Hasonlóságelemzés, avagy a fejlettség mérésének csapdái

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Marketing alapfogalmak
Advertisements

T ű zvédelmi M ű szaki Irányelv Fire Protection Technical Guideline Azonosító: TvMI 6.1: Beépített t ű zoltó berendezések tervezése, telepítése.
A kollektív munkajogi szabályozás az új munka törvénykönyvében.
A környezetvédelmi megbízott szerepe a vállalkozások tevékenységében és Önkormányzati munkakörben Önkormányzati munkakörben.
Intézményi Férőhelykiváltást Támogató Országos Hálózati Találkozó Kalocsai Szociális Szakellátási Központ kiváltása.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
Dél-alföldi Regionális Igazgatósága SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ MÁJUS 17.
TÖRTÉNELEM ÉRETTSÉGI A VIZSGA LEÍRÁSA VÁLTOZÁSOK január 1-től.
Beruházási és finanszírozási döntések kölcsönhatásai 1.
AZ ISKOLA–EGÉSZSÉG KÖZPONT – FORMA ÉS TARTALOM A TÁMOP KIEMELT PROJEKT KÖZNEVELÉSI ALPROJEKTJÉNEK CÉLJAI, A MEGVALÓSÍTÁS MÓDSZEREI ÉS A SZAKMAI.
TÁMOP B-13/ SZAKMAI-MÓDSZERTANI TÁMOGATÁS A KOMPLEX TELEPPROGRAM ÉS AZ ELNÉPTELENEDŐ FALVAK TÁRSADALMI GAZDASÁGI FOLYAMATAINAK MEGFORDÍTÁSÁT.
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő kínálat Opponáló gondolatok Hablicsek László és Kutas János zárótanulmányához Készítette: Dr.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
BINARIT TIMESHEET Több, mint munkaidő nyilvántartás Virág Zsolt (BINARIT Informatikai Kft.)„Hogyan legyek milliomos?” konferencia – BKIK ( )
FELSŐOKTATÁSI INTÉZMÉNYEK WEBOMETRICS RANGSORÁNAK VIZSGÁLATA GOOGLE PAGERANK TEKINTETÉBEN DOSz – Tavaszi Szél Konferencia 2016 Losonczi György.
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
A Magyarországon működő iskolai drogprevenciós programok leírása Paksi Borbála, Demetrovics Zsolt, Nyírády Adrienn, Nádas Eszter, Buda Béla, Felvinczi.
KÉPZŐ- ÉS IPARMŰVÉSZET ISMERETEK ÁGAZATI SZAKMAI ÉRETTSÉGI VIZSGA (középszintű) május-június.
TEROTECHNOLÓGIA Az állóeszközök újratermelési folyamata.
Gazdasági informatika - bevezető
Széchenyi Programirodák szervezete és működése
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Hidak a közgazdaságtan és a gazdálkodástan között: a vállalatelméletek
A TISZA MENTŐCSOPORT MŰKÖDÉSE
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
A szerkezetátalakítási programban bekövetkezett változások
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Tájékoztató a munkahelyteremtő pályázati programról
Mastermind A tudatos vállalkozók agytrösztje
Gyűjtőköri szabályzat
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
Szent István Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet Illik-e üzleti szempontból Isaszegen TEÁOR.
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
SZÁMVITEL.
SZÁMVITEL.
Vörös-Gubicza Zsanett képzési referens MKIK
Piaci kockázat tőkekövetelménye
A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Konferenciája
Innovációs képesség és jólét összefüggései
SZÁMVITEL Dr. Ormos Mihály egyetemi tanár
SZÁMVITEL.
TÁMOP / A fogvatartottak többszakaszos, társadalmi és munkaerő-piaci reintegrációja és az intenzív utógondozás modellje A büntetés-végrehajtás.
A VÁLLALKOZÁS 7. előadás.
Diplomás kompetenciák elégedettség a munkával
Miért választottam a BME Mérnökinformatikus Szakot?
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Compliance és Corporate Governance
Adatbázis Hasonlóság- elemzés Előrejelzés Stratégia- elemzés
Szabványok, normák, ami az ÉMI minősítési rendszerei mögött van
BTMN.
A CRM alkalmazásának korlátai a bankszektorban
LEADER LEADER Intézkedések a Déli Napfény LEADER Egyesület területén
TÁRGYI ESZKÖZÖK ELSZÁMOLÁSA
Megfigyelés és kísérlet
Pénzügyi kontrolling bemutatása
A Magyarországon működő iskolai drogprevenciós programok leírása
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
Dr. Varga Beatrix egyetemi docens
Játékosított keretrendszerben történő tanulás log-adatainak elemzése
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
Bevezetés Tematika Számonkérés Irodalom
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Üzlezi információelemző specializió
A statisztikus elemző specializió
SZIE GTK TTI KFI-csoport
Előadás másolata:

Hasonlóságelemzés, avagy a fejlettség mérésének csapdái MTA Jövőkutatási Bizottság: II. Nemzetközi Konferencia, 2002. Lillafüred Pitlik László, SZIE Gödöllő

Pitlik László, SZIE Gödöllő Áttekintés Bevezetés: Alapozó gondolatok a hasonlóságról Esettanulmányok tanulságai Szakértői rendszerek DEA Stocknet Joker / playometria Összegzés: A hasonlóságelemzés esélyei és korlátai Pitlik László, SZIE Gödöllő

A hasonlóság aspektusai I. Az előadás címének és a konferencia címének kapcsolatáról: A (gazdasági) fejlődés, mint folyamat fejlettségi állapotok sorozatán keresztül realizálódik. Az egyenlőtlenség ebben a kontextusban pedig nem más, mint (térben és/vagy időben összemérhető) állapotkülönbségek. Állapotok összehasonlítására a hasonlóságelemzés szolgál. Ennek módszerei sokszínűek, hiszen szinte a teljes tudományos arzenál kötődik valamilyen szinten a hasonlóság fogalmához. Pitlik László, SZIE Gödöllő

A hasonlóság aspektusai II. Két objektum (állapotsorozat) soha nem lehet azonos (vö. kétszer nem lehet ugyan abba a folyóba lépni), tehát csak hasonlóság van. A „nem szignifikáns” különbség soha nem azonosság… Alapkérdés: három állapotsorozat (objektum) közül melyik kettő hasonlóbb egymáshoz? Dilemma: Hogyan is kellene mérni a hasonlóságot? Pitlik László, SZIE Gödöllő

A hasonlóság aspektusai III. A hasonlóság mérése az ábrázolási skálák szempontjából: Nominális skála (Miért pirosabb a kék, mint a zöld?) Rangsor skála (A 2. helyezett majdnem 1., vagy majdnem 3.?) Metrikus skálák (Hogyan lehet több állapot távolságát egyetlen célzott hasonlósági rangsorrá transzformálni?) Pitlik László, SZIE Gödöllő

A hasonlóság aspektusai IV. A hasonlóságmérés műveletei: Tisztán logikai alapú csoportképzés (vö. szakértői rendszerek, CNF, kontingencia-koefficiens, rangsor-korreláció) (?) Fuzzy logic (Milyen mennyiségek azonosítanak egy minőséget?) (?) Scoring (hibrid /numerikus&logikai/ rendszerek, pl. hitelképesség, BSC) Tisztán numerikus megoldások (vö. korreláció, legkisebb négyzetek elve, ill. függvényillesztés, cluster, neurális háló, avagy tetszőleges transzformációk eredményeinek összevetése) Pitlik László, SZIE Gödöllő

Csapda: túl sokféle korreláció Kontingencia koefficiens és a numerikus korreláció függetlensége Véletlen számokból előállított vektorok esetén a medián alapján számított kontingecia koefficiens ill. az EXCEL képlettel számított korreláció értékei az elvárásoknak! megfelelően szabályos pontfelhőt eredményeznek. Ennek alapján válik érthetővé, miért kell a modellek helyességét alulról, vagyis a kontingencia oldaláról megalapozni. A magas numerikus korreláció ugyanis nem biztosítja a magas kontingencia koefficiens értékeket, ami a modelleket instabillá teszi, ill. szakértői rendszerként való alkalmazásukat kizárja. A korreláció sokfélesége már önmagában is egy filozófia csapdahelyzetet, vagyis a céltalanság tételét érzékelteti, mely szerint sem az ember (mint a szubjektivitás megtestesítője), sem a tudomány (mint az objektivitás meglehetősen romos fellegvára) nem képes világos választ adni arra, három állapotsorozat (objektum) közül melyik kettő hasonlóbb egymáshoz? Pitlik László, SZIE Gödöllő

Pitlik László, SZIE Gödöllő

Projekttapasztalatok Pitlik László, SZIE Gödöllő

Potenciálcsillag Módszer I. Hibrid szakértői rendszer Grafikus támogatással Szubjektív tényezők és súlyok Előre beépített aggregációs eljárás (tetszőleges aggregációk esélye) Eredmény: százalékban kifejezett hasonlóság és vizuális támogatás Pitlik László, SZIE Gödöllő

Potenciálcsillag Módszer II. Pitlik László, SZIE Gödöllő

Data Envelopment Analysis LP-alapú, merev gondolatmenet Szubjektív tényezők (de: Lineáris egyenletté egyszerűsíthető: célirányos random „súlyok”, kreatív algoritmusok) Eredmény: százalékban kifejezett hasonlósági (hatékonysági) rangsor Pitlik László, SZIE Gödöllő

Pitlik László, SZIE Gödöllő STOCKNET I. Kreatív bináris és numerikus hasonlósági függvények (CBR) Random tényezők (automatikus kizárás és beválasztás) Célfüggvény-vezérelt keresés Cél: olyan mintázatok fellelése komplex idősorokban, melyek igazoltan nagy találati arányú előrejelzést tesznek lehetővé Pitlik László, SZIE Gödöllő

Pitlik László, SZIE Gödöllő STOCKNET II. Pitlik László, SZIE Gödöllő

Pitlik László, SZIE Gödöllő Joker & playometria Ideális objektumhoz mért távolság alapján (black box) hasonlósági rangsor Kézi paraméterezés, kézi súlyozás Skála-transzformációkkal egy rangsor tetszőlegesen átalakítható az alapadatok, paraméterek és súlyok megváltoztatása nélkül is!  playometria… Csak szubjektív rangsor létezik!? Objektív paraméterezés esélye: tanulási folyamat szimulálása révén! Pitlik László, SZIE Gödöllő

Pitlik László, SZIE Gödöllő Összegzés I. A hasonlóság elemzés idealizált célja: A hasonlóság-elemzés (vö. benchmarking) alkalmazása révén minden paradoxon ellenére elvárható, hogy egyes objektumok (pl. emberek, vállalkozások, települések, kistérségek, megyék, régiók, országok) másokhoz mérve magukat újszerű (számos esetben ok-okozatilag talán le sem vezethető) ötletet nyernek arra vonatkozóan, hová is „fejlődjenek” (változzanak) annak reményében, hogy bizonyos céljaik (alapvetően a fennmaradásuk) biztosított legyen. számos „összevethetőnek tűnő” jellemzővel rendelkező objektum (pl. vállalkozás, autó, ingatlan, régió, ország) külső szemlélőként való összevetése feltárhatja a támogatásra ill. a befektetésre (hitelképességre, ill. kockázati tőke bevonásra) való jogosultság mértékét. Pitlik László, SZIE Gödöllő

Pitlik László, SZIE Gödöllő Összegzés II. Az előadás célja volt: a hasonlóságelemzés csapdáinak felvázolása (annak érdekében, hogy a tudomány eszközeit és eredményeit valós értékükön kezelhessük), ebből következően a hasonlóságelemzés kreatív keresési problémaként való definiálása, szemben az alkalmazói önkényt kizárását meg sem kísérlő, merev algoritmusok által megtestesített alternatívákkal. A tudományos eszközök automatizált használatának vizsgálata teremtheti meg az elemző módszerekkel, mint hálózati (vö. Internet) erőforrásokkal való társadalmi szintű gazdálkodás alapjait (vö. web services), mely egyben az esélyegyenlőség és az egyensúlyi politizálás újszerű módszertani alapja is. Pitlik László, SZIE Gödöllő

Science fiction vs. Science direction Ha a rangsorolás objektivitása és automatizálhatósága filozófiai szinten bizonytalan is, akkor sem elegendő, hogy: csak egyetlen megoldási alternatíva kialakítása már (tudományos) eredmény legyen, a tudomány ne alkalmazza szisztematikusan a minőségbiztosítás/projektmenedzsment már felismert oktatott és másokon számon kért elveit, ne legyen verseny az elemzők között tetszőleges modell helyességi értékek tekintetében, ne legyen világos koncepció arra, ki a felelős tudásvagyon menedzsmentjéért, a projekt-eredmények hasznosításáért, katalogizálásáért, a folyamatok egymásra épüléséért. Pitlik László, SZIE Gödöllő

Köszönöm a figyelmet! pitlik@miau.gau.hu Pitlik László, SZIE Gödöllő