A pedagógusok értékelési rendszerének lehetőségei, tapasztalatai.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tanfelügyelet – egységes külső értékelés
Advertisements

Uniós fejlesztések a köznevelésben - A pedagógiai- szakmai ellenőrzés rendszere
„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
AKTUÁLIS FELADATOK A TANÜGYIGAZGATÁSBAN
Szervezetfejlesztési Program
Tanfelügyelet – A megújuló külső értékelési rendszer
A VEZETŐ MUNKÁJÁNAK ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE ÓVODA
Az iskolai dokumentumok
Uniós fejlesztések a köznevelésben - A pedagógiai- szakmai ellenőrzés rendszere
Alkalmazotti teljesítményértékelés és közalkalmazotti minősítés az intézményi minőségirányítási programban.
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés rendszere – TÁMOP 3.1.8
Az IMIP-ek kötelező felülvizsgálata és kiegészítése
Dokumentációs rendszer
A Szaktanácsadók feladatai a 48/2012. (XII.12.) EMMI rendelet alapján
A HEFOP program bemutatása Nyíregyháza,
1 A KÖZOKTATÁSI ÁGAZATOT ÉRINTŐ JOGSZABÁLYVÁLTOZÁSOK április 2. Hujber Ildikó vezető főtanácsos.
Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
Dr. Nyitrai Ágnes, AVKF Paradigmaváltás a családi napközi ellátásra való felkészítésben június 1.
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Didaktika 2. Tanügyi és iskolai szabályozás
Informatika tanítása ea.
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
Zákányszéki Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény prezentációja 2009.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
ISKOLAI MENTOR SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK
A gyakorlatvezető mentor
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B.
KPSzTI Minőségfejlesztési munkacsoport
A PEDAGÓGUSOK ÉRTÉKELÉSE
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Az intézményi önértékelés és kapcsolódása a külső értékeléshez
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
A nevelési-oktatási program előzményei
Integrációs és képesség-kibontakoztató felkészítés az intézményekben Bedőné Fatér Tímea IPR szakértő Integrációs szaktanácsadó
Készítette: Hegyesi- Németh Márta MPI Győr, április 29.
A halmozottan hátrányos helyzetű általános- és középiskolások nevelését/oktatását segítő pedagógiai rendszer Győr, Mosolits Lászlóné, Ildikó.
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
A gyakorlati képzés megújítása a pedagógia szakos képzésben
A pedagógiai-szakmai szolgáltatások rendszere
A szaktanácsadó segítő szerepe
IGAZGATÓI BESZÁMOLÓ 2006/07 I. FÉLÉV. TARTALMI VÁZLAT AZ ISKOLA STATISZTIKAI MUTATÓI A KOMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁSRA VALÓ ÁTTÉRÉS TAPASZTALATAI AZ INTEGRÁCIÓS.
AZ ISKOLAI KÖZÖSSÉGI SZOLGÁLAT.  NAT 2012, EMMI-rendelet 2012  2016-tól az érettségi vizsga megkezdéséhez 50 óra közösségi szolgálat teljesítése szükséges.
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
Informatika tanítása ea.
Pedagógus értékelési rendszer
Informatika tanítása ea. Csernoch Mária
Készítette: Kovács Ferencné
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
„A gyakornokokkal foglalkozó mesterpedagógusok mentorálási feladatai”
Heves Megyei Pedagógiai Intézet 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
A SZAKTANÁCSADÁS INTÉZMÉNYI ÖNÉRTÉKELÉS TANFELÜGYELET MINŐSÍTÉS KAPCSOLÓDÁSA.
Márkus Lászlóné Intézményvezető Közoktatási szakértő
Tervezési folyamat.
Dr. Németh Lajos Oktatási Jogok Biztosának Hivatala
Teljesítményértékelés az óvodában
Barlai Róbertné augusztus.
Fenntarthatóság – eredmények hasznosulása 6.2. előadás
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
Králik Tibor igazgató, minőségfejlesztési szakértő
Horváth Cz. János Személyes adatok kezelése az intézményben
MICS-MÉCS-PÉR (vitaindító)
Előadás másolata:

A pedagógusok értékelési rendszerének lehetőségei, tapasztalatai

1.Jogszabályi háttér 2.A közoktatás minőségértékelési rendszere 3.A teljesítményértékelés a szabályozás szintjén 4.Értékelés szempontjai és az értékelés rendje 5.A pedagógus tevékenységéhez szükséges kulcskompetenciák 6.A könyvtárostanár munkájának értékelése 7.Tapasztalatok

1. Jogszabályi háttér

1993. évi LXXIX. törvény a közoktatásról (Kt.) 3/2002. (II. 15.) OM rendelet a közoktatás minőségbiztosításáról és minőségfejlesztéséről évi XXXIII. törvény a közalkalmazottak jogállásáról (Kjt.) 138/1992. (X. 8.) Korm. rendelet a közalkalmazottakról szóló évi XXXIII. törvény közoktatási intézményekben történő végrehajtásáról

2. A közoktatás minőségértékelési rendszere

Egy olyan összehangolt irányítási rendszer, amely a közoktatási intézmények számára kitűzött céloknak megfelelő intézményértékelési, tanulói teljesítménymérési és statisztikai funkciók, illetve az ezek által szolgáltatott, a közoktatás eredményességéről, minőségéről, hatékonyságáról szóló információk gyűjtését, és az érdekeltekhez való visszacsatolását hivatott szolgálni. A minőségértékelési rendszer alapját a tartalmi szabályozás és a fejlesztéspolitika által kitűzött célok képezik Az intézményi önértékelés területei között kiemelt terület a pedagógusok munkájának értékelése

Célja: Fejlesztés Minősítés

3. A teljesítményértékelés a szabályozás szintjén

A közoktatási intézményeknek az elmúlt években el kellett készíteniük minőségirányítási programjukat. Az intézményi minőségirányítási program határozza meg az intézmény működésének hosszú távra szóló elveit és a megvalósítását szolgáló elképzeléseket. Az intézményi minőségirányítási programban meg kellett határozni : – az intézmény működésének folyamatát, – ennek keretei között a vezetési, tervezési, ellenőrzési, mérési, értékelési feladatok végrehajtását, – rögzíteni kellett a teljes körű intézményi önértékelés periódusát, módszereit és a fenntartói minőségirányítási rendszerrel való kapcsolatát.

2007 tavaszáig kellett kiegészíteniük az intézményeknek a minőségirányítási programjukat az intézményben vezetői feladatokat ellátók, továbbá a pedagógus munkakörben foglalkoztatottak teljesítményértékelésének szempontjaival és az értékelés rendjével.

A közalkalmazottak jogállásáról szóló évi XXXIII. törvény módosításáról rendelkező évi LXI. törvény 35. § (2) bekezdése módosította a közoktatásról szóló évi LXXIX. törvény 40. § (11) bekezdését az alábbiak szerint:

A közoktatásról szóló évi LXXIX. törvény 40. § (11) „az intézményi minőségirányítási program határozza meg az intézmény működésének hosszú távra szóló elveit és a megvalósítását szolgáló elképzeléseket. Az intézményi minőségirányítási programban meg kell határozni az intézmény működésének folyamatát, ennek keretei között a vezetési, tervezési, ellenőrzési, mérési, értékelési feladatok végrehajtását. Az intézményi minőségirányítási programnak tartalmaznia kell az intézményben vezetői feladatokat ellátók, továbbá az alkalmazottak teljesítményértékelésének szempontjait és az értékelés rendjét azzal, hogy a teljesítményértékelés kiválóan alkalmas, alkalmas, kevéssé alkalmas, illetve alkalmatlan eredménnyel zárulhat.”

A korábbiakhoz képest a módosítás szerint tehát a teljes alkalmazotti közösségre kell kiterjeszteni az intézményi minőségirányítási programban a teljesítményértékelési rendszert!

A közoktatási intézmények tehát alkalmazhatják az intézményi minőségirányítási programjukban kialakított teljesítményértékelési rendszerüket, azzal a feltétellel, hogy a teljesítményértékelést ki kell terjeszteni a teljes alkalmazotti közösségre -a Kt. szerint-, valamint a jogszabály szerinti egyenértékűsítést is el kell végezniük, és rögzíteniük kell mindezt az intézményi minőségirányítási programban.

A teljes í tm é ny é rt é kel é si rendszerhez sz ü ks é ges szervezeti szab á lyoz ó k: Pedagógiai program – nevelési program - helyi tanterv Minőségirányítási program (Része a teljesítményértékelési szempontrendszer) Szervezeti és Működési Szabályzat Munkaköri leírások

4. Értékelés szempontjai és az értékelés rendje

Az értékelés módszerei I. Intézményen belüli módszerek Tanulók eredményei Óra és foglalkozáslátogatások tapasztalatai A nevelő oktató munkához a pedagógus által elkészített, alkalmazott dokumentumok Továbbképzéseken való részvétel hatékonysága Munkaközösségek, más szakami műhelyekben kifejtett tevékenység Pedagógusok véleménye egymás munkájáról Tanulói kérdőívek, tanulók véleménye A pedagógusok önértékelése

II. Intézményen kívüli módszerek: Szülői kérdőív Szakértői vélemények Szaktanácsadói vélemények

A teljesítményértékelés módja A teljesítményértékelés alapját képező dokumentumok elfogadása alapján. Teljesítményértékelés írásbeli és szóbeli véleménynyilvánítás alapján. (Értékelő lappal)

5. A pedagógus tevékenységhez szükséges kulcskompetenciák

Anyanyelvi kompetencia Digitális kompetencia A tanulás tanulása Személyközi/szociális és állampolgári kompetencia Vállalkozói kompetencia Kulturális kompetencia Szakmai kompetencia

6. Értékelési szempontok a könyvtárostanár legfontosabb munkaköreihez Az FPI „A pedagógusok teljesítményértékelésének szempontjai és az értékelés módja” című kiadványa alapján

7. Tapasztalatok

Jelenleg még nincsenek általános tapasztalatok arról, hogy hogyan is működik az intézményekben a pedagógus teljesítményértékelési rendszer. Az elmúlt évben az OKM által kiírt pályázati felhívásra beérkezett pályázatok azonban lehetőséget teremtettek a jó gyakorlat bemutatására. A jó gyakorlatok válogatása során a fő törekvés az volt, hogy lehetőleg több éves működési tapasztalattal bíró intézmények eljárásait mutassa be az OKM. A teljesség igénye nélkül a válogatás ötleteket adhat az intézményeknek saját gyakorlatuk további „finomítására”, továbbfejlesztésére. Az intézményi teljesítményértékelés „jó gyakorlat” az OKM honlapján megtalálható. Főoldal / Közoktatás / Archívum / Hírarchívum / 2009 elérési útonFőoldalKözoktatás Archívum Hírarchívum ctag=articlelist&iid=1http:// ctag=articlelist&iid=1

A tapasztalatok azt mutatják, hogy minden intézmény az intézményi profilnak megfelelően, de a saját „értékítélete alapján” határozta meg a pedagógus teljesítményértékelés szempontjait. Ebből adódóan nagyon eltérő is lehet a különböző intézményekben kiválónak, vagy éppen nem megfelelőnek minősített pedagógus megítélésének szempontrendszere, a minősítés kritériumrendszere. Az OKM az idei évben is pályázat meghírdetésével törekedett az intézményi munkát segíteni, a forrásokat bővíteni. (17/2009. (IV. 2.) OKM rendelet )

Nézzünk néhány általános – az intézményi sajátságokat tiszteletben tartó, megőrző – szempontot, amely majdnem minden teljesítményértékelésnek részét képezik. A teljesítményértékelés, a teljesítményértékelési rendszerlétjogosultságát megalapozza: hogy jogszabály kötelezővé teszi, az elszámoltathatóság igénye, mely a közoktatásban még hangsúlyosabban jelenik meg, az elvárások megfogalmazása tiszta átlátható helyzetet teremt, az egyénre szabott értékelés segíti a pedagógus fejlődését, informálja a vezetést, visszacsatolást ad a pedagógusnak, a tanulói eredményességet szolgálja.

A teljesítményértékelés célja: – közvetítse a szervezet számára, mennyire fontos a minőség, – elismerje a jó, kimagasló teljesítményt, – segítsen a fejlődésben.

A teljesítményértékelés eredménye A teljesítményértékelés eredményeként lehetőség teremtődik arra, hogy a szervezeten belül még lappangó konfliktusok felszínre kerüljenek, illetve a nyílt konfliktusok megoldódjanak, ennek következtében javulhat a kommunikáció, kialakulhat a közös értékrend.

Az intézmények általában tevékenység alapú, fejlesztő értékelési rendszert dolgoztak ki, melynek fő szempontjai pl.: A tanítás minősége, a kötelező tanítási órákon túl végzett tevékenységek, az intézmény működését segítő tevékenység, munkafegyelem, kapcsolattartás a vezetőkkel, kollégákkal, szülőkkel, diákokkal.

A legfontosabb kompetenciák között jelenik meg szinte minden intézmény teljesítményértékelésében a szakmai ismeretek alkalmazása, empátia, kommunikáció, együttműködés, kreativitás, konfliktuskezelés, problémamegoldás, felelősségtudat.

Az értékelők körét az intézmények nagyon változatosan határozzák meg. A részvevők között szerepelnek közvetlen vezetők, vezetői teamek, a nevelőtestületből kialakított teamek, közvetlen kollégák, szülők, gyermekek, érdekképviseleti, érdekvédelmi szervek képviselői. A teljesítményértékeléshez az információt az értékelők több forrásból gyűjtik, az önértékelés, társak értékelése, az óralátogatásokon szerzett tapasztalatok a leggyakoribbak. A teljesítményértékelés eredményeként az intézmények a saját értékelési rendszerük alapján az erősségeket, gyengeségeket, fejlesztő területeket meghatározó „megállapodással” zárják.

Köszönöm a figyelmet!

Elérhetőség Berki Imre titkársági referens Közoktatási Szakállamtitkári Titkárság Oktatási és Kulturális Minisztérium (1055 Budapest, Szalay u ) Tel: 06-1/