Kötelező olvasmányok a történelem órán Sályiné Pásztor Judit

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
Az olvasástanítás módszere:
A filozófia vizsgatárgy története Világnézetünk alapjaiBevezetés a filozófiába 1990-től bizonytalanság: kötelező - nem kötelező Részt vettünk a nemzetközi.
Komplex Instrukciós Program
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Projektoktatás április 8. Papp Dolli.
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
Számítógép az oktatásban Készítette: Halász Rita Tanár- informatikatanár MA 2010/2011.
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
2009 Merényi Zsuzsanna Közoktatási szakértő-középiskolai tanár
Az iskolai könyvtár állománya
A történelem tanításának és tanulásának módszerei és stratégiái 2007
Kétszintű érettségi vizsga Magyar nyelv és irodalom Miről? Hogyan? §?! Tájékoztassuk diákjainkat!
Az idegen nyelvekről a NAT-BAN
Az osztályfőnöki szerep története
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
Az esszé Segédlet tanulóknak és tanároknak
A „Storyline” - módszer alkalmazása a tanulásban akadályozott gyermekek ismeretszerzésében Szakál Judit Siteri Anikó Bárczi Gusztáv EGYMI Debrecen.
 A nyelv megismerése mint  Kommunikációs eszköz  A tanulás eszköze  Árnyalt és reflexív ismeretek a nyelvről  A társadalom belső kohéziójának.
Az olvasás helye és megítélése az általános iskola felső tagozatában
Az olvasás olyan piknik, ahová a szerző hozza a szavakat,
Történelemdidaktika. I. A történelemtanítás általános kérdései Dr
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A hazai iskolai könyvtárak fejlődéstörténete
Az e-portfólió használati köre
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Központi Érettségi Nyílt Nap Szeptember 24.
Tanulás tanítása Tanulásmódszertan
„Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” TÁMOP / /0065 Moduláris oktatás Az egészséged a Te kezedben van!
Történelemtanítási stratégiák a nemzetközi történelemdidaktikai koncepciók tükrében F. Dárdai Ágnes
Tanulói laptopokkal a középszintű magyar érettségi felé
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
A szövegértési feladatok összeállítása
Közismeret Osztályfőnöki Kommunikáció-magyar ( KO-MA) Matematika Idegen nyelv Természetismeret Társadalomismeret.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Kötelező, közös, kölcsönös olvasmány – Hagyomány és megújulás az iskolai olvasmányok kánonjában Dr. Gordon Győri János elnök Magyar Olvasástársaság.
A magyar- és könyvtárostanár együttműködésének felettébb szükséges voltáról a kötelező olvasmányok kiválasztása terén Cs. Bogyó Katalin (magyar- és) könyvtárostanár.
GYŐR A TÖRTÉNELEMBEN – A TÖRTÉNELEM GYŐRBEN Kísérleti tanterv a Xántus János Múzeum és a Kazinczy Ferenc Gimnázium együttműködésével az 5. évfolyam számára.
Gyermekvilág régen és ma
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Ha javítani szeretnénk az eredményeken
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Útmutató a szakdolgozat elkészítéséhez
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
Benjamin Bloom: A nevelési célok taxonómiája
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Matematikai projektek és jó gyakorlatok
Informatika tanítása ea. Csernoch Mária
Hatékony-e az e-olvasás? – e-könyv vs. papír
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
Gazdaság és Vezetéstudományi Intézet - szakszeminárium dr.LuxJudit 2016.április 8.
A magyar nyelv és irodalom Készítette: Raátz Judit és Sályiné Pásztor Judit Szolnok–Budapest és 16.
Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet szerepe/feladata a médiaoktatás területén.
Projektorientált matematikaoktatás
Kompetenciafejlesztés - Tankönyvek
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Szent László Középiskola Szekszárd
Idegen nyelvek tanítása az alternatív iskolákban
Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
1./ A magyar közoktatás rendszere
Előadás másolata:

Kötelező olvasmányok a történelem órán Sályiné Pásztor Judit KPSZTI 2010.október

1. A szépirodalom megjelenése a szaktárgyakban A történelem tudatosítja bennünk, hogy az emberiség és egy nemzet tagjai vagyunk, s hogy ez mit jelent előnyökben, kötelességben, felelősségben Az irodalom ugyanennek a folyamatnak a szubjektív oldalát mutatja be, téren és időn át összekapcsol minket másokkal, az ismeret mellett valóságos emberi tapasztalatok át-és újraéléséhez vezet

A szépirodalom iránti igény csökken inkább a gyakorlatias ismeretközlő művek népszerűek nem szokás a magyar pedagógiában egymástól távol álló műveltségterületeket közelíteni, összekapcsolni

2. Mit tehet a szaktanár? A legtöbbet: kezében van a motiválás lehetősége és eszköze, csak élnie kell vele Az értelmet és az érzelmet egyaránt iskolázó pedagógiára van szükség! Az olvasás iránti igény felébreszthető

Mit tehet a tanár? 1993-as felmérés : „A tanárok segítségével megdöbbentően kevesen találnak maguknak olvasnivalót (a 13 évesek 14%-a, a 18 évesek 10%-a). Tehát az iskolai irodalomközvetítés hatékonysága kívánnivalót hagy maga után, a magán- és az iskolai olvasmányok elkülönülnek egymástól.

A probléma okai a tananyag zsúfoltsága a tanár csak magára számíthat, nincs segédanyag a tanárok olvasottságának hiánya

3. Mit ír elő a NAT? A NAT követelményeiben ott a törekvés az irodalom és a történelem közelítésére Az Ember és társadalom műveltségterület 9-12. évfolyam számára 1.Ismeretszerzés, tanulás c. részében: „Ismeretszerzés különböző írásos forrásokból „

A NAT előírásai 2. Kritikai gondolkodás c. részében: „Szépirodalmi és más fiktív elbeszélések összehasonlítása történelmi elbeszélésekkel a narráció módja alapján” „Szépirodalmi szövegek, filmek stb. vizsgálata a történelmi hitelesség szempontjából”

A NAT előírásai 3. Kommunikáció c. részében: „A különböző információforrások…elemzéséből levont következtetések, illetve különféle társadalmi-történelmi összefüggések szóbeli kifejtése” „Beszámoló, kiselőadás a szépirodalomból, a népszerű tudományos irodalomból, történelmi forrásokból, származó szövegek…alapján”

A NAT előírásai 5. A tartalom kulcselemei c. részében: „Ismereteket szerezzenek a határon túli magyarok történetéről és kultúrájáról” „Ismerkedjenek meg olyan köznapi és kiélezett konfliktusokkal, amelyek rávilágítanak az erkölcsi értékminőségek és az emberi helytállás jelentőségére, illetve azzal kapcsolatos problémákra

4. A tantárgyak kapcsolata és az integráció kérdése Koncentráció: Ha két vagy több tantárgyban ugyanazok a tartalmak vagy egymáshoz logikailag kapcsolódó tartalmak fordulnak elő, célszerű odafigyelni, és már a helyi tantervben kiaknázni ezeket a lehetőségeket.

Módjai az egyik tantárgyból időmegtakarítás céljából kihagyjuk a témát( nem nevezhető koncentrációnak.) a két tantárgy között munkamegosztás jön létre: a téma különböző részeit, illetve aspektusait dolgozzák fel, miközben utalnak a másik tárgyban tanultakra mindkét tárgy feldolgozza a témát, de más rendszerezésben és kontextusban. a több szempontú feldolgozás elősegíti a megértést és a megjegyzést is. Természetesen ilyenkor is nagyon fontos a más tárgyból tanultak felidézése, újrarendszerezése (esetünkben erről van szó!!)

5. Mit tehet a történelemtanár? Lehetőségei korlátlanok, hiszen rengeteg felhasználható irodalom áll rendelkezésre Száz évvel ezelőtt ezt tudta a tantárgy-pedagógia, a történelmi regényeknek,elbeszéléseknek,mondáknak kiemelt szerepük volt a tankönyvekben és a tanítás gyakorlatában is

A történelem órán is A tanulóknak legyen lehetőségük tömörítésre, tartalom elmondásra, szóbeli kifejezőkészségük fejlesztésére! A többiek ötletet kaphatnának, s kedvet egy érdekes könyv elolvasásához, ezen keresztül egy történeti kor, probléma több szempontú megközelítéséhez.

Az együttműködés lehetőségei Történelem – magyartanár-könyvtáros Sürgető az egyre erősödő válságtünetek miatt is. A fiatalok szabadidős tevékenységeinek sorában a hagyományos (nyomtatott, szépirodalmi) olvasás egyre hátrább szorul Közös cél vezérel: tanulóink értő, igényes olvasóvá nevelése. 

Együttműködési területek Több terület : Az első lényegében technikai jellegű, mivel az olvasmányok beszerzésére, kezelésére vonatkozik, s ebben elsősorban a tanár és a könyvtáros tanár vesz részt. A többi már tartalmi, hiszen egyrészt az olvasmányok kiválasztását, másrészt az olvasmányok feldolgozását érinti, s a tanulók aktív részvételét is feltételezi. .    

7.Az olvasmányok beszerzése nincs meg a tanárok által újonnan kiválasztott kötelező/ajánlott/házi olvasmány a könyvtárban, nincs elegendő példányszámban a kötelező/ajánlott/házi olvasmány a könyvtárban. Mindez egy dologra vezethető vissza: az együttműködés hiányára

8. Az olvasmányok kiválasztása a gyerekek többsége semmit nem olvas a házi olvasmány helyett, nyelvi készségei sorvadnak, szövegalkotási képessége — szóban , még inkább írásban kirívóan szegényessé válik, helyesírástudása alacsony szinten reked meg. így nemcsak az olvasóvá nevelés, hanem a nevelés kitűzött céljai sem teljesülnek

Kötelező-e a kötelező olvasmány a tanárnak? (Gordon Győri,2009.) olyan olvasmányok, amelyeknek oktatását valamely iskolatípusban, oktatási szinten, a tanulók valamely életkorában az oktatásügyi dokumentumok (például oktatási törvény, kerettanterv stb.) kötelező módon előírják a tanároknak (szorosan értve kötelező olvasmányok)

A kötelező olvasmányok fajtái II. olyan szerzők, illetve művek csoportja, amelyek köréből a tanár szabadon választhat, de köteles valamit választani (kötelezően választható művek)

A kötelező olvasmányok fajtái III. olyan szerzők, illetve művek, akiknek, amelyeknek választását a tanár részére semmilyen oktatásügyi dokumentum nem írja elő, de a tanár mégis tanítani kívánja azokat a diákjainak (a tanár által szabadon kijelölt kötelező olvasmány)

Minden kötelező olvasmány kötelező a diáknak? a tanár valamilyen művet kijelöl az osztály tanulói számára, aminek következtében azt valamennyi diáknak meg kell ismernie, el kell olvasnia. a tanár nem valamennyi diáknak jelöli ki ugyanazt az olvasmányt, hanem egy-egy olvasmányt a diákoknak csak egy-egy csoportja számára jelöl ki.

A kötelező olvasmány fajtái a tanár nem egyetlen konkrét művet jelöl ki minden diák számára, hanem olvasmánylistákat állít össze a tanulóknak, amelyhez bizonyos kikötéseket tesz csak kötelezővé

A kötelező olvasmányok fajtái magukat az olvasmányok körét is együtt konstruálják meg a tanárok és a diákok az elolvasandó, feldolgozandó olvasmányok egy körének kiválasztását teljes egészében a diákjaira bízhatja. Egy tanulócsoport tagjai javasolnak egymásnak olvasásra művet, majd a javasolt művek köréből egy-két alkotást kiválasztanak, amelyet azoknak a diákoknak a vezetésével, aki az adott műveket közös olvasásra javasolták, együttesen feldolgoznak.

Akadályok A tanárok olvasási kapacitása gátat vethet ezeknek az olvasási és órai feldolgozási lehetőségeknek Kérdésessé válik, hogy a tanári értékelés ezekben az esetekben valójában mire is vonatkozik

9. Az olvasmányok feldolgozása a kísérő olvasmányokat-ütemezéssel együtt- év végén adjuk meg a kötelező olvasmányok mellett érdemes olvasmánylistát is összeállítani, amelyek elolvasását csak javasoljuk, de e művek elolvasásáért jeles osztályzat jár.

Az írott szöveg feldolgozása Írott történelmi források,dokumentumok,népszerű szakirodalom,történelmi tárgyú szépirodalom A kiválasztásnál igazodni kell a tartalmi követelményekhez és a tanulók életkorához

Forrásszemelvények Dokumentumjellegű írásos források-gondosan válogatott részletek 5.o.: főként átírt formában 6. o.-tól:önállóan ismereteket meríteni az elbeszélő források részleteiből 8.o.ig:fokozatosan el kell jutni a dokumentumok elemzésének készségéig

A népszerűsítő szakirodalom és a történelmi életrajzok Főként otthoni olvastatással A megszilárdítás céljából adjunk feladatokat is!

A történelmi tárgyú szépirodalom Az érzékelhető egyesben megjelenített általános színesebb, tudati kép kialakítását teszi lehetővé A feldolgozás során a történelmileg hiteles és fantázia-szülte elemeket el kell különíteni

B. Módszertana Felolvasás:az egyik leghasznosabb pedagógiai tevékenység Részletek megismerése órán vagy órán kívül Disputa Érvelés kártyán

Módszertana Eszmecsere Fogalom-vagy szemponttáblázat Asszociatív ábra Halmazábra (Venn-diagram) Idézetkártya Jóslás Kérdezzük a szerzőt!

10. Az ókor tanítása olvasmányokkal Az antik görög és latin prózában évszázadokon át összefonódott történetírás és szépirodalom. Ezért, akik történelemről írtak, elsősorban az olvasó szórakoztatását és nevelését tekintették feladatuknak, s csak másodsorban a történelmi valóság tudományos feltárását.

Egy jól bevált gyakorlat (Ujlaky, 2000.) 10 oldalnyi szabadon választott szöveg Hérodotosztól.  Az Iliász részletei Szabó Árpád: A trójai háború (részletek) Cornelius Nepos: Themisztoklész és Pauszaniasz életrajza Thuküdidész részlet Plutarkhosz: Párhuzamos életrajzok

Egy jól bevált gyakorlat Xenophón Hellénikájából egy rövid fejezet (Thébai felemelkedéséről, a mantineiai csata történetéről) Liviustól szabadon választott kb. 10 oldalnyi szöveg  Cornelius Nepostól és Liviustól Hannibal életrajza

Egy jól bevált gyakorlat Sallustiustól a Iugurtha-háború története Havas László Cicero-kötetéből néhány Cicero-levél Suetonius Caesarok élete Julius Caesar biográfiája A Zsolt Angéla által válogatott Római történetírók című kötetben Iulius Caesar monográfiáiból is olvashatunk

Egy jól bevált gyakorlat William Shakespeare: Julius Caesar Catullus, Horatius, Vergilius és Ovidius Robert Graves: Én, Claudius , Robert Graves: Claudius, az isten Henrik Sienkiewicz:Quo vadis? Ammianus Marcellinus a Procopius-felkelésről és Valentinianus császár uralmáról szóló oldalak

Köszönöm megtisztelő figyelmüket!