1 A Ki biztosítja a torzításmentes versenyt? A tagállami intézmények és az Európai Bizottság közötti feladatmegosztás Inotai G. András Európai Bizottság,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A Gazdasági Versenyhivatal fogyasztóvédelmi tevékenysége dr. Grimm Krisztina október 21.
Advertisements

Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok a GVH eljárásaiban
Joint Venture Szövetség rendezvény, Budapest, február 3. Sárai József Gazdasági Versenyhivatal A magyar EU csatlakozást érintő közösségi versenyjogi.
Versenyjogi megfelelés
Joint Venture Szövetség rendezvény: „EU versenyjog – tilalomfák és lehetőségek” Pécs, április 12. Sárai József Gazdasági Versenyhivatal A közösségi.
Dr. Bayer Judit Zsigmond Király Főiskola Szabályozott szabadság – 303 paragrafus a médiáról. MUOSZ február 10.
A távközlési piac állami felügyelete dr. Orosi Renáta Hírközlési Felügyelet Hírközlési Felügyelet.
16/88. sz. ügy - Európai Közösségek Bizottsága kontra Európai Közösségek Tanácsa „A Bizottságnak a 145. cikk alapján adott felhatalmazás és a költségvetés.
Egyenlő értékű munkáért egyenlő bér?
Műhelyvita december 13. Pécs, PTE-ÁJK Tóth András: Az elektronikus hírközlés és média gazdasági szabályozásának alapjai és versenyjogi vonatkozásai.
NAMS szakértői kerekasztal november 28. IJC Tóth András: Versenyjog – médiaszabályozás - NAMS.
Verseny Versenyfelügyelet az egészségügyben és a kapcsolódó piacokon Torjákné Amberger Teréz Gazdasági Versenyhivatal – Versenypolitikai Iroda január.
375/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet a kisebbségi önkormányzatoknak a központi költségvetésből nyújtott feladatarányos támogatások feltételrendszeréről.
Az UCP irányelv rendelkezéseinek hatása a GVH gyakorlatára (Fttv) október 21. dr. Nagy Márta.
Az egyes termékek kiegészítő oltalmára vonatkozó európai közösségi szabályozás (SPC) és annak hazai végrehajtása dr. Kiss Marietta Magyar Szabadalmi Hivatal.
Az Európai Közösségek Bírósága - A Bíróság - Az Elsőfokú Bíróság - (A Közszolgálati Törvényszék)
Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok
EU Államháztartástan Készítette: Rácz Anita. Köster-ügy.
Az Európai Unió intézményrendszere Unger Anna december 1.
A versenytörvény alkalmazásának gyakorlata
A szolgáltatások szabadsága Európában kontra egészségügy: az egészségügyre vonatkozó külön direktíva várható tartalma az egészségügyre vonatkozó külön.
Vince Péter MTA Közgazdaságtudományi Intézet
Dominancia versus versenyhatásteszt a fúziókontrollban Csorba Gergely GVH & MTA-KTI
Lakosságriasztás a médiaszolgáltatók közreműködésével
204/86. sz. ügy Görög Köztársaság kontra Európai Közösségek Tanácsa.
Európai Parlament kontra az Európai Közösségek Tanácsa és az Európai Közösségek Bizottsága C-181/91. és C-248/91.
Miként viszonyul egymáshoz az EU általános költségvetése és az Európai Fejlesztési Alap?
dr. Szöllősy András UCP Osztály július 29.
Határon átnyúló vitarendezés. Bevezetés határon átnyúló viták nehézségei különböző nyelv jogismeret hiánya, fogyasztói jogvitákban különösen.
A Safer Internetplus Program célja és területei eContentplus és Safer Internetplus Nemzeti Információs Nap Budapest, április 18. Simor Gabriella,GKM.
Az EU panaszmechanizmusai a gyakorlatban Dr. Bendik Gábor ügyvéd Levegő Munkacsoport
Transzparencia, információszabadság és közérdekű adatok nyilvánossága Dr. Fazekas Judit Igazságügyi Minisztérium európai uniós ügyekért felelős helyettes.
Fontos élelmiszerjogi szabályok KKV szemszögből. Szabályok a mindennapokra Ami egy KKV-nak nehezebb – Címkézés – Állítások – Fogyasztóvédelem – Nyomonkövethetőség.
Vállalkozói - szakhatósági fórum üzleti partnerkeresés Tóth Katinka fogyasztóvédelmi felügyelő Mezőtúr, november.
Vállalkozói - szakhatósági fórum üzleti partnerkeresés Tóth Katinka fogyasztóvédelmi felügyelő Kunszentmárton, december.
Európai közjog és politika Jogász szak (nappali/levelező képzés) 2006/2007./I. félév Széchenyi István Egyetem (Győr)
Európai Menekültügyi Alap évi allokációja SZAKMAI RÉSZ Pályázható célkitűzések és tevékenységek Célcsoportok Változások A pályázók tájékoztatása,
Az egyenlő bánásmód elvének érvényesülése a hatósági tapasztalatok tükrében.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
A szociális biztonság koordinációja az Európai Unióban
A klaszterek jogi szabályozottsága
Egészségügyi panaszok az Európai Fogyasztói Központ gyakorlatában „Egészségügyi szolgáltatások – békéltető testületek szerepe és jövője a fogyasztóvédelemben”
Az EU környezetvédelmi jogának végrehajtása: az Európai Bizottság és a nemzeti bíróságok szerepe (bevezetés) Budapest, január 11. Koller Péter Európai.
Európai Bizottság Miniszterek Tanácsa
Közigazgatási Jog 4. Európai Közigazgatás, 11. előadás november 23. Témakörök: 5. Az EU jogrendszerének közigazgatási alapjai 5.1. Az EU jogrendszerének.
1. / Áttekintés ›Az EU természete ›Mikor lehetséges / alkalmas eszköz az EU jog? ›Az EU jogorvoslat keretei ›Tagállammal szembeni EU jogorvoslat ›Kötelezettségszegési.
A MUNKAJOGI JOGFORRÁSOK RENDSZERE
A versenytörvény módosítása
Az Európai Unió versenyjoga. Az uniós v ersenypolitika vezérlő elvei Szabad, torzításmentes verseny Gazdasági hatékonyság A hatékony verseny védelme a.
Versenypolitika az Európai Unióban. Az összeurópai versenypolitika alapvető céljai: A szabad piaci verseny korlátozásának megakadályozása A szabad piaci.
Európai Uniós ismeretek Az Európai Unió jogrendszere; Versenyjog.
Külkereskedelem és EU jog Dr. Marosi Zoltán Rein és Társai Freshfields Bruckhaus Deringer Iroda október 18.
Üzleti Jog I. Versenyjog I. Dr. Pázmándi Kinga Tanszékvezető e.doc. Üzleti Jog Tanszék.
Kereskedelmi gyakorlatok megítélése a hatóságok joggyakorlatában dr. Dobó-Kocsis Veronika Veszprém Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Osztály 2016.
Dr. Dávid Ivett Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Hatósági és Jogi Főosztály április 22. Várható szankcionálási eszközök.
Az Európai Unió gazdasági joga III. Dr. Nagy Csongor István egyetemi docens.
Haditechnikai és Exportellenőrzési Hatóság Exportellenőrzési Osztály Nemzetközi szankciókban elrendelt külkereskedelmi korlátozásokról November 5.
Fogyasztói jogok és a fogyasztók magánjogi védelme
Tágabb, mint a kereskedelmi szerződések köre
Az Európai Unió polgári eljárásjogának kialakulása, fejlődése Joghatósági szabályok az Európai Unióban Debrecen, november 16.
Az állami támogatások versenyszempontú ellenőrzése Magyarországon
A Versenyjogi szabályozás rendszere Dr. Pázmándi Kinga
Gyakorlati útmutató kis- és középvállalkozásoknak az EK versenyjogról
Készítette: Dr. Domonkos Endre (PhD)
Nagyobb biztonság vagy több adminisztráció? - Górcső alatt a GDPR
A MUNKAJOGI JOGFORRÁSOK RENDSZERE
Jogharmonizáció az Európai Unióban Dr
Közbeszerzési kartellek és a korrupció elhatárolása
AZ EURÓPAI UNIÓ JOGA NKE.
Jogharmonizáció az Európai Unióban
Előadás másolata:

1 A Ki biztosítja a torzításmentes versenyt? A tagállami intézmények és az Európai Bizottság közötti feladatmegosztás Inotai G. András Európai Bizottság, Verseny Főigazgatóság Budapest, november 17.

2 1.Versenyszabályozás: Brüsszel vagy Budapest?

3 Versenyszabályozás: Brüsszel vagy Budapest? 1. Versenyszabályozás: Brüsszel vagy Budapest?  Római Szerződés 5(1) cikk: „A Közösség csak a Szerződés által ráruházott hatáskörök és kijelölt feladatok keretei között tevékenykedhet”  horizontális: ki alkothat jogot?  hatáskörmegosztás tagállamok és EU között  vertikális: ki hajtja végre az EU által alkotott jogot? 1.1. A „felhatalmazás” elve

4 Versenyszabályozás: Brüsszel vagy Budapest? 1. Versenyszabályozás: Brüsszel vagy Budapest?  megszüntetett hatáskörök: se tagállam, se EU  kizárólagos EU hatáskör  megosztott/vegyes hatáskör: EU és tagállam is 1.2. A horizontális hatáskörmegosztás  kizárólagos tagállami hatáskör  pl: mennyiségi kereskedelmi korlátozások  pl: honvédelmi politika  pl: kereskedelempolitika  pl: versenypolitika  EU-ra ruházott feladat: „torzításmentes verseny biztosítása a belső piacon”

5 Versenyszabályozás: Brüsszel vagy Budapest? 1. Versenyszabályozás: Brüsszel vagy Budapest?  adminisztratív végrehajtás: közigazgatási szervek útján  tagállamok: „lojális együttműködés” kötelezettsége  lehet kizárólagos vagy megosztott 1.3. A vertikális hatáskörmegosztás  végrehajtás:  bírósági végrehajtás: bíróságok útján  EU: intézményei útján  normatív végrehajtás: jogalkotás útján  kizárólagos: vám beszedése (tagállam)  megosztott: EU versenyjog alkalmazása

6 2. Versenypolitika: hatáskörmegosztás, ellenőrzés és szankciók

A versenytorzítás forrásai  Vállalkozások  versenykorlátozó megállapodás  erőfölénnyel való visszaélés  összefonódás  Állam  állami támogatás  kizárólagos vagy speciális jogok biztosítása 2. Versenypolitika

8 2. Versenypolitika 2.2. Az EU versenyjog területei  Versenykorlátozó megállapodások tilalma  Erőfölénnyel való visszaélés tilalma  Összefonódások elbírálása  Állami támogatások/kizárólagos jogok  ha közösségi dimenzióval rendelkezik  mitől lesz EU versenyjog?  ha a tagállamok közötti kereskedelmet érintheti  megosztott hatáskör: tagállami és EU versenyjog is

9 2. Versenypolitika Versenykorlátozó megállapodások tilalma  az ilyen megállapodás vagy döntés semmis  RSZ 81(1) cikk: Tilos minden olyan vállalkozások közötti megállapodás, vállalkozások társulásai által hozott döntés és összehangolt magatartás, amely hatással lehet a tagállamok közötti kereskedelemre, és amelynek célja vagy hatása a közös piacon belüli verseny megakadályozása, korlátozása vagy torzítása.  DE: a fenti tiltástól el lehet tekinteni bizonyos feltételek teljesülése esetén  bizottsági bírság + kártérítés tagállami bíróság előtt

10 2. Versenypolitika Versenykorlátozó megállapodások tilalma  A német 3G mobilhálózat-megosztási ügy:  T -Mobile és mmO2: 3G hálózat közös használata + roaming egymás hálózatában  versenykorlátozás: lefedettség, minőség, adatátviteli sebesség  DE: elősegíti a piacra lépést és gyorsabban kiépül a 3G hálózat  Bizottság által ENGEDÉLYEZVE

11 2. Versenypolitika Az erőfölénnyel való visszaélés  RSZ 82. cikk: A közös piaccal összeegyeztethetetlen és tilos egy vagy több vállalkozásnak a közös piacon vagy annak jelentős részén meglévő erőfölényével való visszaélése, amennyiben ez hatással lehet a tagállamok közötti kereskedelemre.  llyen visszaélésnek minősül különösen a tisztességtelen beszerzési vagy eladási árak, illetve egyéb tisztességtelen üzleti feltételek közvetlen vagy közvetett kikötése  bizottsági bírság + kártérítés tagállami bíróság előtt

12 2. Versenypolitika Az erőfölénnyel való visszaélés  Az angol nemzetközi roaming ügy:  Vodafone, T –Mobile: túl magas nemzetközi roaming tarifák  erőfölény: mindegyik szolgáltató erőfölényben van saját hálózatában  visszaélés: túlzó árak  folyamatban lévő ügy!

13 2. Versenypolitika Vállalkozások közötti összefonódások  Római Szerződés nem szabályozza  korábban: 82 cikk alkalmazása összefonódásokra, mint visszaélésekre (1989-ig)  ma: 139/2004-es tanácsi rendelet  „Azt az összefonódást, amely különösen erőfölény létrehozása vagy megerősítése következményeként a közös piacon vagy annak egy jelentős részén a hatékony versenyt jelentősen akadályozná, a közös piaccal összeegyeztethetetlennek kell nyilvánítani.”

14 2. Versenypolitika Vállalkozások közötti összefonódások  Newscorp/Telepiú  fúzió a digitális műholdas televíziózás területén  egyetlen vállakozás marad a piacon  engedélyezve, kötelezettségvállalásokkal

15 2. Versenypolitika Kizárólagos és különleges jogok „az állami vállalkozások, továbbá azon vállalkozások vonatkozásában, amelyekre a tagállamok különleges vagy kizárólagos jogokat ruháztak, a tagállamok nem fogadhatnak el és nem tarthatnak fenn olyan rendelkezéseket, amelyek a Római Szerződésbe, különösen annak versenyjogi szabályaiba ütköznek  RSZ 86(1) cikk: „az állami vállalkozások, továbbá azon vállalkozások vonatkozásában, amelyekre a tagállamok különleges vagy kizárólagos jogokat ruháztak, a tagállamok nem fogadhatnak el és nem tarthatnak fenn olyan rendelkezéseket, amelyek a Római Szerződésbe, különösen annak versenyjogi szabályaiba ütköznek”  például:  például: „ha a kizárólagos jogok gyakorlásával nem tud nem visszaélni erőfölényével”

16 2. Versenypolitika Állami támogatás  RSZ 87(1) cikk: „A közös piaccal összeegyeztethetetlen a tagállamok által vagy állami forrásból bármilyen formában nyújtott olyan támogatás, amely bizonyos vállalkozásoknak vagy bizonyos áruk termelésének előnyben részesítése által torzítja a versenyt, vagy azzal fenyeget, amennyiben ez érinti a tagállamok közötti kereskedelmet.”  kivételek, pl: természeti csapások  kivételek, pl: természeti csapások által okozott károk helyreállítása, kultúrát előmozdító támogatás, általános gazdasági érdekű szolgáltatások stb.

17 2. Versenypolitika Állami támogatás  közszolgálati televíziók ügye (RAI, ZDF)  állami tőkeemelés, működési költségek támogatása, adósságátvállalás, bankgarancia, stb.  DE: általános gazdasági érdekű szolgáltatás, támogatás nélkül korlátozva lennének a rájuk bízott feladatok ellátásában  feltételekkel engedélyezve (pl. nem terjeszkedhet túl azon, ami a „gazdasági egyensúly” biztosításához kell)

18 2. Versenypolitika 2.3. Hatáskörmegosztás – EU intézmények  jogalkotás: Tanács és Bizottság  139/2004-es tanácsi rendelet a fúzióról (egyhangú!)  „csoportmentességi” tanácsi rendeletek  1/2003-as tanácsi rendelet a 81. és a 82. cikk végrehajtásáról bizottsági rendelet az 1/2003-as tanácsi rendelet alkalmazásáról  773/2004-es bizottsági rendelet az 1/2003-as tanácsi rendelet alkalmazásáról bizottsági közlemények kötelező erő nélkül  bizottsági közlemények kötelező erő nélkül  Tanács minősített többség, EP konzultáció

19 2. Versenypolitika 2.3. Hatáskörmegosztás – Bizottság  Végrehajtás: Bizottság és tagállamok, előbbi:  alkalmazza a 81. és 82. cikket, a fúziókontroll rendeletet (kizárólagos joga!), a kizárólagos jogokra vonatkozó szabályokat és az állami támogatási szabályokat (csak ő mentesíthet állami támogatást!)  széles vizsgálati és bírságolási jogkör  határozatai közvetlenül kötelezik a címzett vállalkozásokat és a tagállamokat is  kötelező konzultáció a tagállamok képviselőiből álló tanácsadó bizottsággal

20 2. Versenypolitika 2.3. Hatáskörmegosztás – tagállamok  tagállamok: versenyhatóságok és bíróságok  alkalmazzák a 81. és 82. cikket, a kizárólagos jogokra vonatkozó szabályokat és jogellenesnek ítélhetnek állami támogatásokat  Bizottsági eljárás indítása elvonja tagállam hatáskörét + informálási kötelezettség  EU versenyjog mellett saját versenyjog alkalmazása is  kártérítést csak tagállami bíróság ítélhet meg

21 3. Feladatmegosztás a gyakorlatban: Brüsszel vagy Budapest?

22  GVH: European Competition Network tagja  megállapodás/gyakorlat hatása Magyarországon 3.1. Ki van jó helyen?  megállapodással/gyakorlattal kapcsolatos bizonyítékok Magyarországon  megállapodás/gyakorlat végrehajtása Magyarországon  GVH és társhatóságok  pl. piacfelosztás magyarországi és más EU tagállami vállalkozás között  közösségi dimenzióval nem rendelkező összefonódások

23 3. Feladatmegosztás a gyakorlatban: Brüsszel vagy Budapest? 3.1. Ki van jó helyen?  Bizottság  több (min 4) tagállamra kiterjedő egyetlen piac, vagy több (min 4) különálló tagállami piac  közösségi érdek így kivánja  adott szektor gazdasági súlya európai szinten  érintett fogyasztók száma  jól kommunikálhatóság  Bizottság egyéb politikáihoz való igazodás  igazodik az EU fő céljaihoz  belső prioritás:  közösségi dimenzióval rendelkező összefonódások  állami támogatások tiltása és mentesítése

24 3. Feladatmegosztás a gyakorlatban: Brüsszel vagy Budapest? 3.1. Ki van jó helyen?  Bizottság  prioritásokat mutatja:  ágazati vizsgálatok  bank szektor  médiatartalom 3G mobiltelefóniához  Kartell igazgatóság létrehozása  DG COMP belső struktúra  energia szektor

25 3. Feladatmegosztás a gyakorlatban: Brüsszel vagy Budapest?  GVH és Bizottság közötti kölcsönös tájékoztatás  áttétel általában max 2 hónapon belül 3.2. Hogyan döntik el a gyakorlatban?  másik hatóság előtt ugyanez az ügy folyamatban van  másik hatóság ugyanezt az ügyet már elbírálta  ügy lezárása/panasz visszautasítása, mert pl:  kérheti Bizottság és GVH is

26 3. Feladatmegosztás a gyakorlatban: Brüsszel vagy Budapest?  GVH főbb döntéseinek tervezetét Brüsszelbe küldi  Bizottság észrevételt tehet 3.3. Azonos jog, azonos eredmény?  Bizottság magához vonhatja az ügyet (kivételes)  több hatóság egymásnak ellentmondó döntésre készül  GVH uniós esetjogba ütköző döntésre készül  GVH előtt húzódik az ügy  közösségi versenyjogi politika fejlődése érdekében

27 3. Feladatmegosztás a gyakorlatban: Brüsszel vagy Budapest? 3.3. Azonos jog, azonos eredmény?  GVH nem fogadhat el olyan döntést ami korábbi bizottsági vagy EK bírósági döntésbe ütközne  Bizottság általában nem fogad el versenyhatósági döntésbe ütköző határozatot  eltérő bírságolási gyakorlat  tagállami bíróság szerepe:  kártérítés versenyjogi jogsértésért  de közvetlenül megállapíthat jogsértést is!  forum shopping?  eljárási költségeket ítélhet meg

28 Köszönöm a figyelmet! Kérdések?