségi viszonyok egyértelműek Hátrányok: Rugalmatlan, lassú kommunikáció, felső vezetők leterheltsége

Funkcionális szervezet A függelmi és a szakmai jellegű kapcsolat különválik. Jellemzők... Hatékony működés... Előnyök... Hátrányok...

Többvonalas szervezet Igazgató Pénzügy Termelés Értékesítés

Funkcionális szervezet Jellemzői: A függelmi és a szakmai jellegű kapcsolat különválik. Funkcionális szervek: a munkavégzés hogyanját Lineáris egységek: ki, mikor, hol Kettősség a gyakorlatban

Funkcionális szervezet Előfeltétel: stabil piac és környezet, áttekinthető termelés. Előnyök: termelékenység, egységköltség csökkenés, koordinációs költségek csökkenése, stratégia „egyszerű” Hátrányok: növekvő diverzifikációnál magas koordinációs költségek, mennyiségi és minőségi tartalékok, gyenge alkalmazkodó képesség, centralizáció, erős szabályozottság

Divizionális szervezet Kialakulás... Jellemzők... Feltételek... Előnyök... Hátrányok...

Divizionális szervezet Kialakulás: vállalati méretek növekedése, erőteljes (termék, termelési) diverzifikáció Feltételek: széles termékskála, heterogén termékek, különböző termelési eljárások, dinamikus környezet.

Divizionális szervezet Jellemzői: divízióvezetők nagy önállósága, divízión belül funkciók szerinti munkamegosztás, magas fokú szakértelem, decentralizáció, divízión belül centralizáció.

Divizionális szervezet Előnyök: a stratégia és operatív feladatok szétválnak, világos célmeghatározás a divíziók számára, erőteljes piaci orientáció, teljesítményösztönző felelősségi–érdekeltségi rendszer kialakulása, rugalmasság, gyors reakcióképesség, rekeszelő hatás.

Divizionális szervezet Hátrányok: „vízfej” kialakulása, több értékrend megjelenése, felsővezetés „belenyúl” a divízióvezetők hatáskörébe.

Divizionális szervezet Divíziótípusok: cost center  befolyásolható összköltség profit center  befolyásolható nyereség investment center  befolyásolható tőke

Mátrix szervezet A funkcionális és a tárgyi elvű munkamegosztás egyszerre érvényesül Jellemzők... Feltételek... Előnyök... Hátrányok...

Mátrix szervezet Jellemzői: kettős irányítás, vezetők azonos kompetenciával, együttesen döntenek, alacsony formalizáltság, szabályozottság.

Mátrix szervezet Feltételek: gyakori és erős környezeti változások, a feladatok komplexitásának, újdonságának és rizikótartalmának magas foka, a szervezet tagjainak kommunikációs készsége fejlett, konfliktustűrő képességük jó.

Mátrix szervezet Feltételek: gyakori és erős környezeti változások, a feladatok komplexitásának, újdonságának és rizikótartalmának magas foka, a szervezet tagjainak kommunikációs készsége fejlett, konfliktustűrő képességük jó.

Mátrix szervezet Előnyök: horizontális koordináció, konfliktus lehetősége.

Mátrix szervezet Hátrányok: Hátrányok mérséklése: konfliktus lehetősége, a tárgyi és a funkcionális vezetők közötti rivalizálás, túlhajtott teammunka, döntések elhárítása a vezetőknél, felelősségvállalástól való tartózkodás, szervezeti összeomlás lehetősége krízis-helyzetekben. Hátrányok mérséklése: konfliktuskezelési stratégiák kidolgozása, alkalmazása, jó szervezeti klíma kialakítása.

Mátrix szervezet Típusok: Termékorientált mátrix-szervezet Projektorientált mátrix-szervezet Makromátrix Mikromátrix