Ellenőrzés és értékelés az alsó tagozatos matematika oktatásában

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
Advertisements

Neveléselmélet, nevelésfilozófia
A tanári munka értékelése
Differenciált tanulásszervezés 3. Szervezési módok, munkaformák
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
Értékek az értékelésben Mik a fontos kérdések?
A pedagógusminősítési rendszer
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
Értékelés a pedagógiában
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
IDEGEN NYELVI KOMPETENCIA: mit és mikor mérjünk?
(Familiaris Consortio 17.). 1.0 A SZEMÉLYEK KÖZÖSSÉGÉNEK MEGVALÓSÍTÁSA SEGÍTSÉG, TÁMOGATÁS AKADÁLY, GÁT 1,1Egy férfi és egy nő életre szóló, felbonthatatlan.
Összeállította: Gyulainé Bukovics Ildikó MEGELŐZÉS – ALKALMAZKODÁS - GONDOSKODÁS NKI Árpád Fejedelem Általános Iskola Interakció - Autonómia.
Az iskola, mint szervezet
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
A nevelés stílusa.
Énfunkciók A személyiségnek, mint önszabályozó
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
Jogviszony és jogi felelősség
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
Gyakorlati tanácsok és módszerek a jogkövető magatartás kialakításában.
Pedagógiai Értékelési Konferencia
KPSzTI Minőségfejlesztési munkacsoport
A fejlesztő értékelés.
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Az ellenőrzés, értékelés szerepe, módszerei A teljesítménymérés
Nevelési módszerek.
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
A feladatok szerepe Kaposi József.
NEVELÉSELMÉLET.
ESZMÉNY, CÉL, FELADAT A NEVELÉSBEN
A pedagógus.
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Vezetői konfliktuskezelés (fegyelmi ügyek)
Pedagógiai értékelés.
Az ember futhat, de nem menekülhet a megmérettetés elől. Az egyetlen gyerek se maradjon ki a mérésből jelszavát hangoztató korban az oktatásban dolgozóknak.
A neveléselmélet alapjai A nevelési környezet
Dr. Szabó-Thalmeiner Noémi. Nevelő Szaktanár Hivatalnok Szakmai szervezet tagja Családtag Barát (nő) rokon szülő gyermek testvérházastárs …
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Városközponti Főigazgatóság Kossuth Lajos Általános Iskola Tájékoztató az „Önkéntes segítő gyakorlat” tárgyhoz augusztus 23.
A gyakorlati képzés megújítása a pedagógia szakos képzésben
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
A tanári mesterszak gyakorlatai Vezetőtanári tájékoztató szeptember 7. Salát Magdolna PK OTF Tanárképzési Osztály.
Pedagógus értékelési rendszer
Reflektív gondolkodás
Munkaszervezési formák
Az iskolai szervezet és fejlesztése
„A gyakornokokkal foglalkozó mesterpedagógusok mentorálási feladatai”
Összeállította: Szabó Ilona
Gyakorlás – gyakorlat – gyakornok Sokszor egyetlen élmény egész életére megnyitja a fiatal lelket a zenének. Ezt az élményt nem lehet a véletlenre bízni:
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
Márkus Lászlóné Intézményvezető Közoktatási szakértő
Tantervelmélet Kaposi József.
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
Szociális kompetencia
ÉRTÉK, ESZMÉNY, NORMA A NEVELÉSBEN
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
Szakképzési Önértékelési Modell II. Fejlesztési szint ADOTTSÁGOK 4. 3
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

Ellenőrzés és értékelés az alsó tagozatos matematika oktatásában Előadó: Horváth Judit

Rosenthal és Jakobson 1968 Pozitív Pygmalion effektus Negatív Pygmalion effektus

Az ellenőrzés—értékelés módszerei, lehetőségei a nevelés folyamatában Módszer: tudományos értelemben valamilyen eredményhez elvezető tervszerű eljárás. formál alakít ösztönöz gátol

Nevelési tényezők: a felnőtt tekintélyi személyek, a feladatok és kortársi interakciók

Nevelési eljárás: a nevelési módszer konkrét alkalmazása.

Nevelési eszköz: minden olyan tényező, amely valamilyen módon hat, formál, alakít a célszerűen alkalmazott módszer megvalósításában. közösség szervezet Intézmény rendezvény tevékenység tárgyi elemek Nevelési fogás a nevelési módszer illetve eszköz alkalmazásának a módját jelenti.

Nevelési módszerek csoportosítása: (Bábosik István) 1. közvetlen (direkt) nevelési módszerek szokásformálás módszerei: követelés módszerei gyakoroltatás módszerei segítségadás módszerei ellenőrzés módszerei ösztönzés módszerei

magatartási-tevékenységi modellek közvetítésének módszerei: az elbeszélés módszere modellértékű személyek bemutatása műalkotások bemutatása személyes példaadás a meggyőzés formálás közvetlen módszerei: előadás, magyarázat, beszélgetés a tanulók önálló elemző munkája

2. közvetett (indirekt) nevelési módszerek funkcionális rendszere hatásszervező funkciók alapján személyiségfejlesztő funkciók alapján

A konkrét nevelési módszer és eszköz kiválasztásának szempontjai: nemzetközi egyezmények, egy-egy ország törvényei a nevelés társadalmilag meghatározott céljai a nevelő munka konkrét feladata és tartalma a nevelő személye

Alapvető nevelési módszerek 1. Követelés: kötelező célokat és feladatokat állít a tanulók elé, meghatározott cselekvés, tevékenység végrehajtására késztet. parancs tiltás kérés

A hatékony követelés legyen: nyílt világos egyértelmű logikus teljesíthető határozott

3. Gyakorlás: a sokszor ismétlődő cselekvés folyamata. 2. Meggyőzés: mások tudatának és magatartásának értelmi és érzelmi úton történő befolyásolása. 3. Gyakorlás: a sokszor ismétlődő cselekvés folyamata. 4. Példaadás: A követendő cselekvési normáknak, erkölcsi állásfoglalásnak a tanulók elé tárása szemléletes módon, konkrét emberi cselekedetekben. A példa hatásának feltételei: a példaképben valósuljon meg az elvek és a gyakorlat összhangja a példakép legyen képes érzelmileg is megragadni a követőt a tanulóban legyenek meg a szükségletek az átvehető tulajdonságok kialakítására.

5. Jutalmazás és büntetés Jutalmazás: a helyes magatartás és cselekedet elismerő értékelése. A büntetés: a helytelen cselekedet elítélése, hogy távol tartsa a gyermeket az elítélt cselekedet megismétlésétől. csak akkor büntethet a nevelő, ha a gyermek tudja, miért kap büntetést a büntetést minél ritkábban és csak a legvégső esetben alkalmazzuk a büntetés legyen mindig arányban az elkövetett vétekkel a vétek elkövetése bizonyított legyen a büntetés legyen mérsékelt és fokozatos a nevelőtestület egysége elvek alapján alkalmazza a büntetést

6. Ellenőrzés és értékelés: az ellenőrzés a nevelési folyamatban a feladatok rendszeres, hibátlan, színvonalas teljesítésének biztosítását szolgáló módszer.

Az ellenőrzés és értékelés helye a pedagógiai folyamatban

Az értékelés típusai, értékelési funkciók 1. Diagnosztikus értékelés 2. Fejlesztő értékelés Szóbeli fejlesztő értékelés az egyén értékeli önmagát a csoport tagjai értékelik az egyént a csoport értékeli önmagát a csoport tagjait értékelik más csoportok a csoportot értékelik más csoportok a csoport tagjait értékeli a pedagógus a csoportot értékeli a pedagógus az osztályt értékeli a pedagógus

Írásbeli fejlesztő értékelés Pontozás a pontszámok a tanulási tevékenység részleteit is mutassák meg fel kell tüntetni az elérhető és az elért pontszámot is. a pontozás nem váltható át osztályzatra a pontozás elsősorban önellenőrzés és önértékelés alapján történjen a csoporton belül el kell helyezni az egyén teljesítményét is. a csoport teljesítményeket viszont el kell helyezni az osztály egészének teljesítménysorában.

3. Lezáró összegző értékelés A lezáró-összegző értékelés módjai: pontozásos szöveges A lezáró-összegző értékelés irányultsága szempontjából: tanulóknak és csoportnak szóló szülőknek és tanulóknak szóló A lezáró és összegző értékelés összetevői: ellenőrzés-diagnosztizálás lezárás, összegzés-értékelés jutalmazás

Ellenőrzés- diagnosztizálás: Célja: az egész tanulási szakaszra érvényes differenciált egyéni elvárási szinteket mennyire sajátították el a tanulók. Módjai: Elsősorban a feladatlapokban megjelenő tudást lehet vele mérni.

A pedagógiai értékelés funkciója, fajtái, lehetőségei adatgyűjtés azok értelmezése, magyarázata vagyis interpretálása Interpretálás követelményei: objektivitás érvényesség megbízhatóság

Az iskolai írásbeli beszámoltatások formái, rendje, korlátai, a tanulók tudásának értékelésében betöltött szerepe, súlya.

A visszajelzés szintjei: a tanulóra irányul pedagógus felé irányul a pedagógiai célokat és követelményeket vetjük össze

Az osztályozás mint numerikus értékelés a nevelő szuverén joga!

A nevelő és a nevelt kapcsolata az ellenőrzés és az értékelés folyamatában szubjektív összetevők: az egyén személyiségének értékei objektív összetevők: társadalmi ranglétrán elfoglalt hely A személyiség értékei: értékrendszer, felkészültség, emberi kapcsolatok, szerepek, attitűdök, oktatási-nevelési eredmények, ítéletek.

Adelson tanár-diák interakció alapján való csoportosítása

Pedagógus szerepek: a társadalom képviselője bíró forrás játékvezető detektív az identitás tárgya szorongáscsökkentő én támogató szülő helyettes facilitátor

Köszönöm a figyelmet!