Törvényességi Felügyeleti Főosztály

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Advertisements

A törvényességi felügyelet szabályozása és szakmai irányítása
GYMSMKH Jegyzői értekezlet május 11. a Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal első negyedévi tapasztalatai a helyi önkormányzatok, kisebbségi.
26. § (1) A Hivatal a köznevelési intézmény és fenntartója ellenőrzésére jogosult szervek számára a KIR honlapján zárt rendszert biztosít annak érdekében,
MANORKA projekt Magyar – Norvég Kapcsolatok
AZ ÚJ SZABÁLYSÉRTÉSI TÖRVÉNY
A lions hazai szervezetének megújulása a Civil törvény kapcsán.
Szakképzési szakértők szakképzési változásokra való felkészítése A szakképzési megállapodás és a szakmaszerkezeti döntés Helyszín dátum Nemzeti Fejlesztési.
A vízjog időszerű kérdései
Az új önkormányzati törvény, különös tekintettel a Kormányhivatal törvényességi felügyeleti jogkörére Pauerné Csaba Judit MÁK ülés
Közigazgatási alapismeretek
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
375/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet a kisebbségi önkormányzatoknak a központi költségvetésből nyújtott feladatarányos támogatások feltételrendszeréről.
A törvényességi felügyelettel összefüggő írásbeli kapcsolattartás
Belügyminisztérium Belügyminisztérium dr. Bitay Márton Önkormányzati Stratégiai Főosztályvezető Magyarország helyi önkormányzatairól szóló évi CLXXXIX.
A helyi önkormányzatok és a központi állami szervek kapcsolata
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A jogalkotás elmélete és gyakorlata
Az anyakönyvi igazgatás
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Többcélú kistérségi társulások működési szabályai, zavarai
A KÖLTSÉGVETÉSI RENDELET ÖNKORMÁNYZATI RENDELET
Készítette: dr. Szucsigán Ádám
A HELYI ÖNKORMÁNYZATOK TÖRVÉNYESSÉGI FELÜGYELETE 2013 – 2014.
JEGYZŐI ÉRTEKEZLET Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Takács Zsófia október 17.
ÖNKORMÁNYZATI SZAKMAI NAP
A helyi önkormányzatok vagyongazdálkodásának törvényességi problémái
Gulyás László tű. hadnagy kiemelt főelőadó Tatabánya, november 6. Iparbiztonsági feladatok a nem rendszeres hulladékszállítással kapcsolatosan (az.
főosztályvezető-helyettes
A törvényességi felügyelet gyakorlati tapasztalatai
JEGYZŐI ÉRTEKEZLET Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Takács Zsófia október 17.
Önkormányzati hivatalok jogszabályból eredő elektronikus közzétételi kötelezettségei és azok megoldása Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek.
Főigazgatói értekezlet A KÖZFOGLALKOZTATÁSI TERVVEL KAPCSOLATOS KIRENDELTSÉGI FELADATOK AZ ÁLLÁSKERESÉSI MEGÁLLAPODÁS LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSAI november.
Gazdasági jog III. Előadás Általános szabályok A Gt. általános része.
1 Megváltozott szerepben a megyei önkormányzatok! Tájékoztatás a megyei önkormányzatok feladatairól és azok szociálpolitikát érintő kapcsolódási pontjairól.
A költségvetési tervezés megbízhatóságához és megalapozottságához szükséges belső kontrollok kialakítása és működtetése Összeállította: Kiss Péter pénzügyi.
TÖRVÉNYESSÉGI ELLENŐRZÉS. Átlagos beérkezés: 51 nap után.
A helyi önkormányzatok az Alaptörvényben
Szent Koronát Szolgálók Szövetsége Szent Korona alapú jogrendszer „Az államhatalom gyakorlásáról” szóló, 1. főtörvény.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Belügyminisztérium Önkormányzati Feladatok Főosztálya
A FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG FOLYTATÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE 2013
A évi költségvetési rendelet megszerkesztése, megszövegezése A jellemzően előforduló hibák bemutatásán keresztül.
AZ EGYES SZOCIÁLIS, GYERMEKVÉDELMI, CSALÁDTÁMOGATÁSI, FOGYATÉKOSSÁGÜGYI ÉS FOGLALKOZTATÁSI TÁRGYÚ TÖRVÉNYEK MÓDOSÍTÁSÁRÓL SZÓLÓ ÉVI CLXXI. TÖRVÉNY.
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
Jegyzői értekezlet szeptember 24. Dr Penczné dr Zoltán Zsuzsanna
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
KÖZHASZNÚ SZERVEZETEK. irányadó jogszabályok: az egyesületi jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról.
Szakképzési változások
A megsz ű n ő nemzetiségi önkormányzatokkal kapcsolatos feladatok jegyz ő i értekezlet Kecskemét, szeptember 24. El ő adó: Varga-Gy ő rfi Dóra.
Jegyzői értekezlet szeptember 8.. Jegyzői értekezlet 2011 szeptember 8. Helyi lakásfenntartási támogatás Jogalkotási kötelezettség: Szoc tv. 38.
Jegyzői értekezlet június 29.. Jegyzői értekezlet 2011 június 29. A jogszabályok társadalmi előkészítése július 1-től hatályos az Ötv. 103/B.
A BEJELENTŐ-VÉDELEM HELYE ÉS SZEREPE AZ OMBUDSMANI TEVÉKENYSÉGBEN
A választási feladatok ellátásával összefüggő aktuális információk Jegyzői Értekezlet december 3.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
ORSZÁGOS KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI FŐFELÜGYELŐSÉG 1 Gábriel Edit Engedélyezési Főosztály január 21. felsőfokú ügyintéző.
Adóügyi aktualitások (Új jegyzői adatszolgáltatások, egészségügyi szolgáltatási járulék) Lukács György igazgató NAV Heves Megyei Adó- és Vámigazgatósága.
MUNKAÜGYI FELÜGYELŐSÉGI NYÍLT NAP ÁPRILIS 03.
J EGYZŐI ÉRTEKEZLET ÉHOT T ÖRVÉNYESSÉGI F ELÜGYELETI O SZTÁLY Pécs, február 29.
Önkormányzat és állam.
A közigazgatási eljárás II.
Pécs, március 6. Jegyzői értekezlet Hatósági Főosztály Törvényességi Felügyeleti Osztály.
Dr. Kováts Beáta Főtanácsadó, Alkotmánybíróság l l l
A hivatalos statisztikára vonatkozó új jogszabályok bemutatása Dr
Az Országos Statisztikai Adatgyűjtési Program (OSAP) tervezete
Pécs, december 5. Jegyzői értekezlet Hatósági Főosztály Törvényességi Felügyeleti Osztály.
Pécs, szeptember 25. Jegyzői értekezlet Hatósági Főosztály Törvényességi Felügyeleti Osztály.
Közbeszerzési szabályok változása és
Kötelezettségvállalás nyilvántartása, számvitele
A közbeszerzési törvénynek a Közbeszerzési Hatóság
Előadás másolata:

Törvényességi Felügyeleti Főosztály A törvényességi felügyelettel összefüggő írásbeli kapcsolattartás megváltozott szabályairól, valamint aktuális jogalkalmazási kérdésekről Előadó: Dr. Kása Róbert mb. főosztályvezető Törvényességi Felügyeleti Főosztály

Az írásbeli kapcsolattartásról A vonatkozó jogszabályok: Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (Mötv.). A nemzeti jogszabálytárról szóló 338/2011. (XII.29.) Korm. rendelet . A helyi önkormányzatok törvényességi felügyeletének részletes szabályairól szóló 119/2012. (VI.26.) Korm. rendelet (Korm. r.). Az önkormányzati rendeleteknek és jegyzőkönyveknek a fővárosi és megyei kormányhivatalok részére történő megküldésének rendjéről szóló 23/2012. (IV.25.) KIM rendelet.

Az írásbeli kapcsolattartásról 2014. január 1. napjától, a Nemzeti Jogszabálytárról szóló 338/2011. (XII. 29.) Korm. rendelet 8/A §-a alapján, a Nemzeti Jogszabálytár önálló (zárt) informatikai felületen biztosítja a kormányhivatal, valamint a helyi önkormányzat közötti, a helyi önkormányzatok törvényességi felügyeletével összefüggő írásbeli kapcsolattartást.

Az írásbeli kapcsolattartásról A Njt.-ben két felület használandó. 1. Önkormányzati rendeletek közzététele Az októberi jegyzői értekezlet témája volt ennek az ismertetése. A rendelettár rendszerének V2.0 változatának indítása 2014. március 6-án ütemezett. Az itt lévő rendeletek publikusak az interneten! 2. A törvényességi felügyelettel összefüggő írásbeli kapcsolattartás Az ide feltöltött anyagokat csak a kormányhivatal megfelelő jogosultsággal rendelkező referensei és a KIM láthatja. Folyamatosan fejlesztik, bővülni fognak a funkciói. Kétirányú, hiteles kommunikációt biztosít.

Az írásbeli kapcsolattartásról 23/2012. (IV.25.) KIM rendelet 1. és 2. §-a alapján: a kihirdetett önkormányzati rendelet feltöltendő az Njt. rendelettárába – egységes szerkezetben (…) – kihirdetést követő 3 munkanapon belül; a Képviselő-testület, bizottság, társulási tanács, részönkormányzat, (nemzetiségi önkormányzat) testületi ülésének jegyzőkönyve feltöltendő az Njt. törvényességi felügyelettel összefüggő kapcsolattartást szolgáló felületére – az ülést követő 15 napon belül. A jegyzőkönyv minden Mötv. 52. §-a szerinti eleme (előterjesztések és az aláírt rendeletek is) feltöltendő „hiteles” formátumban.

Az írásbeli kapcsolattartásról A Korm. r. 5. § (1) – (2) bekezdése alapján az Njt.-ben nem kötelező feltölteni: az Mötv. 132. § (1) bek. d), e), g), h), j) pontjában és az Mötv. 133. § (1) bekezdésében szabályozott felügyeleti tevékenységhez kapcsolódó iratokat. Az előbbiekből következően az Njt.-ben kötelezően feltöltendő: az Mötv. 132. § (1) bek. a), b), c), f), i), k), l), pontokban szabályozott felügyeleti eszközök, és az Mötv. 133. § (2) bekezdése alapján tett javaslat.

Az írásbeli kapcsolattartásról Kötelezően feltöltendők az Mötv.-ben felsoroltak közül a következő felügyeleti intézkedések: 1. a törvényességi felhívás; javaslat; 2. a képviselő-testület, társulási tanács összehívásának kezdeményezése, összehívása; 3. javaslat az önkormányzati rendelet AB-általi felülvizsgálatára; 4. javaslat az Alaptörvénnyel ellentétesen működő képviselő-testület feloszlatásának kezdeményezésére; 5. fegyelmi eljárás kezdeményezése a polgármesterrel, jegyzővel szemben; 6. törvényességi felügyeleti bírság; 7. a hivatalosan kiadmányozott szakmai segítségnyújtás és információkérés.

Az írásbeli kapcsolattartásról Az Njt. informatikai rendszerében kötelezően feltöltendő okiratok esetében a feltöltéssel az irat kézbesítettnek minősül a Korm. r. 5. § (1) bekezdés utolsó mondata alapján! A feltöltés keletkezteti a joghatást, és a feltöltés időpontjától kezdődnek a törvényi határidők (számításának szabályai a 6. §-ban); az elektronikuslevél megnyitójának a felelőssége a címzettnek történő továbbítás.

Aktuális jogalkalmazási kérdések Az egyes törvényeknek az új Polgári Törvénykönyv hatálybalépésével összefüggő módosításáról szóló 2013. évi CCLII. törvény módosította az Mötv.-t. Kiemelendő, hogy az Mötv. 108/A. §-a helyébe új előírás lépett, a helyi önkormányzat tulajdonában lévő társasági részesedés vagy ingatlan cseréje esetén, ha a cserével érintett önkormányzati vagyon értéke a versenyeztetésre vonatkozó törvényben előírt értékhatárt meghaladja, a kormányhivatal dönt a csereügylet jóváhagyásáról.

Aktuális jogalkalmazási kérdések Az Mötv. 81. § (3) bekezdés új k) pontja alapján a jegyző hatásköre bővült, a talált dolgok nyilvántartása kapcsán. Módosult a közös önkormányzati hivatal létrehozásának szabályozása (Mötv. 85. §). A közös önkormányzat hivatal létrehozása érdekében a megállapodás pótlása a bíróság által soron kívüli eljárásban történhet (Mötv. 140. § (6) bekezdése). Módosult a területszervezési döntések szabályozása az Mötv 96. §-ában, az egyéni választókerület határának módosítását érintő területszervezési kezdeményezés esetében.

Aktuális jogalkalmazási kérdések A Magyar Közlöny 2014/26. (II. 24.) számában jelent meg a kollektív befektetési formákról és kezelőikről, valamint egyes pénzügyi tárgyú törvények módosításáról szóló 2014. évi XVI. tv. melyben új hatáskört kapott a Kormányhivatal (hatályos 2014. II. 25. napjától). A mező- és erdőgazdasági földek forgalmáról szóló 2013. évi CXXII. törvénnyel összefüggő egyes rendelkezésekről és átmeneti szabályokról szóló 2013. évi CCXII. törvény új 103/B. §-a alapján a helyi földbizottság felett a kormányhivatal törvényességi felügyeletet gyakorol. (A hivatkozott törvény módosítja a területfejlesztésről és a területrendezésről szóló 1996. évi XXI. törvényt és a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvényt is.)

Várható célvizsgálatok I. negyedévben (már folyamatban): Belső ellenőrzési kézikönyv megléte, felülvizsgálata és tartalma. A belső ellenőrzés szabályai az SZMSZ-ben. II. negyedévben: Vagyonkezelői jog létesítése (Mötv. 109. §). Nemzetiségi önkormányzatok vagyonleltára, vagyon használatának, működtetésének szabályai (Njt. 113. § c) és d) pontja). Vagyonelemek nyilvántartása, vagyonkimutatás.

Várható célvizsgálatok III. negyedévben illetve addig folyamatosan: A 2014. I félévében elfogadott rendeletek előkészítése a jogalkotási és jogszabály-szerkesztési követelményeknek megfelelt-e? 1. A felhatalmazás jogosultja, tárgya és keretei. 2. Előzetes hatásvizsgálat lefolytatása, indokolási kötelezettség teljesítése. 3. Bevezető rész - véleményezők rögzítése. 4. A felhatalmazó, feladatkört meghatározó jogszabályi rendelkezés megjelölése. 5. Együttes ör. esetén (társulás) a kijelölt képvtest. 6. Hatálybaléptetések, hatályon kívül helyezések megfelelő szabályozása (módosító rendeleteknél is).

Várható célvizsgálatok IV. negyedév: Hulladékgazdálkodási közszolgáltatási feladatok ellátása, közszolgáltatási szerződés megkötése. Hulladékgazdálkodással kapcsolatos önkormányzati rendeletek jogszerűsége, a hatályos törvényi előírásoknak megfelelő aktualizálása megtörténte-e. (Ez gyakorlatilag utóellenőrzésnek is tekinthető.)

Köszönöm a figyelmet!