HÍD szakmaiság és min ő ség között COMENIUS PLUSZ – A HOZZÁADOTT ÉRTÉK.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Uniós fejlesztések a köznevelésben - A pedagógiai- szakmai ellenőrzés rendszere
Advertisements

„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
A minősítés és az önértékelés kapcsolata, szerepe a minőségfejlesztésben Barlai Róbertné.
Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
Humán rendszerek, közszféra
Tanfelügyelet – A megújuló külső értékelési rendszer
A tanári munka értékelése
Uniós fejlesztések a köznevelésben - A pedagógiai- szakmai ellenőrzés rendszere
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés rendszere – TÁMOP 3.1.8
AZ EURÓPAI KIVÁLÓSÁG MODELL ÉS SZEREPE AZ EU CSATLAKOZÁSBAN STRATOSZ KIADVÁNY 2003.
VII. NEVELÉSÜGYI KONGRESSZUS augusztus A pedagógus kollektíva az iskolában, az iskolafejlesztés személyi feltételei dr. Várnai Andrásné.
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
Az IMIP-ek kötelező felülvizsgálata és kiegészítése
A MAB AKKREDITÁCIÓ értékelési szempontjai Dr. Veress Gábor 1Veress
Hatékonyság, eredményesség, méltányosság a köznevelési rendszerben:
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
Felsőoktatási Minőségfejlesztési Rendszer
Az intézményes nevelés stratégiái
Didaktika 2. Tanügyi és iskolai szabályozás
Közoktatási feladatok teljesítése: - nevelési-oktatási intézmény; - pedagógiai szakszolgálat; - pedagógiai szakmai szolgáltató. Intézkedési terv.
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
Minőségirányítás a felsőoktatásban
A TÁMOP projekt cél-és feladatrendszere, kapcsolata a TÁMOP 4
Az egyéni fejlesztési terv
Pedagógiai Értékelési Konferencia
Bevezető előadás ANDRAGÓGIA IFJÚSÁGSEGÍTŐKNEK Az akkreditált, iskolai rendszerű, felsőfokú szakképzésben 1. előadás.
Az első lépések Dr. Kadocsa Ildikó, osztályvezető
KPSzTI Minőségfejlesztési munkacsoport
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Az intézményi önértékelés és kapcsolódása a külső értékeléshez
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
A Mezőgazdaságtudományi Kar minőségbiztosítási rendszere
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Mentorképzés egy lehetséges „háttere”: FÜPI minőségmodell Mentorképzés helyzete és jövője Magyarországon Mentorképzés gyakorlata április 23.
3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő
Szakmai elvárások és elvárt eredmények a szociális szolgáltatásokon belül nyújtott étkeztetéssel kapcsolatban… Nyíregyháza, március 29.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”

Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
TÁMOP / „Integrációs bázisiskola a Jászságban”
TQM-ISO Minőségügyi kérdések a Pécsi Tudományegyetemen Szellőné Fábián Mária főigazgató-helyettes PTE Egyetemi Könyvtár Budapest december.
Intézményi minőségfejlesztés (TÁMOP-3.1.8)
Készítette: Szirmai István
„Bölcs ember nem csak gondolkodik a cselekvésről, hanem cselekszik is
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
VÁLTOZÁSOK AZ ISO 9001 SZABVÁNYBAN 2015.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
TÁMOP /2-2F A projekt neve: A Berettyó-Körös Térségi Integrált Szakképző Központ modell létrehozása A projekt az Európai Unió támogatásával,
Sári Gusztáv Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola TÁMOP B „Közoktatási intézmények esélyegyenlőségi alapú fejlesztéseinek támogatása”
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési reformok.
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
Barlai Róbertné Maus Pál anyagának felhasználásával
Márkus Lászlóné Intézményvezető Közoktatási szakértő
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
Tervezési folyamat.
Fenntarthatóság – eredmények hasznosulása 6.2. előadás
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
KÖZOKTATÁSI VEZETŐ III. szemeszter
Králik Tibor igazgató, minőségfejlesztési szakértő
Az SZMBK Intézményi Modell
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

HÍD szakmaiság és min ő ség között

COMENIUS PLUSZ – A HOZZÁADOTT ÉRTÉK

Összhangban az EU-s törekvésekkel Kiemelések az „Európai együttműködés az iskolai oktatás minőségének értékelésében” c. dokumentumból – az Európai Parlament és az Európai Unió Tanácsa közös ajánlása.(2001/166/EC)  Átlátható  Rugalmas  Adaptálható  Összhangban van egyéb szabályozási formákkal  Elősegíti a változó követelményekhez való igazodást A Comenius plusz tanácsadói MIR-modell:

A Comenius plusz minőségirányítási rendszer-modell kiterjed:  az együttműködési kultúra fejlesztésére  az intézményi munka minőségének folyamatos fejlesztésére  a dolgozók (munka)folyamatainak éppen érvényes szabályozására

A rendszerkiépítés eredménye Együttműködő intézmény Információkezelési, kommunikációs, kooperációs standardok Önfejlesztő intézmény Folyamatos fejlődést – önfejlesztést (a működési szabályok generálását) biztosító standardok Megbízható intézmény Érvényes és hiteles működési (szakmai, szervezeti, vezetési) standardok

Mi jellemzi az együttműködő óvodát, iskolát, kollégiumot?

Elérhető, megszólítható Beavatja partnereit, alapos tájékoztatást ad Elvárásait egyértelműen fogalmazza meg) Rendszere- sen megkérdezi partnereit, felméri igényeiket Átgondolt bevonási stratégiája van - a véleményeket, javaslatokat körültekintően figyelembe veszi Intézkedései méltányosak, igazságosak Elfogulatlanul fogadja, tárgyszerűen kezeli a panaszokat, problémajelzéseket

Mi jellemzi az önfejlesztő óvodát, iskolát, kollégiumot?

A folyamatos fejlesztés kultúrája minden területére és minden dolgozói rétegére kiterjed Fejlesztő intézkedései/ beavatkozásai cél- és érték- racionálisak Fejlesztési/ beavatkozási Stratégiái legitimek (átgondoltak, egyeztetettek) Fejlesztési folyamatait, beavatkozá- sait PDCA- logikára építve, szisztema- tikusan tervezi Beavatkozásai t fejlesztéseit lépésről lépésre nyomon követi Beavatkozásait, fejlesztési folyamatait standard mutatók alapján tanulmányozza, értékeli Beavatkozásainak, fejlesztéseinek eredményeit standard mutatók alapján tanulmányozza, értékeli

Mi jellemzi a megbízható óvodát, iskolát, kollégiumot?

Munkafolyamatai/ tevékenységei célszerűek (cél- és értékracionális értelemben!) Munkafolyamatai/ tevékenységei szakszerűek (az érvényes szakmai szabályzók alapján) Munkafolyamatai/ tevékenységei hatékonyak (belső mutatókhoz, célokhoz viszonyítva) Munkafolyamatai/ tevékenységei eredményesek (belső mutatókhoz, célokhoz viszonyítva) Munkafolyamatai/ tevékenységei stabilak (lényegében azonos minőségűek) Munkafolyamatai/ tevékenységei rugalmasak (alkalmazkodóak ) kiszámíthatóak (az alkalmazkodásuk minősége a várakozásnak megfelelő. )

A Comenius PLUSZ minőségirányítási rendszer dokumentációja

1. Rendszerfejlesztési Kézikönyv

A modellkövetelmények áttekintő ábrái MK/1 MK/2MK/7 Áttekintő ábra 1.7 Oktatás-nevelés MK/8

1.7.2 A módszertani kultúra fejlesztése A minőségirányítási rendszer átfogó szabályzatai MK/1.7-MIR/1.7.1 MK/1.7-MIR/ Oktatás-nevelés

Minőségfejlesztési eljárások A módszertani kultúra fejlesztése 1.7. Az oktatás-nevelés minőségének biztosítása A pedagógusokra vonatkozó közös követelmények teljesítése A módszertani eszköztár és kultúra folyamatos fejlesztése PLAN: A módszertani eszköztár és kultúra fejlesztésének és alkalmazásának megtervezése illetve szabályozása CHECK: A módszertani kultúra illetve az eszköztár fejlesztésének és alkalmazásának Összegző értékelése a hatékonyságra, eredményességre vonatkozó adatok alapján – összefüggésben a fejlesztés és alkalmazás cél- és értékracionalitásával. ACT: A módszertani eszköztár és kultúra fejlesztésének és alkalmazásának hatékonyságát, eredményességét és célszerűségét biztosító vezetői beavatkozási stratégia kidolgozása DO: A módszertani kultúra illetve eszköztár tervszerű fejlesztése és szabályszerű alkalmazása. A fejlesztés és alkalmazás regisztrálása. Tevékenység kléjkl jhk kj ÚTMUTAT Ó

2. Felhasználói kézikönyvek

Felhasználói standardok A vezetői ellenőrzés minőségbiztosításának eszközei, módszerei, eljárásai A tanévben érvényes szabályzók Munkanapló Ellenőrzési Napló A tanév igazoló dokumentumai 1. rész 2. rész

Miért lenne jó a felhasználók széles köre számára a Comenius plusz minőségirányítási rendszer- modell?

Az oktatás 4 alappillére A Jacques Delors vezette Nemzetközi UNESCO Bizottság jelentése alapján. Megjelent az „Oktatás – rejtett kincs” című könyvben * (1997) M E G T A N U L N I M E G T A N U L N I  Együtt élni  Élni  Megismerni  Dolgozni EGYÜTTMŰKÖDŐ ÖNFEJLESZTŐ MEGBÍZHATÓ L O N G- L I F E L E A R N I N G

Együttműködő(k)? Önfejlesztő(k)? Megbízható(k)? az intézmény A szervezet a vezetőség Az egy osztályban tanítók csoportja Egyéb feladatokra szerveződött csoportok A dolgozó/ a pedagógus mint egyén Az intézménybe járó gyermekek A csoportok/ osztályok A gyermekek/ tanulók mint egyének Az (ön)tanuló szervezettől az (ön)tanuló gyermekig

Az (ön)tanuló szervezettől az (ön)tanuló rendszerig Együttműködő ? Önfejlesztő? Megbízható? Közoktatási intézmény Fenntartó Oktatásirányítás Európai Uniós társintézmények, fenntartók, országok oktatásirányítása

Világos célrendszert kínál a közoktatási intézmények számára: az együttműködés, az önfejlesztés és a megbízhatóság jegyében;

Az együttműködő, az önfejlesztő és a megbízható intézmény rendszere hierarchikusan egymásra épül, ugyanakkor szervesen egymásba is illeszkedik: optimalizálva a rendszerépítésbe és a minőségfejlesztésbe fektetett energia hasznosulását, tudatosan elősegítve, hogy az egyes szinteken belüli tényezők, sőt maga a három rendszerszint is egymás hatását erősítse;

A rendszermodell integráló szerepet tölt be, amennyiben arra készteti a felhasználó intézményt, hogy minőségfejlesztési eljárásaiban (Útmutatóiban) gondoskodjon a választott (kidolgozott) pedagógiai és vezetési paradigmák minőségirányítási szempontból kritikus tényezőinek érvényesüléséről;

A standardok kidolgozásának folyamata tartalmilag is átláthatóvá válik: kommunikálhatóvá válnak az egyes területek/ részterületek fejlesztésében szerepet játszó, szakmailag is érvényes tényezők; kontrollálhatóvá válik a jogi követelmények és a belső megállapodások betartása;

Az intézmény fejlődésének jellege - stagnálás, előrelépés, visszalépés - a standard mutatóknak köszönhetően az intézmény vezetői és dolgozói számára, sőt a fenntartó és az oktatásirányítás számára is nyomon követhető, illetve más intézményekkel összemérhető;

A rendszermodell segítségével azonosíthatóvá válik a képviselt pedagógiai éa vezetési paradigma a szakmai partnerek (intézményben dolgozók, szakértők) és a laikus felhasználók (tanulók és a szülők) számára egyaránt;

A modell esélyt ad arra, hogy a közoktatás intézményrendszere szintjén is hozzáférhetővé váljanak az intézményi fejlesztési folyamatok – az országos oktatáspolitikai és szakmai prioritások meghatározása érdekében, növelve a közoktatás régóta esedékes belső átalakulásának esélyét, mivel összehangolt minőségügyi és szakmai fejlesztésre nyílna kilátás.

A lehetséges jövő… ?

 Intézményi címek – beszédes elnevezések - nyilvános közzététel (Együttműködő intézmény, Önfejlesztő intézmény, Megbízható intézmény)  Szakértői rendszerek kialakítása (Testreszabható minőségügyi és szakmai támogatási rendszerek)  A modell adaptációja – fenntartói, oktatásirányítási szintek

HÍD szakmaiság és min ő ség között