Az NHH szabályozási stratégiájának tervezése Tóth László stratégiai igazgató IX. Telecom Konferencia Budapest 2005.09.13.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Moderátor: Sugár Mihály Vezető tanácsadó Távközlésszabályozási kihívások 2011 Kerekasztal-beszélgetés.
Advertisements

Jövő Internet technológiák és alkalmazások kutatása Magyarországon A Magyar Tudomány Hónapja Jövő Internet technológiák és alkalmazások kutatása Magyarországon.
2004. április 29.1 A földfelszíni digitális televíziózás (DVB-T) frekvenciagazdálkodási kérdései A digitális televíziózás dr. Kissné Akli Mária Okleveles.
Az energetikai és a hírközlési piac kapcsolódási pontjai és szabályozási kihívásai Energetika 2010 konferencia május 6. dr. Rozgonyi Krisztina elnök,
Mobil e-ügyintézési rendszer kifejlesztése
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK STRATÉGIAI VEZETÉSE. Milyen az igazán jó önkormányzat? POLGÁRKÖZELI  AUTONÓM ÉS VÁLLALKOZÓ SZELLEMŰ  AKCIÓ-ORIENTÁLT  KÜLDETÉS-CÉLOK-KOMPETENCIA.
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat hosszú távú stratégiája, kapcsolata a releváns operatív programokkal.
Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium
A Nemzeti Fejlesztési Terv Logisztika a gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Szeptember 12. Jobbágy Valér Nemzeti Fejlesztési Terv és EU Támogatások.
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
A stratégiai tervezés módszertana
SZABÁLYOZÁSI KIHÍVÁSOK
Műhelyvita december 13. Pécs, PTE-ÁJK Tóth András: Az elektronikus hírközlés és média gazdasági szabályozásának alapjai és versenyjogi vonatkozásai.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
DR. SARKADY ILDIKÓ MÉDIAPIACI TENDENCIÁK Jogi kihívások „Célkeresztben a fogyasztó” NAPI GAZDASÁG KONFERENCIA Budapest Mariott Hotel március 30.
A hazai mérnöki tudás piacképes termékké formálásának eszközei Kovács Lajos ügyvezető igazgató INFOPLAN Mérnökiroda Kft.
Új hatóság – új kihívások Szalai Annamária elnök INFOTÉR PARLAMENT június 2.
1 A hírközlés szerepe a nemzetgazdaságban – új célok Vitaindító Vasváriné dr. Menyhárt Éva.
Kulturális értékek digitalizálása az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében Dippold Péter.
GINOP 3. Infokommunikációs fejlesztések prioritás
A kormányzat és a civil szervezetek kapcsolata Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár.
AZ UNIÓS FEJLESZTÉSEK EX-POST ÉS IDŐKÖZI ÉRTÉKELÉSEI AZ EURÓPAI BIZOTTSÁG ÉS A VISEGRÁDI ORSZÁGOK MEGKÖZELÍTÉSÉBEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSEK EX-POST ÉS IDŐKÖZI.
Hegyi Csilla osztályvezető Innovációs és K+F Főosztály
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
Stratégiai tervezés.
A kormányzati stratégiai tervezés módszertana
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
1 A hazai energiapolitika teendői Kaderják Péter Budapesti Corvinus Egyetem Regionális Energiagazdasági Kutatóközpont.
Mi akadályozza és mi segíti Magyarországon az internet alapú audiovizuális szolgáltatások terjedését? Rozgonyi Krisztina NHH Tanácstag Hírközlés 2006 CEBC.
Fejlesztési, stratégiai útmutató
Magyar Információs Társadalom Stratégia (MITS) – egészségügyi és szociális vonatkozások: Az Egészségügyi és Szociális Ágazati Információs Stratégia (MITS-ESZ)
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
| június 27. | MKT vándorgyűlés E-kormányzat és versenyképesség Dr. Paál Péter MKT Informatikai Szakosztály Vezérigazgató, IBM Magyarország.
TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KMR projekt 1 A NÖVEKEDÉS ÉS A VERSENYKÉPESSÉG REÁLGAZDASÁGI TÉNYEZŐI Chikán Attila egyetemi tanár Budapesti Corvinus Egyetem.
VERSENY ÉS SZABÁLYOZÁS 2010 I.Áttekintés. MÚLT, JELEN, JÖVŐ AZ ÁGAZATI ÉS VERSENYSZABÁLYOZÁSBAN II.Betekintés. ELEMZÉSI MÓDSZEREK ÉS SZABÁLYOZÁSI ESZKÖZÖK.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
1 A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK ÉRVÉNYESÍTÉSI LEHETŐSÉGEI A TERVEZÉSI GYAKORLATBAN A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Területpolitikai eszközök és a klímaváltozás
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Az EEM helye a menedzsmentben
Controlling feladata A controlling időbeli dimenziói: 1. Stratégiai
Miért fontos a komplex rehabilitáció az Európai Unió foglalkoztatáspolitikája szempontjából? Budapest, december 3.
A KTI az EU és a hazai közlekedéspolitika irányelveit követve a fenntartható fejlődés szempontjait figyelembe véve folyamatosan fejlődő,
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Kihívások a HR szakterület előtt Budapest, PSZE HR Szakmai nap Előadó: Rajnai Attila gazdasági vezérigazgató-helyettes.
Az Európai Duna Régió Stratégia a környezet- és természetvédelem szempontjából Dr. Rácz András környezet- és természetvédelemért felelős helyettes államtitkár.
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
A határ menti együttműködések lehetőségei és korlátai Rechnitzer János, egyetemi tanár MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézete, Széchenyi Egyetem.
Spektrumliberalizáció és hatósági spektrum stratégia Bánhidi Ferenc Hírközlés 2008 Budapest 2008 november 14.
Az E-KÖZIGAZGATÁS INFORMATIKAI STRATÉGIÁJA október 16.
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
„2007 a médiaszabályzás kezdete” 12. Televízió és hangtechnikai konferencia Budapest, május 2-3. Dr. Sarkady Ildikó MeH, Médiapolitikai Főtanácsadó.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
Regionális operatív programok ma és holnap Lunk Tamás ügyvezető Vitál Pro Kft.
Az új köznevelési rendszer jellemzői és várható eredményei
A SZAKKÉPZÉS-FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ TARTALMI IRÁNYAI MFKB megbeszélés február 5.
Dr. Apjok András Budapest, SZIM, Magyar Információs Társadalom Stratégia Az egészségügyi és szociális ágazati információs stratégia ismertetése,
Nemzetközi végrehajtási konferencia Budapest, október 4-5.
Biztonságvédelmi és autóipari klaszterek együttműködésének lehetőségei hazai és nemzetközi téren.
Szélessáv minden háztartásba 2018 végéig!
Társadalmi vitára kész a Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia
TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ
A külső környezet elemzése
Lisszaboni Szerződés tükrében
Előadás másolata:

Az NHH szabályozási stratégiájának tervezése Tóth László stratégiai igazgató IX. Telecom Konferencia Budapest

2 Kinek és miért? A piaci szereplők részére stratégiaalkotást segítő eszközként, megadva az általános kereteket, és kijelölve főbb irányokat, elősegítve a kiszámíthatóság növekedését A Tanács és az NHH rendelkezésére álló háttérdokumentumként, amely segítheti a további intézkedésekben való döntési folyamatokat Az összhang megteremtésének elősegítésére a Kormányzat, az IHM, és az NHH közös célterületen tervezett stratégiai programjai között Az ágazati jövőkép vs. NHH jövőkép kibontására

3 Miért most? A Hatóságnak az Eht. alapján megváltozott a szerepe Túl vagyunk egy piacelemzési munkán, eldőlt az UMTS tender eredménye Az EU a 2002-es keretdirektíva átgondolásával foglalkozik A kormányzat a as időszakra szóló NFT munka keretében új infokommunikációs fejlesztési stratégiát határoz meg A technológiai fejlődés révén már a közeljövőben megvalósuló, jelentős változások előtt áll az iparág

4 Jövőkép-vezérelt stratégia Jelenlegi állapot Jövőkép Jövőbeni állapot Organikus fejlődés Technológiai fejlődés Gazdasági, társadalmi, kulturális, geográfiai tényezők Lisszaboni célok, EU elvárások Jogszabályi környezet, nemzetközi egyezmények exogén változók hosszútávon, korlátos mértékben befolyásolható tényezők Piaci mechanizmusok Szabályozás

5 Stratégia-alkotás módszere Szabályzói megközelítés Piaci megközelítés Célmeghatározás/ helyzetértékelés Piacfejlődés és szabályozási stratégia Megvalósítási terv Szabályozói célok kijelölése Lehetséges szabályozói irányok meghatározása és elemzése Piaci helyzetértékelés Trendek, mozgatórugók elemzése Stratégiai koncepció kialakítása Jövőbeni piaci forgatókönyvek Stratégia eszközöknek történő megfeleltetése Kommunikáció, monitoring, stb. (Magas-szintű) hatásbecslés VitaanyagStratégiai koncepció I. II.III. IV.V.

6 (Magas-szintű) szabályozói célok halmaza Megfizethető árszínvonal, a társadalmi jólét maximalizálása Széles körben elérhető hírközlési szolgáltatások, penetráció-, illetve használat növekedés Magas színvonalú minőség, innováció, az ország infrastruktúrája és az azon nyújtott szolgáltatásválaszték területén egyaránt A választás lehetőségének megteremtése Hosszútávon fenntartható, kiszámítható és átlátható piaci struktúra Verseny Egyetemes szolgáltatás, fogyasztóvédelem, stb. DRAFT I.

7 Szabályozói irányok, alapelvek Törekszik az adott problémához illeszkedő hatáselemzések elvégzésére és azok alapján hozza döntéseit. Közép és hosszú távon megteremti az infrastruktúra alapú versenyt. Megteremti az egyenlő versenyfeltételeket az új piaci szereplők, illetve a valamely hazai részpiacon már jelen levő, de más hírközlési piacra is belépni szándékozó szolgáltatók új piacra lépéséhez. Ösztönzi a hatékony befektetéseket. Minden esetben szem előtt tartja a fogyasztók magas szintű védelmét. DRAFT I.

8 Konvergencia II.

9 Vitaanyag releváns kérdései ÁltalánosKonkrét Szabályozás Piac Szabályozói célokLehetséges szabályozói irányok Piaci helyzet, trendekPiaci forgatókönyvek 1 Versenykorlátok, hatékony szabályozói kezelésük 2 A piac speciális hazai jellemzői 3 Közép és hosszú távon kiemelt figyelmet érdemlő területek, különös tekintettel az ex-ante/ex-post szabályozásra 4 Flexibilis spektrumpolitika 5 Interoperabilitás, szabványok 6 Infrastruktúra alapú verseny 7 Aszimmetrikus szabályozás, az új belépők támogatása 8 Kiszámítható, átlátható szabályozás módszerei 9 Konvergencia kezelése 1010 NGN és all-IP megjelenése és elterjedése 1 Mely új technológiák igényelnek feltörekvő piacoknak megfelelő szabályozást 1212 A hagyományos vezetékes technológia jövője 1313 A szélessáv jövője 1414 Digitális és DSL alapú televíziózás 1515 Minimális minőségi paraméterek szabályozása

10 Stratégiai koncepció Vezérelv Piaci verseny támogatása Jövőkép Három domináns technológián (rézérpár-mobil-kábel) triple-play verseny Szabályozási elvek Szolgáltatásszintű vs. egységes Infrastruktúra vs. szolgáltatás alapú Kiskereskedelmi vs. nagykereskedelmi Tartalom szabályozás kezelése stb. DRAFT Megvalósítási elvek Transzparencia Arányosság Nettó hasznosság elve Ex-ante vs. ex-post stb. IV.

11 Megvalósítási terv Stratégiai koncepció Piac- szabályozás Piacmeghatározás JPE meghatározás JPE kötelezettségek Egyéb kötelezettségek Korlátos erőforrásokkal való gazdálkodás Frekvenciagazdálkodás Azonosító gazdálkodás Építmény és nyomvonal-engedélyezés Informatika és infokom alkalmazások Biztonság Spam Szabványosítás stb. V.

12 Már látható esetleges eredmények A jelenlegi szabályozási rendszer túlságosan bonyolult: Rendkívül erőforrásigényes A különböző szinteken alkalmazott eszközök ellentmondásba kerülhetnek Kevésbé „fontos” területeken egyszerűsítésre lenne szükség (ld. equality of access); Míg a kiemelt fontosságú területeken fókuszáltabb megközelítés. Rövid távon Mobil végződtetés WLR, CPS Szélessáv beruházási lépcső Közép távon NGN, NGBB FMC DVB-X Kábelszabályozás Spektrum stratégia

Köszönöm a figyelmet