Verbális kommunikáció

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
MI A PREZENTÁCIÓ CÉLJA A FIGYELEM FELKELTÉSE A FIGYELEM MEGTARTÁSA
Advertisements

ALKALMAZOTT KOMMUNIKÁCIÓ
Böngésszünk együtt! Beszédfejlődést segítő gyermekkönyvek
Verbális kommunikáció
A kommunikáció fogalma, formái, szabályszerűségei
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Szemiot i ka.
A munkavállalók munkavédelmi érdekképviseleti lehetőségei
Verbális kommunikáció
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
Az ÉRÁK legfontosabb céljai A képzés és a munkaerő-piaci szolgáltatások egységes normák szerinti működtetése. A munkanélküliek folyamatos képzésbe kerülésének.
Az üzleti szaknyelvi ECL nyelvvizsga
Mi a COACHING? A COACHING angol eredetű szó, amely edzést jelent. Az üzleti életbe kb. 20 évvel ezelőtt került be, gyökerei a sport pszichológiából eredeztethetők.
TANTÁRGY-ORIENTÁLT IDEGEN NYELV OKTATÁS Istvánffy Miklós Általános Iskola.
Stílus és jelentés /társalgási stílus, publicisztikai stílus, tudományos-szakmai stílus, hivatalos stílus /
Az információs társadalom jogi alapkérdései, alapfogalmai
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
Verbális kommunikáció
GONDOLATOK AZ OSZTÁLYF Ő NÖK ÉS A GYERMEKVÉDELMI FELEL Ő S EGYÜTTM Ű KÖDÉSÉR Ő L Csillag Ferenc – pedagógiai szakért ő.
A marketingkommunikáció
Közösségi oldalak használata
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
BLK:NEM VERBÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ 1 Nem verbális kommunikáció.
Hoshin Kaizen Workshop esettanulmány – a standardok igazi ereje
Konzultációs nap – Minőségfejlesztési Iroda szeptember 18. Fekete Krisztina Fókuszban a formahibák.
Partnerség és együttműködés Érdekcsoport-elemzés
Regionális Civil Egyeztetések (RECE) Program Egyeztetési folyamat A Társadalmi Egyeztetés Eljárási Normarendszere kötet és a RECE programban készült helyzetelemzés.
ÖRÖKLÉS, KÖRNYEZET, NEVELÉS
Kommunikáció a szervezetben
Az interprofesszionális együttműködés munkaformáinak sajátosságai (Mohácsi – Lakatos) ESETKONFERENCIA: - résztvevők érdekeltek a kliens/klienscsoport problémájának.
A kommunikáció nem nyelvi kifejezőeszközei
A kommunikációs folyamat funkciói és tényezői
A nyelv, mint jelrendszer
Összeállította: Dóber Valéria
A szövegszerkesztés menete
Összeállította: Dóber Valéria
A Mediáció.
Mediációs lehetőségek az iskola világában Önfejlesztő Iskolák Egyesülete XVII. Országos Konferencia Budapest, november
Miért szükséges? Önkormányzati feladatok irányításának alapköve Kinek és miért hasznos? Képviselőtestületek és bizottságai Polgármester Polgármesteri hivatal.
A kriminálpszichológia
„Míg élsz, egyre tanulj, és soha abba ne hagyd.” Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos.
A duális felsőoktatási képzés „kecskeméti” modellje
A munkával való elégedettség
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
Az alapvető kommunikáció
Kommunikáció szerepe a kapcsolattartásban
1 TÁMOP A-13/ A villamosenergia-iparág területén dolgozó munkavállalók munkavédelmi, munkabiztonsági, munkahelyi egészségmegőrzés helyzete.
Gyakorló óra 5/12.
Vigyázat: minden üzenet!
..
A közösségi részvétel lehetőségei Elméleti modellek, gyakorlati példák Csíkszereda, november 28. Kósa András László Közéletre Nevelésért Alapítvány.
HOZZÁTARTOZÓ ÉS SZOCIÁLIS INTÉZMÉNYEK ELFOGADÁS/EGYÜTTMŰKÖDÉS.
Golda János: Stílus és korszerűség „kritika” a kritikáról (sokkal inkább néhány gondolat összefüggésben a leírtakkal, mintsem, határozott vélemény és bírálás)
A kommunikáció alapjai. Nem lehet nem kommunikálni Többcsatornás: verbális, nonverbális Többszintű: információközlés, viszonymeghatározás. Körkörösen.
AZ IGEHIRDETŐ ÉS GYÜLEKEZETE Pápa - DRA Steinbach József - I. Teológiai alapelvek a prédikáció és a gyülekezet kapcsolatában - II. Homiletikai.
Együttműködés a szülővel Hogy ne így legyen!. Cél Legyünk képesek a szülők eltérő véleményének az elfogadására, saját nézőpontunk meggyőző kifejtésére,
METAKOMMUNIKÁCIÓ Vigyázat: minden üzenet!!!. Ismétlés Minden jel, ami önmagán túlmutat, ami önmagánál többre utal. A jelet nem az teszi jellé, aki adja,
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
A KÖZÉLETI SZÓBELISÉG Készítette: Gazdag Vilmos (II
Alaptézéseink A tervezés közösségi ügy és kulturálisan értelmezett fejlesztő tevékenység A tervezési folyamatban való részvétel, az érintettség kompetenssé.
METAKOMMUNIKÁCIÓ. Ismétlés Minden jel, ami önmagán túlmutat, ami önmagánál többre utal. A jelet nem az teszi jellé, aki adja, hanem az, aki „veszi”.
Könyvtári protokoll. Kommunikáció Folyamat, amelyben az egyén információt továbbit azzal a céllal, hogy más egyént befolyásoljon. Folyamat, amelyben.
Kommunikáció típusai.
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
Kommunikációs gyakorlatok Koncz Katalin egyetemi tanár
A nyelvhasználat értékelésének lehetősége
A színház fantomjai csapat
Előadás másolata:

Verbális kommunikáció A kommunikáció Verbális kommunikáció Beszéd

Verbális kommunikáció verbális kommunikáció (szóbeli, szavakban megnyilatkozó, nyelvi kódokat alkalmazó) a nyelvi jelekkel történő közlés (verbális kommunikáció) megvalósulhat szóban és írásban a szemtől szembeni kommunikáció 60-80 százaléka nem verbális csatornákon folyik, a szóbeliségé csak a fennmaradó 20-40 százalék

Beszéd Deme László: „Az emberi egyed biológiailag embernek születik, de mentálisan csak a beszéd segítségével válik azzá…” A beszéd kizárólagosan kötődik hozzánk, jellemez, megmutat bennünket.

Beszéd A köznapi nyelvhasználat, egy telefonbeszélgetés, rövid lefutású információcsere, tennivalók tőmondatos egyeztetése és sok más helyzet kiválóan – és veszélyesen! – alkalmas személyiségünk erős és gyenge pontjainak kifejezésére.

Beszéd A beszéd: hatalom Ismernünk kell a beszéd hatalmát, az abban rejlő befolyásolási lehetőségeket és mindezek megvalósításának feltételeit, követelményeit és eszközeit. Beszélni: felelősség Nagyon fontos a beszélő felelősségérzete, felelősségtudata és erkölcsi felfogása.

Beszéd Jellemző beszédhelyzetek: Beszélgetés Tájékoztatók Egyeztetések, értekezletek Tárgyalás Előadás

Beszélgetés A kötetlen, konkrét célkitűzésektől és pontos időkorlátoktól mentes beszélgetés vagy ennek társasági formája, a csevegés a résztvevők számára kellemes időtöltést jelent.

Beszélgetés Vannak helyzetek, amikor az érintkezés általános kapcsolatfenntartó célokat szolgál. Az egymással békességben élő szomszédok, közvetlen munkakapcsolatban, ill. alá-fölérendeltségi viszonyban nem álló kollegák stb. helyzete ez. Ami a felek számára világos: nem kívánják a kapcsolat elmélyítését, de megszüntetését sem.

Beszélgetés Más eset, ha partnerünktől fontos információkat remélünk. Pl: „Neked befolyásos barátaid vannak. Tudsz valamit a jövő évi adóról?” Az ilyenfajta kapcsolat – ha működőképesnek bizonyul – nagyon sok haszonnal járhat számunkra.

Beszélgetés Beszélni-csevegni tudni kell és ez nem pusztán kifejezőkészség, vagy beszédtechnika kérdése. A jó csevegőt széles körű műveltség, s ami csaknem ugyanilyen fontos: az élet különböző területeit átfogó tájékozottság jellemzi.

Beszélgetés A mások problémái, véleménye iránti érdeklődés, a nyitott és bizalomteli odafordulás a másikhoz, átsegít az első pillanatokon. Természetesen egy-egy jól induló beszélgetés is elakadhat pusztán azért, mert szereplői nem tartják be a játékszabályokat. (Nem figyelnek a másikra, egymás szavába vágnak, nem segítik egymást a megszólalásban, elcsépelt közhelyeket mondanak.)

Beszélgetés Mai életünk kedvezőtlen kísérőjelensége, hogy egyre kevesebbet beszélgetünk, egyre kevésbé van módunk akár a legszűkebb környezetünkben élők nézeteinek, véleményének megismerésére. Miután nem gyakoroljuk magunkat a beszélgetésben, az ide tartozó képességeink, készségeink is megkopnak.

Tájékoztatók A szervezetek vagy egy-egy jelentősebb szakmai terület belső és külső információáramlását a leggyorsabban és leghatékonyabban a tájékoztatók szolgálhatják.

Egyeztetések, értekezletek Az egyeztetések zöme abból a feltevésből indul ki, hogy az ügyben érintettek nagyjából azonos színvonalon vannak informálva, közöttük lényeges érdekkülönbségek nincsenek, továbbá egyetértenek az adott feladat (munka) elvégzésének szükségességét illetően. Elsősorban a részletekre, részkérdésekre, megoldási módozatokra koncentrálnak.

Egyeztetések, értekezletek Ha nincs egyetértés az érdekeltek között, sem a célok, sem azok megvalósításának módja tekintetében, feltehetően értekezlet keretében kell tisztázni a leglényegesebb pontokat. Az értekezleteken lehetőleg csak kifejezetten érdekelt, felkészült és tájékozott emberek vegyenek részt. Célszerű a résztvevők számát is korlátozni: legfeljebb 13-15 főben.

Egyeztetések, értekezletek Konferencia: inkább tájékoztató jellegű azzal együtt, hogy világosan körülhatárolt témáját érintően egymásnak ellentmondó nézetek és vélemények is elhangozhatnak. A résztvevők számának csak a terem nagysága szab határt.

Egyeztetések, értekezletek Szimpóziumok: egy-egy pontosan meghatározott szakmai kérdés tisztázására szolgálnak. A résztvevők száma legfeljebb 30 fő.

Tárgyalás Az érdekérvényesítés legközvetlenebb (és leginkább eredményre vezető) módjának a tárgyalások útján történő befolyásolást, az együttműködés e sajátos változatát tartjuk. A tárgyalást akkor tekintjük sikeresnek, ha eredményeként megegyezés (konszenzus, megállapodás, szerződés) jön létre a felek között.

Előadás, szónoklat Az eladások, szónoklatok megtartásához fűződnek a legszigorúbb szabályok. Előadásra, szónoklatra sokféle alkalom kínálkozik. (Pl: egy ünnepély, társadalmi esemény, kitüntetett dolgozó köszöntése, nyugdíjba vonuló búcsúztatása, beszámoló a gazdasági év eredményeiről és más jelentős események)

A beszéd zavarai Gyakran nem értjük meg egymást. A beszélő esetenként azzal nehezíti meg helyzetünket, hogy nem rendezi a gondolatait, mielőtt hozzáfog mondanivalója kifejtéséhez, pontatlanul fogalmaz, egy kijelentésében túl sok dolgot próbál kifejezni, nincs meggyőződve mondanivalója fontosságáról, igazáról, ezért bizonytalan, bőbeszédű.

A beszéd zavarai A hallgató fél aszerint válhat befogadóvá, hogy figyelemmel tudja-e kísérni a kommunikátor szövegét, nem a saját gondolataival foglalkozik-e éppen, nem tulajdonít-e több és más tartalmat a beszélő által elmondottaknak, mint ami valóságosan benne van a szövegben?

A beszéd zavarai A beszédtechnikai fogyatékosságok nagyban ronthatják a beszéd hatékonyságát. Megfelelő légzéstechnikával, hibátlan artikulációs készségekkel kell rendelkeznie minden előadónak. A magyaros hanglejtés és hangsúlyozás szintén alapkövetelmény.

A beszéd zavarai A modulációk alkalmazásával jelentősen fokozni lehet az előadás hatékonyságát. Így például: a hangerő, a hangszín, a hangmagasság, a ritmus tudatos váltásai járulhatnak hozzá leginkább a beszéd monotoniájának kiküszöböléséhez.

Beszéd A technika „csak” eszköz! Jó technikával beszélni csak bűvészkedés, ha nincs mondanivalónk! A beszélővel szembeni alapkövetelmény, hogy a formai lehetőségek csak, mint eszközök működjenek, segítsenek bennünket meggyőződéseink közvetítésében, mások meggyőzésében!