1 A Ki biztosítja a torzításmentes versenyt? A tagállami intézmények és az Európai Bizottság közötti feladatmegosztás Inotai G. András Európai Bizottság, Verseny Főigazgatóság Budapest, november 17.
2 1.Versenyszabályozás: Brüsszel vagy Budapest?
3 Versenyszabályozás: Brüsszel vagy Budapest? 1. Versenyszabályozás: Brüsszel vagy Budapest? Római Szerződés 5(1) cikk: „A Közösség csak a Szerződés által ráruházott hatáskörök és kijelölt feladatok keretei között tevékenykedhet” horizontális: ki alkothat jogot? hatáskörmegosztás tagállamok és EU között vertikális: ki hajtja végre az EU által alkotott jogot? 1.1. A „felhatalmazás” elve
4 Versenyszabályozás: Brüsszel vagy Budapest? 1. Versenyszabályozás: Brüsszel vagy Budapest? megszüntetett hatáskörök: se tagállam, se EU kizárólagos EU hatáskör megosztott/vegyes hatáskör: EU és tagállam is 1.2. A horizontális hatáskörmegosztás kizárólagos tagállami hatáskör pl: mennyiségi kereskedelmi korlátozások pl: honvédelmi politika pl: kereskedelempolitika pl: versenypolitika EU-ra ruházott feladat: „torzításmentes verseny biztosítása a belső piacon”
5 Versenyszabályozás: Brüsszel vagy Budapest? 1. Versenyszabályozás: Brüsszel vagy Budapest? adminisztratív végrehajtás: közigazgatási szervek útján tagállamok: „lojális együttműködés” kötelezettsége lehet kizárólagos vagy megosztott 1.3. A vertikális hatáskörmegosztás végrehajtás: bírósági végrehajtás: bíróságok útján EU: intézményei útján normatív végrehajtás: jogalkotás útján kizárólagos: vám beszedése (tagállam) megosztott: EU versenyjog alkalmazása
6 2. Versenypolitika: hatáskörmegosztás, ellenőrzés és szankciók
A versenytorzítás forrásai Vállalkozások versenykorlátozó megállapodás erőfölénnyel való visszaélés összefonódás Állam állami támogatás kizárólagos vagy speciális jogok biztosítása 2. Versenypolitika
8 2. Versenypolitika 2.2. Az EU versenyjog területei Versenykorlátozó megállapodások tilalma Erőfölénnyel való visszaélés tilalma Összefonódások elbírálása Állami támogatások/kizárólagos jogok ha közösségi dimenzióval rendelkezik mitől lesz EU versenyjog? ha a tagállamok közötti kereskedelmet érintheti megosztott hatáskör: tagállami és EU versenyjog is
9 2. Versenypolitika Versenykorlátozó megállapodások tilalma az ilyen megállapodás vagy döntés semmis RSZ 81(1) cikk: Tilos minden olyan vállalkozások közötti megállapodás, vállalkozások társulásai által hozott döntés és összehangolt magatartás, amely hatással lehet a tagállamok közötti kereskedelemre, és amelynek célja vagy hatása a közös piacon belüli verseny megakadályozása, korlátozása vagy torzítása. DE: a fenti tiltástól el lehet tekinteni bizonyos feltételek teljesülése esetén bizottsági bírság + kártérítés tagállami bíróság előtt
10 2. Versenypolitika Versenykorlátozó megállapodások tilalma A német 3G mobilhálózat-megosztási ügy: T -Mobile és mmO2: 3G hálózat közös használata + roaming egymás hálózatában versenykorlátozás: lefedettség, minőség, adatátviteli sebesség DE: elősegíti a piacra lépést és gyorsabban kiépül a 3G hálózat Bizottság által ENGEDÉLYEZVE
11 2. Versenypolitika Az erőfölénnyel való visszaélés RSZ 82. cikk: A közös piaccal összeegyeztethetetlen és tilos egy vagy több vállalkozásnak a közös piacon vagy annak jelentős részén meglévő erőfölényével való visszaélése, amennyiben ez hatással lehet a tagállamok közötti kereskedelemre. llyen visszaélésnek minősül különösen a tisztességtelen beszerzési vagy eladási árak, illetve egyéb tisztességtelen üzleti feltételek közvetlen vagy közvetett kikötése bizottsági bírság + kártérítés tagállami bíróság előtt
12 2. Versenypolitika Az erőfölénnyel való visszaélés Az angol nemzetközi roaming ügy: Vodafone, T –Mobile: túl magas nemzetközi roaming tarifák erőfölény: mindegyik szolgáltató erőfölényben van saját hálózatában visszaélés: túlzó árak folyamatban lévő ügy!
13 2. Versenypolitika Vállalkozások közötti összefonódások Római Szerződés nem szabályozza korábban: 82 cikk alkalmazása összefonódásokra, mint visszaélésekre (1989-ig) ma: 139/2004-es tanácsi rendelet „Azt az összefonódást, amely különösen erőfölény létrehozása vagy megerősítése következményeként a közös piacon vagy annak egy jelentős részén a hatékony versenyt jelentősen akadályozná, a közös piaccal összeegyeztethetetlennek kell nyilvánítani.”
14 2. Versenypolitika Vállalkozások közötti összefonódások Newscorp/Telepiú fúzió a digitális műholdas televíziózás területén egyetlen vállakozás marad a piacon engedélyezve, kötelezettségvállalásokkal
15 2. Versenypolitika Kizárólagos és különleges jogok „az állami vállalkozások, továbbá azon vállalkozások vonatkozásában, amelyekre a tagállamok különleges vagy kizárólagos jogokat ruháztak, a tagállamok nem fogadhatnak el és nem tarthatnak fenn olyan rendelkezéseket, amelyek a Római Szerződésbe, különösen annak versenyjogi szabályaiba ütköznek RSZ 86(1) cikk: „az állami vállalkozások, továbbá azon vállalkozások vonatkozásában, amelyekre a tagállamok különleges vagy kizárólagos jogokat ruháztak, a tagállamok nem fogadhatnak el és nem tarthatnak fenn olyan rendelkezéseket, amelyek a Római Szerződésbe, különösen annak versenyjogi szabályaiba ütköznek” például: például: „ha a kizárólagos jogok gyakorlásával nem tud nem visszaélni erőfölényével”
16 2. Versenypolitika Állami támogatás RSZ 87(1) cikk: „A közös piaccal összeegyeztethetetlen a tagállamok által vagy állami forrásból bármilyen formában nyújtott olyan támogatás, amely bizonyos vállalkozásoknak vagy bizonyos áruk termelésének előnyben részesítése által torzítja a versenyt, vagy azzal fenyeget, amennyiben ez érinti a tagállamok közötti kereskedelmet.” kivételek, pl: természeti csapások kivételek, pl: természeti csapások által okozott károk helyreállítása, kultúrát előmozdító támogatás, általános gazdasági érdekű szolgáltatások stb.
17 2. Versenypolitika Állami támogatás közszolgálati televíziók ügye (RAI, ZDF) állami tőkeemelés, működési költségek támogatása, adósságátvállalás, bankgarancia, stb. DE: általános gazdasági érdekű szolgáltatás, támogatás nélkül korlátozva lennének a rájuk bízott feladatok ellátásában feltételekkel engedélyezve (pl. nem terjeszkedhet túl azon, ami a „gazdasági egyensúly” biztosításához kell)
18 2. Versenypolitika 2.3. Hatáskörmegosztás – EU intézmények jogalkotás: Tanács és Bizottság 139/2004-es tanácsi rendelet a fúzióról (egyhangú!) „csoportmentességi” tanácsi rendeletek 1/2003-as tanácsi rendelet a 81. és a 82. cikk végrehajtásáról bizottsági rendelet az 1/2003-as tanácsi rendelet alkalmazásáról 773/2004-es bizottsági rendelet az 1/2003-as tanácsi rendelet alkalmazásáról bizottsági közlemények kötelező erő nélkül bizottsági közlemények kötelező erő nélkül Tanács minősített többség, EP konzultáció
19 2. Versenypolitika 2.3. Hatáskörmegosztás – Bizottság Végrehajtás: Bizottság és tagállamok, előbbi: alkalmazza a 81. és 82. cikket, a fúziókontroll rendeletet (kizárólagos joga!), a kizárólagos jogokra vonatkozó szabályokat és az állami támogatási szabályokat (csak ő mentesíthet állami támogatást!) széles vizsgálati és bírságolási jogkör határozatai közvetlenül kötelezik a címzett vállalkozásokat és a tagállamokat is kötelező konzultáció a tagállamok képviselőiből álló tanácsadó bizottsággal
20 2. Versenypolitika 2.3. Hatáskörmegosztás – tagállamok tagállamok: versenyhatóságok és bíróságok alkalmazzák a 81. és 82. cikket, a kizárólagos jogokra vonatkozó szabályokat és jogellenesnek ítélhetnek állami támogatásokat Bizottsági eljárás indítása elvonja tagállam hatáskörét + informálási kötelezettség EU versenyjog mellett saját versenyjog alkalmazása is kártérítést csak tagállami bíróság ítélhet meg
21 3. Feladatmegosztás a gyakorlatban: Brüsszel vagy Budapest?
22 GVH: European Competition Network tagja megállapodás/gyakorlat hatása Magyarországon 3.1. Ki van jó helyen? megállapodással/gyakorlattal kapcsolatos bizonyítékok Magyarországon megállapodás/gyakorlat végrehajtása Magyarországon GVH és társhatóságok pl. piacfelosztás magyarországi és más EU tagállami vállalkozás között közösségi dimenzióval nem rendelkező összefonódások
23 3. Feladatmegosztás a gyakorlatban: Brüsszel vagy Budapest? 3.1. Ki van jó helyen? Bizottság több (min 4) tagállamra kiterjedő egyetlen piac, vagy több (min 4) különálló tagállami piac közösségi érdek így kivánja adott szektor gazdasági súlya európai szinten érintett fogyasztók száma jól kommunikálhatóság Bizottság egyéb politikáihoz való igazodás igazodik az EU fő céljaihoz belső prioritás: közösségi dimenzióval rendelkező összefonódások állami támogatások tiltása és mentesítése
24 3. Feladatmegosztás a gyakorlatban: Brüsszel vagy Budapest? 3.1. Ki van jó helyen? Bizottság prioritásokat mutatja: ágazati vizsgálatok bank szektor médiatartalom 3G mobiltelefóniához Kartell igazgatóság létrehozása DG COMP belső struktúra energia szektor
25 3. Feladatmegosztás a gyakorlatban: Brüsszel vagy Budapest? GVH és Bizottság közötti kölcsönös tájékoztatás áttétel általában max 2 hónapon belül 3.2. Hogyan döntik el a gyakorlatban? másik hatóság előtt ugyanez az ügy folyamatban van másik hatóság ugyanezt az ügyet már elbírálta ügy lezárása/panasz visszautasítása, mert pl: kérheti Bizottság és GVH is
26 3. Feladatmegosztás a gyakorlatban: Brüsszel vagy Budapest? GVH főbb döntéseinek tervezetét Brüsszelbe küldi Bizottság észrevételt tehet 3.3. Azonos jog, azonos eredmény? Bizottság magához vonhatja az ügyet (kivételes) több hatóság egymásnak ellentmondó döntésre készül GVH uniós esetjogba ütköző döntésre készül GVH előtt húzódik az ügy közösségi versenyjogi politika fejlődése érdekében
27 3. Feladatmegosztás a gyakorlatban: Brüsszel vagy Budapest? 3.3. Azonos jog, azonos eredmény? GVH nem fogadhat el olyan döntést ami korábbi bizottsági vagy EK bírósági döntésbe ütközne Bizottság általában nem fogad el versenyhatósági döntésbe ütköző határozatot eltérő bírságolási gyakorlat tagállami bíróság szerepe: kártérítés versenyjogi jogsértésért de közvetlenül megállapíthat jogsértést is! forum shopping? eljárási költségeket ítélhet meg
28 Köszönöm a figyelmet! Kérdések?