“A jó tanító nem saját tudásának gyümölcseit osztja meg a tanítványaival, hanem megmutatja nekik, hogyan arassák le saját gondolataik gyümölcseit.” (Kahlil.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Korai fejlesztés a bölcsődénkben
Tehetségazonosítás gyakorlata
Szociális munka a börtönben
A tanári munka értékelése
Kulcsárné dr. Papp Enikő:
„Ezt egy életen át kell játszani”
Így tanítom az erkölcstant… 1.osztályban
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Fejlesztő célú szaktanácsadás
Az együttműködés színterei a segítő pedagógus szemszögéből
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Út a beszédértéstől a szövegértésen keresztül a matematikai problémák megoldásáig Előadó: Horváth Judit.
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
Értékelés a pedagógiában
Fontosabb fogalmak Képesség :
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Új utak és lehetőségek a középiskolások
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
Kompetencia alapú oktatás
TANTÁRGY-ORIENTÁLT IDEGEN NYELV OKTATÁS Istvánffy Miklós Általános Iskola.
Nem a tudás mennyisége a fontos, hanem a képességek fejlettsége
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
Pedagógusok és tanárjelöltek felkészültsége az integrált nevelésre
Szülői értekezlet és 5. évfolyam. Téma Hogyan halad iskolánkban a „Korszerű oktatást Mándokon” című projekt megvalósítása? (beszámoló,
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Az olvasástanítás módszertana előkészítés, betű és hangtanítás
Motiváltság elérésében
Fogd A Kezem Alapítvány
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Tanulás tanítása Tanulásmódszertan
Befogadó iskolák, befogadó pedagógus-közösségek
Az ember futhat, de nem menekülhet a megmérettetés elől. Az egyetlen gyerek se maradjon ki a mérésből jelszavát hangoztató korban az oktatásban dolgozóknak.
A kompetencia alapú oktatásról
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
A szövegértési feladatok összeállítása
A szövegértési feladatok összeállítása
Primer tapasztalatok, Cardiff országos, állami ösztönzések (The Learning Country, Flying Start, stb.) önkormányzati feladat és erőforrás – többszektorú.
Kompetensek lettünk? június 27..
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
A portfólió - óvodai szakterület
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Inklúzív nevelés Magyarországon
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
Összeállította: Patakfalvi Attiláné közoktatási szakértő
Munkaszervezési formák
Az Egressy Béni Kéttannyelvű Általános Iskola bemutatkozik Gyöngyös
Út a sikeres tanuláshoz
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
Jegyzetkészítés 5/17.
Az iskola és a szülők kapcsolattartási formái a Csaholci Általános Iskola intézményében Készítette: Kádár Ágnes mesterpedagógus szaktanácsadó
Dalton-tervvel a tehetségekért Kisalföldi Tehetségsegítő Tanács „Fókuszban a tehetségek”
Intenzív családi foglalkozások o családi apartmanok számának bővülése o két napos programok.
A pszichológiai mérés alapjai
A nyelvi tudatosság fejlesztése Meixner Iskola, Szakmai nap
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
Előadás másolata:

“A jó tanító nem saját tudásának gyümölcseit osztja meg a tanítványaival, hanem megmutatja nekik, hogyan arassák le saját gondolataik gyümölcseit.” (Kahlil Gibran)

Nyitott tanulási formák szabadtanulás „freiarbeit”

„…a pedagógus akkor válik aktívvá, ha a gyermeket környezetével kívánja kapcsolatba hozni, és akkor lesz passzív, ha ez a kapcsolat létrejön. Figyelembe veszi az egyéni szükségleteket, a legkisebb önálló döntésre is figyel, azt megerősíti, segítséget ad a legmegfelelőbb tanulási mód megtalálásához, úgy viselkedik, hogy az elért sikert a tanuló önmagának tulajdonítsa.” (Maria Montessori)

A szabadtanulás megjelenése Magyarországon Változások: A családban Az egyén szintjén A törvényben

A tanulás Szellemi fejlődés Ismeretbővítés Szociális viselkedésváltozás A tanulás mindig az ember és környezete egymásra hatásának eredménye, vagyis interakciós folyamat!

Zárt t. forma Nyitott t. forma A pedagógus a tudás birtokosa Alárendelt, passzív befogadó Frontális, differenciálás csak formálisan Verbális közlések. Kevés érzékszervre ható. Többnyire érdemjegyre épül Partnerség,segítőkészség. Aktív, önálló. Önmaga választ Cselekvő tevékenységgel. Minél több érzékszervre hatóan. Egyénhez szóló, szöveges.

A nyitott tanulási formák jellemzői A tanulási folyamat nyitottá válik, megszűnik a frontális helyzet egyeduralma a gyermek egyenrangú partneré válik Ezáltal képes kiváltani a legoptimálisabb tanulási szintet.

A nyitott tanulási formák jellemzői Minden embernek más a tanulási stílusa. A tanulás céljának ismerete. Az aktivációs szint, azaz a taníthatóság állapotának elérése. A gyermeki tanulási folyamat követése A kíváncsiság kihasználása, az idegenkedés legyőzése. A pedagógus nyitottsága, szakmai felkészültsége

A nyitott tanulási formák jellemzői Pszichológiai tény, hogy a képességek a tevékenykedés során fejlődnek. A frontális tanulás során a gyermekek leszoknak a kérdezésről, passzívvá válnak.      Fontos, hogy a gyermek megkapja a számára legmegfelelőbb tanulási mód megválasztásának lehetőségét, azt az ismeretelsajátítási módot, amelyben a legjobban ki tud bontakozni!

A szabadtanulás nem akarja felváltani a kötött iskolai munkát A szabadtanulás nem akarja felváltani a kötött iskolai munkát. Nem módszer, hanem egy lehetséges mód az iskolai oktatás sikeresebbé tételére. Nem cél, hanem eszköz! A szabad tanulás elsősorban munkaforma.

Lehetősége nyílik a gyermeknek: Az önálló munkára (félelemnélküliség, önbizalom, felelősség érzet, kritikus önértékelés, önfegyelem) A tanulás tartalmának szabad megválasztására (nehézségi fok, tempó –> kompetenciaérzés) Egyéni tanulási tempóra (félelemnélküliség, önfegyelem) Eszközök szabad megválasztására (vidámság, motiváltság, ötlet) Tevékenységi forma szabad megválasztásra A szociális forma szabad megválasztásra (egyéni/páros)

Mivel? Meddig? Kivel? Mit? Hogyan?

Követelmények a pedagógussal szemben: Hinnie kell… Tudnia kell… „A visszahúzódni-tudás, a kivárás, a türelem, a bizalom lassan alakul ki, ezek a legfontosabb erények, melyeket a szabadtanuláshoz ki kell fejleszteni.” (Bönsch)

Követelmények a gyermekkel szemben: Fontosak a szociális képességek, a figyelem, segítőkészség, rugalmasság, a figyelem… Meg kell tanítani, a gyermeket az önálló munkára, azt mindig ismételni és gyakoroltatni kell! Tud-e a gyermek és milyen szinten olvasni? Végre tudja –e hajtani a feladatot? Tud-e csendesen dolgozni? Képes-e önállóan ellenőrizni magát? Tud-e dönteni több lehetőség között? Tud-e segítséget kérni, és arra várni? Tud-e segítséget adni?   

A taneszközöknek döntő szerepe van a szabadtanulás folyamán! A gyermeket önálló munkára ösztönzi… … a tisztán körvonalazott feladatokon keresztül! …a benne rejlő önellenőrzési lehetőségeken keresztül!

Segítő kérdéssor a taneszköz készítéséhez Speciális tudás Cél Megoldási utak Önállóság foka Munkafogások Munkaformák Önellenőrzési lehetőségek Ismétlés Motiváció

Rokonértelmű szavak, szókapcsolatok , mondatok Rokonértelmű szavak, szókapcsolatok , mondatok szókincs,emlékezet, másolás,

Szólások, szavak, szókapcsolatok , mondatok szövegértés,szókincs,emlékezet, másolás, „Melyik igaz? Jelöld!”

Képhez mondatrendelése szókincs, figyelem, „Tedd sorba! Másold le a…!”

Kifejezés-párosító

„Vázlat”

Melyik a helyes?

Melyik a helyes?

Melyik igaz?

Puzzle

Szódoboz

„Tagold szavakra! „ Szóanalizis, helyesírás, figyelem „Vág szét!Ragaszd be! Másold le! „Húzz vonalat!” „Csipeszelj!”

ABC sorrend helyesírás, figyelem „Tedd betűrendbe! Másold le (szótagolva)! Keresd az olv.k-ben! Húzd alá!”

-t ? –tt? helyesírás, figyelem , koopreáció,

Nyomtatottról írottra (nagybetűsről, kisbetűsről…) helyesírás, figyelem ,

Szótagokból szavak összeállítása helyesírás, figyelem , analízis, szintézis,olv.technika,

Szófelismerés mgh. vagy msh. sor alapján Szófelismerés mgh. vagy msh. sor alapján helyesírás, figyelem , analízis, szintézis,olv.technika, „Melyik szó bújt el?

Szavak csoportosítása helyesírás, figyelem , analízis, szintézis,olv Szavak csoportosítása helyesírás, figyelem , analízis, szintézis,olv.technika,

„Keresem minden gyermek sajátos titkát, s azt kérdem, miben segíthetném, hogy önmaga legyen.” (J. Korczak)