DBR metróprojekt jellemzői Előzmények, metró paraméterek DBR metróvonal jellemzői Automata vonatvezérlő rendszer legfőbb jellemzői Irányítási rendszer Darai Lajos BKV Zrt.
Metróvonalak jellemzői Vonalvezetés (alagutak) Zavarmentesség Állomás távolság (400-800 m) Keringési sebesség (30-32 km/ó) Nagy utasszállító kapacitások (12500 utas/óra/irány) M1 MFAV M2 K-Ny M3 É-D M4 DBR Vonalak hossza (km) 4.5 10.5 17.5 7.5 Állomások száma 11 20 10 Követés csúcsidőben 1’40” 2’30” Utasok száma/nap 103 000 406 000 621 000 420 000 Jelenleg a napi 1.1 millió utazáskezdő, a budapesti közlekedés 17-20%-át jelenti a hálózat 3%-án. A DBR metróvonal belépésével több 1.5 millió utazáskezdővel tervezünk.
A DBR vonal közlekedési alapparaméterei A vonalszakasz hossza 7.4 km Forgalmi állomások száma 10 Csúcsidőben a legkisebb vonatkövetési idő 90 sec Szerelvényhossz 80 m Pályára engedélyezett max. sebesség 80 km/ó Állomási tartózkodási idő 20 - 30 sec Átlagos utazási sebesség nagyobb, mint 30 km/ó Jármű megállási pontosság +/- 0.5 m Megengedett menetrendi eltérések +/- 1 perc Rendszerek üzemben tarthatósága min 25 év A teljes automatikus vonatvezető (ATC) rendszer rendelkezésre állása 99.96 %.
Vonalvezetés A nyomvonal viszonylag csekély mélységben, átlagosan 16-22 méteres sínkorona szinttel halad, a Duna közelében 36-38 méteres mélységben, szinte teljesen beépített felszín alatt, rendkívül változó talajviszonyok közepette.
DBR fővonal vágányábrája
DBR Járműtelep vágányábrája
Jármű A vonatokat az M2 és M4 vonalakra kötött közös szerződéscsomag keretében szállították Gyártó: Alstom Transport Szerelvények száma: 15 db Kocsik száma: 4 db / szerelvény Férőhelyek száma: 807 (166 ülő, 641 álló) Maximális sebesség: 80 km/h Szerelvények hossza: 79,8 m Klíma: van Vezérlés: automatikus
Vezetési üzemmódok MTO A vonal alapüzemmódja az automata vezetési üzemmód, nem igényli járműfelügyelő beavatkozást. ATPR 40, ATPR 25 Manuális kézi vezetéses üzemmód, visszaesési szinten kerül alkalmazásra. Az ATC felügyeli az engedélyezett sebesség felső határát (40 km/ó, ill. 25 km/ó) ATPR 25 Revese Manuális kézi vezetéses üzemmód, tolatási mozgásokhoz ,max. 25 km/ó sebességgel. By-pass Manuális kézi vezetéses üzemmód, visszaesési szinten kerül alkalmazásra abban az esetben, ha ATC működésképtelen. Ez esetben a jármű által engedélyezett sebesség 40 km/ó
DDU kijelző Járműállapotok jelzése a járművezető részére 1 – Aktív fülke és menetirány 2 – Vontatás és vill.energia ellátás 3 – Vonóerő jelző 4 – Menetvezérlő kulcs 5 – Ajtóállapotok 6 – Nagyfeszültség kijelző műszer
CBTC rendszer által alkalmazott görbék
Biztosító-berendezés DBR biztosítóberendezés és vonatvezérlés rendszer struktúra Rádió bázis Rádió vezérlő Biztosító-berendezés ATC ATS Radio Rádió ATS
PPE peronvédelmi automatika Vontatási feszültség lekapcsolása Vonatok megállítása a védendő zónában Tárgy Vevő Adó Interfész az ATC-vel Interfész a COM rendszerrel Interfész a biztosítóberendezéssel
M2-M4 vonal funkcionalitások összehasonlítása M2 (GOA-2) Járművezetővel M4 (GOA 3-4) Vezető nélkül Járműélesztés Járművezető ATC Járművezetés Járművezető/ATC Végállomási fordítás Menetrend tartás Utasok felügyelete Utastéri hangos Segélykérő Kamerarendszer ATS (Blokk-poszt) Események kezelése Menekítés kezelése ATC/ATS Vezetés járműtelepen Járműfelügyelet
DBR irányítási fő funkciók leosztása Vasútirányítás Menetrendi vezérlés és szabályozás Rendszer felügyelet Végállomási fordítások Havária kezelése Blokk-poszt funkciók átvétele Utasvédelmi berendezések felügyelete PPE KFM Járműfelügyeleti munkahely Élesztés altatás Havária kezelés Járműtelep felügyelet Utasok tájékoztatása járműben Jármű segélykérő kezelése Tároló vontatási feszültség kapcsolása KFM funkciók átvétele Blokk-poszt EDI Vontatási és segédüzemi energiaellátás és vezérlés
DBR irányítási fő funkciók leosztása Utasfelügyeleti munkahely Kamerás megfigyelés Hangos utastájékoztatás Segélykérő kezelés Mozgólépcsők kezelés Havária kezelése KUD Gépészeti berendezések - Főszellőzés - Légkezelés - Vízellátás, vízátemelés Tűzvédelem - Tűzjelző hálózat - Oltó berendezések Mozgólépcsők, liftek Beléptető rendszer Alagúti felügyelet, összekötő alagutak kezelése MÜDI
M4 vonal irányítási hierarchiája
Járművek távfelügyelete M4 vonalon a feladat a Blokk-poszt számára dedikált feladat Jármű ATC állapotok felügyelete ATS által Legfőbb feladatok Jármű táv élesztése/altatása Menekítési funkciók Havária esetek kezelése Jármű hibaállapotok kezelése Eszköze ATS Vonat képernyő és almenük IOS üzenetek által (több, mint 100 üzenet áll rendelkezésre), kategóriák Rescue (azonnali menekítés) Detrain (utas kiszállítás és a jármű kiállítása) Nap vége (üzemeltetés nap végéig) Vonal vége (üzemeltetés a vonal végéig)
Jármű üzemállapotok áttekintése
Jármű ATC fedélzeti berendezés karbantartási képernyő
M4 diszpécserközpont látványterve
Köszönöm megtisztelő figyelmüket