A felnőtt tanuló 2. előadás

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Oktatásszervezés gyakorlat tavasz VIZSGAANYAG Tudásszintek, beválás.
Advertisements

Goronné Ondré Katalin Bihari Mentor Hálózat kiépítése a résztvevő szemével.
A közoktatás és a tudás (Csapó Benő: A tanulás és tanítás tudományos megalapozása) Elmúlt évszázad: az iskolázás gyors expanziója → Kimerült! Tartalék:
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
1. 2 Hol vásárol? Hogyan vásárol? Mikor vásárol? Milyen szempontok alapján dönt? Ki vagy mi befolyásolja a döntést? ( fekete doboz elmélet)
Társadalmi és kultúraközi kommunikáció II. - Tóth Attiláné dr. Társadalmi és kultúraközi kommunikáció II. Tóth Attiláné dr.
Pályaorientációhoz kapcsolódó kompetencia mérések és értékelés (mit, miért mérünk, eredmények)
TÁMOP /A Személyiség kialakulása, fejlődése.
„Ezt egy életen át kell játszani”
A társadalmi környezet hatása a gyermekek fejlődésére
Tanfolyam megszervezése Képzés módszerei SZTE JGYPK Felnőttképzési Intézet 2009/2010. I. félév Szeged.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Értékelés a pedagógiában
PROJEKTMÓDSZER „Copernicus az égitestek középpontjává
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
A szociális munka elméletek főbb jellemzői-V. Kognitív elméletek Malcolm Payne: Modern Social Work Macmillan Press Ltd, 1991( )
Összeállította: Horváth Csabáné NKI Árpád Fejedelem Általános Iskola Instrukció – kompetencia Megelőzés – Alkalmazkodás - Gondoskodás.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Szocializáció Fogalmak:
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
A humánerőforrás kérdései, változások menedzselése
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
Pedagógiai Értékelési Konferencia
Előzetes kérés a hallgatókhoz! Írják fel választott szakdolgozati témájukat! Foglaljanak helyet témájuk (ennek hiányában: szakmai érdeklődési területük)
A felnőtt tanuló 2. előadás
A felnőttoktatás funkciói Magyarországon
Bevezető előadás ANDRAGÓGIA IFJÚSÁGSEGÍTŐKNEK Az akkreditált, iskolai rendszerű, felsőfokú szakképzésben 1. előadás.
© "VERSENYKÉPESSÉG–FEJLŐDÉS–REFORM" konferencia november 7-8 KOMPETENCIA SZÁMVITELI ALAPOK dr. Laáb Ágnes BME, egyetemi docens, kandidátus elé r.
Dr. Szilágyi Klára Szent István Egyetem
Az ellenőrzés, értékelés szerepe, módszerei A teljesítménymérés
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Külső instruktorok felkészítése Érintett területek A hátrányos helyzetűekkel történő foglalkozás kérdései Minőségbiztosítási elvárások, előírások.
Gábor Edina főigazgató Országos Egészségfejlesztési Intézet május 12. Elköteleződés az egészségért.
Mi készteti az embereket cselekvésre? Hogyan fokozható ez a késztetés?
A pszichikumról általában
1 Témafelvetés Tanulásmódszertan 2. kurzusra Papp Endre – Molnár Attila.
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
Pedagógiai személyiségértelmezések
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Az iskola tényleges feladata és a valós helyzet
Az alapvető művelődési igények meghatározói
Primer tapasztalatok, Cardiff országos, állami ösztönzések (The Learning Country, Flying Start, stb.) önkormányzati feladat és erőforrás – többszektorú.
Autonómia és felelősségvállalás
A munkával való elégedettség
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Önkéntesség, mint társadalmi szerepvállalás
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Reflektív gondolkodás
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Kulcskompetenciák, munkaerő-piaci kulcskompetenciák
AZ MNKSZ RÉSZVÉTELE A „TRAME” PROJEKTBEN AZ EU / GRUNDTVIG FELNŐTTOKTATÁSI PROGRAM KERETÉBEN ( ) TAPASZTALATOK ÉS EREDMÉNYEK KONFERENCIA A self-narration.
A projektek hosszú távú előnye – tartós foglalkoztatás A projekt generáló szerepe, a továbblépés lehetőségei, komplex fejlesztési elképzelések.
Összeállította: Piacsek László Zoltán
MOTIVÁCIÓ FOGALMAK Személyiség tulajdonság-e?
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
KÉRDÉSEK STRATÉGIÁK: Vannak-e, és ha vannak, akkor milyenek a hajléktalan emberek „stratégiái”? EGYÜTTMŰKÖDÉS: Mikor és hogyan kooperatív vs. konfliktusos.
ÖNISMERET.
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
AZ ÓVODÁS GYERMEK ÉS AZ ERKÖLCS
A projektek hosszú távú előnye – tartós foglalkoztatás
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

A felnőtt tanuló 2. előadás A felnőttek tanulási képességei, a felnőttkori tanulás jellemzői, motivációi. A tanulóbarát tanulási környezet fogalma, jellemzői.

A felnőtt tanuló fogalma Tanköteles kor feletti állampolgár, aki Munka mellett és/vagy Külső késztetésre és/vagy Belső késztetésre (önként) fejleszti tudását, képességeit, kompetenciáit.

A felnőtt tanuló speciális tulajdonságai 1. Képes az önirányításra - azaz a tanulási folyamatban - Érvényesíti autonómiáját (viszonyulása reflektív) Előrehaladásáért felelősséget vállal Igényt tart az aktív tanulási környezetre Maga is aktívan közreműködik benne

A felnőtt tanuló speciális tulajdonságai 2. Gazdag élettapasztalata van: Van saját véleménye, meggyőződése a világ dolgairól Szívesen megosztja másokkal saját előzetes tudását, tapasztalatait Tudatosan nyitott arra, hogy megismerje mások véleményét, tanuljon a többiektől

A felnőtt tanuló speciális tulajdonságai 3. Problémaorientált: Személyes szükségletei, élet- és munkaproblé-mái vezérlik Számít rá, hogy a tanulás segíti őt problémái megoldásában Szereti, ha problémaként kerül elé a tanulás témája és a tananyagtartalom

A felnőttek tanulási motivációinak változása – életkoruk szerint (Hudson, 1991.)

A felnőtt tanulásának pszichikus motívumai – a tanulási indítékok Habituális motiváció: a felnőtt általánosságban és összességében érdeklődik az adott tárgy ill. az abban fellelhető kompetenciák megszerzése iránt. ++ Aktuális motiváció: a felnőtt kész a tanulási folyamatbeli együttműködésre, hajlandó erőfeszítések megtételére. Primér motiváció: a tanulás célja vezérli, motiválja a felnőtt embert.+ Szekunder motiváció: a téma vagy az előadó hat a felnőttre pozitívan Negatív tanulási motívumok: a felnőtt ember kénytelen tanulni, mert egyébként (el-)megvonnak tőle valamit (büntető jellegű ösztönző hatás). Maurer Péter 2006.

A felnőttek tanulásának tartalmi motívumai Társadalmi jellegű: +++ Bajba jutott fiatalok segítése Hajléktalanok önkéntes segítése Találkozás, ismerkedés új emberekkel Gazdasági jellegű: Bejutás a munkaerőpiacra: + Bennmaradás a munkaerőpiacon Magasabb fizetés Kulturális jellegű: Magasabb rendű igények kielégítése + Egészségügyi jellegű: Életmódbeli, táplálkozási szokások megváltoztatása A stressz kezelésének megtanulása Személyes jellegű: Konfliktusok sikeresebb kezelése – tapasztalatok szerzése Önállósodás függlenedés igénye

A felnőtt ember nevelhetősége: A személyiség-fejlődésnek az a lehetősége, mely által az egyén adottságai, tulajdonságai módosíthatóak, fejleszthetőek, szellemi képességei, pszichikus és erkölcsi sajátosságai alakíthatóak, meglévő kompetenciái dinamikusan továbbfejleszthetőek, tanulékonysága, fogékonysága, fejlődőképessége fenntartható. Maurer Péter 2006.

Hallgatóknak: szimbólumalkotás Rajzoljanak egy-egy képet, ami saját meglátásuk, tapasztalataik szerint, a maguk számára jól szimbolizálja az ifjúságsegítő mint felnőttnevelő szerepét, feladatát! Átölelés, kézfogás, napocska, mosolygós fej, margaréta (a szirmok kifejeznek vmit),sötétből a fény felé, kaméleon (környezethez való alkalmazkodás: könnyebb elfogadtatni magunkat, beépülünk a fiatalok világába), víz (megtisztít, éltet, lecsiszol, mindenhol talál egy kis rést, minden hol ott van)

Szimbólumok Lámpás Kertész Izomépítő Vödörtöltögető Útikalauz Felügyelő Művész Mérnök Mesterember Tudós

Cserna Erika: Az észrevétlen segítség

Katona Gabriella: Az ifjúságsegítő mint felnőttnevelő

A felnőttnevelő speciális feladatai Megteremti a tanuló (fiatal stb.) felnőttek „tanulási környezetét” – motiváció Támogatást ad a tanuló (fiatal stb.) felnőttek önirányításához Tanácsot ad – feltárja a (fiatal stb.) felnőttek tanulásra vonatkozó élményeit Olyan módszereket alkalmaz, amelyek elősegítik a (fiatal stb.) felnőttek részvételét (kooperációját) Figyelembe veszi, bekapcsolja a tanulási folyamatba a (fiatal stb.) felnőttek tanulási-, munka- és élettapasztalatait Maurer Péter 2006.

A tanulóbarát tanulási környezet A tanulási folyamatot befolyásoló összes fontos tényezőt magába integráló rendszer, amelynek keretei között a valóságos tanulás végbemegy…

… tehát: a tanulási célok, a tanári tevékenység, az eszközrendszer, a tér-és időszervezés tényezői, a speciális eljárások és maga a tanulási logika, azaz a tanulási célok elérését irányító elképzelés.

Hogyan: Mára maga a módszer is tantervalkotó tényező

A tanulóbarát tanulási környezet szükségleteken alapuló tényezői Fiziológiai tényezők (pl.: memória, ülőképesség) Pszichológiai tényezők (pl.: tanulási képesség mértéke) Érzelmi tényezők (pl.: elfogadás érzése) Szociális-kulturális tényezők (pl.: együttműködés, kommunikáció igénye) Fizikai tényezők (pl.: kényelem, megvilágítás) Technológiai tényezők (pl.: ICT, olvashatóság, hozzáférés)

Emlékeztetőül: a szükségletek hierarchiája (Maslow-piramis) ön- megvalósítás megbecsülés társas igény biztonsági szükségletek fiziológiai szükségletek magasabb rendű szükségletek alapszük-ségletek

A hallgatók mottóiból: „Az oktatás a krízishelyzetek megelőzésének legjobb módja” „A felnőttek is tanulhatnak a fiataloktól”

Az andragógia és a fenntartható fejlődés eszméje Útravalóul: Az andragógia és a fenntartható fejlődés eszméje

Amióta drámai módon kitűnt, hogy hová vezet a kimeríthetetlennek vélt erőforrás, a természeti környezet óvatlan kiaknázása,

a fenntartható fejlődés eszméje vált (kevéssé megfogadott) korparanccsá.

Egyszersmind új, beláthatatlan ideig korlátlanul rendelkezésre álló erőforrást fedeztünk fel

az egész életében, de legalábbis élete túlnyomó részében önfejlesztésre, tanulásra képes emberben.

Monoriné Papp Sarolta monori@mail.datanet.hu Köszönöm a figyelmet! Monoriné Papp Sarolta monori@mail.datanet.hu