ZENETÖRTÉNET A görögök zenéje.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„Ha még Athént nem láttad, tuskó vagy csupán; ha láttad és nem tetszett meg neked – szamár, s öszvér, ha tetszett és mégis tovább szaladsz.”
Advertisements

A kora keresztény zene (I-IV. század) antik gyökerei
Arisztotelész (Kr.e ) Minden embernek természete, hogy
YES •A "progresszív" (haladó) kifejezést a mai napig használják olyan zenei törekvésekre, amelyek kísérleti módon, az adott műfaj megszokott, elfogadott.
AZ ÓKORI GÖRÖG KULTÚRA.
Az ókori görög művészet
Fogalma, története, „Fí” szám értéke
A zene A görögök zenéje.
Aranymetszés képviselői
Művészetek az ókorban (egyiptomi-görög-római)
A GÖRÖG MONDAVILÁG.
A MŰNEMEK ÉS A MŰFAJOK RENDSZEREZÉSE
Az antikvitás akropolisz.
Az Ókori Kelet világnézete
Matematika Eredete és története Kaszás Tamás.
A reneszánsz.
A számírás története.
Pitagorasz tétel és életútja.
A görög és római líra.
Arab, iszlám kultúra,művészet
ARISZTOTELÉSZ (Kr. e ).
Az ógörög líra születése
Az etruszkok Kik ők? Honnan jöttek? Mi jellemző rájuk? Hogyan éltek?
Matematika a zenében „A zene az érzelem matematikája, a matematika az értelem zenéje.” J. J. Sylvester Készítette: Lóránt Gergő Városmajori Gimnázium.
AZ ÓKORI RÓMA KULTÚRÁJA
A mítoszok.
Más görög istenek 1.B.
A 2. ZH eredményei.
AZ ÍRÁS Ókori Hellász írása.
AZ ÍRÁS Ókori Róma írása.
Arab, iszlám kultúra,művészet
Az informatika tanítása Montessori-jellegű iskolában
A Z ANTIKVITÁS IRODALMA
A görög és római kultúra
A görög líra Apolló és a líra.
Nevelés az ókorban Egyiptom Róma Görögország.
Későre jár, Elég volt már a napnak terhét hordani,
Ókori görög kultúra.
A létezés válasz arra a kérdésre, hogy „Hogyan van?”, a lényeg térbeli és időbeli megnyilvánulásait foglalja magába, és megnevezi az ember sajátos létmódját:
- Előkelő athéni családból származott - Fiatalként politizált, de csalódott a demokráciában, ezért a filozófia felé fordult, Szókratész tanítványa lett.
Készítette: Percze Norbert és Kocsis Dávid
A román kor (romanika) művészete
Arisztotelész I.e 384-i.e 322.
Az ókori Görögország Hellas
Az antikvitás Művészeti ágak.
A Történelem Forrásai Minden olyan dolgot, eszközt, mely a múlt megismeréséhez, megértéshez hozzásegít forrásnak nevezzük.
  A zene Ókori kultúrák.
Az ókori görög- római istenvilág
Számrendszerek kialakulása
Schopenhauer és Nietzsche a művészetről
A zene Ókori Róma Bizánc.
A görög mitológia Az istenek születése.
Általános esztétika – bevezetés és az antik görögök művészetfelfogása
Hegel ( ) művészetfilozófiája
AZ ÓKORI GÖRÖGORSZÁG MŰVÉSZETE
A zene története készítette: Szabóné Lukács Éva
GITÁR. Húros, ezen belül pengetős hangszerek csoportjába tartozó hangszer. Megszólaltatása pengetővel vagy ujjal történik. Általában hat húrja van. A.
A labirintus A krétai mondakör
Lehetőségek az esztétikai nevelésben - esztétikai nevelés és drámajáték -
Görög művészet.
A szimfonikus zenekar hangszerei Készítette: Mócsánné Nagy Ágnes
5. évfolyam – 3. téma Ókori Görögország.
Az ókori görög építészet
Az ókori kultúrák.
LÍRA – EPIKA - DRÁMA.
A görög istenek.
A klasszikus szerkezet a görög tragédiában:
A RENESZÁNSZ VILÁGKÉPE
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
A GÖRÖG MONDAVILÁG.
Előadás másolata:

ZENETÖRTÉNET A görögök zenéje

    Az ókori görög filozófia, költészet, építészet, szobrászat és a zene is jelentős hatással volt a nyugati kultúrák fejlődésére. Források: - kb. 40 hangjegyírásos emlék korabeli irodalmi források későbbi beszámolók - régészeti anyag (vázák, ábrázolások)

  A görög zenét nem a mi mai fogalmaink szerint kell értelmezni. A görög zene közvetlenül kapcsolódik az élethez és az istenséghez. Szerves alkotóeleme az életnek és a nevelésnek.  Jellemzői: kapcsolat a testvérmúzsákkal önálló hangszeres zene nem ismerik a többszólamúságot szöveghez alkalmazkodó, tagolt ritmika keleti, nazális hangképzés Muziké: (a múzsák művészete) költészet - zene - filozófia  (Pindarosz ie. 476)  

A zene isteni eredetű. Pindarosz szerint:   A zene isteni eredetű. Pindarosz szerint: - Zeusz újrarendezte a világot, megteremtett a múzsákat, akiknek a világ szépségeit kellett dícsérniük. - Apollón (lyra) Marszüasz (aulosz) Orfeusz énekével nyer bebocsáttatást az alvilágba. Fontos szerepe van a zenének a sportjátékokban is!

  Ethosz-tan: az állam- és nevelésügy erkölcsi pillére a zenei nevelés. A zene pozitívan és negatívan befolyásolja az ember akaratát. Pithagorasz (ie. VI. szd. 2. fele): a zenének katartikus (megtisztító) hatása van. Szám alapú hangköz proporciók, zeneelmélet. Platón (ie. 427-347) zenei etikája spekulatív, konstruktív jellegű. Haladás ellenes, kifejezetten konzervatív. Nem zenész, de elsőként foglalkozik írásaiban is zenével. dór hangsor: komoly, jellemessé tevő fríg hangsor: harci tettekre buzdító líd hangsor: puha, szemérmetlen jellegű (elveti)  

Átveszi Püthagorasz katarzis-tanát.    Arisztotelész (ie. 384-322) - nevelési érzéki esztétikai értéket tulajdonít a zenének. - Szerepe van a jellemformálásban. Átveszi Püthagorasz katarzis-tanát.

  Hangrendszerük a lefelé haladó tetrachordra épül. Két egymás feletti tetrachord ad ki egy teljes skálát: hiper hangnem, ha fölé tesznek egy másik tetrachordot hipo hangnem, ha alá helyezik.

Hangjegyírás A 403-02-ben bevezetett jón ábécé betűivel.   Hangjegyírás A 403-02-ben bevezetett jón ábécé betűivel. A betűk egy-egy hangmagasságot jelölnek.   Fennmaradt zenei emlékek: - Euripidész: Oresztész - kardal (ie. 200) - Két Apollon himnusz Delphiben (ie. II. szd.) - Seikilos sírfelirata (ie. II. szd.) - Berlini papirusz töredék - Meszomédész himnuszok - Himnusz a múzsákhoz - Oxürhünkhoszi papirusz összesen kb. 40 emlék.

Halandó, vígadj, könnyed ne ontsd,   Szeikilosz sírfelirata az európai zene első írott emléke. Az ie. 2. szd. körül keletkezett, jambusokban íródott sírfelirat, amelyet zenei jelölések kísérnek. 1883-ban találták meg a kis-ázsiai Tralleiszben. (Ma Aydin, Törökország)   Seikilos sírfelirata: Halandó, vígadj, könnyed ne ontsd, hidd el, kár! Rövid az élet, hamar száll, időd, ha lejár, a halál vár. Halandó, vígadj, könnyed ne ontsd, hidd el, kár!Rövid az élet, hamar száll, időd, ha lejár, a halál vár.

   

A görög zene formái hümnosz: istenekhez szóló, kitharával kísért ének paián: Apollónt dicsőítő, kórus által előadott kultikus ének, kitharával kísérve hyporchema: pantomimet kísérő táncdal dithürambosz: Dionüszoszt dicsőítő ének, aulosszal vagy barbitonnal kísérik hümenaiosz: nászdal (aulosz) threnosz: halottkísérő ének (aulosz) elégia: panaszdal (aulosz) Munkadalok (szkolion): aulosszal vagy barbitonnal kísérik  

Hangszerek - Lyra, khelüsz: teknőspáncélra erősített húros hangszer - Forminx: négyhúros lyra - Barbiton: karos lyra - Kithara: forminxra hasonlít - Hárfa: ie. 450-től, szöghárfa, női hangszer - Aulosz: kettős nádnyelves schalmei, gyakran kettős hangszer - Szürinx: pánsíp - Ütőhangszerek: tümpanon (keretdob), krotola (csörgődob), kasztanyetta, kümbala (fémtányér)  

  Apollón teknőc lyrával

Barbiton (teknőc lyra)  

Apollon kitharával

Chelys-Lyra kr. e. 400 körül (Jolly Killmer rekonstrukciója - 1997 Chelys-Lyra kr. e. 400 körül (Jolly Killmer rekonstrukciója - 1997.) - 7 húros fateknő-líra hangolókulcsokkal, felragasztott bőr-membránnal Kicsi, könnyű, ülve, állva és menet közben egyaránt használható volt.  

Auloson játszó meztelen ifjú egy díszlakomán, Attikai vörös-alakos kehely, Euaion festés, i. e. 460–450 körül