George Berkeley a lélekről: szubsztancia mint kötegelmélet Bartha Dávid.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kondicionális Eddig: Boole-konnektívumok ( , ,  ) Ezek igazságkonnektívumok (truth-functional connectives) A megfelelő köznyelvi konnektívumok: nem.
Advertisements

Elektromos mező jellemzése
A Publ-IQ ( különlegessége, hogy amikor egy témában már elegendő hozzászólás van, akkor csillagtérképen jeleníti meg azokat, (az egymáshoz.
A szabad akaratról I. V. Rész
5. A klasszikus logika kiterjesztése
A tér és idő filozófiája
Matematika a filozófiában
Projektoktatás április 8. Papp Dolli.
Mountain of China Jól tudjuk…. és mégsem teszünk semmit.
Méltósággal segíteni, Jót s jól tenni
TURIYAM Téma: Önmagunk mibenléte
Miről szól a Katégoriák? Cat.3: „Amikor valamit másvalamiről, mint alanyról állítunk, mindaz, amit az állítmányról mondunk, az alanyról is mondható. Pl.
Eseményalgebra Eseményalgebra.
Képességszintek.
Prímtesztelés Témavezető: Kátai Imre Komputeralgebra Tanszék Nagy Gábor:
Készítette: Fergéné Mészáros Éva Törökné Beke Ida
A skolasztika metafizikája
A test-lélek probléma a filozófiában
ARISZTOTELÉSZ (Kr. e ).
Középkori istenérvek.
MOTIVÁCIÓ.
A számfogalom bővítése
ANTOINE DE SAINT- EXUPERY Gondolatok „A kis herceg” című könyvből.
Halmazelmélet és matematikai logika
1 1 1.
A locke-i azonosságkoncepció értelmezésének problémái Szívós Eszter.
Tudatos teremtő vagy öntudatlan ősforrás?
A „hűséges kéz” és az „állhatatos szem” viszonya x A taktilis és a vizuális megismerés összekapcsolhatósága a XVII. században Szerző: Pintér Lilla Témavezető:
2. Argumentációs szabályok (É 50−55) argumentációs szabályok meghatározzák, hogy mi mellett és mivel kell érvelni 1. a feleknek érveléssel indokolniuk.
Halmazműveletek.
Nemzeti konfliktus és egyetemesség Öllös László Intézményi logó.
Naturalista filozófia Avagy milyen állásponton lehetünk azzal kapcsolatban, hogy hogyan épül fel a világ? Sipos Péter Budapest, 2007 október 10.
ban született a francia Le Haye-ben - jezsuita és katonaiskolában tanult - sokat utazott, pl. Magyarországon is - Ulm-ban misztikus álmot látott:
A létezés válasz arra a kérdésre, hogy „Hogyan van?”, a lényeg térbeli és időbeli megnyilvánulásait foglalja magába, és megnevezi az ember sajátos létmódját:
Gazdaságstatisztika 10. előadás.
13. A zillmerezés, mint bruttó
A metafizika és a természettudomány. Különböző érzékszervi ingereket érzünk, melyeket alkalmi mondatokkal fejezhetünk ki. Pl.: a tej látványára a „Tej.
Moritz Schlick: Pozitivizmus és realizmus
Miért nem valóságos az idő?
Volt (Phaidón 100 skk.): „… amit a legszilárdabbnak ítélek … feltételezem, hogy van valami, ami maga a szép önmagában véve, meg ami a jó, meg ami a nagy,
Arisztotelész szillogisztikája
I.7: „Világos az is, hogy mindegyik alakzatban, amikor nincs szillogizmus, és mindkettő állító, avagy tagadó, akkor egyáltalán semmi nem lesz szükségszerű.
Első Analitika I.1. Az állításelmélet újrafogalmazása „Protaszisz az a mondat, ami valamit valamiről állít vagy tagad.” „Lehet egyetemes, részleges (en.
Levezetési szabályok kvantorokra  -bevezetés (egzisztenciális általánosítás, EG)  -kiküszöbölés (univerzális megjelenítés, UI)  -kiküszöbölés (EI):
3. Mit tudunk biztosan, és mit tanítsunk az iskolákban az élőlények származásáról?
FILOZÓFIATÖRTÉNET II. Ismeretelmélet
Filozófiatörténet előadások 7.
Értelmezések.
XVIII. sz. , skót felvilágosodás Empirista, szkeptikus
2013. október Az Élet Igéje „Ne tartozzatok senkinek semmivel, csak kölcsönös szeretettel, mert aki felebarátját szereti, teljesíti a törvényt.” (Róm.
Gottfried Wilhelm Leibniz sz. Filozófus Matematikus
Bölcsességek, aforizmák
René Descartes élete Károly Alexandra 9.b. Tartalomjegyzék Élete Fontosabb művei.
EVOLÚCIÓ VAGY INTELLIGENS TERVEZÉS?
Máté András
Adatbáziskezelés. Adat és információ Információ –Új ismeret Adat –Az információ formai oldala –Jelsorozat.
Filozófiatörténet előadások 8.
Algebrai logika Leibniz folytatói a 18. században: Lambert, Segner és mások. 19. sz., Nagy-Britannia: Aritmetikai és szimbolikus algebra. Szimbolikus algebra:
A középkor után A filozófia változása: metafizika helyett az ismeretelmélet a központi diszciplína. Logika: A középkori logika továbbélése: reneszánsz.
Dr. Tokics Imre: TANULMÁNYOK A JELENÉSEK KÖNYVÉRŐL TANULMÁNYOK A JELENÉSEK KÖNYVÉRŐL.
a kubizmus kubus = kocka
Gosztonyi László PCC, MBA klinikai szakpszichológus, családterapeuta Családterápiák
Valószínűségszámítás és statisztika előadások
Az újkori filozófia főbb irányzatai – empirizmus és racionalizmus
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Analitikus fák a kijelentéslogikában
A lelkigondozott védekezései
Az újkori bölcselet első jelentős képviselői: F. Bacon és Descartes
III. Kérdések a teremtéssel és az anyagi világgal kapcsolatban
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Előadás másolata:

George Berkeley a lélekről: szubsztancia mint kötegelmélet Bartha Dávid

George Berkeley a lélekről: szubsztancia mint kötegelmélet „George Berkeley a lélekről” A témaválasztás megindokolása és a lehetséges ellenvetések kivédése.

George Berkeley a lélekről: szubsztancia mint kötegelmélet „George Berkeley a lélekről” A témaválasztás megindokolása és a lehetséges ellenvetések kivédése. (1.) A kevés szöveg miatt nem lehetséges foglalkozni a témával

George Berkeley a lélekről: szubsztancia mint kötegelmélet „George Berkeley a lélekről” A témaválasztás megindokolása és a lehetséges ellenvetések kivédése. (1.) A kevés szöveg miatt nem lehetséges foglalkozni a témával (2.) A szövegek ellentmondásosság miatt nem érdemes

George Berkeley a lélekről: szubsztancia mint kötegelmélet „George Berkeley a lélekről” A témaválasztás megindokolása és a lehetséges ellenvetések kivédése. (1.) A kevés szöveg miatt nem lehetséges foglalkozni a témával (2.) A szövegek ellentmondásosság miatt nem érdemes (3.) Nem ildomos olyan pontra fókuszálni, amiről a szerző alig írt

George Berkeley a lélekről: szubsztancia mint kötegelmélet „George Berkeley a lélekről” A témaválasztás megindokolása és a lehetséges ellenvetések kivédése. (1.) A kevés szöveg miatt nem lehetséges foglalkozni a témával (2.) A szövegek ellentmondásosság miatt nem érdemes (3.) Nem ildomos olyan pontra fókuszálni, amiről a szerző alig írt De! Berkeley filozófiája aligha más, mint lélekfilozófia: minden ami létezik elme vagy annak tartalma: idea.

George Berkeley a lélekről: szubsztancia mint kötegelmélet „George Berkeley a lélekről” Terminológiai megjegyzés 1.

George Berkeley a lélekről: szubsztancia mint kötegelmélet „George Berkeley a lélekről” Terminológiai megjegyzés 1. lélek (soul) = elme (mind) = szellem (spirit) = Berkeley terminológiájában következetesen következetlen. = személy (person)

George Berkeley a lélekről: szubsztancia mint kötegelmélet „George Berkeley a lélekről” Terminológiai megjegyzés 1. lélek (soul) = elme (mind) = szellem (spirit) = Berkeley terminológiájában következetesen következetlen. = személy (person)

George Berkeley a lélekről: szubsztancia mint kötegelmélet „szubsztancia mint kötegelmélet” Terminológiai megjegyzés 2.

George Berkeley a lélekről: szubsztancia mint kötegelmélet „szubsztancia mint kötegelmélet” Terminológiai megjegyzés 2. köteg- = nyalábelmélet Berkeley terminológiájában (leginkább) congeries. = bundle

George Berkeley a lélekről: szubsztancia mint kötegelmélet „szubsztancia mint kötegelmélet” Terminológiai megjegyzés 2. köteg- = nyalábelmélet Berkeley terminológiájában (leginkább) congeries. = bundle

George Berkeley a lélekről: szubsztancia mint kötegelmélet „szubsztancia mint kötegelmélet” A paradoxitás és tentativitás: nemcsak a címre, hanem Berkeley (lélek)filozófiájára is jellemző.

George Berkeley a lélekről: szubsztancia mint kötegelmélet „szubsztancia mint kötegelmélet” A paradoxitás és tentativitás: nemcsak a címre, hanem Berkeley (lélek)filozófiájára is jellemző. A szubsztancia szubsztrátumelmélete és a kötegelmélet Berkeley-nál nem egymást kizáró alternatívák.

George Berkeley a lélekről: szubsztancia mint kötegelmélet „szubsztancia mint kötegelmélet” A paradoxitás és tentativitás: nemcsak a címre, hanem Berkeley (lélek)filozófiájára is jellemző. A szubsztancia szubsztrátumelmélete és a kötegelmélet Berkeley-nál nem egymást kizáró alternatívák. A preferált interpretáció – akárcsak Berkeley (lélek)filozófiája – kísérleti jellegű: inkább revizionista, mintsem apodiktikus/dogmatikus.

George Berkeley a lélekről: szubsztancia mint kötegelmélet „szubsztancia mint kötegelmélet” Két út: (1)Explicite: (i.) szubsztancia, (ii.) köteg.

George Berkeley a lélekről: szubsztancia mint kötegelmélet „szubsztancia mint kötegelmélet” Két út: (1)Explicite: (i.) szubsztancia, (ii.) köteg. (2)Implicite: (i.) nyalábelmélet (a.) ellentmondás, (b.) metafora, (ii.) szubsztancia.

George Berkeley a lélekről: szubsztancia mint kötegelmélet „szubsztancia mint kötegelmélet” A harmadik út: A szubsztancionalitás Berkeley-féle értelmének a feltárása, az explicit értelmezés revíziója.

George Berkeley a lélekről: szubsztancia mint kötegelmélet „szubsztancia mint kötegelmélet” A harmadik út: A szubsztancionalitás Berkeley-féle értelmének a feltárása, az explicit értelmezés revíziója. Szubsztancia, de nem úgy, mint Descartes vagy Locke:

George Berkeley a lélekről: szubsztancia mint kötegelmélet „szubsztancia mint kötegelmélet” A lélek aktív szubsztancia

George Berkeley a lélekről: szubsztancia mint kötegelmélet „szubsztancia mint kötegelmélet” A lélek aktív szubsztancia „A szellem egyetlen egyszerű, osztatlan, aktív létező; amikor észleli az ideákat, akkor értelemnek hívjuk, amikor pedig létrehozza őket vagy egyéb műveleteket végez velük, akarat a neve.” (Alapelvek 27 §)

George Berkeley a lélekről: szubsztancia mint kötegelmélet „szubsztancia mint kötegelmélet” A lélek aktív szubsztancia és mindig gondolkodik

George Berkeley a lélekről: szubsztancia mint kötegelmélet „szubsztancia mint kötegelmélet” A lélek aktív szubsztancia és mindig gondolkodik „Ebből nyilvánvalóan az következik, hogy a lélek mindig gondolkodik: és valóban, úgy vélem, nem lesz könnyű dolga annak, aki gondolatban el akarná választani vagy vonatkoztatni a szellem létezését attól, hogy gondolkodik.” (Alapelvek 98 §)

George Berkeley a lélekről: szubsztancia mint kötegelmélet „szubsztancia mint kötegelmélet” a hagyományos felfogás szerint: perszisztencia: állandóságával a változás alapja, alanya;

George Berkeley a lélekről: szubsztancia mint kötegelmélet „szubsztancia mint kötegelmélet” a hagyományos felfogás szerint: perszisztencia: állandóságával a változás alapja, alanya; függetlenség: a szubsztancia független létező:

George Berkeley a lélekről: szubsztancia mint kötegelmélet „szubsztancia mint kötegelmélet” a hagyományos felfogás szerint: perszisztencia: állandóságával a változás alapja, alanya; függetlenség: a szubsztancia független létező: egyszerűség (Leibniz)

George Berkeley a lélekről: szubsztancia mint kötegelmélet „szubsztancia mint kötegelmélet” Berkeley szerint: ontológiai distinkció elme és idea között: természetük, létezésük is teljesen eltérő. (Alapelvek 139 §)

George Berkeley a lélekről: szubsztancia mint kötegelmélet „szubsztancia mint kötegelmélet” Berkeley szerint: ontológiai distinkció elme és idea között: természetük, létezésük is teljesen eltérő. (Alapelvek 139 §) egzisztenciális elválaszthatatlanság: nem képesek létezni egymás nélkül, elme létezése abban áll, hogy ‘ideákat észlel és gondolkodik’.

George Berkeley a lélekről: szubsztancia mint kötegelmélet „szubsztancia mint kötegelmélet” Berkeley szerint: a lélek nem abban az értelemben szubsztancia, hogy függetlenül az ideáitól, önállóan is létezhet; hanem aktivitása definiálja, attól az, ami (szubsztanciája): esse est percipere (PC 429a)

George Berkeley a lélekről: szubsztancia mint kötegelmélet „szubsztancia mint kötegelmélet” Berkeley szerint: a lélek nem abban az értelemben szubsztancia, hogy függetlenül az ideáitól, önállóan is létezhet; hanem aktivitása definiálja, attól az, ami (szubsztanciája): esse est percipere (PC 429a) az, hogy szükségszerűen irányul valamire – az ideához köti, ezért nem „hagyományos” szubsztancia;

George Berkeley a lélekről: szubsztancia mint kötegelmélet „szubsztancia mint kötegelmélet” Berkeley szerint: a lélek nem abban az értelemben szubsztancia, hogy függetlenül az ideáitól, önállóan is létezhet; hanem aktivitása definiálja, attól az, ami (szubsztanciája): esse est percipere (PC 429a) az, hogy szükségszerűen irányul valamire – az ideához köti, ezért nem „hagyományos” szubsztancia; de nem redukálja rá – nem származtatott létező ezért nem „hagyományos” nyalábelmélet.

George Berkeley a lélekről: szubsztancia mint kötegelmélet „szubsztancia mint kötegelmélet” Berkeley szerint: és minden észlelési aktus során közvetlenül feltárul mint öntudatosság, amit Locke személynek mond; ami megmarad minden változás során, és nem szorul bizonyításra (ahogy Locke mondja).

George Berkeley a lélekről: szubsztancia mint kötegelmélet „szubsztancia mint kötegelmélet” Berkeley szerint: és minden észlelési aktus során közvetlenül feltárul mint öntudatosság, amit Locke személynek mond; ami megmarad minden változás során, és nem szorul bizonyításra (ahogy Locke mondja). A lélek tulajdonképpen nem más, mint az érzeteket egy személyben egyesítő és összetartó szubsztanciának a metaforája.