Az új jogalkotási törvény

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
GYMSMKH Jegyzői értekezlet május 11. a Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal első negyedévi tapasztalatai a helyi önkormányzatok, kisebbségi.
Advertisements

Miniszterelnöki Hivatal, Kisebbség- és Nemzetpolitikáért Felelős Szakállamtitkárság Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Főosztály 376/2007. (XII. 23.) Korm.
Az új önkormányzati törvény, különös tekintettel a Kormányhivatal törvényességi felügyeleti jogkörére Pauerné Csaba Judit MÁK ülés
A környezetvédelem intézményrendszere
Közigazgatási alapismeretek
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
A törvényességi felügyelettel összefüggő írásbeli kapcsolattartás
Munkavédelmi előírások rendszere
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 3. Előadás vázlata
Az Európai Unió intézményrendszere Unger Anna december 1.
SZECSKAY Ügyvédi Iroda CEBC – XXI. Vezérigazgató Találkozó Lobbizás európaiul március 31. Budai Judit.
A helyi önkormányzatok és a központi állami szervek kapcsolata
A jogalkotás elmélete és gyakorlata
Az új szakképzési törvény alkalmazása, a tanulók gyakorlati képzése
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A KÖLTSÉGVETÉSI RENDELET ÖNKORMÁNYZATI RENDELET
A POLGÁRMESTEREK VÉDELMI IGAZGATÁSI FELADATAI A JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK TÜKRÉBEN MISKOLC, JÚNIUS 06. FAZEKAS GYÖRGY ALEZREDES.
JEGYZŐI ÉRTEKEZLET Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Takács Zsófia október 17.
ÖNKORMÁNYZATI SZAKMAI NAP
A törvényességi felügyelet gyakorlati tapasztalatai
JEGYZŐI ÉRTEKEZLET Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Takács Zsófia október 17.
Döntések a magyar parlamentben 2. Kormányzati és politikai döntéshozatal  kurtán 2012.
Katasztrófavédelem a védelmi igazgatás rendszerében
Jogszabályi háttér A katasztrófavédelem a polgári védelem és a tűzoltóság országos és területi szerveinek összevonásával alakult meg január 1- jével,
A területi szervek fő feladatai a nukleárisbaleset - elhárítás területén Jogszabályi háttér § §248/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási.
Somogy Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság 2012.
1 A hulladékgazdálkodás szabályozásának eszközrendszere Dr. Dióssy László c. egyetemi docens.
Magyar Controlling Egyesület 1113 Budapest, Bartók Béla út 152. Telefon / fax: 06/1/ Honlap: Számviteli.
Transzparencia, információszabadság és közérdekű adatok nyilvánossága Dr. Fazekas Judit Igazságügyi Minisztérium európai uniós ügyekért felelős helyettes.
A költségvetési tervezés megbízhatóságához és megalapozottságához szükséges belső kontrollok kialakítása és működtetése Összeállította: Kiss Péter pénzügyi.
TÖRVÉNYESSÉGI ELLENŐRZÉS. Átlagos beérkezés: 51 nap után.
A jogszabályi változások irányai dr. Andráczi-Tóth Veronika Nemzeti Erőforrás Minisztérium Családi és Szociális Szolgáltatások Főosztálya.
A helyi önkormányzatok az Alaptörvényben
Szent Koronát Szolgálók Szövetsége Szent Korona alapú jogrendszer „Az államhatalom gyakorlásáról” szóló, 1. főtörvény.
Gazdasági Tanácsok a felsőoktatási intézményekben január 13.
A költségvetés készítésének és elfogadásának folyamata
Belügyminisztérium Önkormányzati Feladatok Főosztálya
A évi költségvetési rendelet megszerkesztése, megszövegezése A jellemzően előforduló hibák bemutatásán keresztül.
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
Az új képviselő-testület megalakulását követő feladatok szeptember 17.
A szakfordítói és tolmácsolási tevékenység jogi szabályozása és felülvizsgálatának lehetséges irányai Dr. Németh Szabolcs Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium.
Új közbeszerzési szabályok július 1-től
Jegyzői értekezlet szeptember 8.. Jegyzői értekezlet 2011 szeptember 8. Helyi lakásfenntartási támogatás Jogalkotási kötelezettség: Szoc tv. 38.
Az Országos Statisztikai Adatgyűjtési Program (OSAP)
A köztisztviselők jogállásáról Bevezető rendelkezések.
Jegyzői értekezlet június 29.. Jegyzői értekezlet 2011 június 29. A jogszabályok társadalmi előkészítése július 1-től hatályos az Ötv. 103/B.
Jogi alapfogalmak. Társadalmi normák A társadalmi normáknak nevezzük az emberek életét, tevékenységét meghatározó magatartási szabályok összességét, amelyeknek.
A BEJELENTŐ-VÉDELEM HELYE ÉS SZEREPE AZ OMBUDSMANI TEVÉKENYSÉGBEN
A választási feladatok ellátásával összefüggő aktuális információk Jegyzői Értekezlet december 3.
ORSZÁGOS KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI FŐFELÜGYELŐSÉG 1 Gábriel Edit Engedélyezési Főosztály január 21. felsőfokú ügyintéző.
Az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló törvény tervezete
Önkormányzat és állam.
A közigazgatási eljárás II.
A magyarországi nemzetiségek és támogatásuk rendszere
Dr. Kováts Beáta Főtanácsadó, Alkotmánybíróság l l l
A hivatalos statisztikára vonatkozó új jogszabályok bemutatása Dr
A hivatalos statisztikáról szóló évi CLV. törvény bemutatása Dr
Az Országos Statisztikai Adatgyűjtési Program (OSAP) tervezete
Érvényesség, hatály, alkalmazhatóság
A jogforrási rendszer II.
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
Pécs, szeptember 25. Jegyzői értekezlet Hatósági Főosztály Törvényességi Felügyeleti Osztály.
Közbeszerzési szabályok változása és
1/15/2019 Az uniós bel- és igazságügyi informatikai rendszerekkel és az interoperabilitással kapcsolatos jogharmonizációs kérdések október 10. Belügyminisztérium.
Közbeszerzési Döntőbizottság
AZ EURÓPAI UNIÓ JOGA NKE.
Előadás másolata:

Az új jogalkotási törvény 2010. évi CXXX. tv. (Az Országgyűlés 2010. november 22-ei ülésnapján fogadta el)

Előzménye 121/2009. (XII.17.) AB határozat Alkotmánybíróság 2010. december 31-ei hatállyal megsemmisítette az 1987. évi XI.tv.-t, a jogalkotásról (Jat.) – alkotmányellenessége miatt

Bevezetés Miért hasznos az új Jat. ismerete az Önök számára? Az önkormányzati rendeleteket a jegyző készíti elő, de a polgármester nyújtja be a képviselő-testületnek elfogadásra Önkormányzati rendeletet a polgármester és a jegyző írja alá Az ismertetés vázlatos lesz – kizárólag az önkormányzatokra vonatkozó részek kiemelésével Cél: átfogó ismeretük legyen erről a polgármester irányítja a hivatal (a jegyző) munkáját

Indokolási kötelezettség (a jogszabályok előkészítése) A jogszabály tervezetéhez a jogszabály előkészítője indokolást csatol. Tartalma: a jogi szabályozás várható hatásainak ismertetése, társadalmi, gazdasági, szakmai okok bemutatása, amelyek a javasolt szabályozást szükségessé teszik, 5. tájékoztatás: a javasolt szabályozás és az európai uniós jogból eredő kötelezettségek összhangjáról.

A jogszabály időbeli hatálya (a jogszabály hatálya és módosítása) Ha a hatálybalépés naptári napja nem határozható meg, a hatálybalépés valamely jövőbeli feltétel bekövetkeztének időpontjához is köthető. A feltétel bekövetkezéséről határozatot kell közzétenni, melyben meg kell jelölni a bekövetkezés naptári napját. 1 kivétel van ez alól: ha a jogszabály hatálybalépése valamely más jogszabály hatálybalépéséhez kötődik. A határozatot a jegyző teszi közzé önkormányzati rendelet esetén – a rendelet kihirdetésére irányadó szabályok szerint.

Helyesbítés Az új Jat. az Ötv.-t kiegészíti az ún. helyesbítés jogintézményével Lényege: ha az önkormányzati rendelet kihirdetett szövege eltér az aláírt szövegétől - kezdeményezni kell a polgármesternek vagy a jegyzőnek az eltérés helyesbítését. Meddig tehető meg? a rendelet hatályba lépését megelőzően legkésőbb a kihirdetést követő 10. munkanapon Az eltérés megállapítása esetén a helyesbítés megjelentetéséről a jegyző gondoskodik – az önkormányzati rendelet kihirdetésével azonos módon.

Utólagos hatásvizsgálat (a jogrendszer folyamatos felülvizsgálata) Lefolytatásáról önkormányzati rendelet esetén a jegyző gondoskodik. Lényege: a szabályozás megalkotása idején várt hatások összevetése a ténylegesen bekövetkezett hatásokkal Melyek a vizsgálat szempontjai? társadalmi, gazdasági, költségvetési hatások; környezeti és egészségi következmények, adminisztratív terheket befolyásoló hatások, a jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti,tárgyi és pénzügyi feltételek számbavétele.

A jogszabályok tartalmi felülvizsgálata Lefolytatásáról önkormányzati rendelet esetén a jegyző gondoskodik. Hogyan kell ezt elvégezni? a jogalkalmazás és az utólagos hatásvizsgálat tapasztalatainak figyelembevételével. Mikor kell elvégezni? a tárgykört érintő új jogi szabályozás vagy módosítás alkotásakor; ennek hiányában: e célból kiadott jogszabály keretében.

A jogszabályok tartalmi felülvizsgálata Mi a végcélja ennek a tevékenységnek? mindazokat a jogszabályi rendelkezéseket hatályon kívül helyezni vagy módosítani, amelyek: - elavultak, szükségtelenné váltak, - nem illeszkednek a jogrendszer egységébe, - felválthatók egyszerűbb, gyorsabb, kevésbé költséges eljárásokat eredményező szabályozással, - tartalmilag kiüresedtek vagy egyébként alkalmazhatatlanok, - indokolatlanul párhuzamos vagy többszintű a szabályozásuk.

A jogszabályok kihirdetése Önkormányzati rendelet kihirdetésének szabályait az Ötv. állapítja meg A képviselő-testület normatív határozata közzétételének szabályait az Ötv. állapítja meg

Közjogi szervezetszabályozó eszközök állami irányítás egyéb jogi eszközei: határozat utasítás statisztikai közlemény jogi iránymutatás (irányelv, elvi állásfoglalás, tájékoztató) közjogi szervezetszabályozó eszközök: normatív határozat normatív utasítás - (2012. január 1.-jével hatályukat vesztik ill. visszavontnak minősülnek)

Közjogi szervezetszabályozó eszközök állami irányítás egyéb jogi eszközei: ezek közül csak a határozat volt alkalmazandó az önkormányzatoknál, ebben szabályozták: általuk irányított szervek feladatait, saját működésüket; állapították meg a feladatkörükbe tartozó terveket. közjogi szervezetszabályozó eszközök: normatív határozatban szabályozza a képviselő-testület: az általa irányított szervek saját tevékenységét, működését és szervezetét saját cselekvési programját.

Közjogi szervezetszabályozó eszközök Jogszabállyal nem lehet ellentétes Jogszabály rendelkezése nem ismételhető meg ebben

Állami irányítás egyéb jogi eszközei Utasítás: a miniszter és az országos hatáskörű szerv vezetője jogszabályban meghatározott irányítási jogkörében a közvetlen irányítása alá tartozó szervek tevékenységét szabályozó utasítást adhatott ki Statisztikai közlemény: a KSH elnöke adhatta ki, statisztikai fogalmat, módszert, osztályozást, mérést, névjegyzéket és számjelet tartalmazó kötelező rendelkezésként– KSH hivatalos lapjában kellett közzétenni

Állami irányítás egyéb jogi eszközei Jogi iránymutatások: Irányelv Országgyűlés – Köztársasági elnök - Kormány általános érvényű célokat, programokat határoztak meg állást foglaltak az állami, és a társadalmi élet fontos kérdéseiben Elvi állásfoglalás Országgyűlés, Köztársasági elnök, Kormány jogszabályokat elvi állásfoglalásban értelmezhették Tájékoztató A miniszter és az országos hatáskörű szerv vezetője olyan tényt, adatot közölt, melyet a jogszabály végrehajtásáért felelős szervnek a feladata teljesítéséhez ismernie kellett irányelv: ajánlást adott a jogszabály végrehajtásának fő irányára , és módszerére

Nemzeti jogszabálytár elektronikus jogszabálygyűjtemény 2012. január 1.-jei hatállyal hozzák létre: a kormányzati portálon, elektronikus közszolgáltatásként működő, bárki számára térítésmentesen hozzáférhető, egységes szerkezetű szövegeket tartalmaz majd.

A jogszabályok előkészítésében való társadalmi részvétel 2010. évi CXXXI. tv. a záró rendelkezései között kiegészíti az Ötv.-t: felhatalmazza a képviselő-testületet, hogy a helyi sajátosságoknak megfelelően – rendeletben állapítsa meg – az általa megalkotott rendeletek előkészítésében való társadalmi részvétel szabályait ez a szabály csak 2011. július 1.-jén lép hatályba. a törvény továbbá meghatározza arányszámok megadásával – szintén az Ötv. kiegészítéseként – hogy mely szervezeteket kell országos önkormányzati érdekképviseleti szervezeteknek tekinteni a mögöttes szabály alkalmazásában (mögöttes szabály = Ötv. 102.§ (2) bekezdése: az országos önkormányzati érdekképviseleti szervezetek véleményét ki kell kérni az önkormányzatokat érintő jogszabályok és más állami döntések tervezeteivel kapcsolatban. Az érdekképviseleti szervek álláspontjáról a központi döntést hozó szervet tájékoztatni kell.) Pl. amelyek közül a körzetközponti szerepet betöltő helyi önkormányzatok legalább 2/3 része tagja - az ilyen szerepet betöltő - helyi önkormányzatok érdekképviseleti szövetségének vagy: minden más olyan önkormányzati érdekképviseleti szervezet (szövetség), amelynek legalább 800 helyi önkormányzat a tagja és legalább 11 területi (megyei) szervezetük működik. stb. stb.

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!