Dr. Danka Ferenc 2010. december 15.. TÖRTÉNETI ÁTTEKINTÉS Többféle lehetséges szervezeti megoldás közül választhatott a politika: 1. ügyészség 2. bíróság.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A törvényességi felügyelet szabályozása és szakmai irányítása
Advertisements

Területi államigazgatási szervek
Közbeszerzéssel, közbeszerzési eljárás megsértésével kapcsolatos jogorvoslatok (közigazgatási jogorvoslatok) I. Közbeszerzések Tanácsa Közbeszerzési Döntőbizottság.
Az ÉARFÜ NONPROFIT KFT - szerkezete, felépítése, a színes mozaik.
MANORKA projekt Magyar – Norvég Kapcsolatok
A távközlési piac állami felügyelete dr. Orosi Renáta Hírközlési Felügyelet Hírközlési Felügyelet.
Az új önkormányzati törvény, különös tekintettel a Kormányhivatal törvényességi felügyeleti jogkörére Pauerné Csaba Judit MÁK ülés
Közigazgatási alapismeretek
A törvényességi felügyelettel összefüggő írásbeli kapcsolattartás
Belügyminisztérium Belügyminisztérium dr. Bitay Márton Önkormányzati Stratégiai Főosztályvezető Magyarország helyi önkormányzatairól szóló évi CLXXXIX.
Az évi XCII. törvény (az évi XXI. törvény módosítása)
A közigazgatás felépítése és működése
Szabálysértési méltányossági kérelem
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A helyi önkormányzatok és a központi állami szervek kapcsolata
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A helyi népszavazás és helyi népi kezdeményezés április 6. Előadó: Dr. Csonka Ernő Területi Közigazgatásért és Választásokért Felelős Helyettes Államtitkár,
Magyar Alkotmányjog II. Óravázlatok
A Ket. módosításaival kapcsolatos jogalkalmazási tapasztalatok
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Többcélú kistérségi társulások működési szabályai, zavarai
Dr. Csonka Ernő helyettes államtitkár
Pest Megyei Közigazgatási Hivatal
JEGYZŐI ÉRTEKEZLET Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Takács Zsófia október 17.
ÖNKORMÁNYZATI SZAKMAI NAP
A törvényességi felügyelet gyakorlati tapasztalatai
JEGYZŐI ÉRTEKEZLET Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Takács Zsófia október 17.
A kitelepítés, kimenekítés, befogadás, visszatelepítés
Dr. Mudráné dr. Láng Erzsébet
A Magyar Köztársaság alkotmányos berendezkedése évi XXXI. törvény parlamenti uralom kisebbségi vétó erősítése ellensúlyok – AB erős helyzete 1990.
Kisebbségi Akadémia 2011 Komárom-Esztergom Megyei Kormányhivatal.
Az önkormányzati szabályozás : jelen és jövő – a hatályos Ötv. és az új Ötv. tervezetének összehasonlítása Dr. Gyergyák Ferenc Konferencia az új önkormányzati.
A helyi önkormányzatok az Alaptörvényben
A közigazgatási hatósági eljárásról és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvény A kérelemtől a bírósági felülvizsgálatig Új jogintézmények a KET-ben.
A NEMZETI KÖZLEKEDÉSI HATÓSÁG Dr. Kerekes István.
Belügyminisztérium Önkormányzati Feladatok Főosztálya
Jegyzői értekezlet szeptember 24. Dr Penczné dr Zoltán Zsuzsanna
Az új képviselő-testület megalakulását követő feladatok szeptember 17.
KÖZIGAZGATÁSI ELJÁRÁS
Jegyzői értekezlet szeptember 8.. Jegyzői értekezlet 2011 szeptember 8. Helyi lakásfenntartási támogatás Jogalkotási kötelezettség: Szoc tv. 38.
A köztisztviselők jogállásáról…
Jogorvoslatok a Ket-ben
A köztisztviselők jogállásáról Bevezető rendelkezések.
A BEJELENTŐ-VÉDELEM HELYE ÉS SZEREPE AZ OMBUDSMANI TEVÉKENYSÉGBEN
KÉPVISELET A POLGÁRI PEREKBEN
ÁLLAMTAN I.A magyar államszervezet II.Az egyes szervtípusok III. A jogforrási hierarchia.
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
ORSZÁGOS KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI FŐFELÜGYELŐSÉG 1 Gábriel Edit Engedélyezési Főosztály január 21. felsőfokú ügyintéző.
1990. évi LXV. törvény a helyi önkormányzatokról A község, a város, a főváros és kerületei, valamint a megye önkormányzata (a továbbiakban: helyi önkormányzat)
A SZAKSZERVEZETEKRE VONATKOZÓ ÚJ SZABÁLYOZÁS Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd Székesfehérvár, május 17.
Területi és helyi államigazgatási szervek október október 3.
ÁLLAMTAN I.A magyar államszervezet II.Az egyes szervtípusok III. A jogforrási hierarchia.
Önkormányzat és állam.
Az ideiglenes biztosítási intézkedés elrendelésének általános és különös szabályai Villányi- Kollár Károly Dusán okleveles nemzetközi adószakértő.
A közigazgatási eljárás II.
A közigazgatási eljárás III. – Jogorvoslati rendszer
Döntés-felülvizsgálati eljárások
A civil és egyéb cégnek nem minősülő szervezeteket érintő anyagi és eljárási szabályok évi változásainak áttekintése.
26. Jogorvoslat és döntés-felülvizsgálat
A magyarországi nemzetiségek és támogatásuk rendszere
A közigazgatási perek április 3..
A közigazgatási bíráskodás alapjai
A hivatalos statisztikáról szóló évi CLV. törvény bemutatása Dr
A jogforrási rendszer II.
Pécs, december 5. Jegyzői értekezlet Hatósági Főosztály Törvényességi Felügyeleti Osztály.
BAMKH Hatósági Főosztály
Előadás másolata:

dr. Danka Ferenc december 15.

TÖRTÉNETI ÁTTEKINTÉS Többféle lehetséges szervezeti megoldás közül választhatott a politika: 1. ügyészség 2. bíróság (várható nagy munkaterhek miatt vetették el) 3. megyei önkormányzat hivatala 4. köztársasági megbízott (eredetileg főispánnak hívták volna) politikai vezető volt – címzetes államtitkári rangban, hivatalát hivatalvezető (szakmai vezető) vezette.

Történeti áttekintés Régiós alapon épült ki a köztársasági megbízotti rendszer ig működtek a köztársasági megbízotti hivatalok január 1. Ismét régiós alapokra helyezték a hivatalok működését, ezúttal 7 régióba szervezték. A Közép- magyarországi Regionális Közigazgatási Hivatal a korábbi fővárosi és pest megyei hivatalok integrálásával jött létre január 1-jével a közigazgatási hivatal általános jogutóda a regionális államigazgatási hivatal lett – (a törvényességi ellenőrzési tevékenység kivételével! – 20 hónapi szünetelés) január 1-jétől felváltották őket a fővárosi, megyei szinten kiépülő közigazgatási hivatalok szeptember 1. – ismét fővárosi-megyei közigazgatási hivatalok jöttek létre

A törvényességi ellenőrzés alkotmányos alapjai Alkotmány 35.§ (1) bekezdés d) pontja „A Kormány biztosítja a helyi önkormányzatok törvényességi ellenőrzését.” Mi volt a rendezőelv 1990-ben a törvényességi ellenőrzés kialakításakor? - állami szerv nem nyúlhat bele az önkormányzatok döntéseibe - az állami ellenőrzést végző szerv nem telepedhet rá a helyi önkormányzatokra, nem felügyelheti azokat, jelző, kezdeményező lépéseket tehet - az önkormányzati jogokat, illetőleg az önkormányzat hatáskörének jogszerű gyakorlását az Alkotmánybíróság, illetőleg a bíróság védi - azt, hogy egy önkormányzati rendelet vagy egy képviselő-testületi határozat törvénysértő-e vagy sem, végső soron az Alkotmánybíróság ill. a bíróság állapítja meg

Parlamenti felszólalások Alaphelyzet érzékeltetésére néhány idézet korabeli parlamenti megszólalásokból: „Az önkormányzatok feletti visszafogott hatáskör mind-mind a törvényesség elvét voltak hivatva szolgálni.” „….A főispán semmilyen operatív eszközökkel nem rendelkezik az önkormányzatokkal szemben jog és alkotmánysértés esetén sem, legfeljebb csak szépen megkérheti az alkotmánysértésben vétkes önkormányzatokat, hogy szíveskedjenek alkotmányszerűen működni, és ha ez nem vezet eredményre, akkor bírósági eljárást kezdeményezhet…” „Ha kritika érte Nyugatról ezt a törvényt, akkor az az volt, hogy túlzottan lazának ítélték meg az önkormányzatok működése törvényességének és alkotmányosságának felügyeletét és hiányolták a kormányzat ellenőrzésének és az alkotmányosság garantálásának hatékonyságát.”

Ellenőrzés típusú felügyelet Alaphelyzet tehát: az önkormányzatok felett állami szerv részéről csak ellenőrzés lehet, felügyelet nem. Miben különbözik az „ellenőrzés” a felügyelettől? o nem tartalmaz önálló intézkedési jogot a kifogásolt aktus megváltoztatására o nem függeszthető fel a törvénysértőnek tartott önkormányzati döntés végrehajtása o nem semmisíthető meg o nem helyezhető hatályon kívül o nem lehet döntést hozni a jogsértően mulasztó önkormányzat helyett (intézkedést pótló jogkör) – ez alól 1 kivétel: ha a polgármester nem hívja össze a képviselő-testület rendkívüli ülését 15 napon belül, azt a közigazgatási hivatal hívja össze

A törvényességi ellenőrzés terjedelme Mit vizsgál a hivatal? o a helyi önkormányzat szervezete, működése, döntéshozatali eljárása o döntései (rendelete, határozata) o bizottsága, részönkormányzata, polgármestere, főpolgármestere, megyei közgyűlés elnöke, társulása által hozott önkormányzati határozat megfelel-e a jogszabályoknak o vizsgálja az a) és b) pontban megjelölt döntések esetén azt is, hogy a szervezetre, a működésre valamint a döntéshozatalra vonatkozó szabályokat betartották-e o továbbá az a) pontban foglaltakat is, ha a határozat a munkavállaló javára történő jogszabálysértést tartalmaz Melyek az ellenőrzés alól kivett önkormányzati döntések? o nem terjed ki a közigazgatási hivatal törvényességi ellenőrzési jogköre azokra a helyi önkormányzat, illetve szervei által hozott határozatokra, amelyek alapján: a) munkaügyi vitának, illetve közszolgálati jogviszonyból származó vitának van helye, b) külön jogszabályban meghatározott bírósági vagy közigazgatási hatósági eljárásnak van helye

Törvényességi ellenőrzés eljárási rendje I. Jegyző Jegyzőkönyv Közigazgatási Hivatal 30 napon belül felülvizsgálja Törvénysértő Jelzés Törvényes Közigazgatási Hivatal eljárása lezárul Formája: Törvényességi felhívás / észrevétel Határidő Határozat 30 nap / 15 nap Rendelet 60 nap / 90 nap

Törvényességi észrevételhez kísérő levél

Törvényességi észrevétel

Törvényességi ellenőrzés eljárási rendje II. Az érintett a felhívásban foglaltakat köteles megvizsgálni, és a megadott határidőn belül az annak alapján tett intézkedésről Egyet nem értéséről a Közigazgatási HivataltTÁJÉKOZTATNI Intézkedés + Egyetértés a felhívásban foglaltakkal: az eljárás lezárul

Tájékoztatás formája

Ha határidőn belül intézkedés nem történt a Közigazgatási Hivatal kezdeményezheti Törvényességi ellenőrzés eljárási rendje III. - Alkotmánybíróságnál - a törvénysértő önkormányzati rendelet - felülvizsgálatát és megsemmisítését - nincs határidő indítvány -Megyei bíróságnál - törvénysértő határozat felülvizsgálatát - határidő:TÉ lejártát követő 30 nap kereset - A képviselő testület összehívását a törvénysértés megszüntetésére - A képviselő-testület tisztségviselője felelősségének megállapítását

A kereset hatása a támadott döntésre A kereset benyújtásának a döntés végrehajtására halasztó hatálya nincs, de kérheti a Közigazgatási Hivatal a végrehajtás felfüggesztését a bíróságtól Kérni kell a bíróságtól a döntés végrehajtásának felfüggesztését, ha a jogszabálysértő döntés végrehajtása a közérdek súlyos sérelmévelelháríthatatlan kárral járna

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!