A pedagógia és az andragógia alapfogalmainak értelmezése

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Néhány fontos terület a Kreatív Ipar fejlődéséhez
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
Pályaorientációhoz kapcsolódó kompetencia mérések és értékelés (mit, miért mérünk, eredmények)
A kulcskompetenciák.
TECHNIKA ÉS ÉLETVITEL 5. évfolyam
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Újfajta tanulási módszerek alkalmazása a felnőttképzési konzulens képzésnél Nyíregyháza, március 18.
A megismerésről másként – konstruktivista pedagógia
Arany János Általános Iskola Kisújszállás, Kálvin u. 3.
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Fontosabb fogalmak Képesség :
A nevelés tartalma. a tanulás iránti igény is társadalmilag meghatározott, ezért az iskolai munka minőségi mutatója nem lehet pusztán a tanulók igényeinek.
A munka világával kapcsolatos tudás
Képesség? Kompetencia?.
A sikeres tréning jellemzői A képzés szükségessége  gazdasági igények  piaci viszonyok  a munkakör is más lesz  vezetői, munkatársi elvárások.
A szakmai nevelés lényege, célja és feladatai
A TUDÁS TÁRSADALMA A TUDÁSTŐKE TÉRNYERÉSE PARADIGMAVÁLTÁS: –A nemzetgazdaságok szerkezeti átalakulása: az ipar és a mezőgazdaság részarányának csökkenése,
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A pedagógia és az andragógia alapfogalmainak értelmezése (5. előadás)
Pedagógia és andragógia
A felnőttoktatás funkciói Magyarországon
Új tudás – új kompetenciák az érettségi vizsgán dr Drexlerné Solymos Mária.
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
Képesség, készség, adottság, tehetség
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Érzelmi Intelligencia, Kreativitás, Tudásmenedzsment
A feladatok szerepe Kaposi József.
A feladatok és a problémamegoldás
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
ÖRÖKLÉS, KÖRNYEZET, NEVELÉS
A pszichikumról általában
A team-munka elméleti alapjai
A történelmi tanulás sajátosságai
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
TÁMOP /A Tanulás, képzés, önfejlesztés Az elmúlt időszak fejlődési üteme, amely az élet minden területét jellemzi, elengedhetetlenné.
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
Ismeretátadás ismeretbe ágyazott képességfejlesztés túlméretezett tananyagreális tananyagmennyiség pedagógusközpontú, egységes módszertan tanulóközpontú,
A szövegértési feladatok összeállítása
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
AGRÁRMÉRNÖKI SZAK (MSc.) NYME Mezőgazdaság- és Élelmiszertudományi Kar
Autonómia és felelősségvállalás
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
Gyermekvilág régen és ma
Pedagógiai szempontok a szakmai vizsga során
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Algoritmikus gondolkodás és fejlesztésének lehetőségei
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május Az intézmény partnerségi kapcsolatainak.
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
Tudás és képesség az OKKR-ben Pajkossy Péter Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem.
A védett ismeret (know-how) "terjedésének" magánjogi aspektusai Dr
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Tehetséggondozás 1962 óta ének-zene tagozat indításával.
Út a sikeres tanuláshoz A tanítás és a tanulás módszertana
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Kulcskompetenciák, munkaerő-piaci kulcskompetenciák
AZ MNKSZ RÉSZVÉTELE A „TRAME” PROJEKTBEN AZ EU / GRUNDTVIG FELNŐTTOKTATÁSI PROGRAM KERETÉBEN ( ) TAPASZTALATOK ÉS EREDMÉNYEK KONFERENCIA A self-narration.
Tanítás- és tanuláselmélet V. A kompetencia Knausz Imre.
A különböző eszközök egymáshoz való viszonya IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
Szociális kompetencia
Előadás másolata:

A pedagógia és az andragógia alapfogalmainak értelmezése 4. Ismeret, tudás, jártasság, képesség, készség, kompetencia

Ismeret A megismerés (kogníció) eredményeként az objektív valóságról, a valóság reális rendszereiről képződő képmások az emberi pszichikumban. Létrejöttében minden ismeret szubjektív: közvetlenül nem tanulmányozható, más szubjektum számára nem hozzáférhető, át nem vehető. Hasznosíthatóvá, közössé a kommunikáció révén tehető

Ismeret tények, információk, fogalmak, összessége törvények, műveletrendszerek (algoritmusok. elméletek, hipotézisek) + a megértés tudásszintje

Képesség A személyiség jellemzője, amely a jártasság és készség szintjén történő ismeretelsajátítás és feladatmegoldás arányai, mértéke és automatizáltsága alapján jellemzi a személyiséget. A képesség az élet, a tevékenység során alakul ki, fejlődik, de szoros kapcsolatban áll a velünk született, öröklött és szerzett adottságokkal és hajlamokkal, valamint a személyiség struktúrájának olyan összetevőivel, mint az emlékezés, az emocionális sajátosságok, a jellemvonások és az intellektuális tulajdonságok.

Képesség A cselekvésre, teljesítményre való alkalmasság, amelyek minősége egyrészt született adottságoktól, másrészt a környezeti hatásoktól függenek. Általános képességek: intelligencia, kreativitás, amelyek a tevékenységek széles körében érvényesülnek Speciális képességek: egy-egy területen fejtik ki a hatásukat (pl. zenei képesség, kézügyesség).

Képesség - tehetség A képességeknek azt a komplexumát, amelynek révén társadalmilag jelentős, új, a maga nemében tökéletes alkotás jön létre: tehetségnek nevezzük. A képességek és a tehetség létrejöttében fontos szerepet játszanak a velünk született adottságok, de ezek kibontakoztatásában a gyakorlati tevékenység és a környezeti hatások a leglényegesebbek.

Jártasság egy adott tevékenység végzésében való ügyesség (jártasság az ecsethasználatban) tapasztalati szabályok szerint való feladatellátás (jártasság a számítógép- használatban, a főzésben) szakavatott eljárás (jártasság a bírósági ügyintézésben) Jártas az a személy, aki ismer egy adott eljárást, sok tapasztalatot szerzett annak kivitelezésében, illetve tud ezeknek megfelelően tud cselekedni.

Jártasság magasabb szintű pszichés művelet új feladatok, problémák megoldása az ismeretek alkotó (kombinatív) felhasználása révén.

Készség Az ismeret automatikus felhasználásának a szintje „a tudatos tevékenység automatizált komponense”. Pl.: intellektuális, manuális/motorikus stb.

Jártasság és készség Az ismeretek elsajátításának, ill. gyakorlati alkalmazásának két egymásra épülő szintje: ha a végzett tevékenység bizonyos elemeit tudatosan végezzük, más elemek viszont már automatizálódtak: jártasságról beszélünk; Ha a begyakorlás során állandósul a tudatos (döntésigényes) és az automatizált lépések rendje, majd - további gyakorlás után - teljesen automatikussá válik: készségről beszélünk. (PI. az íráskészség kialakulását különböző szakaszok előzik meg. A betűképek megismerésétől, azok leírásának tudatos gyakorlásától, a szakadozott ritmusú, darabos írástól - sok gyakorlás után - eljut az ember arra a szintre, amikor írás közben már nem a betűk formálására figyelünk, hanem a szavak, a mondatok leírására, illetve magukra a gondolatokra.)

Jártasság és készség A jártasság és a készség egymáshoz való viszonya sokféle lehet: Egyes esetekben a jártasság valóban a készség kialakulásának átmeneti szintje; sok esetben pedig a tevékenység túlnyomóan tudatos, és csak kis részben jellemzik készség jellegű (automatizált) mozzanatok.

Tudás Komplex és dinamikus fogalom Adatok, információk, leírható és le nem írható ismeretek és képességek együttese Adott pillanatban meglévő cselekvési potenciál Felhalmozott intellektuális erőforrások összessége

Kompetencia Nyelvi eredete: „competo” (latin) – képes valamire, illetékes valamiben Meghatározásai: nincs egységesen elfogadott definíció

A kompetencia (köznapi használat alapján) illetékesség, jogosultság, hatáskör szakértelem, felkészültség, hozzáértés beavatottság Kompetens az, aki illetékes …stb. Szabóné Molnár Anna PPT

Kompetencia (szakirodalom alapján) A gondolkodásban, a viselkedésben és az önértékelésben is tükröződő hatóerő, hatékonyságélmény Meghatározó tényezői: az értelmesség, a társas magatartásbeli eredményesség, a helyzetmegoldó (problémamegoldó) képesség, a belsőleg vezérelt viselkedésszabályozás (teljesítmény-motiváltság, sikerorientáltság)

A kompetencia felértékelődése 4. A kompetencia alapú képzés és a felnőttoktatás időszerűsége

A kompetencia munkaerőpiaci jelentése Teljesítőképes tudás Az adottságok és készségek alkalmazási képessége és szándéka

Kulcskompetenciák Mertens munkapedagógus, 1989) Tanulási és gondolkodási képesség Indoklási és értékelési képesség Problémamegoldó képesség és kreativitás Kooperációs és kommunikációs képesség A felelősségvállalás képessége Önállóság és teljesítőképesség

Kulcskompetenciák Mertens munkapedagógus, 1989) Összességében: A kulcsképességek átfogó jellegűek Széles körben transzferálhatók, folyamatosan adaptálhatók más-más területre, illetve a megváltozott körülményekre. A mertensi gondolatok előrevetítették az oktatásügyben az elmúlt évtizedben kialakult kvalifikáció-kompetencia perspektívaváltást, ami azt jelenti, hogy az iskolai bizonyítvány által igazoltan megszerezett tudás (szakképzettség, kvalifikáció) iránti igény mellett (néha helyett) egyre több ország munkaerőpiacán kompetenciákat várnak el.

A kvalifikáció és a kompetencia összehasonlítása statikus kívülről (intézményekben) megszerezhető szakképzettség Kompetencia dinamikus egyéni (bennünk kialakuló) cselekvőképesség

OECD tudásfogalma Iskolában elsajátítható Gyakorlatban elsajátítható Know-what (Tudd, hogy mit): amit könyvekből meg tudunk tanulni Know-why (Tudd, hogy miért): tudományos alapelvekre, törvényekre irányuló ismeretek halmazát jelenti (pl. tudományos művek, szabadalmi leírások stb.) Gyakorlatban elsajátítható Know.how (Tudd, hogy hogyan): készségek, képességek, amelyek valamilyen feladat, cselekvés végrehajtásának mikéntjére utalnak. Know-who (Tudd, hogy ki): annak ismerete, hogy egy probléma megoldásakor kihez, milyen információs forráshoz forduljunk.

Szakmatanulás - szaktudás nemcsak elvont tudásegységek egyéni feldolgozása, hanem a szakma (társadalmilag elfogadott) identitásának elsajátítása, szakmai közegben történő részvétel során Szaktudás: az összes alapvető szakmai készség és információ, amit a szakma gyakorlásához el kell sajátítani

A munka világában szükséges tulajdonságok Zachár László nyomán

A magatartás formálása Zachár László nyomán

Pályaorientáció Zachár László nyomán

A korszerű képzési programok Zachár László nyomán

Tanulás a felnőttképzésben Nem szűkíthető le az új ismeretek memóriában való rögzítésére és előhívására A teljesítőképes tudásban benne rejlik az a változás is, ami a tanuló viselkedésében és gondolkodásában a tanulási folyamat hatására végbemegy.

Köszönöm a figyelmet! Monoriné Papp Sarolta