Dilemmák a növendék felfogása körül (dilemma= tépelődésre való kérdés, nincs abszolút válasz) Ki lehet növendék? Ki a nevelés tárgya? Kit nevelünk? 1.Csak a homo sapiens egyedei Az emberutód nem nő nevelés nélkül, s (alighanem) csak neki és nevelőinek vannak (jövő)képei 2.Csak a homo sapiens éretlen egyedei Fiziológiai (kopunk), jellembéli (megszilárdult), jogi korlátok 3.Csak a nem-fogyatékos egyedek A teljes értékűség értelmezése
Csak a homo sapiens egyedei - minden élőlény? - magasabb rendű emlősök, főemlősök? - és a kutyák? az emberutód nem nő nevelés nélkül, s (alighanem) csak neki és nevelőinek vannak (jövő)képei
2. Csak a homo sapiens éretlen egyedei -mikortól számít az érettség? -mik az érettségről alkotott konvenciók (biológiai- társadalmi) -jó pap holtig…, azaz lifelong….? Fiziológiai (kopunk), jellembéli (megszilárdult), jogi korlátok
Csak a nem-fogyatékos egyedek - morális kérdésfelvetés – etikus válasz - néhány extrém példa – mi is az a SNI? a teljes értékűség értelmezése Nyomasztó kérdés: miért ruház be az emberiség egyre többet a teljes értékűvé nem váló tagjainak nevelésébe? (nemcsak fogyatékos probléma, de a globalizáció „feleslegesember” negatív utópiája is!)