A diszkalkulia jelentése számolászavar.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A nevelési tanácsadók szerepe a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének tartós és súlyos organikus okra vissza nem vezethető rendellenessége.
Advertisements

A történelmi idő.
Készítette: Boros Erzsi
Korai fejlesztés, korai intervenció tapasztalatai Biztos Kezdet mentorképzés Velence Meszéna Tamásné Apáczai Nevelési és Általános Művelődési Központ.
Matematika kompetencia
Purple Day 2011 Előadás Köszöntök mindenkit, K L-nak hívnak a EBOC alapítvány képviseletében jöttem hozzátok. Remélem nem baj, ha tegeződünk, csak a könnyebbség.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Matematika és módszertana
Matematikai nevelés az óvodában
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Diszkalkulia/számolási nehézség vizsgálata és terápiája
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
A Logopédiai Szakszolgálat működése 2010
Mi látszik egy jéghegyből?
MFFLT Kongresszus, június 28.
A tanulási problémák diagnosztikája és terápiája
Varga Ritmus Sándor Nyakas Péter Dávid
A mentális betegségek osztályozása,
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
Nem a tudás mennyisége a fontos, hanem a képességek fejlettsége
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
Készítette: Pelle Mónika Szoc. ped. II. évfolyam
Diszlexia veszélyeztetettség jelei az óvodában
A tanulók tanulási stílusa és az oktatási módszerek közötti kapcsolat
Az iskolaérettség kérdése
Terézvárosi Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szakszolgálat
Bilateralis opercularis szindróma gyermekkorban
Élet a Ságvári Bence digitális VII. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi, szeptember 25. ökoszisztémában kisgyerekként...
Speciális tanulási nehézségek
Speciális tanulási nehézségek
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
„A három-ötperces eseményeknek különös varázsa van az életünkben” Bródy János.
"Legyen az esély egyenlő ..."
DECEMBER 3. A FOGYATÉKKAL ÉLŐK VILÁGNAPJA A másság elfogadása
Fejlesztő munka I. félév. Fejlesztést végző pedagógusok: 4 fő ( 2 fő logopédus, 1 fő tanító / nyelv- és beszédfejlesztő pedagógus, 1 fő tanító/
Neuropszichológiai vizsgálatok az igazságügyi pszichológiai gyakorlatban Pataky Ilona December 2.
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
Óvodai és iskolai szűrő vizsgálatok
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Készítette: Ábelné Pintér Éva
1 Mégis, kinek az érdeke? Szakvélemények, tantárgyi felmentések a nevelési tanácsadó, a szakértői bizottság és az iskolák szemszögéből Fehérvári Katalin.
A kriminálpszichológia
Integráló iskolák a közoktatásban
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
A „diszes” problémák korai jelei
A dyslexia veszélyeztetettség tünetei
FD - FEJLŐDÉSI DISZKALKULIA vizsgálata és terápiája DL lapokkal
Az iskoláskor küszöbén
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
Harmadik matematikakönyvem
Információs nap szeptember 8..
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
Buczkóné Pásztor Melinda Megyei Pedagógiai Szakszolgálat
A Kognitív Profil Teszt kiegészítése
Emelt szintű matematika érettségi
DISZKALKULIA, VAGY MÉGSEM?
Függvények II..
Kognitív fejlődés 2. Piaget 1.
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
Dr. Petercsák Edit Miskolc, március 6.
Iskolakészültség – kognitív és számolási fejlettség
Korai fejlesztés a gyermekneurológus szemszögéből Készítette: Dr. Darvas Éva március 24.
1 Készítette: Barkó Zsolt. Nem betegség, rendellenesség A diszlexiásoknak problémát okozhat a betűk, szavak és számok felismerése, leírása. A leírt betűket.
A korai felismerés és a státuszdiagnózis jelentősége és konzekvenciái a nyelv- és beszédfejlődési zavarral küzdő gyermekek logopédiai terápiájában Konzulens:
Szeretnéd, hogy gyermeked szívesen és gátlások nélkül beszéljen majd angolul? Szeretnéd, ha minél korábban, Te magad vezethetnéd be játékosan az angol.
A tankerületi szakértői bizottsági tevékenység feladatai
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Mikor játszunk újra? Hurrá iskolás lettem!
Előadás másolata:

A diszkalkulia jelentése számolászavar.

Nehezen fejleszthető, nagyon sokrétű, összetett problémasort jelent.

Dr.Márkus Attila: Számolási zavarok a neuropszichológia szemszögéből (Fejlesztő pedagógia 1998/6) a számolási képesség olyan akusztikus-verbális-szimbolikus tevékenység, amelyet írásban is kifejezünk, olvasva is megértünk és mentálisan is alkalmazunk.

Dékány Judit szerint a matematikai gondolkodás megalapozása már a második életév végén megkezdődik. Ezért szükséges tehát, hogy minél fiatalabb életkorban ismerjük fel a számolási zavarra utaló tüneteket, s kellő időben kaphasson a gyerek egyénre szabott, célirányos terápiát.

A diszkalkuliát elsőként baleseti sérülteknél állapították meg A diszkalkuliát elsőként baleseti sérülteknél állapították meg. Náluk az agy speciális területe sérült.

Nemcsak külső sérülés okozhat számolási zavart, az öröklötten is megjelenhet. Az ok lehet valamilyen betegség is.

Az egyén elmebeli működésének széles területeire hat, úgymint a megértésre, emlékezetre, arra a képességre, hogy számokkal manipuláljon, vagy számadatokat kezeljen. Gyakoriak az időérzékeléssel, a térbeli tájékozódással, a mennyiségek becslésével kapcsolatos nehézségek.

Ez a fejlődési diszkalkulia.

Az újabb kutatások a diszkalkulia, okaként a csecsemőkori agytörzsi primitiv reflexek rendellenes fennmaradását valószínűsítik.

- részképesség zavar (hátterében semmilyen agyi elváltozás, működészavar nem mutatható ki) - agyi károsodás (fejlődési rendellenesség) - betegség (pl. epilepsia) - genetikai állapotok (pl. kromoszóma rendellenesség) - gyermekkori fejlődészavarok, melyekhez diszkalkulia társulhat

A diszkalkulia oka tehát a neurológiai struktúrát, funkciót érintő eltérés, örökletes és/vagy szerzett sérülés. Nem függ az intelligenciától, a jó képességű ember is lehet diszkalkuliás. A diszkalkulia megjelenésének formáját, méretét, kiterjedtségét a környezet befolyásolja.

Ha nem ismerik fel, és nem kezelik a diszkalkuliát, a gyerek önértékelése nagy károkat szenved: lustának, vagy butának tarja magát; szorong, esetleg agresszív lesz.

A számolási nehézség nem egyenlő a számolási zavarral. Melyek lehetnek a figyelmeztető tünetek ? Ezek megléte nem feltétlenül jelent diszkalkuliát. A számolási nehézség nem egyenlő a számolási zavarral.

korban is felismerhetők tünetek már nagycsoportos korban is felismerhetők tünetek - megkésett vagy akadályozott beszédfejlődés - szegényes szókincs - nem megfelelő mondatalkotás - gyakori a beszédértés, szövegértés zavara feltűnő az észlelés és az emlékezet problémája - nagymozgás és – vagy finommozgás zavara

iskoláskorban jelentkező problémák - gyakori a saját testen, síkban, térben és időben történő tájékozódás zavara - a számfogalom gyengesége - számlálásnál számok kihagyása, felcserélése - a globális mennyiség-felismerés hiánya - a számnév – számjegy - mennyiség nem megfelelő egyeztetése - az alapműveletek értelmezésének, megoldásának problémái

- a gyenge számemlékezet - a szöveges feladatok megértésének, elvégzésének hibái - a matematikai szabályok felismerésének, megfogalmazásának, megtartásának gondja - a helyi érték értelmezésének hibái - a figyelem, az akusztikus és a vizuális észlelés, illetve emlékezet, a finommotoros koordináció zavara - a laterális dominancia, oldaliság is később alakul ki

Csak szakértői bizottság mondhatja ki, hogy egy gyermek diszkalkuliás – a tünetek gyakran félrevezetőek.

Sok esetben csak a felső tagozaton vagy a középiskolában derül ki, hogy valaki diszkalkuliás.

Ha mégis segítség kell, vizsgálat, akkor a tapasztalt problémák tünetként leírhatóak a pedagógiai szakvéleményben – a komplex vizsgálat után (neurológus, pszichológus és logopédus) pontosabb kép alakul ki.

Problémát jelenthet azok kiszűrése, akik csupán az oktatás elégtelensége miatt teljesítenek rosszul a vizsgálat során. Az ügyesen kompenzáló diszkalkuliások észrevétlenek maradhatnak a vizsgálatvezető számára.

Meséld el a mai reggeledet! Emeld fel a bal kezed! Fogd meg a bal kezeddel a jobb bokád! A jobb kezeddel a bal térded! A jobb kezeddel a jobb füled!

Hol van a lap alsó sarka? Írd a nevedet a jobb felső sarokba! Írd a dátumot a bal felső sarokba! Tedd a kezedet az asztal alá! Hol van a kezed? Tedd a kezedet az asztal fölé! Hol van a kezed?

Számlálás 20-ig egyesével növekvő és csökkenő 20-ig kettesével növekvő és csökkenő 100-ig tízesével növekvő és csökkenő 480-tól tízesével 600-ig 970-től húszasával lefelé

Mutass az ujjadon, amennyit mondok! 5, 7, 2, 9, 10, 8, 3 Vegyél ki a dobozból három korongot! Legyen 5! 7! Ötös korongkép kirakása: mint a dobókockán Hány korongot látsz?

Melyik a több? 34 vagy 36? 71 vagy 17? Tegyél le elé 7 korongot! Számláld meg! Keverd össze a korongokat! Hány korong van előtted? Forgass át néhány korongot pirossá! Hány korong van előtted?

Számokat diktálok. Írd le! 1024, 1240, 2014, 1220, 4210, 1420, 1204, 4201 Írd őket csökkenő sorrendbe!

alapműveletek és inverzeik Három korong van előtted. Legyen kilenc! Kilenc meg mennyi a 13? Tegyél három korongot a tenyeredbe, úgy, hogy ő ne lássa, és négyet tegyél le elé, mellé a csukott markod: Hét korongom van, ennyit látsz, mennyi van a kezembe?

szöveges példák, egyszerű és összetett 10 kiflit vettem és 5 zsemlét? Hány péksüteményem van? feladat elismétlése a lényeg kiemelése fejben kiszámolás pontos válasz megfogalmazása

24 fiú ment kirándulni és tízzel több lány. Hány gyerek ment kirándulni? feladat elismétlése a lényeg kiemelése

sorozat folytatása írásban Számemlékezet Mondd utánam! 6,7 3,8,1, 5,9,4,5, Mondd utánam fordított sorrendben! 2,3 8,5,3 9,6,3,2, 5,3,8,7,1,

http://dyscalculiaport. blogspot. hu/2011/07/diszkalkulai-diagnosztika http://dyscalculiaport.blogspot.hu/2011/07/diszkalkulai-diagnosztika.html 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről és a diszkalkulia 15/2013.(II.26.) EMMI rendelet 1. rész – diszkalkulia diagnosztika módszerei 15/2013.(II.26.) EMMI rendelet – a pedagógiai szakszolgálati intézmények működéséről

Esettanulmányok: - Csilla - Enikő

Esettanulmányok az osztályban: - Zsuzsa - Kata - Kinga

Eszközök, amelyeket jól tudok használni: - korong és pálcika - számkártya, dominókártya, kártyacsomagok - logikai készlet - dobókockák, pöttyösek és számosak - társasjátékok - tojástartó, bonbonos dobozok

- LÜK, Piccolo - gyufa - apró cukor - százas tábla - színes rúd - dominó - „szemüveg” - szorzótábla

Eszközök, amelyeket nem szeretek használni: - papírpénz - négyzetrácsos füzet

A gyerekek 2 éves koruk körül még ambidexterek, azaz kétkezesek. 3 éves kortól figyelhető meg, hogy az egyik kezét szívesebben használja. 4-6 éves korban a domináns kéz egyre ügyesebb, majd 7 éves korban enyhe labilitás jelentkezik.

A kézdominancia 8-9 éves kor között stabilizálódik. Vagyis a végleges kézdominancia kialakulása nem esik feltétlenül egybe az iskolakezdéses és az írástanulásos 6-7 éves korral…

További nehézséget jelent a toll forgatásának elsajátításában, hogy ekkor még folyamatban van a kéz fejlődése, ami kb. 12 éves korban fejeződik be. A mozgásszervrendszer tartórendszer (csont, ízület) fejlődése - a vázrendszer egyes részeinek csontosodása különböző időben történik. ujjpercek: 9-11 év kéztőcsont: 10-13 év

könyvek Dékány, J. (1999). Kézikönyv a diszkalkulia felismeréséhez és terápiájához. Budapest: Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképzõ Fõiskola. A Magyarországon használt diagnosztikai eszköz leírása. Márkus, A. (1998). Számolási zavarok a neuropszichológia szemszögébõl. Fejlesztõ Pedagógia, 3-15. Számolás 1-3. Ronit Bird: Hogyan győzzük le a számolási nehézségeket? Száz játék és fejtörő

Az eredmény hibás lett egy nulla miatt, a dolgozat egyes lett a hiba miatt, a félévim hármas lett az egyes miatt, az anyu meg mérges lett a hármas miatt, az ajándék ugrott a méreg miatt, és mindez egy semmi nulla miatt.