Módszertani megújulás a nevelő munkában Farkasné Egyed Zsuzsanna 2011. KPSZTI
Módszertani palettánk Vita Csoportmunka Projektmódszer Munkáltatás Egyéni munka Frontális ismeretnyújtás „Házi feladat” gyűjtő munka a családnak
VITA FONTOSSÁGA A TERVEZÉSKOR A vita lehetőséget nyújt arra, hogy: több ember előtt megnyilvánuljunk, megtanuljunk érvelni álláspontunk mellett, elsajátítsuk a társas érintkezés és a kultúrált vita fontos szabályait.
A csoportmunka lényege a munkamegosztás. Fejleszti a: kulcskompetenciákat (kommunikáció, együttműködő, problémamegoldó), a toleranciát és empátiát, erősíti a csoportudatot,(Halacska, Csengő) szélesíti a látókört, a csapat minden tagját aktivitásra készteti. (CSOPORTALKOTÁS)
A gyermekek tapasztalatát tekinti a „tanulás” legfontosabb forrásának, Projektmódszer A projektmódszer megalkotói szerint az óvodai tevékenységek tartalmának fő hibája, hogy elkülönült részekként kezelik a világ dolgait, holott komplex jelenségekről van szó, melyek megoldásához minden tudását mozgósítania kell az egyénnek. A gyermekek tapasztalatát tekinti a „tanulás” legfontosabb forrásának,
Projektmódszer Lehet önálló, vagy csoportmunka is – gyermekek, (pedagógusok) kibontakozása, felelősségre nevelés A projekt végeredményét bemutatják egymásnak az érintettek – kommunikációs készségek fejlődése, visszajelzés, kritika fogadásának elsajátítása, kezelése
Ötletek Információt kell gyűjteni az óvodáskorú gyermek pszichikai működéséről, gondolkodásáról,a játék elsődleges szerepéről. Választ adni arra, hogy a különböző szintű játéktevékenységek milyen lehetőséget nyújtanak a gyermek fejlesztésére. Gyűjteni és csoportosítani a különböző játékfajtákat Megfigyelni melyikkel játszanak legszívesebben a gyerekek.
Ötletek Óvókkal beszélgetni: tapasztalataik szerint melyek a kedvenc játékok Szülőkkel beszélgetni Üzletek játékválasztékát felkutatni Listát összeállítani rövid leírással a különböző ajánlott játékokról
Mire van idő? Segítségadás! Készítsen óvodás gyerek szüleinek szemléletes tájékoztató „füzetecskét” az óvodáskor játéktevékenységeiről, a gyermek fejlődésében betöltött szerepéről. Állítson össze játék ajánlólistát a beszerzés lehetőségeit (üzletek, árfekvés, stb…..) és a minőségi szempontokat vegye figyelembe.
Mire van idő? Gondolni kell: A játékkal kapcsolatos minőségi elvárásokra Anyaga szerinti osztályozásra Megfizethetőségére Korcsoportonkénti játékokra (3- 4év , 4-5év , 5-6 éves korig) Megfelel-e az egészségügyi elvárásoknak? Megfelel-e az EU-s előírásoknak?
Munkáltatás Ismeretek újabb átgondolása, célja, hogy minden gyermek (óvó) a saját tempójában a saját logikája szerint haladjon. (Farsangi dekoráció elkészítése Március 15 dekoráció elkészítése)
Individuális v. differenciált munka A tevékenység „tanulás” szempontjából fontos, hogy a gyermekek (óvók) személyre szabott feladaton dolgozzanak, saját egyéni munkatempójuk szerint. Óriási előny a „párhuzamosan végezhető tevékenység fogalmának megvalósítása”
Frontális munka Az óvó olyan feladatot ad, amely segít a gyermekeknek visszaemlékezni a korábbi sétára, megfigyelésre! (képek, fotók rendezése, tárgyak elhelyezése, hangok megnevezése, társítása tárgyakkal)
„Családi” gyűjtő munka „HÁZI” feladat A „víz „ témakörében Felhasználásáról képanyag gyűjtés Háztartásban Természet, virág, kert gondozás Üzletben (gyógyvíz, kristályvíz) Közlekedés (vízi közlekedési eszközök) Sport eszközök, (télen, nyáron) Halmazállapot béli különbségek
Mintafeladat - gazdaság
Mintafeladat - egészségügy
Feladat ? ? ? ?
Segédanyagok
Köszönöm a figyelmet!